Gå til innhold

Styre varmtvannsbereder


ITtraktor

Anbefalte innlegg

Ønsker en enkel måte å styre en varmtvannsbereder på 3000W. Kan egentlig være så simpelt som at den kun varmer mellom kl 01-06. Ønsker ikke å binde meg til tibber eller andre abonnentløsninger. Det som kompliserer dette litt er at waterguarden er koblet til samme kurs, ellers kunne jeg bare fått installert et tidsur på kursen. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med prisdifferansene vi ser nå så kan det være noe å spare på å forsikre seg at den ikke slår inn i timene hvor strømmen er på sitt dyreste. Bakterieveksten går veldig sakte. Så lenge den blir varmet opp før eller siden innen døgnet så skal ikke det være noe problem. Det er mer et problem hvis man setter termostaten for lavt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 minutter siden):

Med prisdifferansene vi ser nå så kan det være noe å spare på å forsikre seg at den ikke slår inn i timene hvor strømmen er på sitt dyreste. Bakterieveksten går veldig sakte. Så lenge den blir varmet opp før eller siden innen døgnet så skal ikke det være noe problem. Det er mer et problem hvis man setter termostaten for lavt.

Er det egentlig det? Hvor mye bruker egentlig en slik bereder i stand by?

2Kwat per døgn? Tilsvarer vel 2 kr eller noe med dagens høyeste priser?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (4 minutter siden):

Hvorfor? Varmtvannsberedere holder varmen meget godt, kan ikke se at det vil bli noen store besparelser ved å skru den av og på da det vil ta tid å varme opp vannet igjen.

Er også fare for bakterievekst.

Når strømmen koster nesten 3 ganger så mye på morgenen og ettermiddagen, som på natta, og vi snart får lavere nettleie på natta, er det klart det er mye å spare. Vannet vil nå 70 grader minst en gang i døgnet, da er det ingen fare for bakterievekst. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kjetilkl skrev (6 minutter siden):

Det enkleste er å koble inn en slik:

https://www.prisjakt.no/product.php?p=3201972

Men det tar jo en stund å spare inn den drøye tusenlappen da ..... vurderer å gjøre dette selv, men skulle gjerne hatt en god måte å måle internt temp på.

(Du må jo ha noe for å styre denne også selvsagt....)

Har vurdert den. 1000 kr pluss montering er egentlig ikke noe problem. Men må jeg ha en hjemmesentral i tillegg? Finnes det apper som er gratis å bruke?

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (34 minutter siden):

Den bruker lite i stand by. Men etter man har tatt en dusj eller to så guffer den på med det den har til vannet er varmt igjen. Ofte dusjer man jo om morgenen og ettermiddagen når prisene er på maks. Da er det greit hvis berederen venter til kvelden eller natta når strømmen er billigere.

men da risikerer man vel også å gå tomt for varmtvann? Si man dusjer på morningen, bruker varmtvann, men ikke skrur på VVB før natten, så vil den jo tømmes.

Endret av discostu
  • Liker 1
Lenke til kommentar
discostu skrev (6 minutter siden):

men da risikerer man vel også å gå tomt for varmtvann? Si man dusjer på morningen, bruker varmtvann, men ikke skrur på VVB før natten, så vil den jo tømmes.

Sant nok, men jeg har 300 liter, på 4 personer, og har regnet meg frem til at det skal være mer enn nok. Dersom dette blir brukt opp er det like greit at man får kjenne på at varmtvann ikke er en uendelig resurs. 

Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (Akkurat nå):

Sant nok, men jeg har 300 liter, på 4 personer, og har regnet meg frem til at det skal være mer enn nok. Dersom dette blir brukt opp er det like greit at man får kjenne på at varmtvann ikke er en uendelig resurs. 

Hehe, godt poeng. Så konklusjonen er, dager man dusjer og strømprisen er høy sparer man ved å koble fra VVB.
Dager man ikke dusjer kan den like gjerne stå å gå? Siden stand by krever lite strøm?

Hvor lang tid tar det egentlig før en VVB blir "kjølig" ? Hvor godt holder den egentlig på varmtvann? Kanskje vanskelig å si, mtp variasjoner i størrelse og modell men er det nærliggende å anta at en VVB uten strøm 1 døgn fortsatt har ok temp på vann?

Lenke til kommentar
discostu skrev (Akkurat nå):

Hehe, godt poeng. Så konklusjonen er, dager man dusjer og strømprisen er høy sparer man ved å koble fra VVB.
Dager man ikke dusjer kan den like gjerne stå å gå? Siden stand by krever lite strøm?

Hvor lang tid tar det egentlig før en VVB blir "kjølig" ? Hvor godt holder den egentlig på varmtvann? Kanskje vanskelig å si, mtp variasjoner i størrelse og modell men er det nærliggende å anta at en VVB uten strøm 1 døgn fortsatt har ok temp på vann?

Min varmtvannsbereder tror jeg er oppgitt med 70 W i varmetap. På maks temperatur rommer den vel kanskje 30 kWh i varmtvann. Det tar med andre ord en stund før dette vannet blir kaldt. 

Lenke til kommentar
36 minutes ago, ITtraktor said:

Har vurdert den. 1000 kr pluss montering er egentlig ikke noe problem. Men må jeg ha en hjemmesentral i tillegg? Finnes det apper som er gratis å bruke?

Finnes mange gratisløsninger, men som minimum må du ha en Z-wave enhet (f.eks USB-stick) som kommuniserer med den fra en PC e.l. (Raspberry PI fungerer f.eks)

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...