Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Finne rett lufttrykk for bildekk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
TheodorBjork skrev (43 minutter siden):

Ja. Klarte endelig å spore opp en rett manual og der står det 2,2 som rett trykk både foran og bak med (vinter)dekkstørrelse 165/65-R14.

Hvordan forholder jeg meg til tyngre last her? Det er ikke aktuelt akkurat nå, men greit å vite og jeg vil gjerne lære meg dette (selv om man ofte møter litt firkantet kritikk for å være uvitende bileier når man stiller slike spørsmål på forum). Altså, skulle jeg trenge å transportere en tyngre last enn "ordinær" hvordan bør jeg da justere trykket?

Du gjør ikke noe feil om du fyller 2.2 i alle dekkene. Jeg ville derimot gått opp til 2.4 i alle. Delvis fordi for mye luft er bedre enn for lite og delvis for å ta høyde for litt last.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På alle de siste bilene jeg har hatt har det vært anbefalt (på lappen i døra eller tanklokket) 2,4 bar (34psi). Men hver gang de kommer fra service har de 2,7 bar (39psi). Og det er trykket for max last. Så kanskje det er noen fordeler med det, utover at verkstedet kun stapper inn for eventuelle oppakkede kjøreturer. Har sett at Mercedes har en del ekstra slitasje på ytterkant av fordekk, samt noe dekkstøy fra bakdekk (C-klasse), og med litt godvilje har jeg merket mindre støy med høyere trykk.

Kan være verdt å prøve seg frem, selv om man ikke kjører med fullastet bil. Lavere rullemotstand synes jo ganske logisk.

Lenke til kommentar
Pop skrev (13 minutter siden):

På alle de siste bilene jeg har hatt har det vært anbefalt (på lappen i døra eller tanklokket) 2,4 bar (34psi). Men hver gang de kommer fra service har de 2,7 bar (39psi). Og det er trykket for max last. Så kanskje det er noen fordeler med det, utover at verkstedet kun stapper inn for eventuelle oppakkede kjøreturer. Har sett at Mercedes har en del ekstra slitasje på ytterkant av fordekk, samt noe dekkstøy fra bakdekk (C-klasse), og med litt godvilje har jeg merket mindre støy med høyere trykk.

Kan være verdt å prøve seg frem, selv om man ikke kjører med fullastet bil. Lavere rullemotstand synes jo ganske logisk.

Så finnes det noen ulemper med litt høyere trykk? Altså i mitt tilfelle 2.4/2.5 istedenfor 2.2?

Endret av TheodorBjork
Lenke til kommentar
ozone skrev (På 15.10.2021 den 12.36):

Jeg fyller alltid MAX tillatt trykk i alle fire dekkene. Dette gir mindre drivstofforbruk, og mindre lyd fra dekk mot asfalt, og bilen ruller MYE bedre! Prøv det; det er utrolig hvor mye lengre man ruller med høyt trykk i dekkene!
Pluss at dekkene blir mindre varme fordi siden av dekkene trykkes mye mindre sammen og slippes ut igjen når et gitt punkt passerer nederst (selvfølgelig derfor det blir mindre drivstofforbruk og bilen ruller bedre; mindre energi kreves for å presse sammen gummi hele tiden!)

Da fyller hjulet seg opp slik at du ikke får den kontaktflaten dekket skal ha mot veibanen, da får du økt bremselengde og mindre grep på veien. Dette høres ikke spesielt lurt ut spør du meg. Sikkerhet vs drivstoff forbruk.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (13 minutter siden):

Fordeler med lavt trykk (2.2): Mer demping av slag fra veien. Altså bedre komfort og mindre slitasje på bilen. Muligens bedre fremkommelighet på snø/is.

Fordeler med høyt trykk: Bedre kjøreegenskaper på asfalt i høy hastighet. Lavere rullemotstand. Tåler last bedre.

Takker igjen. Googlet litt og noen steder sier man må først måle hvilket trykk dekket allerede har med en egen måler før man begynner å fylle på. Så jeg kan ikke bare begynne å fylle på til den viser rett verdi?

Lenke til kommentar

Hvorvidt dekk slites på midten med for mye eller for lite luft avhenger av bredden på dekket. 

På tradisjonelle dekk så man at slitasje kom på utsiden med lite luft og midten mye luft, men på brede dekk så motvirkes dette av sentrifugalkrafta som presser ute rullebanen på dekket. Brede dekk som ikke er strammet opp med luft kan derfor få mye slitasje på midten med for lite luft. 

Dekkrykket oppgitt på bilen er basert på stamdarddekkene bilen ble levert med. Har man bredere dekk kan man øke på litt med lufttrykket, men man bør ikke gå over med noe særlig mer en 10% av anbefalt trykk. 

Sikkerhetsmessig er det bedre med litt for mye, enn litt for lite. Men alt for mye er en dårlig deal, selv om det kan gi en følelse av at bilen ruller bedre på veien, og at forbruket er noe lavere. Spesielt på vinter kan man vippe over til å kjøre usikkert. 

Lavt dekktrykk er i bunn og grunn forbeholdt kjøring utenfor normal vei, eller om man sitter fast i snø osv. Ikke vanlig kjøring. 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
TheodorBjork skrev (18 minutter siden):

Takker igjen. Googlet litt og noen steder sier man må først måle hvilket trykk dekket allerede har med en egen måler før man begynner å fylle på. Så jeg kan ikke bare begynne å fylle på til den viser rett verdi?

Har jeg aldri hørt. Da er det en forutsetning at man ikke stoler på måleren på utstyret man bruker. 

Det sagt, utstyret man fyller på med må være tett. Lekker det luft mellom kompressor og dekk blir det fort upresist. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
TheodorBjork skrev (43 minutter siden):

Takker igjen. Googlet litt og noen steder sier man må først måle hvilket trykk dekket allerede har med en egen måler før man begynner å fylle på. Så jeg kan ikke bare begynne å fylle på til den viser rett verdi?

Mulig at dette er tenkt for å dobbelsjekke at måler en bruker ved påfylling er rett. Men vanligvis vil jeg si du bare kan fylle på til måleren viser rett verdi. Det som er viktig er at dekkene ikke har blitt varmet opp av motorveikjøring på forhånd, dekkene bør være "kalde" (dekktrykket øker når de blir varme, og trykkene vi snakker om er ved kalde dekk).

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En grei huskeregel er å fylle ca 10% over det som er angitt i instruksjonsbok eller tanklokket når det er kjøligere temperatur ute, gjerne i forbindelse med bytting til vinterdekk. Dekktrykket synker ved kuldegrader, da er det greit å kompensere for det.

I mitt tilfellet så er det anbefalt med 2,1 bar foran og 2,3 bar bak, da fyller jeg på henholdvis 2,3 foran og 2,5 bak på vinterdekkene. 

Lenke til kommentar
On 10/17/2021 at 11:10 AM, Pop said:

På alle de siste bilene jeg har hatt har det vært anbefalt (på lappen i døra eller tanklokket) 2,4 bar (34psi). Men hver gang de kommer fra service har de 2,7 bar (39psi). Og det er trykket for max last. Så kanskje det er noen fordeler med det, utover at verkstedet kun stapper inn for eventuelle oppakkede kjøreturer. Har sett at Mercedes har en del ekstra slitasje på ytterkant av fordekk, samt noe dekkstøy fra bakdekk (C-klasse), og med litt godvilje har jeg merket mindre støy med høyere trykk.

Mitt BOS-verksted har alltid justert dekktrykk til det som står oppgitt, jeg pleier å ha litt mer. Men det varierer jo også mye ift. utetemperaturen. Hadde mye slitasje i ytterkant på min forrige 2016 C-klasse ja, framdekkene var ferdige etter ca 40' km, mens bakdekkene var helt fine. På C43'n er det ingen skjevslitasje, men den er jo annerledes satt opp. Dekkstøyen har også mye med dekkvalg å gjøre, hjalp mye da jeg byttet dekkmerke på min nåværende. Den første hadde runflat-dekk fra fabrikk og de er ekstra harde og støyer normalt mye mer enn vanlige dekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...