Gå til innhold

Stortingspresident med iransk bakgrunn.


Inspector

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (23 minutter siden):

Det synes jeg også er greit, ikke minst viktig og nødvendig. Men jeg ser ikke poenget i å løfte frem at han kanskje sender penger til familien som noe problematisk. Det er jo heller ikke noe problem om han faktisk gjør det.

Inntrykket blir at man leter med lupe i håp om å finne et eller annet å mistenkeliggjøre, nærmest som desperasjon etter noe å ta han på. Motivasjonen til det skal jeg ikke spekulere i. Det er bare mitt inntrykk av et par av innleggene her.

Er enig at det blir feil å henge seg opp i om han sender penger til slekt og venner. Jeg måtte bare poengtere at dette er brukere her på diskusjon.no (lada1 som ville røre litt)  som har tatt det opp og ikke media (i hvertfall ikke som jeg har fått med meg). 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 time siden):

Er ikke han fra Skotselva da? Ser ikke problemet 🤔

Problemet er at han er iransk statsborger (eller var det frem til 2002) ifølge iransk lov. Det at han og hans kone har familie i landet kan også være en risiko for norsk sikkerhet, da regimet i Iran kan bruke hans familie som pressmiddel for at han skal gi Iran viktig sensitiv informasjon. 

Endret av Mr.Duklain
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, Snikpellik said:

Men jeg ser ikke poenget i å løfte frem at han kanskje sender penger til familien som noe problematisk. Det er jo heller ikke noe problem om han faktisk gjør det.

For å røre mer:

Som nevnt, så synes jeg det generelt er riktig at innvandrere sender penger til stor-familien i hjemlandet. Jeg ville gjøre det samme. Og jeg er nysgjerrig på om stortings-presidenten gjør det. Det sier noe om han - og om han er åpen og avslappet om sitt liv. Å sende penger til hjemlandet kan også være et politisk signal. Sender han 1000 kr/måned eller 20.000 kr/måned? Jeg er nysgjerrig.

Jeg har en tendens til å stole mest på folk som er åpne om sitt private liv. Stoltenbergfamilien hadde en narkoman innen familien, og å være åpen om dette var vel politisk viktig. Abid Raja har også forstått dette og skrev om rumpa si. Siv Jensen var også åpen selv om hun lurte en elsker forbi en gjeng journalister 🙂

Å snoke i stortings-presidentens kjøleskap og private økonomi er et politisk poeng. Er politikere for mye "privat" så bør det vekke nysgjerrighet.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
16 hours ago, bruker-540634 said:

Vi er på god til å få det i EU ihvertfall, et felles velferdstilbud og lønninger altså. Kanskje utvide det på sikt til å inkl mena land? Ingen grunn til at vi skal ha særfordeler eller særhøye lønninger kun på bakgrunn av fødeland.

En butikkmedarbeider f.eks burde tjene like mye uavhengig av land eller sted.

Litt rart at det kun er tre land i verden, Norge, Sverige og til dels Tyskland som skal lede an i dette arbeidet.

Her er jeg noe uenig. Å få sammenlignbar lønn for alle i verden er jo urealistisk de kommende 50 år og derfor ikke så interessant. Og jeg mener at det er feil at en må være f.eks. butikk-medarbeider for å ha tilgang til verdens arv.

Det er mer interessant at alle i verden har en sikker (universiell) minste-inntekt som kan sees på som en slags arvet rettighet/kapital-inntekt. Det kan tenkes mange måte å få inn disse pengene på og handels-avtaler burde inkludere dette. 100 dollar/måned kan utgjøre mye for de fattigste og lage nye markeder etc. Nå bli verdens fattige ignorert - bortsett fra at mange utvandrere sender penger til sine fattige familie-medlemmer.

Vår stortings-president burde vise at han er et godt eksempel på en slik giver (dersom familien hans i Iran er fattig da). Og litt motsatt: utnytter han situasjonen og bygger seg et "palass" i Iran basert på billig lokal arbeidskraft, så bør jeg ha (demokratisk) rett på å vite om det. Derfor er det et poeng å vite detaljer om hans privatliv slik at en kan sette dem sammen til et helhetsbilde. M.a.o.: detaljer som innhold i hans kjøleskap kan ha interesse ja 🙂

Endret av lada1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (2 timer siden):

Her er jeg noe uenig. Å få sammenlignbar lønn for alle i verden er jo urealistisk de kommende 50 år og derfor ikke så interessant. Og jeg mener at det er feil at en må være f.eks. butikk-medarbeider for å ha tilgang til verdens arv.

Det er mer interessant at alle i verden har en sikker (universiell) minste-inntekt som kan sees på som en slags arvet rettighet/kapital-inntekt. Det kan tenkes mange måte å få inn disse pengene på og handels-avtaler burde inkludere dette. 100 dollar/måned kan utgjøre mye for de fattigste og lage nye markeder etc. Nå bli verdens fattige ignorert - bortsett fra at mange utvandrere sender penger til sine fattige familie-medlemmer.

Vår stortings-president burde vise at han er et godt eksempel på en slik giver (dersom familien hans i Iran er fattig da). Og litt motsatt: utnytter han situasjonen og bygger seg et "palass" i Iran basert på billig lokal arbeidskraft, så bør jeg ha (demokratisk) rett på å vite om det. Derfor er det et poeng å vite detaljer om hans privatliv slik at en kan sette dem sammen til et helhetsbilde. M.a.o.: detaljer som innhold i hans kjøleskap kan ha interesse ja 🙂

Det du leste var en mann som hadde gitt opp, jeg hater masseinnvandringen. Det har totalt ødelagt de tidligere særhøye norske lønningene og norsk velferd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
lada1 skrev (8 timer siden):

For å røre mer:

Som nevnt, så synes jeg det generelt er riktig at innvandrere sender penger til stor-familien i hjemlandet. Jeg ville gjøre det samme. Og jeg er nysgjerrig på om stortings-presidenten gjør det. Det sier noe om han - og om han er åpen og avslappet om sitt liv. Å sende penger til hjemlandet kan også være et politisk signal. Sender han 1000 kr/måned eller 20.000 kr/måned? Jeg er nysgjerrig.

Jeg har en tendens til å stole mest på folk som er åpne om sitt private liv. Stoltenbergfamilien hadde en narkoman innen familien, og å være åpen om dette var vel politisk viktig. Abid Raja har også forstått dette og skrev om rumpa si. Siv Jensen var også åpen selv om hun lurte en elsker forbi en gjeng journalister 🙂

Å snoke i stortings-presidentens kjøleskap og private økonomi er et politisk poeng. Er politikere for mye "privat" så bør det vekke nysgjerrighet.

Hva du synes er viktigst at stortingspresidenten forteller skal ikke jeg legge meg opp i. Jeg personlig mener at saker relatert til Norges sikkerhet er viktigere enn for eksempel hvilken bil stortingsrepresentant Ingunn Foss kjører. 

Jeg er enig i at politikere må være mer åpne om sine liv. Ikke fordi folk skal snike i dem, men for å bygge tiliitt til velgerne. Her mener jeg at stortingspresidenten feiler. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Så lenge han ikke er folkeregistrert hjemme på gutterommet i Iran for å lure til seg pendlerleilighet er det helt greit for meg i hvertfall. Om han i tillegg klarer å holde fingrene fra fatet når det gjelder reiseregninger og Stortinget biltjeneste, kan det jo bli riktig bra!

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (20 minutter siden):

Så lenge han ikke er folkeregistrert hjemme på gutterommet i Iran for å lure til seg pendlerleilighet er det helt greit for meg i hvertfall. Om han i tillegg klarer å holde fingrene fra fatet når det gjelder reiseregninger og Stortinget biltjeneste, kan det jo bli riktig bra!

Eller at han gir statshemmeligheter til et regime. Hvis han ikke gjør dette og det du nevner så vil jeg si meg fornøyd.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Mr.Duklain said:

 Jeg personlig mener at saker relatert til Norges sikkerhet er viktigere enn for eksempel hvilken bil stortingsrepresentant Ingunn Foss kjører. 

Og hva synes du om hybel-leien til forrige stortings-president (i Trondheim)?   Var ikke det på grensen til kriminelt? 🙂

Endret av lada1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (34 minutter siden):

Og hva synes du om hybel-leien til forrige stortings-president (i Trondheim)?   Var ikke det på grensen til kriminelt? 🙂

Jeg synes at det var helt forkastelig, og er glad for at hun tok hatten sin og gikk. Jeg skal innrømme at jussen rundt den saken ikke er min sterkeste side, så om det er/var kriminelt skal jeg ikke uttale meg om. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
On 1/16/2022 at 2:23 PM, Mr.Duklain said:

Hva du synes er viktigst at stortingspresidenten forteller skal ikke jeg legge meg opp i. Jeg personlig mener at saker relatert til Norges sikkerhet er viktigere enn for eksempel hvilken bil stortingsrepresentant Ingunn Foss kjører. 

Jeg er enig i at politikere må være mer åpne om sine liv. Ikke fordi folk skal snike i dem, men for å bygge tiliitt til velgerne. Her mener jeg at stortingspresidenten feiler. 

 

On 6/6/2022 at 9:25 PM, Mr.Duklain said:

Oppdatering i saken:

Masud Gharahkhani var sist i Iran i 2017, så han var iransk statsborger frem til da (og muligens enda). 2017 var også året han ble valgt inn på Stortinget.

https://www.tv2.no/a/14746330/

Gode poenger når man ser det i sammenheng. Det er mange stillinger med lavere sikkerhetsklareringer man i dag ikke får om man eks. har en ektefelle fra Kina og har et aktivt forhold til hjemlandet. Hvorfor skal det være annerledes for de med bakgrunn fra Iran, Russland el.?

Enten så er slikt et sikkerhetsproblem eller så er det ikke. 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 timer siden):

 

Gode poenger når man ser det i sammenheng. Det er mange stillinger med lavere sikkerhetsklareringer man i dag ikke får om man eks. har en ektefelle fra Kina og har et aktivt forhold til hjemlandet. Hvorfor skal det være annerledes for de med bakgrunn fra Iran, Russland el.?

Enten så er slikt et sikkerhetsproblem eller så er det ikke. 

Det finnes iranere med mindre tilknytting til landet enn stortingspresidenten, som ikke engang får lov til å bli med på førstegangstjenesten i forsvaret.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/MLeJBB/pardis-ventet-i-19-maaneder-paa-svar-fra-forsvaret

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er mange ungdommer som vil inn i forsvaret som ikke blir sikkerhetsklarert, selv om de er født i Norge. Det er ikke nødvendigvis fordi man ikke stoler på dem, men fordi autoritære regimer kan true familiene deres som fremdeles bor i landet.

Jeg vet ikke om stortingspresidenten fremdeles har familie i Iran, men det er merkelig at han kan sikkerhetsklareres om han har det, og også om han ikke ble norsk borger før i 2017.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (5 minutter siden):

Jeg vet ikke om stortingspresidenten fremdeles har familie i Iran, men det er merkelig at han kan sikkerhetsklareres om han har det, og også om han ikke ble norsk borger før i 2017.

Stortingspresidenten er nok både norsk og iransk statsborger (og var nok norsk statsborgerskap før 2017). Loven i Iran sier at alle født i landet, eller har en far som er født i landet er automatisk iranske statsborgere og kan ikke frasier seg statsborgerskapet. Det vil si at han i 2017 måtte bruke sitt iranske pass fot å komme inn i landet. Han er også gift med en kvinne som er født og levde i landet helt til hun var voksen, så stor sannsynlighet at hun har slekt der. Stortingspresidenten har en bestemor i Iran (les tv2 artikkelen jeg linket til), hvor mye annen slekt han har i Iran er ikke kjent. 

Lenke til kommentar

Dobbelt statsborgerskap ble ikke innført før for et par år siden.

Når jeg søkte "Masud Gharahkhani statsborgerskap" så kommer det opp artikler fra Resett og HRW om at han nekter å oppgi mer informasjon. Og ikke et pip fra øvrige media.

Når han forlot Norge før nyttår på permisjon nektet han også å redegjøre for hvor han dro hen, men han mellomlandet i Tyrkia.

Skeptisk til både Resett og HRW men dette lukter litt surt. Og det er snålt at øvrige medier ikke skrev noe om dette i januar. Hvert fall finner jeg ikke noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (18 minutter siden):

Dobbelt statsborgerskap ble ikke innført før for et par år siden.
 

Folk hadde det før det ble lovlig. Jeg kjenner flere med dobbelt statsborgerskap som hadde det før det ble lovlig. Ja, er rart at andre medier ikke har problematisert dette egentlig. 

Er selv ikke resett eller hrs sin største fan, men er enig i redaktøren til resett at det er rart at ingen eller få media har tatt tak i dette. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 6/9/2022 at 12:15 AM, Mr.Duklain said:

Stortingspresidenten er nok både norsk og iransk statsborger (og var nok norsk statsborgerskap før 2017). Loven i Iran sier at alle født i landet, eller har en far som er født i landet er automatisk iranske statsborgere og kan ikke frasier seg statsborgerskapet. Det vil si at han i 2017 måtte bruke sitt iranske pass fot å komme inn i landet. Han er også gift med en kvinne som er født og levde i landet helt til hun var voksen, så stor sannsynlighet at hun har slekt der. Stortingspresidenten har en bestemor i Iran (les tv2 artikkelen jeg linket til), hvor mye annen slekt han har i Iran er ikke kjent. 

Dette kaster et nytt lys over saken og jeg blir meget forundret over at norske sikkerhetsmyndigheter mener dette er greit.

Også merkelig at Aftenposten ikke har visst dette eller sett på saken. Men aller merkeligst er det at stortinget selv ikke ser dette som problematisk når det var meget problematisk at eks. Sandberg reiste til Iran og innledet et forhold til en kvinne fra Iran.

Dette får Stortinget og norske sikkerhetsmyndigheter til å fremstå som komplett inkompetent da der bare siste ukene har fremkommet informasjon her som burde vært på deres radar.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...