Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Alternativ til den såkalte vaksinen


Anbefalte innlegg

Jeg tror det er to årsaker. Den ene er nok at det er flere sykepleiere enn i noen annen faggruppe, så flere må vaksinere seg for at prosenten skal gå opp hos de. Vi vet jo også at det er lavest andel blant folk med utenlandsk bakgrunn som er vaksinerte (dette er jo noe jeg selv har sett tendenser på helt andre felt da jeg drev på med forskning, det virker til å være noen barrierer for deltakelse for folk som ikke er født i Norge, hva dette kan skyldes har vi rett og slett ikke forsket nok på..jeg spekulerer i om språk kan være en barriere). 

Og både sykepleier og renholdsyrket har jo mange med utenlandsk bakgrunn. 

Det kan være en forklaring, men jeg sitter ikke med noen fasit her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
BakaBerg skrev (14 timer siden):

På sykehuset jeg jobber, st. Olavs hospital,  har ledelsen rett til å omstille/omplassere arbeidere som nekter å ta vaksinen til arbeids som ikke er pasientrelatert. Heldigvis. Problemet er pasienter som dukker opp uvaksinert. Og forstå det de som kan, men mine pasienter er også immunsupprerte. De aller aller fleste skjønner hvorfor de alltid blir prioritert først i vaksinekø

Så bra at de omplasserer.  
jeg leste et sted i dag at det er stor økning i uvaksinerte pasienter. Urovekkende stor.  Jeg har gitt opp å forstå.  Hvorfor velger de å utsette både seg selv og andre for dette? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (4 timer siden):

Jeg tror det er to årsaker. Den ene er nok at det er flere sykepleiere enn i noen annen faggruppe, så flere må vaksinere seg for at prosenten skal gå opp hos de.

Dette er vel ikke et argument? Det er flere mennesker i Norge enn det er på Røros, likevel er det ingen grunn til at det skal være vanskeligere å få Norge vaksinert enn Røros?

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (5 minutter siden):

Dette er vel ikke et argument? Det er flere mennesker i Norge enn det er på Røros, likevel er det ingen grunn til at det skal være vanskeligere å få Norge vaksinert enn Røros?

-k

Det var ikke ment som et argument, bare et forslag til årsak til hvorfor det er så lavt. Jeg er ikke sykepleier selv, så du må jo nesten spørre NSF eller sykepleiere her kanskje om de vet hvorfor de har lavere vaksinasjonsdekning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (10 minutter siden):

Takk. Det et verdt å merke seg at spredningen er bare fra 86% til 96%.

-k

For all del, men jeg hadde nok ønsket meg en høyere prosent dekning jeg da. Så høyt som mulig i alle faggrupper. Så blir det mindre behov for omplassering eller eksempler på folk som dør pga uvaksinert helsepersonell.  De fleste innen helseyrker trengs jo helst i direkte menneske-kontakt så jeg kunne tenkt meg at alle helst lå langt over 90. Enhver person i helsevesenet, i ethvert yrke, teller. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 12/25/2021 at 4:41 PM, Fibonacci said:

Det er langt farligere med covid enn vaksine. Men dette appeal to emotions-argumentet brukes forøvrig like mye av lockdown-tilhengerne (en død er en for mye).

Hvorfor går de fleste antivaxxere full konspi? Det virker å være få moderate antivaxxere.

Derfor er det også vanskelig å få sympati med de som demonstrerer på lørdagene. Det er veldig mye konspigrums og antivitenskap ute og går i den gjengen. 5G, Bill Gates, Illuminati, Agenda 2030 osv.

Jeg er moderat skeptiker, antivaxxer blir en overdrivelse. Jeg synes det er rart at folk sier at andre skal ta vaksinen for å bli ferdig med pandemien. Over 90% har tatt 1,2 eller 3 doser, likevel har vi hjemmekontor og stenger ned. Jeg ser ingen sammenheng mellom vaksine og mindre smitte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Abigor skrev (2 timer siden):

Jeg er moderat skeptiker, antivaxxer blir en overdrivelse. Jeg synes det er rart at folk sier at andre skal ta vaksinen for å bli ferdig med pandemien. Over 90% har tatt 1,2 eller 3 doser, likevel har vi hjemmekontor og stenger ned. Jeg ser ingen sammenheng mellom vaksine og mindre smitte.

Du har et godt poeng der, det eneste vi ser er at antallet innleggelser ikke øker i like stor takt med antall smittede, som den gjorde under forrige bølge. Det er nok nå blitt poenget med vaksine, å forhindre overbelastning i helsevesenet med færre alvorlig syke selvom smittepresset er høyt. Nedstengning er det som skal holde smitten nede, men det funker jo ikke særlig bra nå. 

Det er nok et spørsmål om tid (håper jeg) før man sier at vi bare må la omikron/corona skylle over landet, siden beskyttelsen fra vaksinene er god nok, det er også en måte å si at pandemien er over på, men om det primært er fordi viruset blir mildere, eller at vaksinene har gjort at færre blir sykere er ikke godt å si, kanskje det til og med er en kombinasjon av disse 2 tingene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (10 minutter siden):

Ja helt enig. Det er en utbredt mening om at hvis alle bare enda en dose så blir det slutt på smitten. Fool me once... At hjelper mot alvorlig sykdom kan jeg ikke si noe imot!

Nja, har vel mer kommet frem at booster dosene er for å forhindre alvorlig sykdom forbundet med C-19? Mulig at endel allikevel tror at vaksinene skal forhindre smitten, siden det normalt sett er det vaksiner gjør (?) 

Lenke til kommentar
Abigor skrev (5 minutter siden):

Ja helt enig. Det er en utbredt mening om at hvis alle bare enda en dose så blir det slutt på smitten. Fool me once... At hjelper mot alvorlig sykdom kan jeg ikke si noe imot!

Hmm, er egentlig det? Blant noen folk kanskje? Men da vil jeg si man ikke kan ha fulgt så mye med på nyhetene det siste året.

Vaksinene var jo aldri ment å gi steriliserende immunitet eller blokke smitte, men å forhindre alvorlig sykdomsforløp og innleggelser. Da man oppdaget tidlig i vår at vaksinene bidro til å dempe smittespredning var det en gledelig bonus. Så kom nye varianter og avtagende effekt over tid, slik at egenskapen til å dempe smittespredning har blitt redusert ganske betraktelig.

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 time siden):

Nja, har vel mer kommet frem at booster dosene er for å forhindre alvorlig sykdom forbundet med C-19? Mulig at endel allikevel tror at vaksinene skal forhindre smitten, siden det normalt sett er det vaksiner gjør (?) 

En vaksine som reduserte sannsynligheten for å bli infisert eller smitte andre med 99+% ville selvsagt ha vært det beste.

Nå virker det som om vi ikke kan få det beste. I alle fall ikke enda. Men en vaksine som bidrar signifikant til at færre dør, spesielt i et scenarie hvor helsevesenenet blir saturert og enhver ekstra veldig syke i praksis er et nytt dødsfall høres ut som en god nummer to.

 

Strategien med å bruke formuen vår til å hale dette ut i tid ser ut til å ha vært fornuftig. Sverige har 6x så mange døde per capita som oss. Nå finnes det vaksiner, helsevesenet vet mer om behandling, og nye forhåpentligvis mindre dødelige varianter overtar.

Hva sluttregnskapet blir vet naturlig nok ingen før det har gått lang tid. Om alle ulempene vi påtok oss var fånyttes idet en ny bølge skyller inn over landet, og om kostnadene for økonomien, psykisk helse og samfunnslimet var for store.

https://www.vg.no/spesial/corona/norden/

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
2 minutes ago, knutinh said:

En vaksine som reduserte sannsynligheten for å bli infisert eller smitte andre med 99+%

Enkel logisk tankegang tilsier at ingen vaksiner kan gjøre deg fullstendig immun mot infeksjon eller smitte. Noen ser ut til å leve i den villfarelsen at vaksiner lager et beskyttelsesskall rundt kroppen som er ugjennomtrengelig for sykdomsfremkallende mikroorganismer og virus. Slik er det altså ikke. For at vaksinen (dvs. immunsystem som har blitt styrket og opplært ved hjelp av vaksiner) skal beskytte mot en sykdom må nesten kroppen faktisk bli infisert først, og så får immunsystemet gjøre jobben sin med å kvitte seg med infeksjonen. Med vaksiner går dette raskere og mer effektivt enn uten vaksiner. Og med vaksiner er risikoen for alvorlig sykdomsforløp lavere enn uten vaksiner. Idealtilfellet er selvfølgelig at vaksinen gjør immunsystemet så effektivt at det kvitter seg med patogenene før de har fått egentlig fotfeste i kroppen.Men slik er det altså ikke alltid.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Abigor skrev (9 timer siden):

Jeg ser ingen sammenheng mellom vaksine og mindre smitte.

Men kva du ser, er vel heller ikkje så interessant. Det som er interessant er kva fagfolk innen medisin ser, og forsker på. 

I Norge er det under 10% av befolkningen som har blitt smittet av korona. Mørketall finnes naturligvis. Men vi veit om 380k tilfeller av smitte her til lands. På kva grunnlag kan du si at du ikkje ser sammenheng mellom vaksine og mindre smitte?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
On 12/29/2021 at 9:03 AM, Snikpellik said:

Hmm, er egentlig det? Blant noen folk kanskje? Men da vil jeg si man ikke kan ha fulgt så mye med på nyhetene det siste året.

Vaksinene var jo aldri ment å gi steriliserende immunitet eller blokke smitte, men å forhindre alvorlig sykdomsforløp og innleggelser. Da man oppdaget tidlig i vår at vaksinene bidro til å dempe smittespredning var det en gledelig bonus. Så kom nye varianter og avtagende effekt over tid, slik at egenskapen til å dempe smittespredning har blitt redusert ganske betraktelig.

Det er noe jeg leser i neste alle diskusjoner. Bare blå tilbake til første side i denne diskusjonen så ser du nettopp slike ytringer.

Lenke til kommentar
23 hours ago, Pallehysa said:

Men kva du ser, er vel heller ikkje så interessant. Det som er interessant er kva fagfolk innen medisin ser, og forsker på. 

I Norge er det under 10% av befolkningen som har blitt smittet av korona. Mørketall finnes naturligvis. Men vi veit om 380k tilfeller av smitte her til lands. På kva grunnlag kan du si at du ikkje ser sammenheng mellom vaksine og mindre smitte?

Jeg ser at over 90% er vaksinert, likevel har vi smittetopp og landet stenges ned igjen. Om ikke det er interessant så er ingenting interessant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (8 timer siden):

Jeg ser at over 90% er vaksinert, likevel har vi smittetopp og landet stenges ned igjen. Om ikke det er interessant så er ingenting interessant.

Landet stenges ikke ned på grunn av økning i smitte, men på grunn av økende antall innleggelser.

Og ser vi på hvem som legges inn, så er uvaksinerte i klart flertall på tross av at de kun utgjør 10% av Norges befolkning.

Uvaksinerte som legges inn, er gjennomsnittlig også langt yngre enn vaksinerte som legges inn.

Og nei, man blir ikke regnet som "uvaksinert" om man bare har en vaksine, en uvaksinert er betegnelsen på en som ikke har tatt noen vaksiner mot covid-19 overhodet, noen gang. Grunnen til det, er at selv om man har dårligere beskyttelse mot smitte med kun en vaksine, eller det er lenge siden man tok siste vaksinen, så beskytter de fortsatt ganske bra mot alvorlig sykdomsforløp.

Det som mange vaksineskeptikere av en eller annen grunn ikke klarer, er å se tallene i relevans til hverandre. Man må i det minste forsøke å se sammenhengen i ting, og ikke dra et tall ut fra en statistikk, totalt uten relevans. Hvis man gjør det, så blir konklusjonen verdiløs (kanskje et annet ord for "søppel" som en annen sa her, selv om det kanskje var litt slemt sagt).

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...