Gå til innhold

Bytte fra DNB til Sparebank1?


Gaea

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
GiaMahan skrev (15 minutter siden):

Vurderer å bytte bank, fra DNB til Sparebank1. Er det en god idé? Er folk fornøyd med Sparebank1?

Jeg har enkelte produkter gjennom Sparebank1. Eller egentlig forsikringsselskapet deres. Men det er utelukkende fordi det var der jeg fikk mest for penga. Har ikke lån osv der. 

Er jeg fornøyd? Tja. Jeg har ikke vært fornøyd med hvordan de har oppført seg når jeg har søkt boliglån der. Andre banker har svart meg raskere og bedre og SB1 skulle ha masse ekstra informasjon. Sjefen deres ringte riktignok og beklaget etterpå men jeg fikk jo bedre renter andre steder så det hjalp jo ikke da. 

Også viktig å huske på at SB1 er en samling av lokale banker. Hvordan de er mot kunder vil nok variere. 

Og så er det jo et viktig parameter du ikke har opplyst om. Hvorfor vil du bort fra DNB og hva slags produkter er det du skal bruke hos SB1? Det vil nemlig påvirke svaret veldig. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Byttet fra DNB til SB1 for 1mnd siden. Jeg byttet grunnet LO forsikringene, jeg fikk også 0,4% lavere boliglånsrente hos de. 

Gebyrer på bankkort har ikke noe å si for meg da jeg benytter kredittkort uten gebyrer som debetkort. 

Det er noen fordeler med DNB - nettbanken deres er VESENTLIG bedre enn SB1 som oppleves uintuitiv, de trenger noen kurs i UX. Det har gjort det unødvendig tungvint å overføre efaktura og avtalegiro, rett og slett ikke lett å holde oversikten. Det var også en mye ryddigere prosess å ordne finansbevis i DNB. Det er mer kronglete å overføre bankID enn forventet. De krever pass, det er ikke godt nok med førerkort - ei heller kan man benytte nåværende bankID for å autentisere seg. Dårlige åpningstider på lokalt kontor gjør det til en enda verre opplevelse. 

Endret av Sampson
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vil bytte vekk fra DNB fordi jeg tror det er litt bedre rente på BSU (sist jeg sjekket 2,9 vs 2,8) fordi jeg hører mye negativt om DNB (at de fleste andre banker er bedre) og fordi jeg av prinsipp ikke har lyst til å betale årsgebyr på kortet. DNB satte nylig ned øvre aldersgrense på Ung fra 33 til 28, er 29, og jeg vil av prinsipielle årsaker ikke betale årsgebyr (300 kr) før jeg trenger det hvis en bank kan tilby meg at jeg slipper det (er 29) :p

Vet ikke om det er relevant info, men jeg kommer nok aldri til å spare i aksjer, fond hvis det har noe av betydning for evt svar dere gir meg.  

Lenke til kommentar

BSU kan du vel ha hvor du vil, uavhengig av hvilken bank du har som bruksbank? Enkelte er negative til DNB, men det er også mye positivt med banken, så her må du se på hvordan dine behov oppfylles. Hvis du ikke vil betale årsgebyr, kan du si opp kortet. Jeg har ikke brukt mitt debetkort på flere år, da de aller fleste steder aksepterer kredittkort. Som William_S nevner over er debetkort gratis for OBOS-medlemmer i OBOS Banken, men det koster 200 i året å være medlem i OBOS, så du får vurdere nytteverdien selv.

Endret av zanta
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (57 minutter siden):

Vil bytte vekk fra DNB fordi jeg tror det er litt bedre rente på BSU (sist jeg sjekket 2,9 vs 2,8) fordi jeg hører mye negativt om DNB (at de fleste andre banker er bedre) og fordi jeg av prinsipp ikke har lyst til å betale årsgebyr på kortet. DNB satte nylig ned øvre aldersgrense på Ung fra 33 til 28, er 29, og jeg vil av prinsipielle årsaker ikke betale årsgebyr (300 kr) før jeg trenger det hvis en bank kan tilby meg at jeg slipper det (er 29) :p

Vet ikke om det er relevant info, men jeg kommer nok aldri til å spare i aksjer, fond hvis det har noe av betydning for evt svar dere gir meg.  

Det er ikke bare-bare å bytte i alle fall, så vurder hva du skal flytte og om det er verdt bryet. Ofte kommer du like langt med å høre med nåværende bank. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har aldri brukt kredittkort, bruker kun debetkort. 

Ja, det er jo sant, kan jo flytte bare BSU-kontoen til en annen bank med gunstigere rente. 

Obos kommer jeg ikke til å bli medlem av. 

Takker for svar. Med tanke på de erfaringen Sampson og sexylubb1 har gjort seg tror jeg nok at jeg enn så lenge holder meg til DNB. Men jeg vurderer litt å flytte bare BSU kontoen? Er det mye styr å bare flytte BSU?

Endret av GiaMahan
Lenke til kommentar
zanta skrev (2 timer siden):

Hvorfor vil du bytte fra DNB?

DNB er jevnt over den dårligste banken når det kommer til renter, bruksavgifter og vilkår. Kundeomtaler er også bunn i bøtta.

De livnærer seg i hovedsak på ikke-informerte kunder, gjerne de som har vært lojale i mange titalls år og aldri tenkt over hva de går glipp av.

https://www.bytt.no/erfaringer/bank

https://e24.no/privatoekonomi/i/qL3bMz/bankene-vi-liker-best-og-daarligst-nordea-kaprer-jumboplassen-fra-dnb

https://lån.no/nkb-bank

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Dubious said:

Eneste fordelen med DNB, som jeg vet om, er deres Mastercard hvor man får 20% rabatt på diverse ting.

Kan ha MasterCard hos DNB selv om man bruker Sparebank1 som hovedbank.

Jeg har dette DNB kortet kun for å handle når det er 20%.

Sparebank1 sin nettbank er myye enklere å bruke enn DNB sin. Men Sparebank1 støtter ikke google pay og slikt om det er noe som brukes. Det savner jeg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Når det kommer til brukervennlighet opplever jeg DNB som god. Alltid hatt DNB så jeg har ingenting å sammenligne det med.  Spørsmålet er jo om det er bedre hos Sparebank 1? Men jeg får inntrykk av at meningene her er veldig delte blant de som har erfaring med Sparebank1? 

Lenke til kommentar

Det finnes ikke en bank som er perfekt for alle. For meg virker det som din eneste motivasjon for å bytte bank er å slippe å betale for debetkortet. De aller fleste bankene, inkludert Sparebank 1, tar betalt for dette. Hvis du er fornøyd med DNB til ditt bruk, kan veien å gå være å avslutte debetkortet, og heller velge et kredittkort som dekker dine behov.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...