Gå til innhold

Stortingspresident med iransk bakgrunn.


Inspector

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
henrikwl skrev (På 26.11.2021 den 8.40):

Så, fordi rasister griner og trasser som de 5-åringene de er på det mentale plan, så skal vi andre gjøre knefall for dem for å tekkes dem?

Hva med å heller bare ignorere dem og la dem få slite seg ut med denne kampen sin mot vindmøller?

Amøber vil det alltid finnes, men hvorfor servere dem argumenter og gjødsle deres vekst ?

Lenke til kommentar
Inspector skrev (18 timer siden):

Amøber vil det alltid finnes, men hvorfor servere dem argumenter og gjødsle deres vekst ?

Det er et utrolig tynt argument. Fordi det finnes idioti og rasisme så skal vi bevisst ta hensyn til det og unngå å gjøre ting som gir de noe å syte for? Hvordan skal et samfunn gjøre fremskritt med en slik tankegang?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser virkelig ikke problemet med at personer med annen-etnisk bakgrunn får høye politiske verv.

lada1 skrev (På 25.11.2021 den 5.27):

Har hørt (uten bevis) at en i forsvaret mista sikkerhets-klareringen da han gifta seg med utlending.

Blitt stadig flere saker rundt dette de senere årene ettersom forholdet til en del land har surnet og det sikkerhetspolitiske fokuset har økt. Det er ikke noe sjakktrekk å gifte seg med verken personer fra Russland eller Kina hvis man ønsker en karriere i Forsvaret.

Inspector skrev (18 timer siden):

Amøber vil det alltid finnes, men hvorfor servere dem argumenter og gjødsle deres vekst ?

Fordi man ikke skal la amøber sine holdninger styre hva som er fornuftig og ikke. Et godt eksempel er samfunnets holdning til homofili, som blir stadig bedre på tross av at du finner amøbete mørkemenn flere steder som mener det er feil. Dette nettopp fordi man ignorerer disse stemmene når man vedtar og gjennomfører politiske beslutninger.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg var faktisk ikke så skeptisk til Masud Gharahkhani som stortingspresident da han ble tildelt embete. Nå er jeg ikke så sikker. Han har vist store arroganse ovenfor andre stortingspolitikere. Nektet å besvare lette spørsmål som media har stilt. Dratt på ferie til Tyrkia isteden for å gjøre den viktige årsslutt seremonien på stortinget (den første presidenten noen sinne som har droppet den). 

Jeg sier ikke at han har gjort store blemmer enda, og jeg kan gå med at de overnevnte eksemplene kan være småtteri, men med tanke på at han bare har vært president siden 24.november, og det har allerede vært så mye rusk, så virker ikke fremtiden lovende. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Leste om det, men til Gharahkhanis forsvar så hadde han bestilt og planlagt denne ferien for lenge siden, og så ble han brått plutselig ny stortingspresident. Han orienterte Stortinget om ferien rett etter han tiltrådte som president. Det er ryddig, og det er ikke sånn at seremonien ved årsslutt er veldig viktig. Langt fra alle representantene som møter opp en gang. Presidentens rolle der er i bunn og grunn bare å ønske god jul, og det gjorde varaen i hans sted. Jeg ser at Resett, Document, Rights og Wiborg i Frp omtaler dette nærmest som en skandale, men det virker ikke til å være noen særlig stor sak egentlig.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Leste om det, men til Gharahkhanis forsvar så hadde han bestilt og planlagt denne ferien for lenge siden, og så ble han brått plutselig ny stortingspresident. Han orienterte Stortinget om ferien rett etter han tiltrådte som president. Det er ryddig, og det er ikke sånn at seremonien ved årsslutt er veldig viktig. Langt fra alle representantene som møter opp en gang. Presidentens rolle der er i bunn og grunn bare å ønske god jul, og det gjorde varaen i hans sted. Jeg ser at Resett, Document, Rights og Wiborg i Frp omtaler dette nærmest som en skandale, men det virker ikke til å være noen særlig stor sak egentlig.

Er enig at å droppe seremonien ikke er en stor blemme. Er også enig at Wiborgs også overdriver når han kaller det en skandale.  Gharahkhanis gjorde helt rett når han varslet om dette, og sånn sett har han sitt på det rene rent jobbmessig. Men problemet blir om negative hendelser vil balle på seg i ettertid. Dette er umulig å vite da ingen her kan se inn i fremtiden, for alt vi vet kan han etter ferieturen sin bli den beste stortingspresidenten i Norges historie.  

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Skal man kun se se på opprinnelse og representasjon, så har vi grovt sett blant andre 18 000 samer, 25 000 søramerikanere, 100 000 afrikanere, 250 000 asiater, 330 000 fra EØS/EU land. Ergo burde stortingspresidenten være polakk og katolikk 😇  Eller pakistaner og muslim. 🏏

Spoiler
image.png.517399943be50a75512b756d70ac253e.png
 
Endret av Slettet+6132
måtte lage bilde av tabell
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
lada1 skrev (På 25.11.2021 den 5.27):

Har hørt (uten bevis) at en i forsvaret mista sikkerhets-klareringen da han gifta seg med utlending.

Hvem er han gift med, forresten?  Hvor oppholder hans nærmeste familie?

Flere norske i Nord-Norge måtte slutte i jobben i Forsvaret fordi de giftet seg med russiske kvinner opp gjennom åra. Ikke sikkert det var noe savn.

Lenke til kommentar

For å røre i denne saken:

Jeg tipper at han (stortingspresidenten vår) bidrar økonomisk overfor familien sin i Iran. Er det enkelt å få tall på hvor mye av lønnen hans blir sendt til Iran? 2000 kr/måned? 20.000 kr/måned? Han har vel familie i Iran både direkte og via kona si, og dersom familiene i Iran ikke er rike fra før så forventer de vel bidrag? Noe annet ville vel være sosialt uakseptabelt?

Så lenge man ikke har et globalt velferd-system som sikrer alle del i arvede goder, så ser jeg positivt på at innvandrere sender (mye) penger til hjemlandet sitt.  En kan ikke ha en fri global økonomi uten et globalt velferd-system. Det fører ofte til ran av fattige.

 

 

Endret av lada1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (7 timer siden):

For å røre i denne saken:

Jeg tipper at han (stortingspresidenten vår) bidrar økonomisk overfor familien sin i Iran. Er det enkelt å få tall på hvor mye av lønnen hans blir sendt til Iran? 2000 kr/måned? 20.000 kr/måned? Han har vel familie i Iran både direkte og via kona si, og dersom familiene i Iran ikke er rike fra før så forventer de vel bidrag? Noe annet ville vel være sosialt uakseptabelt?

Hvis ikke stortingspresidenten blir mer åpen enn han har vært så får vi nok aldri vite det. Lignende spørsmål har blitt stilt av media (medias spørsmål har mer handlet om hans tilknytning til landet og ikke om han sender penger til slekta). Slike spørsmål har han nektet å svare på. 

Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (30 minutter siden):

Hvis ikke stortingspresidenten blir mer åpen enn han har vært så får vi nok aldri vite det. Lignende spørsmål har blitt stilt av media (medias spørsmål har mer handlet om hans tilknytning til landet og ikke om han sender penger til slekta). Slike spørsmål har han nektet å svare på. 

Kritiske spørsmål blir dysset ned fordi dette er et minelagt område. Opposisjonen tør ikke å spørre fordi det kan oppfattes som fremmedfiendtlig.. AP styrer unna for å unngå spekulasjoner om illojalitet /snillisme og stortingspresidenten nekter å svare på spørsmål av personlig art som kan sette fyr på debatten.Inntil det oppstår en vanskelig situasjon ligger grisete argumenter nedlåst i en skuff.

Ikke akkurat det beste utgangspunktet for en stortingspresident…..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva har det å si for jobben hans som stortingspresident om han sender penger til familien i Iran eller andre land? Jeg forstår godt hvorfor han av prinsipp ikke gidder å svare på det om han har fått et slikt spørsmål.

Det virker nesten som om enkelte skal lete etter problemer og ting å kritisere basert på at han har en annen landbakgrunn. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
lada1 skrev (8 timer siden):

For å røre i denne saken:

Jeg tipper at han (stortingspresidenten vår) bidrar økonomisk overfor familien sin i Iran. Er det enkelt å få tall på hvor mye av lønnen hans blir sendt til Iran? 2000 kr/måned? 20.000 kr/måned? Han har vel familie i Iran både direkte og via kona si, og dersom familiene i Iran ikke er rike fra før så forventer de vel bidrag? Noe annet ville vel være sosialt uakseptabelt?

Så lenge man ikke har et globalt velferd-system som sikrer alle del i arvede goder, så ser jeg positivt på at innvandrere sender (mye) penger til hjemlandet sitt.  En kan ikke ha en fri global økonomi uten et globalt velferd-system. Det fører ofte til ran av fattige.

 

 

Vi er på god til å få det i EU ihvertfall, et felles velferdstilbud og lønninger altså. Kanskje utvide det på sikt til å inkl mena land? Ingen grunn til at vi skal ha særfordeler eller særhøye lønninger kun på bakgrunn av fødeland.

En butikkmedarbeider f.eks burde tjene like mye uavhengig av land eller sted.

Litt rart at det kun er tre land i verden, Norge, Sverige og til dels Tyskland som skal lede an i dette arbeidet.

Endret av bruker-540634
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (27 minutter siden):

Hva har det å si for jobben hans som stortingspresident om han sender penger til familien i Iran eller andre land? Jeg forstår godt hvorfor han av prinsipp ikke gidder å svare på det om han har fått et slikt spørsmål.

 

Han har ikke fått et slikt spørsmål av media nei. Men han har fått spørsmål slik som om han har vært i Iran siden 2002. (Han var på ferie i Iran). 

Handler ikke om at han er utlending. Det han handler om hans tilknytning til et regime.  En minster av Norge fikk sparken fordi han med en feil fikk tatt med jobbtelefonen til landet da han feriererte der.  Synes det er helt ok for journalister å grave i politikeres forhold til fremmede makter, og det er suspekt at han holder kortene så tette til brystet. 

Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (1 minutt siden):

Han har ikke fått et slikt spørsmål av media nei. Men han har fått spørsmål slik som om han har vært i Iran siden 2002. (Han var på ferie i Iran). 

Handler ikke om at han er utlending. Det han handler om hans tilknytning til et regime.  En minster av Norge fikk sparken fordi han med en feil fikk tatt med jobbtelefonen til landet da han feriererte der.  Synes det er helt ok for journalister å grave i politikeres forhold til fremmede makter, og det er suspekt at han holder kortene så tette til brystet. 

Det synes jeg også er greit, ikke minst viktig og nødvendig. Men jeg ser ikke poenget i å løfte frem at han kanskje sender penger til familien som noe problematisk. Det er jo heller ikke noe problem om han faktisk gjør det.

Inntrykket blir at man leter med lupe i håp om å finne et eller annet å mistenkeliggjøre, nærmest som desperasjon etter noe å ta han på. Motivasjonen til det skal jeg ikke spekulere i. Det er bare mitt inntrykk av et par av innleggene her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...