Gå til innhold

Styre varmtvannsbereder


ITtraktor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sonoff PowR3 takler 25 A / 5500 W. Kan gi litt mer ro i sjela mtp. overbelastning av billigere/enklere tidsur etc. https://itead.cc/product/sonoff-powr3/. Koster ca. 300,- kr.

Kan styres fra ulike systemer. Legg inn Tasmota, så kan den integreres i Home Assistant. Ikke for folk med ti tommeltotter denne heller. Og elektriker trengs til det meste. Men om man allikevel skal gjøre det selv, så skader det ikke å bruke utstyr med litt mer marginer.

Lenke til kommentar
gevvo skrev (9 timer siden):

Må man ha/være elektriker for å få til dette, eller er det mulig for noen med ca 10 tommeltotter?

 

 

MegaMann2 skrev (8 timer siden):

Man får kjøpt mye strøm for et par timer med elektriker på besøk + utstyret.

Heldigvis har jeg schuko på varmtvannsberederen her så en https://www.komplett.no/product/952916/hjem-fritid/smarte-hjem/smart-varme-stroem-inneklima/smart-stroemstyring/fibaro-veggplugg-2 kan brukes til å styre tanken.

Jeg ville ikke ha satt inn sånn dings på noe som trekker 2kW i flere timer om gangen. Det er en grunn til at VVB skal ha fast tilkobling og ikke via stikkontakt siden NEK 2010, dette ble oppdatert i NEK 2014. Fra 2kW til 1500W. Nå skal alle VVB ha fast tilkobling.

Jeg ville ordnet styring i forbindelse med oppgradering av sikringsskap e.l.

 

Det er mulig å "jukse" litt ved å lage pluggbart system. Men du må ha kunnskapene uansett og være sikker på at ikke det kommer til å gå varmgang i tilkoblinger og støpsler.

Lenke til kommentar

Jeg for min del har avsluttet forøk på å flytte forbruket på VVB til natten. Grunnen er strømtoppen blir like høy om natten som om dagen, kanskje litt høyere pga varmetap den tiden den er avslått om dagen, da hjelper det lite om man har billigere strøm om natten hvis strømtoppen bidrar til en høyere fastleddpris. For å jevne ut strømforbruket på VVB om natten, må det skje trinnvis over 4-5 timer, normalt vil ikke dette lønne seg forbruksmessig, så det beste knepet er nok bare å skru den av når en vet at man vil bruke mye strøm på andre ting - bare i tilfelle om VVB skulle finne på å slå seg på da, og heller slå den på når økten er over.💥

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
On 12/9/2021 at 9:35 PM, NortonM said:

 

Jeg ville ikke ha satt inn sånn dings på noe som trekker 2kW i flere timer om gangen. Det er en grunn til at VVB skal ha fast tilkobling og ikke via stikkontakt siden NEK 2010, dette ble oppdatert i NEK 2014. Fra 2kW til 1500W. Nå skal alle VVB ha fast tilkobling.

Jeg ville ordnet styring i forbindelse med oppgradering av sikringsskap e.l.

 

Det er mulig å "jukse" litt ved å lage pluggbart system. Men du må ha kunnskapene uansett og være sikker på at ikke det kommer til å gå varmgang i tilkoblinger og støpsler.

Jeg vil påstå at bruken av smartpluggen gjør installasjonen min sikrere enn den var fra før. Om det skulle gå varmt i kontaktene så vil denne smartpluggen merke det og kutte strømmen.

Du mener at nå skal alle NYE VVB ha fast tilkobling. Gamle installasjoner er fortsatt trygge nok til at de er lovlige :)

Lenke til kommentar

Om smartpluggen har en slik funksjon så vil det være bedre. Fortsatt et ekstra tilkoblingsledd uansett.  Vet at flere elbilladere har en temperatur føler i støpslet. For en noen år tilbake var det problemer med OSO støpsler, de brant.

Jeg mener ikke noe. Det er en norm. De er ikke tilbakevirkende. Men ved oppgradering av vvb må man som ofte ha elektriker itillegg til rørlegger. Har du et gammelt anlegg og skal ha elbil lader må du oppgradere sikringsskapet. 

Men ja, gamle anlegg er "trygge" hvis du i 2021 vil fortsatt leve som i 1961.

Lenke til kommentar
NortonM skrev (2 timer siden):

Kanskje noe annet? Byttet støpsler som var brune og derformert. Mulig jeg husker feil. 

Jeg tror det er to ulike problemstillinger. OSO hadde et spesifikt problem internt. Dårlig krymp på noen kabelsko. Ingen kjede sterkere enn det svakeste ledd. Absolutt alt blir spart på i slike produkter. Det gjelder alt av forbrukerprodukter, installasjonsprodukter for boliger inkludert. Det eneste som er premium med det elektrikeren leverer er prisen. Simpel plast og pressa blikk. 

Svidde støpsler er et generelt problem, uansett utstyr. Kjerneproblemet er at utstyr merket 16 A ikke tåler 16 A. Pga. pressede priser i alle ledd.

 

oso2.jpg

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NortonM skrev (14 timer siden):

Samme med tekniskkontakt, rundstift/phillip hauge. 32A tåler ikke 32A over veldig lang tid før de smelter.

Har du noen eksempler på dette?

Har aldri hørt om noe slikt. Bare at de tekniske kontaktene er beregnet for full last bruk over tid, men er store og klumpete. De har også tykke lange pinner som gir god kontakt over et større areal, mens shuko kontaktene har noen små bøyler som bare gir punktkontakt. I tillegg er det slik at fjæringen i kontakten kan bli dårligere som følge av mye bruk eller høytemperatur, noe som gir ennå dårligere kontakt.

Lenke til kommentar

 

RJohannesen skrev (7 timer siden):
NortonM skrev (22 timer siden):

Samme med tekniskkontakt, rundstift/phillip hauge. 32A tåler ikke 32A over veldig lang tid før de smelter.

Har du noen eksempler på dette?

De tekniske kontaktene som selges idag er påstemplet f.eks. 6 timer, dvs den tåler f.eks. 16A i 6 timer.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (23 timer siden):

 

De tekniske kontaktene som selges idag er påstemplet f.eks. 6 timer, dvs den tåler f.eks. 16A i 6 timer.

Nja, hvis du tenker på 216-6 så betyr det følgende:

2 står for 2 pol + jord

16 står for 16A

-6 er klokkeslettet på jordpinnen, denne er for 230V. Andre spenningsnivåer har andre farger og annen plassering av pinnene slik at de ikke kan feilkobles.

 

Her fra ABB

Screenshot_20211213-174840_Drive.jpg

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Satt og funderte litt i dag, er vel noe man aldri får svar på uten å faktisk måle, men.

I dag er jo strømmen der jeg bor dyr fra 08-17 før den går litt ned, er to i huset som må ta rask dusj innen den tid.

Ville jeg egentlig spart noe på å slå av VVB i perioden? Eller er det såpass lang periode at vannet som er igjen i tanken blir kaldere og den bruker mer strøm på å varme opp igjen som vil føre til mer penger selv om prisen er lavere i oppvarmingsøyeblikket?

Snakk om to raske dusjer, ikke tømme hele 200 literen med vann. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, discostu said:

Ville jeg egentlig spart noe på å slå av VVB i perioden? Eller er det såpass lang periode at vannet som er igjen i tanken blir kaldere og den bruker mer strøm på å varme opp igjen som vil føre til mer penger selv om prisen er lavere i oppvarmingsøyeblikket?


Når snittvarmen i VVB går ned (etter dine to eksempeldusjer) så blir også varmetampet fra VVB mindre siden forskjellen mellom temperaturen inne i tanken og utsiden går ned.

Selv uten noe bruk av vann fra tanken så mister den varme (energi), og jo høyere temperaturen er i tanken jo mer varme (energi) mister den i samme tidsperiode om man antar utside temperaturen er konstant.

Jeg var nylig på ferie og gjorde et eksperiment for å måle varmetapet i min VVB. Den er relativt ny, fra 2015 og på 117 liter. Den står inne under kjøkkenbenken, så den får litt ekstra isolering grunnet det. Men tapet viste seg å være ca 2kWh i døgnet.

Men svaret på spørmålet ditt er ja, du ville spart på det. Energitapet blir likt (om ikke litt mindre) av at du skrur den av. Så om tapet ditt også er 2kWh i døgnet, så kan du enten kompansere tapet gjevnt i hele døgnet slik VVB gjør når den er koblet på og trigges av termostat. Eller du kan utsette å ta dette igjen til natten når prisen er lavere. Gitt prisen er 4kr om dagen og 2kr om natten, og VVB bruken din er 5kWh i døgnet, og for enkelhetsskyld er på dagtid når det er dyrt så kan du spare 10 kr dagen ved å utsette oppvarmingen til den billige tiden av døgnet.

 

Endret av MegaMann2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MegaMann2 skrev (21 minutter siden):


Når snittvarmen i VVB går ned (etter dine to eksempeldusjer) så blir også varmetampet fra VVB mindre siden forskjellen mellom temperaturen inne i tanken og utsiden går ned.

Selv uten noe bruk av vann fra tanken så mister den varme (energi), og jo høyere temperaturen er i tanken jo mer varme (energi) mister den i samme tidsperiode om man antar utside temperaturen er konstant.

Jeg var nylig på ferie og gjorde et eksperiment for å måle varmetapet i min VVB. Den er relativt ny, fra 2015 og på 117 liter. Den står inne under kjøkkenbenken, så den får litt ekstra isolering grunnet det. Men tapet viste seg å være ca 2kWh i døgnet.

Men svaret på spørmålet ditt er ja, du ville spart på det. Energitapet blir likt (om ikke litt mindre) av at du skrur den av. Så om tapet ditt også er 2kWh i døgnet, så kan du enten kompansere tapet gjevnt i hele døgnet slik VVB gjør når den er koblet på og trigges av termostat. Eller du kan utsette å ta dette igjen til natten når prisen er lavere. Gitt prisen er 4kr om dagen og 2kr om natten, og VVB bruken din er 5kWh i døgnet, og for enkelhetsskyld er på dagtid når det er dyrt så kan du spare 10 kr dagen ved å utsette oppvarmingen til den billige tiden av døgnet.

 

Ok, da skal jeg faktisk begynne å dra ut kontakten når det er topper.

Feks i dag koster det mellom 380-458 øre frem til kl 17, da dumper den til 220 øre og synker gradvis nedover mot natten

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...