Gå til innhold

Statsbudsjettet for 2022: Elbiler får høyere avgifter


Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (15 timer siden):

Størrelse på bil kommer selvsagt an på hva en har råd til. Men Zoe fungerer greit om du ikke skal ha med 4 unger i barnevogn, katta og bikkja samtidig. Man må altså være mer nøysom. Ca samme pris for en MG ZS, så her er som sagt flere alternativer å velge mellom, men her gir man i tilfelle avkall på litt rekkevidde for  bedre plass.

Som sagt, bruktbil til 30-100 K er overraskende dyrt å holde på veien sammenlignet med en ny elbil. Så selv om man ikke har pengene her og nå, så kan det finansieres med lån, så lenge man er kredittverdig. Pga lavere drftskostnader, spares mellomlegget fort inn, og gjør for mange elbilen billigst. Tat man med en post for uforutsette reparasjoner på bruktbilen, så er det liten tvil om det.

Som sagt, har du råd til brukt icebil til opptil 100K, så har du og råd til til elbil til 250 K om du legger frem budsjett for finansieringspartneren. Selv gikk jeg fra en nedbetalt Opel Vectra stasjonsvogn til en KOna til 372K, og betaler stort sett det samme for å holde den finansiert og på veien. Da med endel bomkostnader i besparelsen. Mot en bil i 250 K klassen, vil man langt raskere komme i pluss med elbilen.

Er man ikke kredittverdig, bør man vel vurdere om man heller burde solgt/skrapet bilen og tatt buss/sykkel etc, og brukt besparelsen på å betale ned kredittkort/kredittlån for å komme seg på beina økonomisk, før man vurderer bil igjen. Been there, done that!

Jeg har en eldre dieselbil og den koster meg ikke noe mer enn selve bruken. Slitedeler kan man bytte selv og ting slites på elbiler også. Rimelig forsikring og lavt forbruk. Kjøper jeg en ny elbil så er verditapet dyrere enn hele bilholdet mitt er nå. Så må jeg ha installert lader hjemme, der har du et års forbruk av drivstoff igjen. Så kommer renter på lån. Sikkert dyrere forsikring også, siden det er en nyere og dyrere bil. Og om få år når elbil er det eneste det er lov å selge så vil alle elbilfordelene fordufte. Da er eneste innsparingen på drivstoffet. Hvis jeg vil ha en elbil med tilsvarende funksjonalitet som jeg har i dag så er det en betydelig netto kostnad.

Endret av bo1e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
unik42 skrev (42 minutter siden):

Fordi det er en proforma sak der det endres et navn i et register og på et papir. Kosten for å gjøre den jobben endrer seg ikke, likevel er avgiften opp i 7000 spenn på det verste. Sagt på en annen måte, den skulle vært et gebyr og ikke en avgift.

Det er ikke store jobben å legge på 25% for å komme frem til endelig pris heller! Det ser ut som at du ikke har skjønt poenget med mitt innlegg!

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (15 timer siden):

Størrelse på bil kommer selvsagt an på hva en har råd til. Men Zoe fungerer greit om du ikke skal ha med 4 unger i barnevogn, katta og bikkja samtidig. Man må altså være mer nøysom. Ca samme pris for en MG ZS, så her er som sagt flere alternativer å velge mellom, men her gir man i tilfelle avkall på litt rekkevidde for  bedre plass.

Som sagt, bruktbil til 30-100 K er overraskende dyrt å holde på veien sammenlignet med en ny elbil. Så selv om man ikke har pengene her og nå, så kan det finansieres med lån, så lenge man er kredittverdig. Pga lavere drftskostnader, spares mellomlegget fort inn, og gjør for mange elbilen billigst. Tat man med en post for uforutsette reparasjoner på bruktbilen, så er det liten tvil om det.

Som sagt, har du råd til brukt icebil til opptil 100K, så har du og råd til til elbil til 250 K om du legger frem budsjett for finansieringspartneren. Selv gikk jeg fra en nedbetalt Opel Vectra stasjonsvogn til en KOna til 372K, og betaler stort sett det samme for å holde den finansiert og på veien. Da med endel bomkostnader i besparelsen. Mot en bil i 250 K klassen, vil man langt raskere komme i pluss med elbilen.

Er man ikke kredittverdig, bør man vel vurdere om man heller burde solgt/skrapet bilen og tatt buss/sykkel etc, og brukt besparelsen på å betale ned kredittkort/kredittlån for å komme seg på beina økonomisk, før man vurderer bil igjen. Been there, done that!

Er det ofte du kjører med unga i bilen? 
Eg har ein V70 som er sånn ca 2-3 ganga meir plass i enn i Zoe. Ungen (isofix), barnevogn og bikkja tar opp det meste av plassen i bilen/bagasjerommet. Skal vi ha med ski/kofferter så må vi begynne å improvisere. Nå er det også slik at ein er nødt å ha meg seg veldig mye ekstra mtp ungen. Zoe holder sikkert for familie som har behov kun å komme seg til butikk/skole (15m kjøretur). Men når er det slik at de fleste ønskjer å reise på fjellet ein gong i blant eller besøkje noen i jula og då er det ingen sjans å få det gjort med Zoe. 


Eg betalt litt over 50.000 for bilen men fersk EU kontroll. Så lenge ingenting kritisk ryker, kan eg bytte bil 7 ganger før eg ender opp med pris av Zoe. Dvs - 14 år. Det kan hende at noe kritisk/dyrt ryker nokså kjapt, men det kan også hende at bilen holder seg mye lenger enn 2 år uten noe reparasjoner. 
Kjøper du ein bil til 10-15.000kr som nylig fikk EU-OK, så er likningen enda mer i favør av eldre ice-bil. 

Opp på det, så tar du Zoe med veldig begrenset bruksområde. Kona/bybil. Det blir helt feil å sammanlikne bybil med familiebil. Skal vi se på biler med god plass til familien, så havner vi fort opp på 500k-1mill. Prøv å sette samme reknestykke med ny TeslaX (e.l.) og ein eit par år gammal ice-bil. Du skal ha VELDIG mange reparasjoner for at det skal lønne å gå for EV. Det er ingen alternativer på bruksmarkedet (EV) heller. EV har noe lavere rep. kostnad, men snakker vi om ein 5-7 år gammal EV så er det (nesten) like mye vedlikehold som ein 7 år gammal ice. Opp på det, så er batteriet redusert ned til 70-80% (ned til 200-250km irl). 
Videre bør du også legge til grunn kas reparasjoner det er "must" å gjøre på ein bil. Nybil - du må følge alle service, ta de på merkeverksted, gjøre alle reparasjoner for at det skal ha OK verdi for videresalg.
Ein bil til 10-50k - du tar service selv/på billigste garasje du finner og tar kun de mest nødvendige reparasjoner, da bilen er ment å holde seg på veien i 2-5 år. 

Sitat

Mot en bil i 250 K klassen, vil man langt raskere komme i pluss med elbilen.

Du kommer ikkje i pluss. Det beste du kan håpe på er å komme i mindre minus. Bil er en utgift i 99% av tilfeller. 
Skal du gjøre det skikkelig, så bør du sette opp alternativkostnad, der du f.eks. investerer i fond istedenfor å ta opp lån for ein ny bil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
aomt skrev (7 minutter siden):

Er det ofte du kjører med unga i bilen? 
Eg har ein V70 som er sånn ca 2-3 ganga meir plass i enn i Zoe. Ungen (isofix), barnevogn og bikkja tar opp det meste av plassen i bilen/bagasjerommet. Skal vi ha med ski/kofferter så må vi begynne å improvisere. Nå er det også slik at ein er nødt å ha meg seg veldig mye ekstra mtp ungen. Zoe holder sikkert for familie som har behov kun å komme seg til butikk/skole (15m kjøretur). Men når er det slik at de fleste ønskjer å reise på fjellet ein gong i blant eller besøkje noen i jula og då er det ingen sjans å få det gjort med Zoe. 


Eg betalt litt over 50.000 for bilen men fersk EU kontroll. Så lenge ingenting kritisk ryker, kan eg bytte bil 7 ganger før eg ender opp med pris av Zoe. Dvs - 14 år. Det kan hende at noe kritisk/dyrt ryker nokså kjapt, men det kan også hende at bilen holder seg mye lenger enn 2 år uten noe reparasjoner. 
Kjøper du ein bil til 10-15.000kr som nylig fikk EU-OK, så er likningen enda mer i favør av eldre ice-bil. 

Opp på det, så tar du Zoe med veldig begrenset bruksområde. Kona/bybil. Det blir helt feil å sammanlikne bybil med familiebil. Skal vi se på biler med god plass til familien, så havner vi fort opp på 500k-1mill. Prøv å sette samme reknestykke med ny TeslaX (e.l.) og ein eit par år gammal ice-bil. Du skal ha VELDIG mange reparasjoner for at det skal lønne å gå for EV. Det er ingen alternativer på bruksmarkedet (EV) heller. EV har noe lavere rep. kostnad, men snakker vi om ein 5-7 år gammal EV så er det (nesten) like mye vedlikehold som ein 7 år gammal ice. Opp på det, så er batteriet redusert ned til 70-80% (ned til 200-250km irl). 
Videre bør du også legge til grunn kas reparasjoner det er "must" å gjøre på ein bil. Nybil - du må følge alle service, ta de på merkeverksted, gjøre alle reparasjoner for at det skal ha OK verdi for videresalg.
Ein bil til 10-50k - du tar service selv/på billigste garasje du finner og tar kun de mest nødvendige reparasjoner, da bilen er ment å holde seg på veien i 2-5 år. 

Du kommer ikkje i pluss. Det beste du kan håpe på er å komme i mindre minus. Bil er en utgift i 99% av tilfeller. 
Skal du gjøre det skikkelig, så bør du sette opp alternativkostnad, der du f.eks. investerer i fond istedenfor å ta opp lån for ein ny bil. 

For det første, jeg sa aldri at Zoe passer alle. Må man ha mere plass, så finnes det andre biler, men da med mindre rekkevidde. MG ZS er nevnt. En viss downsizing vil likevel kunne være nødvendig, da de større bilene må man høyere opp i pris på, og det går ut over regnskapet.

Men jeg skrev jo og at har man mange folk man skal ha med, og barnevogner, så kan det hende man ikke kommer helt i mål. Men mange kjører sjeldent med mere enn 4 i bilen, som regel bare en eller to, og kan fint tåle en litt mindre bil enn de har nå.

Og man må definitivt vurdere om man er nødt å slepe rundt på alt man lar ligge og slenge i bilen. Ser mange kjører rundt med masse de aldri får bruk for, men er vant med å kjøre runt med.

Å sammenligne med en TMX blir jo litt useriøst når vi snakker biler for folk som vil få problemer med høyere drivstoff-kostnader. Det er heller ikke disse som har anledning til å spare i fond som alternativ, om de skal ha bil.

Stort sett alle de sammenligninger jeg har sett, og gjort selv, der man tar med alt innen drift, så skal man kjøre kort for ikke komme minst i break even. Med normal kjørelengde skal man altså ta med både oljeskift, service, parkering, dekk etc. De fleste regnestykker jeg har sett der det lønner seg med ice, krever altså at man kjører veldig kort. Ellers så har man stort sett "glemt" (utelatt med vilje) kostnader man vet man har.

Og alle budsjett er tatt med utgangspunkt i at man slipper reparasjoner. Straks slikt blir nødvendig, så går man altså på en smell etter bilfinansieringsbudsjettet, til fordel for ny bil der man har garanti og reklamasjonsretten de første 5 eller 7 årene, avhengig av merke man handler. Må man i tillegg bytte bruktbil pga havari eller avskilting på EU-kontroll (eller for store reparasjonskostnader), så er det en utgift man gjerne må iberegne.

Men du har rett i at bil er et tapsprosjekt for de fleste. Men om man går i pluss eller minus i denne sammenhengen, var altså i forhold til alternativet gammel icebil. Dette regner jeg med du forstod.

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg at å holde en ny "verdifull" bil på mange måter er langt dyrere enn å holde en gammel bil som kun skal fungere. Hvis man skal unngå enda større verditap enn det uunngåelige. Får jeg en ripe eller en bulk eller en rustflekk nå så koster det meg ingenting. Med en nyere og dyrere bil? Grisedyrt. Og full kasko koster vesentlig mer enn ansvarsforsikring. 

For folk med romslig økonomi og som ikke selv sørger for at bilholdet er rimelig så er det ikke noen stor sak å bytte til elbil. For andre så er det en vesentlig kostnad. Begge deler er reelle situasjoner.  Ikke lat som noe annet.

Endret av bo1e
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (På 13.10.2021 den 10.39):

-

Problemet er, det finst ikkje fullverdig elbil alternativ i dag for familier (2-3 unger) som har ikkje råa til ein ny bil i millionklasse. 

Å downsize blir vel ikkje aktuelt for de fleste. Berre for å sammanlikne, eg får plass til barnevogna i bagasjerommet i lengda (då tar den ca 1/3-1/2 av all plass). I den andre halvparten er det hundebur.
I ein BMW X2 (ikkje den miste bilen på markedet) måtte eg legge ned bakseter for å få plass til barnevogn. Dvs, det er plass til isofix, barnevogn og hundebur. Og ein pers fremme i bilen. Hva om familien har 2 unger? 3? Da går ikkje rekninga opp lenger. 

Barnefamilier "må" ha mye plass i bilen, sånn er det berre. Ville de greid seg med mindre plass? Joda. For 100 år siden greide folk seg med hest. Meget miljøvennlig, btw! Men poenget er, at barnefamilier som er i vanskelig økonomisk situasjon må enter gjøre store kompromisser mtp bil, eller fylle på rådyr bensin. Eller finansiere bilen og kutte ned på alt annet. Regjeringen viser finger til de svakeste i samfunnet. 

Det er det som fører til tragiske hendelser, som skjedde forgårs. Eg har ingen grunnlag for å påstå at det var case i Kongsberg, på generelt grunnlag - dårlig økonomi - mer stress/krangel i familien. Ungen fra fattige familier blir mobbet oftere. Då er veien kortere til ung/eldre krim, alko/narko misbruk. Og kva er prisen (vi kan gjerne måle det i kr) samfunnet må betale for det?

Ganske off-topic nå. Kva har Solberg regjeringen gjort for de svake? Nada. Takket være EØS/ACER, så er det rekordhøye el-priser i Noreg, mens fåtall rikinger ler seg hele veien til banken. Samtidig så øker prisene for bensin/diesel og store elbiler blir ein del dyrere. Ser du korleis det slår ut på familien med eit par unger? Minstepensjonister som bur i eldre hus eit plass på landet (dårlig energi nivå) og er avhengig av bil for å komme seg til/fra butikk, legekontor? Joda, det er dyrt å være fattig!
Det, samtidig som fleire bedrifter fikk støtte. Mange av de gjekk med overskudd selv uten støtte. Eierne tok utbytte. Bokstavelig talt, vi ga skattepenger rett i lomma på millionærer. Fleire av de bedriftene er eid fra Sverige, Danmark, Tyskland. 
Vi gir bort penger til millionærer i Sverige, vi synker prisene på strøm i UK, mens Ola/Kari må ta rekningen.Eg blir ikkje overasket om nye Panama-papers avslører flere roll-back betalinger og skjulte offshore blant våre fremste politikere. Men de kommer vel til å "legge seg flat", si "de mistolket regler" (som de selv lagde) og "beklage så mye". 

Endret av aomt
Lenke til kommentar
aomt skrev (2 timer siden):

Problemet er, det finst ikkje fullverdig elbil alternativ i dag for familier (2-3 unger) som har ikkje råa til ein ny bil i millionklasse. 

Å downsize blir vel ikkje aktuelt for de fleste. Berre for å sammanlikne, eg får plass til barnevogna i bagasjerommet i lengda (då tar den ca 1/3-1/2 av all plass). I den andre halvparten er det hundebur.
I ein BMW X2 (ikkje den miste bilen på markedet) måtte eg legge ned bakseter for å få plass til barnevogn. Dvs, det er plass til isofix, barnevogn og hundebur. Og ein pers fremme i bilen. Hva om familien har 2 unger? 3? Da går ikkje rekninga opp lenger. 

Barnefamilier "må" ha mye plass i bilen, sånn er det berre. Ville de greid seg med mindre plass? Joda. For 100 år siden greide folk seg med hest. Meget miljøvennlig, btw! Men poenget er, at barnefamilier som er i vanskelig økonomisk situasjon må enter gjøre store kompromisser mtp bil, eller fylle på rådyr bensin. Eller finansiere bilen og kutte ned på alt annet. Regjeringen viser finger til de svakeste i samfunnet. 

Det er det som fører til tragiske hendelser, som skjedde forgårs. Eg har ingen grunnlag for å påstå at det var case i Kongsberg, på generelt grunnlag - dårlig økonomi - mer stress/krangel i familien. Ungen fra fattige familier blir mobbet oftere. Då er veien kortere til ung/eldre krim, alko/narko misbruk. Og kva er prisen (vi kan gjerne måle det i kr) samfunnet må betale for det?

Ganske off-topic nå. Kva har Solberg regjeringen gjort for de svake? Nada. Takket være EØS/ACER, så er det rekordhøye el-priser i Noreg, mens fåtall rikinger ler seg hele veien til banken. Samtidig så øker prisene for bensin/diesel og store elbiler blir ein del dyrere. Ser du korleis det slår ut på familien med eit par unger? Minstepensjonister som bur i eldre hus eit plass på landet (dårlig energi nivå) og er avhengig av bil for å komme seg til/fra butikk, legekontor? Joda, det er dyrt å være fattig!
Det, samtidig som fleire bedrifter fikk støtte. Mange av de gjekk med overskudd selv uten støtte. Eierne tok utbytte. Bokstavelig talt, vi ga skattepenger rett i lomma på millionærer. Fleire av de bedriftene er eid fra Sverige, Danmark, Tyskland. 
Vi gir bort penger til millionærer i Sverige, vi synker prisene på strøm i UK, mens Ola/Kari må ta rekningen.Eg blir ikkje overasket om nye Panama-papers avslører flere roll-back betalinger og skjulte offshore blant våre fremste politikere. Men de kommer vel til å "legge seg flat", si "de mistolket regler" (som de selv lagde) og "beklage så mye". 

Merkelig at jeg skal kritiseres på det med plass for barnevogn og masse unger, når jeg vitterlig skrev dette:

Sitat

Det er egentlig bare 2 scenarier jeg ser, der en icebil er det beste valget. Det ene er der man kjører veldig lite, gjerne under 8000 km per år, fordi drivstoffutgiftene er så lave uansett, at man ikke tar igjen finansieringskosten på alle besparelsene. Det andre der man trenger mye plass, og utvalget elbiler er få/ingen, og svært dyre. Men det er kommet mye i klassen 200-300K nå, som ikke innebærer veldig mye kompromiss på plass. 

Som sagt, har men en skokk med unger der en eller flere trenger barnevogn, i tillegg til en eller 2 bikkjer, så må man opp i pris til langt dyrere biler. Er helt enig i at der mangler alternativene. Da må man ihvertfall opp i 400-500 K for å finne noe som virkelig duger på plass. Både Ioniq 5, KIa EV6 og søsknene fra VW AG, VW ID.4 og Skoda Enyaq kan fåes i det prisområdet, og plassmesteren Maxus Euniq starter noen svært få kroner under dette, men mangler rekkevidde.

Men, så har du svært mange som ikke trenger plass til barnevogn og hund i tillegg til 3-4 unger. De fleste familier består av mor og/eller far, 1-2 unger. Og mange er uten unger, eller ungene er ute av redet allerede. For disse er en bil tilsvarende V70 mer plass enn de kan klare seg med. Jeg skjønner veldig godt at det er "kjekt å ha", men for de fleste er det greit å klare seg med mindre bil.

Jeg selv gikk fra en Opel Vectra stasjonsvogn, som vel plassmessig kan sammenlignes med en Volvo V70, til en Hyundai Kona, som riktignok må sies å være mer downsizing enn jeg ville gjort nå som det finnes langt flere alternativ med god rekkevidde til en OK pris. Men som sagt økonomisk havnet jeg havnet ut ca likt, men da med ny og sikker bil fremfor en silen ice-bil som er langt mindre trygg ved en ulykke. Billigere når man ser på at den hadde en sliten girkasse og/eller en motor som hadde behøvd en overhaling av toppen, og trengte ikke bare nye skiver og klosser rund baut, men og nye fjærer bake og nye sommerdekk.

Altså snakker vi reparasjoner og deler for fort 25 K eller mere før reparasjon av girkassen. Det var riktignok en "ventebil" kun kjøpt for å holde holde frem til neste EU-kontroll, siden jeg allerede hadde bestemt meg for elbil. Regnestykket viste at jeg ville få ordnet det til ca samme kost som å drifte denne slitne bilen, før reparasjonskostnader og nye dekk ble regnet med i kostnader for å beholde denne.

Er klar over at jeg kunne spart mye på å gjøre disse reparasjonene selv, men om man mangler en gårdsplass eller en garasje der man har lys og plass å jobbe på, samt har greit med verktøy, og i tillegg kunnskapen. Og med hjelp av selvhjelpsvideoer på nettet, så skulle det gå greit å fikse mye av dette om man ikke har kunnskapen allerede. Bor man i leilighet i byen, så mangler gjerne plass å stå, og mye av utstyret man trenger, siden man nødvendigvis ikke har så god plass til dette heller.

Kunne sikkert lagt mere penger og mere innsats i å finne en bedre bruktbil, men da hadde den og blitt dyrere, og det krever og finanser. Den månedlige kostnaden for å finansiere kjøpet av en bruktbil blir ikke nødvendigvis billigere enn med ny bil, da man ikke kan strekke det over like lang tid.

En gammel bruktbil bør man helst ikke betale over mer enn 2 år, en dyrere bruktbil 3-5 år avhengig av hvor ny den er. Forskjellen er at en ny bil man tenker å beholde, kan man nedbetale over 7-10 år. Med biler i prisklasse 200-300 K, kan de fleste komme lavt nok ned med 5-7 års nedbetaling, og da er det å finne en bil med like lang garanti som låneperioden for å unngå trøbbel i nedbetalingstiden.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...