Gå til innhold

Xpeng lanserer P7 i Norge – med vingedører


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Simen1:hvis det er holdningen din kan du egentlig la være å handle, for alle land er nøyaktig like ille, de er bare ille på forskjellige måter. Det som alle har til felles er "vi er gode og gjør kun ting som er bra for deg. Bryter du våre ordre så får det konsekvenser for deg". Vi blir også fengles i Norge om vi mener at livet vårt eies 100% av oss selv og at staten har ingen rett til å krever å få deler av det. Gjør man det så blir man fengslet, for du er tvunget til å gi deler av livet ditt så lenge du bytter din tid mot penger du må skatte av. Betaler du 40% skatt, så gir du 40% av tiden du har brukt på arbeid til staten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Selvstendigsaas skrev (23 minutter siden):

Simen1:hvis det er holdningen din kan du egentlig la være å handle, for alle land er nøyaktig like ille, de er bare ille på forskjellige måter. Det som alle har til felles er "vi er gode og gjør kun ting som er bra for deg. Bryter du våre ordre så får det konsekvenser for deg". Vi blir også fengles i Norge om vi mener at livet vårt eies 100% av oss selv og at staten har ingen rett til å krever å få deler av det. Gjør man det så blir man fengslet, for du er tvunget til å gi deler av livet ditt så lenge du bytter din tid mot penger du må skatte av. Betaler du 40% skatt, så gir du 40% av tiden du har brukt på arbeid til staten.

Nå surrer du fælt. Det finnes fastsatte måltal på hvor fritt et land er, hvor demokratisk det er og hvilken økonomisk standard et land er. Norge rangerer i toppskiktet i de fleste kategorier, Kina, not so much. Når det er sagt, så kan man begynne å lure på troverdigheten til firmaet når en lanserer en bil med slike dører. Det ser ut som noe fra en mexikansk custombygger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Xpeng satser vel på egne fabrikker i Europa (hvorfor ikke Norge?) på lengre sikt om ambisjonen er å bli blant topp tre her hjemme. Jeg ser argumentene om staten Kina, samtidig ser ikke de store bilprodusentene ut til å bry seg mindre. Det bygges biler fra kjente merker overalt og de eksporteres overalt. Bestiller man Tesla må man være over gjennomsnittlig oppdatert for å vite hvor bilen er laget. Og for øyeblikket er det kinesiske batteriprodusenter som er marketsledende.

Endret av rockPaperScissors()
Lenke til kommentar
15 hours ago, Selvstendigsaas said:

Simen1:hvis det er holdningen din kan du egentlig la være å handle, for alle land er nøyaktig like ille, de er bare ille på forskjellige måter. Det som alle har til felles er "vi er gode og gjør kun ting som er bra for deg. Bryter du våre ordre så får det konsekvenser for deg". Vi blir også fengles i Norge om vi mener at livet vårt eies 100% av oss selv og at staten har ingen rett til å krever å få deler av det. Gjør man det så blir man fengslet, for du er tvunget til å gi deler av livet ditt så lenge du bytter din tid mot penger du må skatte av. Betaler du 40% skatt, så gir du 40% av tiden du har brukt på arbeid til staten.

Noen som blir med på å spleise på en enveisbilett til Nord-Korea eller kanskje Afganistan? Hvis du mener det er nøyaktig like ille i Norge som i de landene, så har du vel ikke noe mot å bosette deg der?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, rockPaperScissors() said:

(hvorfor ikke Norge?)

Fordi Norge

  • er et mini-market i seg selv,
  • har lange transportveier både innover for materialer/komponenter og utover for ferdigproduktene
  • er et høykostland
  • er ikke en del av EU (og EØS står på svake føtter)
  • viser bilhatet stadig vekk i lovgiving og beskattning
Endret av trikola
  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (5 minutter siden):

Fordi Norge

  • er et mini-market i seg selv,
  • har lange transportveier både innover for materialer/komponenter og utover for ferdigproduktene
  • er et høykostland
  • er ikke en del av EU (og EØS står på svake føtter)
  • viser bilhatet stadig vekk i lovgiving og beskattning

På hvilken måte står EØS på svake føtter?

Lenke til kommentar
trikola skrev (19 minutter siden):

Fordi Norge

  • er et mini-market i seg selv,
  • har lange transportveier både innover for materialer/komponenter og utover for ferdigproduktene
  • er et høykostland
  • er ikke en del av EU (og EØS står på svake føtter)
  • viser bilhatet stadig vekk i lovgiving og beskattning

Nissan har fabrikker i UK, Xpeng kan ha fabrikker i Norge.

Lenke til kommentar
trikola skrev (Akkurat nå):

 

Nesten rart spørsmål: dens fremtid diskuteres jo stadig vekk.

Hadde ikke SP gått betydelig ned før valget, hadde APs veto ("EØS ligger fast") også hengt i en tynn tråd

Det at den diskuteres, betyr ikke at den står svakt. I Norge så er det ganske stor støtte for EØS på begge sider av EU-leirene. Både motstandere og tilhengere er i all hovedsak for EØS. Men så har du noen høylytte grupperinger som er mot EØS, deriblant nei-partiet SP.

Største ankepunktet er jo at vi tar til oss stort sett alt av direktiver og forordninger, uten å kunne påvirke utformingen av disse, noe vi forsåvidt selv har valgt i 2 omganger nå.

Det er et visst ønske om at man ville være mer aktiv med vår vetorett, og at vi ikke alltid trenger å være beste i klassen, når selv EU-medlemmer er sløve med å implementere disse. Og igjen, disse tankene er representert både blant tilhengere og motstandere, dog kanskje i litt forskjellig grad, og på forskjellige saker.

Men som sagt, EØS står sterkt i Norge. Den aller største trusselen mot EØS, er dersom flere av de andre landene går inn i EU, og EØS derved blir så svekket at EU ikke vil legge like stor innsats i en revisjon eller videreføring av avtalen. Og ville med stor sannsynlighet være mer krevende å forhandle med, når man er færre land som står bak.

Lenke til kommentar
trikola skrev (6 timer siden):

UK var med i EU denne gangen og er et mye større hjemmemarked, språkutfordringene er små.

Kan tenke meg at alle venstre-kjøringsmarkeder betjenes derfra.

Leaf, Qashqai og Juke blir produsert på Sunderland. Det er ikke andre Vest-Europeiske fabrikker for disse modellene:
https://www.nissan-global.com/EN/COMPANY/PROFILE/EN_ESTABLISHMENT/EUROPE/

 

Ny elektrisk crossover og batterier vil også bli produsert i Sunderland tror jeg, så Nissan har visst ikke planer om å flytte produksjonen ut av UK med det første kan det virke som.

 

Så jeg ser ikke hvorfor Xpeng ikke kunne vurdert Norge som ett av flere mulige fabrikkland i Europa, en dag.

Endret av rockPaperScissors()
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 25.10.2021 den 20.36):

Jeg tar gjerne en sånn .. når opprinnelseslandet signerer og følger FNs menneskerettigheter, slutter å kidnappe Hong Kong, slutter å oppføre seg truende mot nabolandet Taiwan, begynner å respektere Tibet og Uigurene og beklager voldstruslene mot studentene på Tiananman square. .. Helvete fryser nok over før jeg kjøper kinesisk bil..

Man kan jo bruke mye av den samme argumentasjonen om Tesla eller andre amerikanske produsenter. USA har startet flere kriger og drevet med krigsforbrytelser i ekstrem skala. De har fått flere hundre tusen sivile drept, og har installert brutale, fascistiske diktatorer som løper deres ærend i mange land.

Kina er nok hakket verre, men hvis man først skal begynne å bevege seg langs en slik argumentasjonsrekke så blir det ikke mange igjen å kjøpe av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...