Gå til innhold

Skulle gå til Trolltunga i joggebukse og "tøfler" !


Anbefalte innlegg

Få timer før mørkets frembrudd og med tynne klær og tøffelaktige sko la det franske paret ut fra Skjeggedal mot Trolltunga.
Det gikk jo som det måtte gå; Tyssedal Røde kors måtte rykke ut og hente dem ned etter at de to turistene hadde søkt tilflukt i en av nødbuene som nylig er bygget langs stien.
Av og til er lykken bedre enn forstanden ja og det kan man trygt si den var her :D
Men det er jo merkelig at folk legger ut på en 8-9 timers tur opp i 1200 meters høyde på ettermiddagen i desember måned.
Holder det ikke med skilter eller må stien fysisk blokkeres med høye gjerder om vinteren ?

Salim og Marie-Line gjekk til Trolltunga i joggebukse – utløyste full redningsaksjon – NRK Vestland

Og så stå fram i media etterpå da 😂

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har nok ikkje våre heilt få norske turistar i Spania som midt på sommaren har lagt ut på tur utan å ha med seg drikkevatn også. 

Det er begrensa kor mykje ein kan gjere for å forhindre idioti. Eit forbod mot å gå på vinterhalvåret ville også slått feil ut for fjellvande som med godt utstyr kan legge ut på ein slik tur. 

Det einaste som kan hjelpe er om redningsaksjonen ikkje er kostnadsfri når dei forulykka sjølv har satt seg i denne situasjonen. 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (21 minutter siden):

reinspikka idioti. 

Litt i overkant misantropisk tilnærming om du spør meg. Det er fort gjort å drite seg ut.

Vi nordmenn tar slike ting for gitt, men mange turister vet ikke hvor fort mørkt og kaldt det blir og har gjerne sine blonde øyeblikk der de ikke oppfatter hvor krevende en tur kan være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (3 minutter siden):

Litt i overkant misantropisk tilnærming om du spør meg. Det er fort gjort å drite seg ut.

Vi nordmenn tar slike ting for gitt, men mange turister vet ikke hvor fort mørkt og kaldt det blir og har gjerne sine blonde øyeblikk der de ikke oppfatter hvor krevende en tur kan være.

Ærlig talt, du går ikke fjelltur om vinteren i tøfler og joggebukse. Den tabben merker du ti minutter etter at du har gått fra bilen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
:utakt skrev (5 minutter siden):

Ærlig talt, du går ikke fjelltur om vinteren i tøfler og joggebukse. Den tabben merker du ti minutter etter at du har gått fra bilen.

Vet ikke om jeg er enig. Man kan fint være ute i en stund i joggebukse. Hva tøfler er i dette tilfellet vet jeg ikke.

Jeg tror uansett ikke at klærne var det avgjørende her, bortsett fra at de ikke var rustet mot hypotermi om noe skulle gå galt. Holder de seg i aktivitet så kan du fint spasere rundt i rundt 0 grader i joggebukse og en genser.

Lenke til kommentar

Det kan du, men i 8-12 timar på vinteren, opp 1200 høgdemeter? Sjølv om du er frå Spania så bør kanskje nokre bjeller ringe når det er kaldt ute? Det blir tidleg mørkt på vinteren i Spania òg. Sjølv i 15 plussgrader hadde det vore eit snodig opplegg.

Tidsaspektet er vel det eg forstår minst av. Om dei gjekk nokre få timar før det vart mørkt så snakkar me om føremiddagen. Då lyset forsvann ringte dei politiet. Dei kan umogleg ha fått med seg at turen tar 8-12 timar. Om dei trudde det var ein tur på ein time eller to så kan eg forstå saken.

Endret av Zeph
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg argumenterer ikke for at de de gjorde var smart. Jeg prøver å være djevelens advokat og forklare hvordan slike ting kan skje uten de trenger å være "reinspikka idioter". Terskelen for å drite seg ut her er ganske lav, spesielt når man ikke får fjellturer i tøft klima inn med morsmelka, slik vi får.

Vil tippe at det gikk ganske bra til å begynne med, men straks det ble bekmørkt så ble de desorienterte og sluttet å være i aktivitet, da ble de også kalde. Det er først da du kjenner konsekvensene av manglende erfaring.

Lenke til kommentar

Høres ut som en også på sommerstid må overnatte, f.eks. i telt og ta returen dagen etterpå? Joggebukse med stillongs er varmt. Aberet er at joggebuksa kan bli våt om man faller flere ganger i snøen, som er litt sannsynlig på en slik vintertur. 

Et minne fra september i fjor, mann var på sin første fjelltur. Kom bort fra kameratene og hadde flaks da han fant teltet til Snøhulemannen ved Galdhøpiggen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/jBPQez/her-blir-han-reddet-fra-galdhoepiggen

Lenke til kommentar
Budeia skrev (8 minutter siden):

Høres ut som en også på sommerstid må overnatte, f.eks. i telt og ta returen dagen etterpå?

Trenger ikke det, du rekker frem og tilbake på en dag. Men det tar jo hele dagen, kommer an på hvor fort du går. Og hvor fort de foran deg i køen går... 🙂 Sjukt mye folk der om sommeren. 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 time siden):

Trenger ikke det, du rekker frem og tilbake på en dag. Men det tar jo hele dagen, kommer an på hvor fort du går. Og hvor fort de foran deg i køen går... 🙂 Sjukt mye folk der om sommeren. 

Ja vi brukte 9 timer på turen opp og ned igjen og vi er godt fjellvante folk.
For hver kilometer innover står det skilt med anbefalt siste passeringstid på punktet.
Kommer man senere anmodes man om å snu:
 

Trolltungetur.JPG

Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 time siden):

Trenger ikke det, du rekker frem og tilbake på en dag. Men det tar jo hele dagen, kommer an på hvor fort du går. Og hvor fort de foran deg i køen går... 🙂 Sjukt mye folk der om sommeren. 

Jepp, på sommeren går det shuttle-bus opp til til den øverste parkeringen. Da tar det ikke lenger enn 6-7 timer å gå tur-retur. Det er stort sett god plass til å gå forbi folk også, selv om det yrer av mennesker der :)

Lenke til kommentar

Det er jo ganske vanlig at folk overestimere egne evner. Slik ting skjer jevnlig både sommer og vinter ved en lang rekke turistattraksjoner. Folk skjønner feks ikke hvor langt det er å gå, eller hva slags terreng det er og hva det krever av sko og klær. Det skjer absolutt ikke bare i Norge heller. Jeg er ganske sikker på at jeg og dama reddet livet til en eldre mann på tur i Hellas for ca 10 år siden. Han hadde ikke med noe drikke på en lengre tur i ulendt terreng i høy varme. Vi delte ut vann til ham og gikk sammen med ham i en 7-8 km og jeg bar fotobaggen hans. Selv da slet han med å klare turen når vi gikk med ham i halv fart. Jeg vet jo ikke hva som ville skjedd, men han klarte nesten ikke snakke da vi kom frem.

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...