Gå til innhold

Leve på kapitalen?


Orfeus

Anbefalte innlegg

TAC-2 skrev (På 7.1.2022 den 20.14):

Før du kan velge bør du jo også vurdere de økonomiske konsekvensene av at du eventuelt ikke gjennomfører transaksjonen.

Det kan jeg godt si noe om, ja.

Da vil jeg med stor sannsynlighet ha mye mer penger, kanskje ti ganger så mye, om noen år.

Så hvorfor tenker jeg i det hele tatt på å selge? Fordi jeg er i en alder da man merker alderen mer for hvert år. Det er nå, eller ganske snart, jeg trenger å ha mulighet til å leve aktivt uten jobb. Dessuten: Selv om ting vokser nå, er det jo en eller annen risiko for at verdien min kan utvikle seg dårlig...

Sånn sett kan jeg komme i en skvis: Skal jeg beholde investeringen for at den skal vokse maksimalt, og dermed nyte stadig mindre godt av den selv, men slik at mine barn sannsynligvis kan leve på den grønne gren?

Eller skal jeg si at "Nei, det er jeg som har skapt disse pengene, og jeg må også være den første som skal nyte godt av dem"? Selv da vil mine barn få en pen arv, men ikke noen gamechanger.

Lar jeg investeringen stå , derimot... Da kan det antakelig bli mer enn nok til alle.

Det er faktisk ikke noe enkelt dilemma, det der...

Endret av Orfeus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har tjent pengene gjennom et langt liv med jobb og fortjener å bruke så mye du vil av dem selv. Noe av det verste jeg vet er barn som irriterer seg over at foreldre "bruker opp arven", som om det er deres rettighet å maksimere egen profitt på foreldrenes bekostning.

Jeg skjønner jo at du har et ønske om at dine etterkommere skal få et behagelig liv, men jeg hadde definitivt brukt nok til å leve et meget behagelig liv selv, så får heller etterkommerne tjene sine egne penger om det er så viktig for dem.

Endret av NoTrace
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er samtlige av de mindre selskapene som har drevet engroshandel med apotek/sykehus som nå opplever enorme inntekter som igjen gir et saftig utbytte som ikke anses normalt. Jeg vil gjette at du er i denne bransjen ?

Ang ditt spm har jeg hatt lignende kunder som har rådført seg med meg/oss. Med den infoen jeg ser i første post er et "enkelt" tips følgende

(Forutsetter at du sitter igjen 19.4M etter skatt ) 
Jeg antar du er som folk flest, og blir usikker pga opp og nedtur mtp fond, og det å la pengene stå kan medføre til at man sover bedre om natten. Det er mye psykologi innblandet når livet snur seg plutselig på kort tid og det er lett å stå på sidelinjen å si " pfføøy jeg hadde klart meg lett"

 

( Tallene kan enkelt lekes med ) Men jeg bruker faktisk avkastning våre samarbeidspartnere har hatt de siste 10 årene.

  • 10% "Grønne" Aksjer = Kaller dette feriefondet. Avkastning her brukes på årlig ferie, Medium/høy risiko
  • 10% Høy risiko aksjer = "Fuck you money" Avkastning brukes på oftest på "teit" forbruk man klarer seg fint uten.
  • 40% Eiendom = Utleie, gir mulighet for å gi barn/barnebarn en god start når det kommer til stykket.
  • 20% Egenkapital = Gir rom for litt "ro i sjela" Men bruk gjerne en annen bank en dagligdags bank til å oppbevare pengene. Gi deg selv et månedlig beløp som et ekstra gode som trekkes automatisk.
  • 10% Indeksfond for 100% uttak av avkastning.
  • 10% Indeksfond til barn/barnebarn - Invester i barn/barnebarn.

 

Alt er relativt, men fort satt opp kan det være noe slikt du sitter igjen med

  • Feriefond = 14.55% ~280k årlig ( Ferietur med familien++ )
  • Høy risiko aksjer = 22% ~420k årlig
  • Utleieinntekt på 2 leiligheter ( 1 i storbyen ) 20k etter skatt mndlig ( Oslo området + 20km radius)
  • Egenkapital uttak mndlig ~20k ( Kan gjøres i ~16 år )
  • Indeksfond og uttak ~70k årlig ( Noen vil kanskje bytte ut feriefond posten med denne, alt etter situasjon man selv er i)
  • Indeksfond / Investering ~ 0.- årlig. ( La stå)

I praksis vil jeg da si at du kun bør anse det som at du har ~40k til rådighet per mnd ( de fleste par klarer seg fint på det uten gjeld i bildet) Men potensielt 5-800k ekstra i året som kan brukes samt betale formueskatt.

Samtidig har man låst kapital i eiendom som kan komme neste generasjon til nytte eller bli utløst hvis situasjonen endrer seg.

 

Eller så har du de som kjører alt inn på ASK og tar ut det man trenger årlig.

 

Det er mange veier til mål og jeg håper du finner ut av det sammen med en rådgiver dersom du er usikker.

Endret av LD93
Lenke til kommentar
LD93 skrev (1 time siden):

 

  • Høy risiko aksjer = 22% ~420k årlig

Du kan jo ikke regne med noe avkastning på høy risiko aksjer. Det må man jo regne som tap, og kanskje man har flaks og det går opp 10x.

Der du foreslår her er at han putter penger på lotto også regner du med at dette gir høy positiv gjennomsnittlig avkastning. Det blir vel litt rart?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
PgUp skrev (På 18.1.2022 den 12.54):

Du kan jo ikke regne med noe avkastning på høy risiko aksjer. Det må man jo regne som tap, og kanskje man har flaks og det går opp 10x.

Der du foreslår her er at han putter penger på lotto også regner du med at dette gir høy positiv gjennomsnittlig avkastning. Det blir vel litt rart?

Alt er relativt, hvis du sammenligner lotto og høy risiko aksjer er en egen greie.

Sitat
  • 10% Høy risiko aksjer = "Fuck you money" Avkastning brukes på oftest på "teit" forbruk man klarer seg fint uten.

"fuck you money" er ikke ensbetydende for min del. (ref temaer som finansiell uavhengighet og der denne ordbruken har blitt brukt flittig)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...