Gå til innhold

Fadesen gjentar seg: Nesten ingen vil oppgradere til Windows 11


Anbefalte innlegg

sverreb skrev (58 minutter siden):

Hvor stor nytte du har i praksis er avhengig av at du bruker software som faktisk benytter TPM tjenestene, og hvor stor nytte du har av at ingen kan opptre som din maskin på nettet. Standard kryptografiske tjenester i OSet vil normalt bruke en TPM om den eksisterer

Så det er kun banker, militæret, politiet etc. som har bruk for W11.
Tipper de allerede bruker noe bedre enn Windows. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis en gitt PC støtter Windows 10, hva hindrer den samme maskinen i å kjøre Win11?
Vanvittig bloatware?
Sikkerhetsfunksjoner som du så langt har klart deg uten, og fremdeles vil klare deg uten?

Min teori er at MS vil senke systemkravene så snart Win11 er litt bedre testet.
I mellomtiden får de publisitet, og kan utøve innflytelse over PC-produsentene så fremtidige maskiner har mer moderne hardware.

Å skrote millioner av fullt fungerende maskiner kan ikke være svaret.
Idiot-programmet som sjekker kompatibilitet går så langt som å foreslå prosessor-oppgradering.
Ja, det er jo enkelt i en laptop.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Mannen med ljåen said:

Dette er urimelige krav. Og jeg kommer ikke til å gi M$ gleden av å installere betaversjonen deres.
Windows 10 fungerer utmerket, og i 2025 vi maskinen kunne leve videre med Linux.

Ett tips : ikke vent til i aller siste liten med å tenke å gå over til Linux. Det tar tid til å venne seg til et helt nytt system, og sikkert teste ut noen distroer før man velger hva man vil bruke.

  

3 hours ago, Mannen med ljåen said:

Å skrote millioner av fullt fungerende maskiner kan ikke være svaret.

Vel, nå er det jo ikke akkurat sånn at det kommer dresskledde menn fra MS hjem til brukerne og tvinger de til å kaste de gamle maskinene i søpla.

Lenke til kommentar

De «nye» sikkerhetskravene i Win 11 som har eksistert en stund er viktige, men å sette et hardt krav med en gang er et dårlig strategisk valg. En overgang over lengre tid i Windows 10 hadde kanskje vært et bedre strategisk valg. Begynne med å pushe ut «helseappen» i Windows 10 som forklarer brukere hvordan de slår på funksjonene i BIOS, eller ha en knapp som automatiserer dette (det finnes APIer i Windows som kan spørre BIOS om å aktivere TPM og SecureBoot automatisk). Gi brukerne en klapp på skulderen med for eksempel et gratis årsabonnement på office365 om de følger instruksjonene… da får du de med på å opprette og logge inn med microsoft konto også… jeg er åpen for ansettelse som strategisjef @Microsoft ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
14 hours ago, Mannen med ljåen said:

Hvis en gitt PC støtter Windows 10, hva hindrer den samme maskinen i å kjøre Win11?
Vanvittig bloatware?
Sikkerhetsfunksjoner som du så langt har klart deg uten, og fremdeles vil klare deg uten.

Nå skal jeg ikke forsvare MS for mye, med TPM (2.0) er krav både av hardware og OS. I hardware kommer det enten som en egen modul på hovedkort eller integrert i CPU. Windows har tidligere fått kritikk for sikkerhet, så mulig dette er et svar på kritikken. Men som andre er inne på, de var nok litt tidlig ute og litt for rigide. Gi det noen år så blir det nok bedre.

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
16 hours ago, Dubious said:

Så det er kun banker, militæret, politiet etc. som har bruk for W11.
Tipper de allerede bruker noe bedre enn Windows. 

En av de mest direkte fordelene for brukere  er å beskytte bootprosessen. Med en TPM kan du ha en sikret bootprosess der du kan kontrollere at det bare er signert kode som kan kjøre. Det er et betydelig hinder for de som måtte ønske å injisere trojanere i de mest priviligerte lagene av OSet. En TPM kan dermed gi en vesentlig fordel i motstandsdyktighet mot malware.

En slikk bootprosess kan imidlertid også bli problematisk for de som ønsker å bytte OS

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 12/3/2021 at 1:38 PM, Kajac said:

Rettelse: Nesten ingen kan oppgradere til Windows 11, pga. de helt absurde systemkravene.

Hvilke krav mener du her?

For tidligere Windowsversjoner har jeg opplevd problemer med å oppgradere fra gammel til ny versjon, og har foretrukket å gjøre en clean install av nytt OS. Da min 2 år gamle HP Pavilion (i3 (8. gen) med 4 GB RAM) fikk tilgang til oppgradering til W11 for ikke lenge siden, valgte jeg å oppgradere. Så langt har dette vært helt uten problemer, og maskinen virker (minst) like bra som den gjorde med WinX.

Lenke til kommentar

Idiotisk artikkel. Skjer dere digi. Slutt å lyve oss rett opp i ansiktet. Microsoft sier selv at de ikke anbefaler oss å oppgradere før vi får opp oppgraderingen i Windows update. Er selv veldig kyndig i it og kommer til å oppdatere med en gang Windows update tillater meg å oppgradere sømløst. Men fram til da sitter jeg på win10

Lenke til kommentar

Jeg ønsker å kunne eksperimentere med min egen PC, og teste Linux-distroer, Haiku og andre eksotiske greier.
Om Haiku hadde bedre nettleser hadde jeg brukt det mye. Og den har kommet seg veldig den senere tid.

Noen sier at disse sikkeretsgreiene ikke hindrer installasjon av Linux, men da må du bruke en mainstream-distro som Fedora. Det blir ikke mulig å teste nisje-distroer som Hannah Montana Linux, for å ta et eksempel.

Lenke til kommentar
zanta skrev (17 timer siden):

Det gjelder kanskje for high-end telefoner. Min under 2 år gamle Huawei-tablet har fortsatt ikke fått nyere enn Android 8.

Da har du bedt om det selv da, hvis du kjøper Huawei. Er ikke de bannlyst fra alt som heter vestlig teknologi og programvare, fordi de er beskyldt for å samarbeide med overvåkningsmyndighetene i Kina?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...