Gå til innhold

Leve på kapitalen?


Orfeus

Anbefalte innlegg

Jeg har plutselig en uvanlig ting å ta stilling til.

Jeg har mulighet for å gjøre en transaksjon som vil gi meg ca. 30 mill i utbytte. Dette utbyttet må jeg formodentlig betale kapitalskatt på.

Mitt spm er enkelt: Vil dette kunne gi meg og familien en stabil inntekt som vi kan leve greit av uten å jobbe? Jeg vet lite om hvordan man tenker når man skal vurdere dette...

Vi har hus og hytte og grei bil, og er gjeldfrie. Forbruket vårt er verken spesielt høyt eller spesielt lavt, tror jeg. Heller litt lavt, om noe. Grei kontroll på økonomien.

Kommentarer eller råd mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv uten renter/avkastning, dersom dere fortsetter å leve et nøkternt liv så kan dere leve veldig mange år på denne summen, men det høres ut som en vanskelig øvelse, fort gjort at man begynner å bruke mer penger, når man har mer penger. 

Personlig, så ville jeg vært skeptisk til å slutte å jobbe helt, spesielt dersom du kombinerer det med å leve en hverdag som er preget av nøkternt pengebruk, jeg er redd det vil bli ganske kjedelig i lengden? 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar

Det er viktig å tenke gjennom det der, ja.

Men for det første begynner jeg å dra litt på årene, så pensjonsalderen er ikke SÅÅ langt unna.

For det andre har jeg f.eks. et medlem av familien som fordrer mer tid og omsorg enn normalt, så det blir nok ikke å gå og drive dank. Jeg tror vi skulle finne en god balanse der. Om jeg skulle føle for det, kunne jeg sikkert jobbe noe som selvstendig.

Min idé er nok å undersøke om jeg kunne leve på avkastning uten å tære på kapitalen. Å bruke opp pengene høres liksom litt... ja, nei... det høres liksom helt uansvarlig og utenkelig ut.

Så da står egentlig spm fortsatt: Ville det være nok til å leve greit og ikke veldig trangt?

Lenke til kommentar

Ja, absolutt. Uten gjeld, så kan du leve ganske behagelig med 500.000 i forbruk eller 41000 imnd, så det vil si 60 år, men så må du trekke fra skatt osv.  Så er jo 1% rente 300.000 i året hvis du velger å kjøre det helt safe og putte det i banken. 

Hvis du satser safe fond, og får en avkastning på 3%, så kan du leve nesten utelukkende av avkastningen, uten at jeg er noe orakel i økonomi

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar

Det er jo ikke så mye verre enn å regne ut. Du skriver ikke noe om hva disse 30 millionene er, så jeg fordrer her at hele beløpet skal beskattes som alminnelig inntekt på 22%. Aksjegevinst har en oppjusteringsfaktor på 1.44 (i realiteten 31.68%).

30.000.000 * 22% = 6.600.000 i skatt.

Da sitter du igjen med 23.400.000.

Historisk sett regner man at man ved investering i globalt indeksfond kan ta ut 4% i året uten at fondsverdien synker over tid.

23.400.000 * 4% = 936.000

Du skal da altså kunne ta ut 936.000 i året uten at fondsbeholdningen reduseres. Normalt vil den fortsatt øke da man regner med rundt 6-6.5% avkastning per år.

Hvis du bruker en aksjesparekonto vil første 23.400.000 (innskutt beløp) i uttak være skattefritt.

Endret av NoTrace
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kan være litt skummelt å sette hele beløpet inn i fond, og samtidig slutte å jobbe, spesielt dersom man er i en alder der det kan være vanskelig å få jobb igjen. Det er jo du sier lav risiko for å tape penger i slike fond, men man må kunne takle svingninger. I en situasjon der du setter 22.mill inn, sier opp jobben og taper 10% på noen måneder pga et lite krakk eller lignende, så er det fort gjort å bli litt stressa. 

Lenke til kommentar
Orfeus skrev (3 timer siden):

Jeg har plutselig en uvanlig ting å ta stilling til.

Jeg har mulighet for å gjøre en transaksjon som vil gi meg ca. 30 mill i utbytte. Dette utbyttet må jeg formodentlig betale kapitalskatt på.

Mitt spm er enkelt: Vil dette kunne gi meg og familien en stabil inntekt som vi kan leve greit av uten å jobbe? Jeg vet lite om hvordan man tenker når man skal vurdere dette...

Vi har hus og hytte og grei bil, og er gjeldfrie. Forbruket vårt er verken spesielt høyt eller spesielt lavt, tror jeg. Heller litt lavt, om noe. Grei kontroll på økonomien.

Kommentarer eller råd mottas med takk.

Du skriver ta utbytte, har du noen mulighet til å sette disse pengene rett i et globalt indeksfond uten å utløse skatt først? Ideelt sett ønsker man å utsette beskatningen lengst mulig. Hvor står disse pengene i dag?

Endret av ITtraktor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Orfeus said:

Jeg har plutselig en uvanlig ting å ta stilling til.

Jeg har mulighet for å gjøre en transaksjon som vil gi meg ca. 30 mill i utbytte. Dette utbyttet må jeg formodentlig betale kapitalskatt på.

Mitt spm er enkelt: Vil dette kunne gi meg og familien en stabil inntekt som vi kan leve greit av uten å jobbe? Jeg vet lite om hvordan man tenker når man skal vurdere dette...

Vi har hus og hytte og grei bil, og er gjeldfrie. Forbruket vårt er verken spesielt høyt eller spesielt lavt, tror jeg. Heller litt lavt, om noe. Grei kontroll på økonomien.

Kommentarer eller råd mottas med takk.

Leve av avkastningen alene til evig tid? Neppe.

Du skriver utbytte, så jeg forutsetter at dette er aksjeutbytte. Da beskattes dette fra og med 2022 med 35,2%. Da sitter du igjen med 19,4 mill igjen etter skatt. Forutsetter videre at du setter alt dette direkte inn på aksjesparekonto, på et fond som i snitt kaster av seg 4% realavkastning (etter inflasjon).

Da har du avkastning til forbruk pr år på kr 776 000.

Formuesskatt (forutsetter 1%, og verdsettelsesrabatt på 20%, som er flagget som mål av ny regjering) blir da ca kr 155 000.

Til forbruk etter formuesskatt: kr 621 000.

Nok til å leve av for en famile, kansje?

De første 30 mill du tar ut er skattefrie, så kanskje du ikke noengang i din levetid trenger å betale inntektsskatt på uttak. Skulle du være så uheldig å måtte betale inntektsskatt av de 776 000, reduseres beløp til forbruk etter skatt til kr 348 000. Da er vi vel helt klart på et nivå det ikke går an å leve (fornuftig) på for en hel familie

Så; en stund ja, evig tid; nei.

Lenke til kommentar
Sverre1969 skrev (1 time siden):

Leve av avkastningen alene til evig tid? Neppe.

Du skriver utbytte, så jeg forutsetter at dette er aksjeutbytte. Da beskattes dette fra og med 2022 med 35,2%. Da sitter du igjen med 19,4 mill igjen etter skatt. Forutsetter videre at du setter alt dette direkte inn på aksjesparekonto, på et fond som i snitt kaster av seg 4% realavkastning (etter inflasjon).

Da har du avkastning til forbruk pr år på kr 776 000.

Formuesskatt (forutsetter 1%, og verdsettelsesrabatt på 20%, som er flagget som mål av ny regjering) blir da ca kr 155 000.

Til forbruk etter formuesskatt: kr 621 000.

Nok til å leve av for en famile, kansje?

De første 30 mill du tar ut er skattefrie, så kanskje du ikke noengang i din levetid trenger å betale inntektsskatt på uttak. Skulle du være så uheldig å måtte betale inntektsskatt av de 776 000, reduseres beløp til forbruk etter skatt til kr 348 000. Da er vi vel helt klart på et nivå det ikke går an å leve (fornuftig) på for en hel familie

Så; en stund ja, evig tid; nei.

29.000 pr måned når man er gjeldfri? Synes faktisk ikke det høres umulig ut i det hele tatt? 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (På 6.1.2022 den 11.26):

Det kan være litt skummelt å sette hele beløpet inn i fond, og samtidig slutte å jobbe, spesielt dersom man er i en alder der det kan være vanskelig å få jobb igjen. Det er jo du sier lav risiko for å tape penger i slike fond, men man må kunne takle svingninger. I en situasjon der du setter 22.mill inn, sier opp jobben og taper 10% på noen måneder pga et lite krakk eller lignende, så er det fort gjort å bli litt stressa. 

Hvis du blir stressa av 20 mill på konto så vet jeg ikke helt hvilken verden du lever i.... Jeg hadde vært ekstremt avslappet for å si det mildt. 

Gratuerer Orfeus, du har vunnet kapitalismen. Uansett hva du bestemmer deg for å gjøre, så er det fryktelig store midler. Du sier du er gjeldsfri og snart i pensjonsalder. Da får du jo pensjon også som du sikkert fint kan klare deg på. 

Ville ikke brukt et mikrosekund på å bekrymre meg over økonomien i den situasjonen ihvertfall. Som andre peker på her så vil nok det som tilbyr best avkastning vs. risiko være å putte pengene inn i globale indeksfond, og trekke ut 4% i året som du lever av. 

Da vil verdien av midlene ikke synke til tross for inflasjon. Med såpass store midler ville jeg nok vurdert om det er noen organisasjoner eller initiativ du kan støtte med en god sum hver måned i tillegg. Å gi gir stor glede for mange.

 

Lenke til kommentar
PgUp skrev (Akkurat nå):

Hvis du blir stressa av 20 mill på konto så vet jeg ikke helt hvilken verden du lever i.... Jeg hadde vært ekstremt avslappet for å si det mildt. 

Gratuerer Orfeus, du har vunnet kapitalismen. Uansett hva du bestemmer deg for å gjøre, så er det fryktelig store midler. Du sier du er gjeldsfri og snart i pensjonsalder. Da får du jo pensjon også som du sikkert fint kan klare deg på. 

Ville ikke brukt et mikrosekund på å bekrymre meg over økonomien i den situasjonen ihvertfall. Som andre peker på her så vil nok det som tilbyr best avkastning vs. risiko være å putte pengene inn i globale indeksfond, og trekke ut 4% i året som du lever av. 

Da vil verdien av midlene ikke synke til tross for inflasjon. Med såpass store midler ville jeg nok vurdert om det er noen organisasjoner eller initiativ du kan støtte med en god sum hver måned i tillegg. Å gi gir stor glede for mange.

 

Hehe, 20 mill på konto, med jobb og gjeldfri er ikke stressende, men hvis jeg satt min lit til at 20 mill skulle holde resten av livet, jeg var i en alder der det kan være vanskelig å få jobb igjen og det første som skjedde når jeg satt alt inn i et fond var at fondet sank med 10% kunne gjort meg stresset over hva som skjer hvis fondet fortsetter å synke. Økonomien er vel akkurat nå ganske oppblåst og ustabil, selvom det historisk sett er meget liten risiko ved å bruke indexfond. 

 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (23 minutter siden):

Hehe, 20 mill på konto, med jobb og gjeldfri er ikke stressende, men hvis jeg satt min lit til at 20 mill skulle holde resten av livet, jeg var i en alder der det kan være vanskelig å få jobb igjen og det første som skjedde når jeg satt alt inn i et fond var at fondet sank med 10% kunne gjort meg stresset over hva som skjer hvis fondet fortsetter å synke. Økonomien er vel akkurat nå ganske oppblåst og ustabil, selvom det historisk sett er meget liten risiko ved å bruke indexfond. 

 

Da har man isåfall helt misforstått hvordan fond fungerer og betydningen av gjennomsnittlig avkastning. 

Lenke til kommentar
PgUp skrev (27 minutter siden):

Da har man isåfall helt misforstått hvordan fond fungerer og betydningen av gjennomsnittlig avkastning. 

Kanskje, men en vedvarende nedgang over tid, samtidig som du må leve av pengene som synker kan være stressende, men så lenge man er gjeldfri og bor i Norge, så går det nok bra uansett, det er bare å ha is i magen

Lenke til kommentar

Hvis du kun har tenkt å bare ha penga i banken så for guds skyld velg noe annet enn nok, er omtrent ikke norskeide private bedrifter igjen. Ekstrem kapitalflukt her til lands, både i form av at overskudd går ut, men også at privatpersoner flytter formuen sin ut av landet for å slippe formuesskatten. Så de penga vile tappe seg fort i verdi. Samt kaka til staten må til stadighet deles med flere og flere

Jeg hadde investert i eiendom i fremadvoksende økonomier, da gjelder plasseringen, plassering og atter plassering foran noe annet.

Det beste hadde vært å rådgiver seg med noen eksperter, men hadde definitivt ikke satt alle penga i aksjemarkedet.

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (29 minutter siden):

Kanskje, men en vedvarende nedgang over tid, samtidig som du må leve av pengene som synker kan være stressende, men så lenge man er gjeldfri og bor i Norge, så går det nok bra uansett, det er bare å ha is i magen

Hvis man blir stressa av nedganger så kan man like godt la være ja. For nedganger vil det alltid være, det er slik aksjemarkedet fungerer.

Da kan man heller la det stå på høyrentekonto. Ja man går glipp av mange penger, men med så mye penger på bok ville jeg aldri gjort noe som medførte at jeg stresset med penger. Tid og livskvalitet er den virkelige verdien, ikke penger.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
PgUp skrev (1 minutt siden):

Hvis man blir stressa av nedganger så kan man like godt la være ja. For nedgangen vil det alltid være, det er slik aksjemarkedet fungerer.

Da kan man heller la det stå på høyrentekonto. Ja man går glipp av mange penger, men med så mye penger på bok ville jeg aldri stresset med penger.

Nei, jeg er helt enig med deg. Men forutsetningene her er litt annerledes, da det er snakk om å slutte å jobbe og kun leve av en bestemt sum resten av livet. Da kan det være lurt å gå noen runder med seg selv om hvordan man skal investere de. Jeg ville gått for litt mindre risiko i det tilfellet, men høyere risiko dersom jeg feks valgte å jobbe litt i tillegg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...