Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronasertifikat - hot or not?


Fibonacci

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
anon_83104 skrev (2 minutter siden):

Og hvis man må ta visse goder fra de uvaksinerte til å vaksinere seg, så gjør det — for det har faktisk funket i andre land. 

Men har det egentlig funket? Nå syns jeg personlig alle bør vaksinere seg og hadde jeg vært diktator hadde jeg tvunget hele befolkninger. Men, i et demokrati tror jeg vi må tenke smartere. Om vi innfører koronapass, tvangsvaksinering og lignende frykter jeg det kan blusse opp en polarisering som plutselig gjør dette politisk slik vi ser i andre land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det har virket i andre land, hvorfor opphever de ikke ordningen?

Det er nok greit for en del å ta dose 3 og 4. Men det er ikke greit for alle. Ikke alle ønsker det, eller kan det fordi de har fått f.eks. hjerteposebetennelse av dose 1 eller 2. Skal disse lokkes til å ta enda en dose for å kunne gå på utested? (Som de visst ikke kan gå på uansett nå).

Lenke til kommentar
1 hour ago, anon_83104 said:

Ja til koronapass. Det finnes ingen genuine unnskyldninger lenger for å ikke ta vaksinen. Samtidig så gjør de faktisk skade på andre. 
 

Og hvis man må ta visse goder fra de uvaksinerte til å vaksinere seg, så gjør det — for det har faktisk funket i andre land. 

En sjokkerende og kunnskapsløs holdning til andre menneskers rett til selvbestemmelse over egen kropp og ett historieløst innlegg. Du vil til og med bruke skjult tvang for å få det til, akkurat som å bevege seg fritt i riket er et "gode" som kunnskapsløse idioter vil "ta fra" de som våger å ta egne beslutninger (hint: sjekk grunnloven vår). Det triste er at sånne totalitære spirer og "gode" borgere som deg finnes det mange av. Dette er arven fra det "liberale" demokratiet vårt - en gjeng uopplyste helsefascister, det er til å grine av, men jeg velger heller å le av deg :D

Her er en studie som viser at effekten av vaksinene på smittespredning er relativt liten.

https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(21)00648-4/fulltext

koronapass er hjemlet i lov knyttet til smittvernsloven og tiltak iht. 4.1 ang. smittespredning. På hvilken måte mener du Koronapass kan hindre smittespredning, når vaksinen ikke hindrer smitte i vesentlig grad? I hvilken grad mener du koronapass som tiltak utviser "proporsjonalitet"? Gleder meg til å høre svare ditt (not). 

 

Endret av Per H
  • Liker 3
Lenke til kommentar
anon_83104 skrev (1 time siden):

Nei. Ytringsfrihet gjelder hva du verbalt eller skriftlig ytrer deg om. Det ligger i navnet. 
 

Og den er heller ikke absolutt, og visse ytringer bør være ulovlig. 

Så du er ikke tilhenger av de frie ord. Da passer du som hånd i hanske inn i det norske samfunnet. Her er det diktatur og korrupsjon i kommunistisk ånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, anon_83104 said:

Ja til koronapass. Det finnes ingen genuine unnskyldninger lenger for å ikke ta vaksinen. Samtidig så gjør de faktisk skade på andre. 
 

Og hvis man må ta visse goder fra de uvaksinerte til å vaksinere seg, så gjør det — for det har faktisk funket i andre land. 

Hadde flertallet tenkt som deg, så hadde landet vårt vært som Nord-Korea eller verre. Tenk deg mer nøye om neste gang!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (37 minutter siden):

Hadde flertallet tenkt som deg, så hadde landet vårt vært som Nord-Korea eller verre. Tenk deg mer nøye om neste gang!

Mange land krever visum for å reise til det landet, og koronpass faller i samme kategori.

Du må ha koronapass for å dra til Sverige, så hvofor har ikke Norge de samme kravene?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, Per H said:

En sjokkerende og kunnskapsløs holdning til andre menneskers rett til selvbestemmelse over egen kropp og ett historieløst innlegg. Du vil til og med bruke skjult tvang for å få det til, akkurat som å bevege seg fritt i riket er et "gode" som kunnskapsløse idioter vil "ta fra" de som våger å ta egne beslutninger (hint: sjekk grunnloven vår). Det triste er at sånne totalitære spirer og "gode" borgere som deg finnes det mange av. Dette er arven fra det "liberale" demokratiet vårt - en gjeng uopplyste helsefascister, det er til å grine av, men jeg velger heller å le av deg :D

Her er en studie som viser at effekten av vaksinene på smittespredning er relativt liten.

https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(21)00648-4/fulltext

koronapass er hjemlet i lov knyttet til smittvernsloven og tiltak iht. 4.1 ang. smittespredning. På hvilken måte mener du Koronapass kan hindre smittespredning, når vaksinen ikke hindrer smitte i vesentlig grad? I hvilken grad mener du koronapass som tiltak utviser "proporsjonalitet"? Gleder meg til å høre svare ditt (not). 

 

Igjen drar du fram denne artikkelen fra The Lancet som spesifikt beskriver at vaksinene begrenser smitten, med mindre det er blant folk som bor i samme hushold. Dette har blitt forklart om og om igjen her. Artikkelen din støtter ikke det du sier. Den sier ikke at effekten av vaksinene på smittespredning er relativt liten. 

Det denne artikkelen støtter er at hvis et medlem av husholdet blir smittet eller er i karantene, så bør hele husholdet være i karantene.

Quote

Vaccination reduces the risk of delta variant infection and accelerates viral clearance. Nonetheless, fully vaccinated individuals with breakthrough infections have peak viral load similar to unvaccinated cases and can efficiently transmit infection in household settings, including to fully vaccinated contacts. Host–virus interactions early in infection may shape the entire viral trajectory.

 

Endret av shockorshot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, Nimrad said:

Men har det egentlig funket? Nå syns jeg personlig alle bør vaksinere seg og hadde jeg vært diktator hadde jeg tvunget hele befolkninger. Men, i et demokrati tror jeg vi må tenke smartere. Om vi innfører koronapass, tvangsvaksinering og lignende frykter jeg det kan blusse opp en polarisering som plutselig gjør dette politisk slik vi ser i andre land.

Quote

the external disire to control other people always comes from internal insecurity

Demokrati er ikke bra. Det handler om å kontrollerer og bestemme over store folkegrupper mot deres vilje.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, shockorshot said:

Igjen drar du fram denne artikkelen fra The Lancet

Oh boy, here we go again. Bare limer inn det jeg skrev sist jeg, som du til og med kommenterte. Enig i at studien gjelder "household settings". Enig i den viser bittelitt raskere "viral clearance" hos vaksinerte. Enig også i at dette ikke er en studie som dekker alt. For å bidra til debatten, kanskje du kan finne noen studier som viser hvordan "løssmitte" ute i samfunnet fungerer da? eller i en jobb-setting? restaurant-setting osv.

-----------------------------------------------------------

"Findings

The SAR in household contacts exposed to the delta variant was 25% (95% CI 18–33) for fully vaccinated individuals compared with 38% (24–53) in unvaccinated individuals. The median time between second vaccine dose and study recruitment in fully vaccinated contacts was longer for infected individuals (median 101 days [IQR 74–120]) than for uninfected individuals (64 days [32–97], p=0·001). SAR among household contacts exposed to fully vaccinated index cases was similar to household contacts exposed to unvaccinated index cases (25% [95% CI 15–35] for vaccinated vs 23% [15–31] for unvaccinated). 12 (39%) of 31 infections in fully vaccinated household contacts arose from fully vaccinated epidemiologically linked index cases, further confirmed by genomic and virological analysis in three index case–contact pairs. Although peak viral load did not differ by vaccination status or variant type, it increased modestly with age (difference of 0·39 [95% credible interval –0·03 to 0·79] in peak log10 viral load per mL between those aged 10 years and 50 years). Fully vaccinated individuals with delta variant infection had a faster (posterior probability >0·84) mean rate of viral load decline (0·95 log10 copies per mL per day) than did unvaccinated individuals with pre-alpha (0·69), alpha (0·82), or delta (0·79) variant infections. Within individuals, faster viral load growth was correlated with higher peak viral load (correlation 0·42 [95% credible interval 0·13 to 0·65]) and slower decline (–0·44 [–0·67 to –0·18])."

Min kommentar: Som dere ser av de RØDE uthevningene, er, under disse forholdene som er studert, forskjellene i smitte marginale mellom vaksinerte og uvaksinerte i studien. 25% vs 38% er forholdsvis moderat forskjell, og det er ihvertfall 25% vs 23%. Ser også at "peak viral load" ikke er forskjellig mellom gruppene, dette er viktig.

Det jeg skal innrømme, er at jeg overså den LILLA uthevede teksten, som viser at vaksinerte tydeligvis kommer seg noe fortere enn uvaksinerte, men er ikke så inn i terminologien at jeg vet hvordan man tolker akkurat dette, ei heller hvor vesentlig forskjell det er.

EDIT: dette gjelder "viral clearance" eller hvor fort man blir frisk. Hvor mye dette betyr i dager eller timer, jeg vet ikke.

Da får folk bedømme selv ;)

EDIT2: tallene gjelder vel primært "delta". Omikron kan jo være en helt ny "ball game". Mye tyder på av vaksinerte blir smittet i betydelig grad, ref DS Louise julebordet. DET hadde vært en interessant studie å lese, håper noen gjør et "case study" ut av det :)

Endret av Per H
Lenke til kommentar

Det er mye data som ikke kommer godt nok frem. Selv om jeg selv gladelig tar (nok en) koronavaksine er jeg fullstendig imot både koronapass og tvangsvaksinering. Først Koronapass - det er som nevnt ingen data for NÅR vaksinen begynner å fungere.

A) Når begynner en vaksine å fungere?

Jeg stilte tidligere spørsmålet om effekten den har i:
1) Nese, luftveier og tåreveier, huden
2) Lunger
3) Først da viruset kommer i kontakt med blodet.
Vi fikk tilbake svar på at vaksinen IKKE ser ut til å ha vesentlig effekt mot transmisjon av virus, men har en veldig god beskyttelse mot alvorlige effekter.

Det hevdes over at de som er fullvaksinerte er smittebærere i kortere tid enn uvaksinerte, men de er LIKE smittsomme da deres smittsomhet er på topp. Dvs. i forhold til en arbeidsplass etc - spiller det noen rolle om du er ekstrem smittespreder på jobb i 2 dager istedenfor i.e. 3 dager? Har kanskje noen bedre statistikk på hvor lenge vaksinerte vs uvaksinerte er smittebærere?

 

B) Hvordan påvirker covid og vaksine ulike aldersgrupper?

Folkehelseinstituttet sa forrige dagen at kun barn under 12 år med underliggende sykdom som setter dem i risikogruppe bilr vaksinert i Norge. Likevel - til tross for praktisk talt ingen vaksinering har totalt bare 24 av over 14000 kjente tilfeller av korona blant barn under  tolv år landet på sykehus. Antall barn som faktisk har hatt corona uten å være med i tallene er trolig langt større. Men selv kun med de kjente tallene så er altså risikoen bare 0.2 % i denne aldersgruppen. Jeg har ikke hørt om dødsfall blant de 24 på sykehus eller annet - dvs dødstallene for barn under 12 er trolig langt under 0,05%

Vi har ingen tall på hvor lenge barn under 12 år som IKKE er vaksinert er smittebærere av Covid-19 og,
vi har ingen tall på hvor lenge barn under 12 års om ER vaksinerte er smittebærere av Covid-19.
- sannsynligheten er nok egentlig at vaksinering i denne gruppen overhode ikke har noen effekt på hvor lenge de er smittebærere..

 

På motsatt side ser vi at Covid 19 påvirker eldre i langt større grad. I USA sies det at 1/100 over 65 år er døde grunnet Covid-19. Dette tallet INKLUDERER fullvaksinerte, men det er vel lite som tilsier at 100% av eldre er blitt smittet, så dødstallene på de over 65 år med og uten vaksine forblir ukjent der. Idag er 87% av alle over 65 år i USA fullvaksinerte men har ikke tall på når prosent satsen gikk opp såpass. I USA sies det at for folk under 65 år så er 1/1400 døde. Har ikke tilsvarende tall på vaksinert prosent for de under 65.

Hvor har vi statistikken for ulike aldersintervaller? Helst med og uten vaksine, og enda bedre i henhold til vaksine type, samt antall dager siden deres siste dose, osv.

Siden vaksinerte og uvaksinerte kan være smittekilder bør det si seg selv at et slikt pass bare gir falsk trygghet samtidig som den unødvendig rammer store grupper av samfunnet som egentlig ikke har grunn vaksine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Per H said:

Oh boy, here we go again. Bare limer inn det jeg skrev sist jeg, som du til og med kommenterte. Enig i at studien gjelder "household settings". Enig i den viser bittelitt raskere "viral clearance" hos vaksinerte. Enig også i at dette ikke er en studie som dekker alt. For å bidra til debatten, kanskje du kan finne noen studier som viser hvordan "løssmitte" ute i samfunnet fungerer da? eller i en jobb-setting? restaurant-setting osv.

Hvorfor kaller du en 22% forskjell for bittelitt raskere? Trenger faktisk ikke å dra fram andre studier for hvordan løssmitte ute i samfunnet fungerer, de ligger faktisk som referanser i artikkelen som du linket. Vi skal gå litt nærmere inn på dette med viral clearance etterpå.

Hvis studien bare dekker "household settings", så kan du ikke bruke den som referanse for si

Her er en studie som viser at effekten av vaksinene på smittespredning er relativt liten.

For det viser den ikke. Den viser snarere det motsatte, med unntak av folk som bor i samme hus, noe som du hadde funnet ut hvis du hadde lest den litt nøyere.

 

Quote

"Findings

The SAR in household contacts exposed to the delta variant was 25% (95% CI 18–33) for fully vaccinated individuals compared with 38% (24–53) in unvaccinated individuals. The median time between second vaccine dose and study recruitment in fully vaccinated contacts was longer for infected individuals (median 101 days [IQR 74–120]) than for uninfected individuals (64 days [32–97], p=0·001). SAR among household contacts exposed to fully vaccinated index cases was similar to household contacts exposed to unvaccinated index cases (25% [95% CI 15–35] for vaccinated vs 23% [15–31] for unvaccinated). 12 (39%) of 31 infections in fully vaccinated household contacts arose from fully vaccinated epidemiologically linked index cases, further confirmed by genomic and virological analysis in three index case–contact pairs. Although peak viral load did not differ by vaccination status or variant type, it increased modestly with age (difference of 0·39 [95% credible interval –0·03 to 0·79] in peak log10 viral load per mL between those aged 10 years and 50 years). Fully vaccinated individuals with delta variant infection had a faster (posterior probability >0·84) mean rate of viral load decline (0·95 log10 copies per mL per day) than did unvaccinated individuals with pre-alpha (0·69), alpha (0·82), or delta (0·79) variant infections. Within individuals, faster viral load growth was correlated with higher peak viral load (correlation 0·42 [95% credible interval 0·13 to 0·65]) and slower decline (–0·44 [–0·67 to –0·18])."

Min kommentar: Som dere ser av de RØDE uthevningene, er, under disse forholdene som er studert, forskjellene i smitte marginale mellom vaksinerte og uvaksinerte i studien. 25% vs 38% er forholdsvis moderat forskjell, og det er ihvertfall 25% vs 23%. Ser også at "peak viral load" ikke er forskjellig mellom gruppene, dette er viktig.

Det jeg skal innrømme, er at jeg overså den LILLA uthevede teksten, som viser at vaksinerte tydeligvis kommer seg noe fortere enn uvaksinerte, men er ikke så inn i terminologien at jeg vet hvordan man tolker akkurat dette, ei heller hvor vesentlig forskjell det er.

Hvis man ikke forstår terminologien så får man holde seg til det avsnittet som er ment for beslutningstagere / lekfolk fra forfatterne, nemlig Interprentations;

Vaccination reduces the risk of delta variant infection and accelerates viral clearance. Nonetheless, fully vaccinated individuals with breakthrough infections have peak viral load similar to unvaccinated cases and can efficiently transmit infection in household settings, including to fully vaccinated contacts. Host–virus interactions early in infection may shape the entire viral trajectory.

Du bruker konstant artikkelen feil pga. manglende forståelse.

Quote

EDIT: dette gjelder "viral clearance" eller hvor fort man blir frisk. Hvor mye dette betyr i dager eller timer, jeg vet ikke.

Da får folk bedømme selv ;)

Eller de kan lese artikkelen hvis man absolutt nekter å støtte seg på hvordan forfatterne mener at man skal forstå artikkelen. La oss gjøre det da.

Under resultater på side 6 leser vi følgende,

The mean viral load decline rate of the fully vaccinated delta group was also faster than those of the alpha group (pp=0·84) and the unvaccinated delta group (pp=0·85). The differences in decline rates translate into a difference of about 3 days in the mean duration of the decline phase between the pre-alpha and delta vaccinated groups.

Så her finner vi ut at den gjennomsnittlige tidsforskjellen av hvor fort viruset forsvinner fra kroppen, etter peak viral load, mellom en som er fullvaksinert med delta og de som ble smittet av viruset før alpha, utgjør en forskjell på tre dager. Hvis vi konfererer med tabell 4 så ser vi at raten til pre-alpha er 0.69 log10 enheter per dag og for fullvaksinerte som er smittet med delta, 0.95 log10 enheter per dag. Det fine nå er at i tabell 4 kan man også se at raten for uvaksinerte som er smittet med delta er 0.79 log10 enheter per dag. Dette kan vi bruke for å regne ut hva tidsforskjellen er mellom en uvaksinert og en vaksinert, etter peak viral load. Med andre ord, nøyaktig det du etterspurte.

(0.95/0.79)*3 dager / (0.95/0.69) = 0.69*3 dager/0.79 = 2.62 dager.

Vi kan også se fra tabell 3 at det er minimal forskjell mellom viral growth mellom uvaksinert og vaksinert (rundt 5%), og som poengtert tidligere har de omtrent lik peak viral, derfor er det nedgangen av mengde virus som er avgjørende. 

Så der fikk du faktisk svar på det. 

Gjennomsnittlig så er man smittsom med delta ca to og halv dag mindre hvis man er vaksinert. Det har ikke så mye å si hvis det er kona eller barna dine, men det har ganske mye å si hvis det handler om naboen din, folk i butikken, kollektivtrafikk, osv, når det kommer til smitte og hvor nyttig vaksinen er.

Kan du nå vær så snill slutte å bruke denne artikkelen for å fremme synet om at vaksinene hjelper ikke mot smitte? For det er ikke det den viser. Jesus. I det minste vis at du forstår hvorfor de ikke dro fram disse 2.62 dagene i artikkelen, hvis du skal bruke den igjen. Men ikke claim at det er noe folk må bedømme selv. For det må de ikke.

Endret av shockorshot
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Stureikkedenlure said:

Vaksine er så som så for de over 75. Men når de vaksinerer barn er det en lite gjennomtenkt handling. FHI vet ikke mer om denne vaksinen en mannen i gata. Hører du etter så er de 90% synsing. Det er bare verdensmesteren på dette forum som har svaret. 

Har ikke sett eksperter her men mange stråmenn.

Lenke til kommentar
1 hour ago, shockorshot said:

Hvorfor kaller du en 22% forskjell for bittelitt raskere? Trenger faktisk ikke å dra fram andre studier for hvordan løssmitte ute i samfunnet fungerer, de ligger faktisk som referanser i artikkelen som du linket. Vi skal gå litt nærmere inn på dette med viral clearance etterpå.

Ehh. forfatterne selv kaller  jo effekten relativt moderat og at det kan forklare hvorfor vaksinerte tilfeller også spres smitte :D her er et sitat fra "discussions" seksjonen:

"The modest scale of differences in viral kinetics between fully vaccinated and unvaccinated individuals with delta infection might explain the relatively high rates of transmission seen from vaccinated delta index cases in our study"

Fint om du bare legger ved lenkene, hvis disse inneholder store relevante studier burde jo dette være en enkel sak (jeg så de ikke).

1 hour ago, shockorshot said:

Hvis studien bare dekker "household settings", så kan du ikke bruke den som referanse for si

Her er en studie som viser at effekten av vaksinene på smittespredning er relativt liten.

For det viser den ikke. Den viser snarere det motsatte, med unntak av folk som bor i samme hus, noe som du hadde funnet ut hvis du hadde lest den litt nøyere.

I studien sier forfatterne: "Households are the site of most SARS-CoV-2 transmission globally." Jeg har lest studien, og den viser faktisk ikke "det motsatte" og hele studien handler jo primært om smitte i et "household setting" så dette er bare et retorisk triks du bruker her. Jeg er enig i at "household settings" ikke akkurat er representativt for et raskt møte på gata el., men da får du nesten vise til noen autorative studier på dette da.

1 hour ago, shockorshot said:

Hvis man ikke forstår terminologien så får man holde seg til det avsnittet som er ment for beslutningstagere / lekfolk fra forfatterne, nemlig Interprentations;

Vaccination reduces the risk of delta variant infection and accelerates viral clearance. Nonetheless, fully vaccinated individuals with breakthrough infections have peak viral load similar to unvaccinated cases and can efficiently transmit infection in household settings, including to fully vaccinated contacts. Host–virus interactions early in infection may shape the entire viral trajectory.

Du bruker konstant artikkelen feil pga. manglende forståelse.

Du omtaler KUN "viral load clearance i hele innlegget ditt. Jeg har allerede innrømmet at akkurat dette resultatet var jeg usikker på hva betød i praksis. Jeg bruker ikke artikkelen feil, dette er din påstand, og du har heller ikke kommentert de funnene jeg uthevet i RØDT, som er relativt mye viktigere enn tiden som brukes for "viral clearance", som forfatterne absolutt ikke gjør til noe hovedpoeng.

 

1 hour ago, shockorshot said:

Under resultater på side 6 leser vi følgende,

The mean viral load decline rate of the fully vaccinated delta group was also faster than those of the alpha group (pp=0·84) and the unvaccinated delta group (pp=0·85). The differences in decline rates translate into a difference of about 3 days in the mean duration of the decline phase between the pre-alpha and delta vaccinated groups.

Så her finner vi ut at den gjennomsnittlige tidsforskjellen av hvor fort viruset forsvinner fra kroppen, etter peak viral load, mellom en som er fullvaksinert med delta og de som ble smittet av viruset før alpha, utgjør en forskjell på tre dager. Hvis vi konfererer med tabell 4 så ser vi at raten til pre-alpha er 0.69 log10 enheter per dag og for fullvaksinerte som er smittet med delta, 0.95 log10 enheter per dag. Det fine nå er at i tabell 4 kan man også se at raten for uvaksinerte som er smittet med delta er 0.79 log10 enheter per dag. Dette kan vi bruke for å regne ut hva tidsforskjellen er mellom en uvaksinert og en vaksinert, etter peak viral load. Med andre ord, nøyaktig det du etterspurte.

(0.95/0.79)*3 dager / (0.95/0.69) = 0.69*3 dager/0.79 = 2.62 dager.

Vi kan også se fra tabell 3 at det er minimal forskjell mellom viral growth mellom uvaksinert og vaksinert (rundt 5%), og som poengtert tidligere har de omtrent lik peak viral, derfor er det nedgangen av mengde virus som er avgjørende. 

Så der fikk du faktisk svar på det. 

Takk, dette var faktisk en nyttig forklaring på den delen av studien jeg allerede innrømmet at jeg ikke forstod ved første øyekast :)

 

1 hour ago, shockorshot said:

Gjennomsnittlig så er man smittsom med delta ca to og halv dag mindre hvis man er vaksinert. Det har ikke så mye å si hvis det er kona eller barna dine, men det har ganske mye å si hvis det handler om naboen din, folk i butikken, kollektivtrafikk, osv, når det kommer til smitte og hvor nyttig vaksinen er.

Kan du nå vær så snill slutte å bruke denne artikkelen for å fremme synet om at vaksinene hjelper ikke mot smitte? For det er ikke det den viser. Jesus. I det minste vis at du forstår hvorfor de ikke dro fram disse 2.62 dagene i artikkelen, hvis du skal bruke den igjen. Men ikke claim at det er noe folk må bedømme selv. For det må de ikke.

Enig i at ca. 2.5 dager kan være relevant hvis det påvirker dagene man er smittsom. Jeg ser ikke at studien viser dette på noe som helst måte, men åpen for at det er vesentlig.

Du har enda til gode å kommentere de andre resultatene i studien utover "viral clearance", som ser ut til å være ditt favorittema, men bare ett av flere "findings" fra studien. Åpenbart er de andre "findings" ekstremt relevante, og bare fordi du har utdypet "viral clearance" (takk for det) står resten av resultatene seg som relativt moderate forskjeller mellom gruppene - i disse settingene som er studert.

Siterer forfatterne igjen jeg:

"The modest scale of differences in viral kinetics between fully vaccinated and unvaccinated individuals with delta infection might explain the relatively high rates of transmission seen from vaccinated delta index cases in our study"

----------------------

 

"Findings

The SAR in household contacts exposed to the delta variant was 25% (95% CI 18–33) for fully vaccinated individuals compared with 38% (24–53) in unvaccinated individuals. The median time between second vaccine dose and study recruitment in fully vaccinated contacts was longer for infected individuals (median 101 days [IQR 74–120]) than for uninfected individuals (64 days [32–97], p=0·001). SAR among household contacts exposed to fully vaccinated index cases was similar to household contacts exposed to unvaccinated index cases (25% [95% CI 15–35] for vaccinated vs 23% [15–31] for unvaccinated). 12 (39%) of 31 infections in fully vaccinated household contacts arose from fully vaccinated epidemiologically linked index cases, further confirmed by genomic and virological analysis in three index case–contact pairs. Although peak viral load did not differ by vaccination status or variant type, it increased modestly with age (difference of 0·39 [95% credible interval –0·03 to 0·79] in peak log10 viral load per mL between those aged 10 years and 50 years). Fully vaccinated individuals with delta variant infection had a faster (posterior probability >0·84) mean rate of viral load decline (0·95 log10 copies per mL per day) than did unvaccinated individuals with pre-alpha (0·69), alpha (0·82), or delta (0·79) variant infections. Within individuals, faster viral load growth was correlated with higher peak viral load (correlation 0·42 [95% credible interval 0·13 to 0·65]) and slower decline (–0·44 [–0·67 to –0·18])."

Lenke til kommentar

Jeg ser ingen årsak til å ikke introdusere koronapasset slik at bedrifter som ønsker å benytte det av forskjellige årsaker kan gjøre det. Staten trenger ikke å pålegge koronapass for alt mulig (før situasjonen blir virkelig kritisk), men det er garantert mange arbeidsgivere som er interessert i å ha kontroll over uvaksinerte som har høyere fare for langvarig sykdom og sykefravær, større spredningspotensiale, og generelt utgjør en større risiko for seg selv rundt andre (vaksinerte) mennesker. 

Hvorvidt man er vaksinert eller ikke er ikke en privatsak selv om omikron endrer situasjonen ang. spredningspotensiale, særlig mtp. at å ikke vaksinere seg er en tydelig melding til arbeidsgiver om at du potensielt kan ende opp sykemeldt i ukesvis. Hadde også likt å vite om noen var vaksinert eller ikke dersom jeg skulle ansatt noen i en stilling som krever kontakt med andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MTH skrev (55 minutter siden):

men det er garantert mange arbeidsgivere som er interessert i å ha kontroll over uvaksinerte som har høyere fare for langvarig sykdom og sykefravær,

Bare at det er ulovlig å bruke koronapass på denne måten.

Koronapass kan kun brukes mot folk som ikke er ansatt hos firmaet, så firmaet kan ha en ansatt som ikke er vaksinert, men fortsatt kreve kun vaksinerte kunder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...