Gå til innhold

Styre varmtvannsbereder


ITtraktor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
bruker-540634 skrev (1 time siden):

Hvorfor? Varmtvannsberedere holder varmen meget godt, kan ikke se at det vil bli noen store besparelser ved å skru den av og på da det vil ta tid å varme opp vannet igjen.

Er også fare for bakterievekst.

 

discostu skrev (1 time siden):

Er det egentlig det? Hvor mye bruker egentlig en slik bereder i stand by?

2Kwat per døgn? Tilsvarer vel 2 kr eller noe med dagens høyeste priser?

 

Med ny prismodell for nettleie kan det fort være noen kroner å spare. Ser f.eks. på forbruket hos meg at jeg stort sett har hatt toppeffekter der jeg har bikket 5 kW med noen hundre watt, sikkert med den rette kombinasjonen av lav utetemperatur, oppvarming av bereder etter dusj og matlaging. Lokal netteier innfører fastledd 200 kr/mnd. for 0-5 kW, og 325 kr/mnd. for 5-10 kW, samt 20 % lavere energiledd (øre/kWh) på natt, så hvis jeg kan ha kontroll på berederen og flytte forbruket så kan det gjerne bli noen mnd. i året med ~125-130 kr spart per mnd.

Lenke til kommentar
Villfaren skrev (20 minutter siden):

https://www.eldirekte.no/heatit-zm-single-relay-16a/cat-p/c/p1002030364?gclid=Cj0KCQiAkZKNBhDiARIsAPsk0WiZAKeycbTgosvKW_OtUeFjf-qJbvDGdNw6NnhZaHQQwN5zqW821ccaAl85EALw_wcB

 

Kjøpt meg en sånn som eg skal styre via Homey med tanke på nye nettleien. 

 

Bereder er 2kw, så bør være godt innenfor 

Hvilken gateway bruker du? Er Homey gratis å bruke? Kan man eventuelt bruke andre apper?

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (1 time siden):

Hvilken gateway bruker du? Er Homey gratis å bruke? Kan man eventuelt bruke andre apper?

Homey som blir brukt. 

 

Dessverre ikkje gratis. 

Har ikkje sjekket om denne går inn i Home assistant, men ville gjort det hadde eg vært deg og om du ikkje er higen på noe større anlegg. 

Da trenger du bare en liten  raspberry pi, og en zwave dongle. 

Lenke til kommentar

Jeg er inne på samme tanke om å slå av VVB om dagen og på om natten. Det er en litt eldre type fra 1983 Høiax med fast 90 graders termostat og 3 trinns bryter med 0 stilling (av) og som jeg alltid lar stå på max, da varer elementene lengre. Den står i kjelleren, og da jeg kjente at det rommet ble mye varmere enn de andre, bygget jeg den inn med en kasse som ble isolert, og det gjorde susen. For et par år siden resturerte jeg rommet og laget ny kasse med enda bedre isolasjon. Nå prøver jeg ut om det lønner seg å slå den av om dagen (ekstra trim ned og opp kjellertrappen for å slå av og på strømbryteren 2 ganger i døgnet som jeg bør kreve kompensasjon for!) Det påstås at det er lite å spare på det, men tanken er godt isolert og holder en hel uke før det blir kalt uten å bruke den. Varmt vann som brukes må også varmes opp i tillegg til varmetap ved at den er avslått halve døgnet. 

VVB går dessuten på samme kurs som komfyren så det blir en ganske høy topp hvis VVB slår seg på ved matlaging med tanke på nettleiepris. Jeg bare lurer på om en kan få satt inn en timer istedenfor 3 trinns bryteren? Det jeg tenker mest på er om en slik bruk av VVB vil slite ekstra mye på elementene som får en hardere jobb med å varme opp forbrukt varmt vann hver dag hvor den vil stå lengre på enn vanlig?

Dette med algevekst tror jeg ikke er noe problem så lenge det vannet som er i beholderen har nådd 70-90 grader som er å regne med vann i et sentralvarmeanlegg - sterilt for ca en uke avslått. Jeg pleier alltid å slå av VVB når jeg blir borte mer enn en uke med tanke på at termostaten kan ryke. Da kommer det litt an på hvordan den ryker, ryker den under påslått oppvarming kan den begynne å koke, ved avslått skjer det bare at den ikke varmer vannet mer.

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar

Vurderer å sette inn en Chint 20A modulærkontaktor i sikringsskapet, kun 267kr. Har flere Nexa trådløse aktuatorer liggende som kan aktivere kontaktoren via Telldus app eller google assistent. 

Da kan kjerringa dusje på morgenen uten at det koster 20-30kr. Det virker bare litt kaldere 🤣

 

Edit: jeg bestilte to stykk + ny termostat/effektregulator til varmekablene i kjelleren. Foretrekker effeltregulator. Devi reg som er 20 år fungerer dårlig, umulig å få justert riktig. Enten er det 17grader eller 23 grader. Kommer til å slå av både varme og varmtvann når prisen er på det høyeste. 

Endret av NortonM
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (4 timer siden):

Hvis den er fra 1983 så har den gjort jobben sin allerede. Du bør regne med å erstatte den uansett. Den er tross alt snart et halvt hundre år gammel.

De bør selvsagt gå an å få montert en timer i skap ved siden av (elektrikerjobb). Evt. tenke ut en løsning hvis du likevel må ha ny bereder.

Ja, den er jo øyeblikkelig snart dobbelt så gammel som antatt levealder for varmtvannstanker, og da er det kanskje dumt å skifte denne ut da det aldri har vært noe feil på den. Har fått byttet termostat en gang. Følger med om det er tegn til lekkasjer noe sted, og da blir den nok byttet ut. Kanskje dumt å montere nytt utstyr hvis den begynner å bli skral. Får heller trimme litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NortonM skrev (På 12/5/2021 den 15.01):

Vurderer å sette inn en Chint 20A modulærkontaktor i sikringsskapet, kun 267kr. Har flere Nexa trådløse aktuatorer liggende som kan aktivere kontaktoren via Telldus app eller google assistent. 

Da kan kjerringa dusje på morgenen uten at det koster 20-30kr. Det virker bare litt kaldere 🤣

 

Edit: jeg bestilte to stykk + ny termostat/effektregulator til varmekablene i kjelleren. Foretrekker effeltregulator. Devi reg som er 20 år fungerer dårlig, umulig å få justert riktig. Enten er det 17grader eller 23 grader. Kommer til å slå av både varme og varmtvann når prisen er på det høyeste. 

Jeg styrer vvb fra smarthuskomtroller, via en kontaktor i sikringsskapet. Men jeg har valgt en fra schneider med bryter i tillegg, slik at jeg (eller kona) kan sette den manuelt på eller sv om det skulle bli noe kluss med styringen etter oppdatering e.l.

Den står på 6 timer om natta og 3 timer midt på dagen, da slipper jeg unna de dyreste timene på morgenen og ettermiddagen. Og den har alltid varmt vann. Satt opp temp til 85 grader

PB106110_288x288.PNG.png

Lenke til kommentar
NortonM skrev (På 12/6/2021 den 18.16):

Håper det fungerer slik jeg har tenkt. Tenkte jeg skulle stille inn tidspunkt for på og av. 

Merker du noe forskjell på strømforbruk etter du monterte dette?

Skal gjøre det samme med varmekablene i kjelleren. Over 2kW som ikke trenger å slå seg på når det koster 4-5kr/kWt.

Jeg bruker nok ca like mye energi som før, men jeg unngår stort sett pristoppene, dvs jeg bruker mest når prisene er lavest og minst når de er høyest. For mange andre er det motsatt, og det er derfor prisene er høyest i de periodene.

Men det blir ikke likt hver dag pga noen dager dusjer flere i familien, noen dager har annerledes kjøremønster og lading osv.

Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (På 6.12.2021 den 17.09):

Jeg styrer vvb fra smarthuskomtroller, via en kontaktor i sikringsskapet. Men jeg har valgt en fra schneider med bryter i tillegg, slik at jeg (eller kona) kan sette den manuelt på eller sv om det skulle bli noe kluss med styringen etter oppdatering e.l.

Den står på 6 timer om natta og 3 timer midt på dagen, da slipper jeg unna de dyreste timene på morgenen og ettermiddagen. Og den har alltid varmt vann. Satt opp temp til 85 grader

PB106110_288x288.PNG.png

Må man ha/være elektriker for å få til dette, eller er det mulig for noen med ca 10 tommeltotter?

 

Lenke til kommentar

Jeg har laget logikken rundt styring av min VVB, men ikke fått satt inn rele enda.
Det jeg gjør er å regne ut gjennomsnitt strømpris hver dag, så regne ut standardavviket. Er strømprisen akkurat nå mer enn ett standardavvik fra gjennomsnittet, så skrus VVB av. Ellers på. Da ungår jeg de høyeste prisene, som gjerne bare er 2-5 timer per døgn. Ellers styrer den seg selv.

Elbil lades også bare når prisen er mer enn ett standardavvik under snittet, men kan overstyres via en webside jeg har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...