Gå til innhold

Statsbudsjettet for 2022: Elbiler får høyere avgifter


Anbefalte innlegg

Atter ein gong går regjering etter de svakeste.

Prisene på bensin/diesel økes kraftig. De som sitter med eldre bil og har ikkje råa til å kjøpe nytt, flott elbil - må betale mye mer for å få råa til å bruke bilen sin. For flere er det nødvendighet. 
Og om noen hadde håpet å kjøpe brukt elbil med nok rekkevidde, ja, da må de betale omregistrering på den. Eg var nøytral/positiv til høyre før covid, men gud kor råtne Høyre/Solberg er. Har de gjort noe positivt for landet/folk flest? Altså, ikkje de som sitter på millioner og betaler for å få sine saker gjennom, men de som tjener 200-1m i året?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
aomt skrev (3 minutter siden):

De som sitter med eldre bil og har ikkje råa til å kjøpe nytt, flott elbil - må betale mye mer for å få råa til å bruke bilen sin. For flere er det nødvendighet. 

Og at på til så er det dei som har dårlegast råd og som ikkje har råd til anna enn fossilbil som gjerne også må køyre langt fordi dei bur grisgrendt til der avstandane er lange og kollektivtilbodet er dårleg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kajac skrev (2 timer siden):

Kom på en ting; dagens regjering er jo mindretalls-regjering. Er ikke noe automatikk i at dette blir godkjent på stortinget. FrP, regjeringens støtteparti, har allerede uttrykt sterk kritikk. Kan ikke da hele dette budsjettet ignoreres fullstendig, og AP/SP komme med sitt eget?

Det er vanlig at den nye regjeringen gjør relativt store endringer i statsbudsjettet, og kan i praksis gjøre "som de vil". Noen poster vil endres mye, andre ting marginalt mens en del vil være som det er i den avtroppende Høyre-regjeringens budsjettforslag. De ignorerer det ikke, for statsbudsjettet er allerede et etablert grunnlag hvor det i ganske stor grad er lite handlingsrom.

Siden den påtroppende regjeringen er en mindretallsregjering vil det kunne bli en del tøffe budsjettforhandlinger nå med SV, sånn at det kan ta en stund før de blir enige om store saker. Hovedregelen er at så og si hele budsjettet skal vedtas gjennom Stortingets ordinære budsjettbehandling i november-desember. Når budsjettet så vedtas i Stortinget, begynner Finansdepartementet arbeidet med revidert statsbudsjett, og hvilke eventuelle justeringer/endringer man må gjøre når man kommer halvveis ut i neste år. Dette pleier å være ganske små endringer begrenset til noen få hundre millioner kroner men som kan være nødvendige fordi det ikke ble hensyntatt i prosessen eller samfunnet har opplevd større endringer eller hendelser.

Lenke til kommentar
unik42 skrev (3 timer siden):

Omregistreringsavgift burde vært lik kosten for å utføre en omregistrering.

Hvorfor det? Skal en kanskje heller innføre moms på brukte biler? Slik det er nå kan et verksted legge 100.000 i en bruktbil i arbeid og deler og få tilbake 150.000 for eksempel. Uten at det betales noen moms. Moms på eventuelle deler får verkstedet refundert (forutsetter at verkstedet selv kjøper og selger bilen. Har en egen bil inne til reparasjon betales full moms på arbeidet).

Lenke til kommentar
trikola skrev (3 timer siden):

Her bommer du 100% : det er Høyre-regjeringen som har utarbeidet og fremlagt statbudsjettet slik vi kjenner den nå. AP har ikke hatt noe å gjøre med det. 🙄

Stemmer at det er den avtroppende regjeringen som har lagt opp dette. Men du skal ikke se bort fra at de har lagt inn noen poster de vet det vil være motstand mot, selv om egentlig begge sider er enige om at det er på tide med å fase inn avgifter. Dermed må den nye regjeringen kanskje ta noen endringer for å spille på lag med folkemeningen, men som gjør at de kanskje må ta inn penger på andre, upopulære områder.

Men i bunn og grunn tror jeg mye av dette blir stående, for dette er innenfor hva ny regjering også mener. Det som sannsynligvis blir gjort om på, er økning i veiavgift for elbiler og omregistreringsavgifter. Dette kan komme på bekostning av at tidspunkt for innfasing av delvis mva, som kan komme tidligere. Men som antydet, dette er ikke avgifter som AP/SP har noe i mot. Det som kan bli en større nøtt, er SP sin motstand mot å gjøre ice og hybrid dyrere. Noe som vil utfordre miljøprofilen i dette budsjettforslaget, og derved neppe blir endret på. Altså første kamel SP antagelig må svelge, men som de kan klare ved å skylde på sittende regjering.

uname -i skrev (1 time siden):

Ser at regjeringen vil bli kvitt ladehybrider. Så det å på en billig måte redusere alle de lokale og mesteparten av de totale utslippene blir valgt vekk til fordel for å gå all inn med oljemillliardene for å nå en utopi om nulll utslipp fra nye biler innen 3 år. Heldigvis så er det ingen der som er særlig bekymret fordi vane tro har ingen regnet på det.

Mye nyttig miljøvern og klimareduksjon man dermed prioriterer vekk.

Salgstallene i Norge tyder på at dette vil påvirke i liten grad for private, det er først og fremst bedriftene og leasingmarkedet som står for hybrid og icebil-salget. Når de fleste av disse nå blir dyrere, vil effekten mest sannsynlig bli større elbil-salg blant disse. Egentlig er dette et direkte, positivt svar til hva elbilforeningen har bedt om.

Og et viktig steg for å øke elbilandelen der den foreløpig har hatt lite til ingen incentiver utenom drivstoffpriser og bomavgifter. Utgifter som i stor grad dekkes inn av at hybrider har vært så godt som avgiftsfri. Nå er det elbiler i de fleste klassene, så det er mindre grunn til å velge noe med ice-drivlinje i seg, med mindre det er spesielle behov man har, der det enda ikke finnes alternativer foreløpig, men er på vei.

aomt skrev (36 minutter siden):

Atter ein gong går regjering etter de svakeste.

Prisene på bensin/diesel økes kraftig. De som sitter med eldre bil og har ikkje råa til å kjøpe nytt, flott elbil - må betale mye mer for å få råa til å bruke bilen sin. For flere er det nødvendighet. 
Og om noen hadde håpet å kjøpe brukt elbil med nok rekkevidde, ja, da må de betale omregistrering på den. Eg var nøytral/positiv til høyre før covid, men gud kor råtne Høyre/Solberg er. Har de gjort noe positivt for landet/folk flest? Altså, ikkje de som sitter på millioner og betaler for å få sine saker gjennom, men de som tjener 200-1m i året?

Med mindre man ikke er kredittverdig, så vil de fleste spare penger på å gå for en ny elbil vs å drifte en gammel icebil, og man får biler nå med god nok rekkevidde til hovedparten av kjøringen sin. Har visst regnestykke for valg av en Renault Zoe, som i de aller fleste tilfellene kommer billigst ut, før man beregner utgifter til reparasjoner. Utgifter en gammel bil har langt større sjanse for å pådra seg, sammenlignet med ny elbil.

Det er egentlig bare 2 scenarier jeg ser, der en icebil er det beste valget. Det ene er der man kjører veldig lite, gjerne under 8000 km per år, fordi drivstoffutgiftene er så lave uansett, at man ikke tar igjen finansieringskosten på alle besparelsene. Det andre der man trenger mye plass, og utvalget elbiler er få/ingen, og svært dyre. Men det er kommet mye i klassen 200-300K nå, som ikke innebærer veldig mye kompromiss på plass. 

The Avatar skrev (31 minutter siden):

Og at på til så er det dei som har dårlegast råd og som ikkje har råd til anna enn fossilbil som gjerne også må køyre langt fordi dei bur grisgrendt til der avstandane er lange og kollektivtilbodet er dårleg.

Merkelig det fenomenet der. Men faktum er jo at dess mer grisgrendt folk bor, og dess mere de kjører, dess raskere lønner en elbil seg. Og nå får man tak i biler som har god nok rekkevidde, til en relativt grei pris.

Så igjen, med unntaket fra de som absolutt ikke er kredittverdig, så vil et lite budsjettoppsett/sammenligning vise at man kan spare penger på å kjøpe OG drifte en ny elbil vs å holde liv i en ice-bil. Dette selv om man regner icebilen som ferdig nedbetalt. Og dette før man tar med kostnadene til reparasjoner pga at eldre biler opplever avbrudd pga av diverse defekter som gjør seg gjeldende pga alder og slitasje.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Merkelig det fenomenet der. Men faktum er jo at dess mer grisgrendt folk bor, og dess mere de kjører, dess raskere lønner en elbil seg. Og nå får man tak i biler som har god nok rekkevidde, til en relativt grei pris.

Det er jo også overtro at det er folk i grisgrendte strøk som kjører mest. Det er det ikke. Det er de som bor rundt store byer som gjør det. Riktigere er det å si at det er folk i grisgendte strøk som har mest behov for bilene sine.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (10 minutter siden):

Det er jo også overtro at det er folk i grisgrendte strøk som kjører mest. Det er det ikke. Det er de som bor rundt store byer som gjør det. Riktigere er det å si at det er folk i grisgendte strøk som har mest behov for bilene sine.

En grei presisjon. De kjører kanskje ikke mest, i snitt, men de kjører gjerne langt når de kjører utenom "bøgda si". Og det er da de trenger rekkevidde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Med mindre man ikke er kredittverdig, så vil de fleste spare penger på å gå for en ny elbil vs å drifte en gammel icebil, og man får biler nå med god nok rekkevidde til hovedparten av kjøringen sin. Har visst regnestykke for valg av en Renault Zoe, som i de aller fleste tilfellene kommer billigst ut, før man beregner utgifter til reparasjoner.

Det er egentlig bare 2 scenarier jeg ser, der en icebil er det beste valget. Det ene er der man kjører veldig lite, gjerne under 8000 km per år, fordi drivstoffutgiftene er så lave uansett, at man ikke tar igjen finansieringskosten på alle besparelsene. Det andre der man trenger mye plass, og utvalget elbiler er få/ingen, og svært dyre. Men det er kommet mye i klassen 200-300K nå, som ikke innebærer veldig mye kompromiss på plass. 

Renault Zoe passer vel best til pensjonister, evt som bybil eller konebil, når det står allerede 1-2 biler i garasjen. Btw, har Zoe gått over til andre type ladder, så folk flest får ladde den hjemme?
Men jo, bilen er så å si ubrukelig som familiebil. Eg ser ikkje for meg familie som reiser på fjellet (påska?). 1-2 unger, kanskje hunden, ski/utstyr og alt annet ungene trenger? Nopp.

Sitat

Utgifter en gammel bil har langt større sjanse for å pådra seg, sammenlignet med ny elbil.

Tja. Det kommer vel ann på kor mye ein kan fikse selv og kor godt ein tar vare på bilen sin. 

Kva med folk som har ikkje 300k å bruke på en bil (+landing, vedlikehold, forsikring,+++?). Det er mange som kjøper bil til 30-100k, fordi de har ikkje råa til nyere/bedre/dyrere bil. Og det er de - folk med minst råa, som blir straffet her. DET er problemet med forslaget til regjeringen. Som det er påpekt lenge i tråden, er det ofte at slike familier bor "langt unna" alt for å spare litt på bolig og er nødt til å kjøre mye. 
Kor mye CO2 sparer vi egentlig på dette tiltaket? Skal eg tippe, full skalla øvelse med 15-20 F35 slipper mer CO2 enn samtlige cei-pers.biler i Noreg i løpet av 1 år. Og då tenkjer eg kun utslipp fra de flya.
Kor ble det av velferdstaten? Kor ble det av tankegangen "vi har det så godt som de svakeste i samfunnet"? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
aomt skrev (6 minutter siden):

Renault Zoe passer vel best til pensjonister, evt som bybil eller konebil, når det står allerede 1-2 biler i garasjen. Btw, har Zoe gått over til andre type ladder, så folk flest får ladde den hjemme?
Men jo, bilen er så å si ubrukelig som familiebil. Eg ser ikkje for meg familie som reiser på fjellet (påska?). 1-2 unger, kanskje hunden, ski/utstyr og alt annet ungene trenger? Nopp.

Tja. Det kommer vel ann på kor mye ein kan fikse selv og kor godt ein tar vare på bilen sin. 

Kva med folk som har ikkje 300k å bruke på en bil (+landing, vedlikehold, forsikring,+++?). Det er mange som kjøper bil til 30-100k, fordi de har ikkje råa til nyere/bedre/dyrere bil. Og det er de - folk med minst råa, som blir straffet her. DET er problemet med forslaget til regjeringen. Som det er påpekt lenge i tråden, er det ofte at slike familier bor "langt unna" alt for å spare litt på bolig og er nødt til å kjøre mye. 
Kor mye CO2 sparer vi egentlig på dette tiltaket? Skal eg tippe, full skalla øvelse med 15-20 F35 slipper mer CO2 enn samtlige cei-pers.biler i Noreg i løpet av 1 år. Og då tenkjer eg kun utslipp fra de flya.
Kor ble det av velferdstaten? Kor ble det av tankegangen "vi har det så godt som de svakeste i samfunnet"? 

Størrelse på bil kommer selvsagt an på hva en har råd til. Men Zoe fungerer greit om du ikke skal ha med 4 unger i barnevogn, katta og bikkja samtidig. Man må altså være mer nøysom. Ca samme pris for en MG ZS, så her er som sagt flere alternativer å velge mellom, men her gir man i tilfelle avkall på litt rekkevidde for  bedre plass.

Som sagt, bruktbil til 30-100 K er overraskende dyrt å holde på veien sammenlignet med en ny elbil. Så selv om man ikke har pengene her og nå, så kan det finansieres med lån, så lenge man er kredittverdig. Pga lavere drftskostnader, spares mellomlegget fort inn, og gjør for mange elbilen billigst. Tat man med en post for uforutsette reparasjoner på bruktbilen, så er det liten tvil om det.

Som sagt, har du råd til brukt icebil til opptil 100K, så har du og råd til til elbil til 250 K om du legger frem budsjett for finansieringspartneren. Selv gikk jeg fra en nedbetalt Opel Vectra stasjonsvogn til en KOna til 372K, og betaler stort sett det samme for å holde den finansiert og på veien. Da med endel bomkostnader i besparelsen. Mot en bil i 250 K klassen, vil man langt raskere komme i pluss med elbilen.

Er man ikke kredittverdig, bør man vel vurdere om man heller burde solgt/skrapet bilen og tatt buss/sykkel etc, og brukt besparelsen på å betale ned kredittkort/kredittlån for å komme seg på beina økonomisk, før man vurderer bil igjen. Been there, done that!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 timer siden):

Merkelig det fenomenet der. Men faktum er jo at dess mer grisgrendt folk bor, og dess mere de kjører, dess raskere lønner en elbil seg. Og nå får man tak i biler som har god nok rekkevidde, til en relativt grei pris.

Et langt viktigere poeng er at i grisgrendte strøk har folk lademulighet hjemme. En blir altså ikke avhengig av ladeinfrastruktur slik mange av de som bor i en trang hybel i Oslo er. Mange innser også at de ikke lenge trenger å kjøre til nabobygda for å fylle drivstoff. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (2 minutter siden):

Et langt viktigere poeng er at i grisgrendte strøk har folk lademulighet hjemme. En blir altså ikke avhengig av ladeinfrastruktur slik mange av de som bor i en trang hybel i Oslo er. Mange innser også at de ikke lenge trenger å kjøre til nabobygda for å fylle drivstoff. 

Hjemmelading vil nok ikke bli et problem for disse, nei. Og med lengre rekkevidde rekker man hjem før man er tom, selv om vinteren. Kanskje til og med flere turer før man må lade opp.

Til nå har jo mye av problemet for pendlere spesielt, men og ute i distriktene, at det er vanskelig å få ladet i byen før man skal hjem igjen, men som forsvinner som problemstilling med tilstrekkelig rekkevidde.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 timer siden):

En grei presisjon. De kjører kanskje ikke mest, i snitt, men de kjører gjerne langt når de kjører utenom "bøgda si". Og det er da de trenger rekkevidde.

For to år siden klokket jeg inn 5500km på Leafen bare på å levere kidsa på diverse aktiviteter. Altså, med dagens priser på 18kr pr liter betyr dette en drivstoffutgift på ca 5-10000kr om jeg hadde kjørt en ICE bil.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (4 minutter siden):

For to år siden klokket jeg inn 5500km på Leafen bare på å levere kidsa på diverse aktiviteter. Altså, med dagens priser på 18kr pr liter betyr dette en drivstoffutgift på ca 5-10000kr om jeg hadde kjørt en ICE bil.

 

Ingen tvil om at besparelsen er god, og bare blir bedre jo flere km man kjører.

Poenget mitt var vel mer at man kan kjøre lengre før man må lade, og det betyr at man i større grad gjør ladingen hjemme, fremfor å stresse med lading der man er ofte nok. Som en bytur man kanskje gjør minst en gang i uka.

Lenke til kommentar
5 hours ago, Snowleopard said:

Stemmer at det er den avtroppende regjeringen som har lagt opp dette. Men du skal ikke se bort fra at de har lagt inn noen poster de vet det vil være motstand mot, selv om egentlig begge sider er enige om at det er på tide med å fase inn avgifter. Dermed må den nye regjeringen kanskje ta noen endringer for å spille på lag med folkemeningen, men som gjør at de kanskje må ta inn penger på andre, upopulære områder.

Det fremlagte budsjett ble påbegynt å jobbe med mange måneder før valget og jeg kan ikke tenke meg at man i januar eller februar 'legger inn noen poster' i tilfelle man taper valget. Det kunne ha skjedd etter valget - som var imorgen for en måned siden.

Mange rare konspirasjonsteorier man skal lese om...

Endret av trikola
Lenke til kommentar
trikola skrev (29 minutter siden):

Det fremlagte budsjett ble påbegynt å jobbe med mange måneder før valget og jeg kan ikke tenke meg at man i januar eller februar 'legger inn noen poster' i tilfelle man taper valget. Det kunne ha skjedd etter valget - som var imorgen for en måned siden.

Mange rare konspirasjonsteorier man skal lese om...

Dette er vel slikt som har skjedd flere ganger i historien, der det viser seg at man taper valget. Også AP har "skjenket slike gaver" når en høyreledet regjering skulle overta.

Det er ikke slik at de kun jobber ut fra et alternativ, og at de ikke kjenner hverandres politikk ganske godt. Og meningsmålinger gir gjerne noen pekepinner på om man vil vinne eller tape makten. Er ikke snakk om radikale endringer heller, mer å legge opp endringene på noen poster de vet  at en eventuelt ny regjering ikke er like gla d for, men som man uansett mener er greit om går gjennom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, Ketill Jacobsen said:

Hvorfor det? Skal en kanskje heller innføre moms på brukte biler? Slik det er nå kan et verksted legge 100.000 i en bruktbil i arbeid og deler og få tilbake 150.000 for eksempel. Uten at det betales noen moms. Moms på eventuelle deler får verkstedet refundert (forutsetter at verkstedet selv kjøper og selger bilen. Har en egen bil inne til reparasjon betales full moms på arbeidet).

Fordi det er en proforma sak der det endres et navn i et register og på et papir. Kosten for å gjøre den jobben endrer seg ikke, likevel er avgiften opp i 7000 spenn på det verste. Sagt på en annen måte, den skulle vært et gebyr og ikke en avgift.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...