Gå til innhold

Det har aldri vært flere elektriske SUV-er på markedet. Hvilken skal du velge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du skal selvfølgelig velge den som passer DITT behov best, og det er veldig individuelt.

F.eks. hvis du kjører mye langtur, og har behov for å hurtiglade, så er det Tesla du bør velge. Særlig hvis du skal utenlands.

joda, jeg vet at det er planer om å åpne superladenettverket til Tesla, for andre merker også. Men ingen vet når, hvilke merker, eller hva prisen blir for disse andre merkene.

Når så det er sagt, så lader de fleste hjemme i hverdagen, og da er det nå etterhvert mange andre merker som også fungerer helt utmerket.

Men husk at nå begynner AP (AvgiftsPartiet) sin avgiftspiral på m.v.a., så ikke vent for lenge. Det kan fort bli dyrt for elbil-kundene når vi har en så velstående sosialistisk (?!) statsminister...

Edit; Er det forresten noen som orker å høre gjennom disse podcastene?

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla model Y med 390 kg nyttelast uten fører og ekstrautstyr (hengerfestet og sete 6 og 7)?

Joda, jeg hadde kanskje gått for den om jeg var singel. Da ville langturer vært mye mer aktuelt også. Men jeg har hatt rundt 370 kg kolleger i bilen i tillegg til meg selv, uten bagasje. Toppskitur med tre kamerater blir også overlast, selv uten tilhengerfeste, og det blir det samme om man skal ta med tre slanke kamerater på hytte-til-hytte eller dagstur på sykkel, så hva slags sport s'en i SUV betyr her, er jeg usikker på.

Å kjøpe denne mtp videresalg om 3-4 år er i alle fall ikke noe jeg ville ha satset på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det ville jo vært fint om de gjorde noe med det.

For min del hjelper det lite med dansk nyttelast om mitt vognkort viser noe annet.

Litt som en campingbil som har nyttelast til halv tank, fører og passasjer, men ingen bagasje, vann på tank/do, og blir bedt om å stoppe for å laste om. At bil på samme understell og med samme motor kunne tatt 2 tonn nyttelast hjelper fint lite når bilen er godkjent for 200 kg (i tilfellet campingbil).

Om da ikke krav (til sikkerhet i nedoverbakker?) er mindre i Danmark, ville det vært fantastisk om Tesla setter 600 kg som nyttelast her på berget også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merkelig at nyttelasten på Tesla model Y er forskjellig i Danmark og Norge. Det virker merkelig. Så lenge vi snakker om identiske biler, produsert samme sted, vil jeg tro at begge land bruker samme europeiske typegodkjenning, hvor papirarbeidet veldig ofte er gjort i Tyskland. TU bør høre med Teslas informasjonsavdeling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg leste det nylig et sted: typegodkjenning av TMY ble gjort men en lav nyttelast i NO slik at typegodkjenning kunne gjennomføres raskere. Sikkert en sånn typisk kvartalsslutt-sak eller liknende skulle man tro. Om dette blir endret i ettertid og med tilbakevirkende kraft får vi se.

Endret av trikola
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, trikola said:

Jeg leste det nylig et sted: typegodkjenning av TMY ble gjort men en lav nyttelast i NO slik at typegodkjenning kunne gjennomføres raskere. Sikkert en sånn typisk kvartalsslutt-sak eller liknende skulle man tro. Om dette blir endret i ettertid og med tilbakevirkende kraft får vi se.

Er vel og en del Y som har 0kg taklast i vognkortet og, så er nok en del surr der som de forhåpentligvis får ordnet opp i.

Men er isåfall spent på hva det neste folk skal klage på. Byggekvaliteten er jo tipptopp på disse bilene og.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (15 timer siden):

Du skal selvfølgelig velge den som passer DITT behov best, og det er veldig individuelt.

F.eks. hvis du kjører mye langtur, og har behov for å hurtiglade, så er det Tesla du bør velge. Særlig hvis du skal utenlands.

joda, jeg vet at det er planer om å åpne superladenettverket til Tesla, for andre merker også. Men ingen vet når, hvilke merker, eller hva prisen blir for disse andre merkene.

Når så det er sagt, så lader de fleste hjemme i hverdagen, og da er det nå etterhvert mange andre merker som også fungerer helt utmerket.

Men husk at nå begynner AP (AvgiftsPartiet) sin avgiftspiral på m.v.a., så ikke vent for lenge. Det kan fort bli dyrt for elbil-kundene når vi har en så velstående sosialistisk (?!) statsminister...

Edit; Er det forresten noen som orker å høre gjennom disse podcastene?

Jeg hørte den. Nå når rekkevidde og ladehastighet er tatt tilbake av konkurrentene er det tydeligvis andre fordeler som blir dratt fram for å kjøre tesla. Den har blitt el bilenes doro. Biler som er enkle å konfigurere og kjøre. Drømmebil for folk som ikke klarer konfiguratorer og apper på telefonen(for å lade) eller ikke klarer å dele to tall på hverandre for å finne ut hvor langt man kan kjøre.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
trikola skrev (8 timer siden):

Jeg leste det nylig et sted: typegodkjenning av TMY ble gjort men en lav nyttelast i NO slik at typegodkjenning kunne gjennomføres raskere. Sikkert en sånn typisk kvartalsslutt-sak eller liknende skulle man tro. Om dette blir endret i ettertid og med tilbakevirkende kraft får vi se.

Det blir nok en ny typegodkjenning når Model Y kommer fra fabrikken i Berlin, med alle de oppgraderingene og endringene som skal komme på modellen derfra. Tenk for en ny salgsboost det vil gi Tesla da. Det er nesten så jeg mistenker at Tesla har gjort det på denne måten bevisst. 😉

Lenke til kommentar

Det blir sagt at for dei som går frå diesel til elbil kan det bli mykje «rykk og napp», men kva betyr det? Det er jo langt enklare å ha ein mjuk og fin kjørestil med elbilane pga. momentet er der heile tida og du ikkje får akkuratt rykk og napp som med ein drivstoffbil når den girer.

Ellers var det lite om kva bil du skal velge i podcasten og mest om kva Mathias likte med Model Y, samt nokre kortare diskusjonar om enkeltdetaljar på andre bilar. No egnar ikkje ein podcast som dette seg så godt til eit så stort spørsmål, men tittelen reflekterer ikkje heilt det.

Veit ikkje heilt om det kom så godt fram kvifor han valgte TMY heller, anna enn tilgjengeligheit og ladenettverk.

Ein artikkel om emnet kunne nok vore nyttig for mange, for det er ein god del å velje mellom i dette segmentet. Gjerne ein artikkel som ikkje konkluderer at ein bil er best, men framhevar sterke og svake sider ved alle modellane. Ingen modellar er så gode at dei objektivt er best. Det er dei individuelle forskjellane som avgjer.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bharald skrev (På 15.9.2021 den 8.38):

Tesla model Y med 390 kg nyttelast uten fører og ekstrautstyr (hengerfestet og sete 6 og 7)?

Joda, jeg hadde kanskje gått for den om jeg var singel. Da ville langturer vært mye mer aktuelt også. Men jeg har hatt rundt 370 kg kolleger i bilen i tillegg til meg selv, uten bagasje. Toppskitur med tre kamerater blir også overlast, selv uten tilhengerfeste, og det blir det samme om man skal ta med tre slanke kamerater på hytte-til-hytte eller dagstur på sykkel, så hva slags sport s'en i SUV betyr her, er jeg usikker på.

Å kjøpe denne mtp videresalg om 3-4 år er i alle fall ikke noe jeg ville ha satset på.

Det har vært snakk om at dette med nyttelast vil oppdateres etter hvert, og øke. Altså i bilene som er der ute i dag.

Uansett tror jeg de færreste trenger mer nyttelast enn dette i det daglige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (22 timer siden):

Jeg hørte den. Nå når rekkevidde og ladehastighet er tatt tilbake av konkurrentene er det tydeligvis andre fordeler som blir dratt fram for å kjøre tesla. Den har blitt el bilenes doro. Biler som er enkle å konfigurere og kjøre. Drømmebil for folk som ikke klarer konfiguratorer og apper på telefonen(for å lade) eller ikke klarer å dele to tall på hverandre for å finne ut hvor langt man kan kjøre.

Det er ingen som klarer å måle seg med Tesla, dessverre. At du prøver å gjøre narr av strømlinjeformede prosesser sier litt om holdningene her. Samme type holdninger som Nokia-elskere hadde mot Apple i sin tid.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (3 timer siden):

Det er ingen som klarer å måle seg med Tesla, dessverre. At du prøver å gjøre narr av strømlinjeformede prosesser sier litt om holdningene her. Samme type holdninger som Nokia-elskere hadde mot Apple i sin tid.

kunnskapsnivået er som før ser jeg. 

Har aldri møtt en Nokia fan boy. Har Apple telefon selv uten å være noe fan boy. Hadde nokia før og var godt fornøyd med telefon jeg hadde den gang. Må bare leve med det jeg får. Hadde sikkert vert godt fornøyd med Samsung Sony eller blackerry også. Ser ikke poenget ditt. Vi snakker om el biler ikke telefoner. Rekkevidde og ladehastighet er jevnet ut mellom merkene. Se teslabjørns regneark. Tesla er ikke ledende verken på ladehastighet eller rekkevidde. De må konkurrere på andre egenskaper. Nå er det minimums iq for å bestille, kjøre og lade el bil. Der er de bra!

Lenke til kommentar
bharald skrev (På 15.9.2021 den 8.38):

Tesla model Y med 390 kg nyttelast uten fører og ekstrautstyr (hengerfestet og sete 6 og 7)?

Joda, jeg hadde kanskje gått for den om jeg var singel. Da ville langturer vært mye mer aktuelt også. Men jeg har hatt rundt 370 kg kolleger i bilen i tillegg til meg selv, uten bagasje. Toppskitur med tre kamerater blir også overlast, selv uten tilhengerfeste, og det blir det samme om man skal ta med tre slanke kamerater på hytte-til-hytte eller dagstur på sykkel, så hva slags sport s'en i SUV betyr her, er jeg usikker på.

Å kjøpe denne mtp videresalg om 3-4 år er i alle fall ikke noe jeg ville ha satset på.

Har selv sett frem til TMY, da den tikker det meste av bokser for min del. Det eneste jeg visste at jeg ville savne, er HUD. Er så vant med det i min, at det eneste som ville vært bedre, er en god HUD som bl.a. Volvo, MB og BMW leverer. Men dette med nyttelast er dessverre drepen på interessen, så den bilen er lagt i venteskuffen til dette faktisk er løst.

hekomo skrev (På 16.9.2021 den 21.39):

Det har vært snakk om at dette med nyttelast vil oppdateres etter hvert, og øke. Altså i bilene som er der ute i dag.

Uansett tror jeg de færreste trenger mer nyttelast enn dette i det daglige.

Jeg tror dessverre ikke på det med tilbakevirkende kraft, før jeg faktisk ser det.

Det var halvveis antydet at krok skulle være med på Kona før den ble lansert, så jeg håpet i det lengste det skulle komme. Resultatet skuffet. Når det endelig kom støtte for krok, så ble de første bilene avspist med kun mulighet for sykkelstativ og tilsvarende, men ikke lov å trekke henger.

Og den nye modellen fikk så lav trekk-kapasitet at med mange hengere så vil de ha for stor egenvekt til at de er lov å trekke, og noen svært få kan trekkes, men med svært liten last. Så den fella har jeg ikke tenkt å gå i igjen.

Zeph skrev (På 16.9.2021 den 13.55):

Det blir sagt at for dei som går frå diesel til elbil kan det bli mykje «rykk og napp», men kva betyr det? Det er jo langt enklare å ha ein mjuk og fin kjørestil med elbilane pga. momentet er der heile tida og du ikkje får akkuratt rykk og napp som med ein drivstoffbil når den girer.

Ellers var det lite om kva bil du skal velge i podcasten og mest om kva Mathias likte med Model Y, samt nokre kortare diskusjonar om enkeltdetaljar på andre bilar. No egnar ikkje ein podcast som dette seg så godt til eit så stort spørsmål, men tittelen reflekterer ikkje heilt det.

Veit ikkje heilt om det kom så godt fram kvifor han valgte TMY heller, anna enn tilgjengeligheit og ladenettverk.

Ein artikkel om emnet kunne nok vore nyttig for mange, for det er ein god del å velje mellom i dette segmentet. Gjerne ein artikkel som ikkje konkluderer at ein bil er best, men framhevar sterke og svake sider ved alle modellane. Ingen modellar er så gode at dei objektivt er best. Det er dei individuelle forskjellane som avgjer.

Rykk og napp lager jeg selv, med kjapp aks ut av lyskrysset, og så må jeg kanskje la bilen bremse seg ned med regenerering når jeg tar igjen bilene foran meg, eller når det kommer nytt lyskryss med gult som går mot rødt, eller rødt. 😉

Selvsagt er det fullt mulig å unngå med jevn kjøring, og i realiteten er det slik jeg kjører når det er mye trafikk. Men det er fremdeles moro med god aks, og da kan man leke seg litt med det i lovlige former, vel vitende om at det ikke blir merkbart på særlig annen måte enn at jeg kjører litt uøkonomisk når jeg gjør slikt.

De burde absolutt komme med en artikkel der de skriver ned tilsvarende av det de prøver å få frem, for jeg klarer ikke høre på disse særs lite entusiastiske skribentene, når en får inntrykk av at dette er noe de presses til å gjøre, mer enn at de virkelig har lyst til dette. Mulig de selv synes det bobler, men det er i tilfelle under skallet og bak det som kommer ut muntlig. Jeg prøvde å høre litt på, men måtte bare stoppe før jeg begynner å røske meg i hårtustene. Dvs, veldig tidlig i videoen.

 

Endret av Snowleopard
skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 17.9.2021 den 1.18):

kunnskapsnivået er som før ser jeg. 

Har aldri møtt en Nokia fan boy. Har Apple telefon selv uten å være noe fan boy. Hadde nokia før og var godt fornøyd med telefon jeg hadde den gang. Må bare leve med det jeg får. Hadde sikkert vert godt fornøyd med Samsung Sony eller blackerry også. Ser ikke poenget ditt. Vi snakker om el biler ikke telefoner. Rekkevidde og ladehastighet er jevnet ut mellom merkene. Se teslabjørns regneark. Tesla er ikke ledende verken på ladehastighet eller rekkevidde. De må konkurrere på andre egenskaper. Nå er det minimums iq for å bestille, kjøre og lade el bil. Der er de bra!

Selv om ikke du har møtt en, så er ikke det noe bevis på at de ikke fantes. Jeg kjente en, som heller kjøpte seg ny Nokiatelefon heller enn å kjøpe seg mat for pengene, så det ble å leve på nudler og vann frem til han fikk tak i penger til slikt.

Husker jeg irriterte han grønn av misunnelse da jeg kom fra ferie i Asia, og hadde fått plukket med meg siste modellen, som enda ikke var lansert i Europa. Fikk noen antydninger om jeg ville selge som jeg latet som jeg egentlig ikke oppfattet... Må for ordens skyld si at jeg liker hverken Apple eller Samsung, selv om jeg holder meg til Android. Nå bruker jeg en gammel LG V30, som funker brillefint til mitt behov, selv om batteriet selvsagt kunne vart litt lengre.

Men er det noen elbiler man faktisk får kjøpt som kjører lengre enn tilsvarende Tesla-modell? Jeg har sjekket regnearkene, og ser vel ikke noen som går lengre eller gjør 1000 km-testen raskere. Det må riktignok sies at fler er nært, men ikke helt der. OG hv som skjer der man kan kjøre raskere enn på norske 100/110-sone-veier, er vel relativt greit å tenke seg, konkurrentene blir tørstere enn Teslaene.

Det er vel kun modeller som kommer, og som vi er vant til fra før, når disse faktisk kommer, så har vel Tesla allerede jekket opp kapasitet på bilene de leverer ut, at de andre er forbigått allerede. Det nærmeste er vel Mustangen som teoretisk skal kunne gå like langt eller lengre enn en TM3 LR, men går kortere IRL.

Porsche Taycan, Audi E-tron GT og Ioniq 5 (og snart KIA EV6) lader kjappere enn enhver Tesla, om de får "kose seg" på Ionity-ladere med støtte for 800 V. Men så snart de er i områder uten Ionity-stasjoner, så er de begrenset til hva 50, 150 og 200 kW-laderne de finner ellers klarer seg med.

Pga SuC-nettverket så får TM3/TMY kanskje begrensning ved at stasjonen ikke har nyere enn V2-ladere, men disse er fremdeles på høyde med eller bedre enn det du finner hos konkurrentene. Og de slipper mer eller mindre fra ladekø, da de fleste stedene har flere ladere enn konkurrentene har i samlet antall.

Jo, jeg klarer meg fremdeles veldig fint med min Kona, som har rekkevidde som overgår SR+, og om vinteren er on par med TM3 LR før Octovalve. Men jeg evner faktisk å få med meg at de på det meste som faktisk betyr noe, er minst like bra eller bedre enn konkurrentene. Tildels langt foran på visse områder.

Greit, noen synes det er viktig å ha en "girvelger" i Swarovski-krystall (eller noe plast/acryl som ligner og/eller ikke har betalt for å kunne bruke det merkenavnet) Men godt å se at stadig flere biler kan fungere som alternativ for de som av en eller annen grunn ikke vil eller ikke har skaffet seg en Tesla enda.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (11 minutter siden):

Selv om ikke du har møtt en, så er ikke det noe bevis på at de ikke fantes. Jeg kjente en, som heller kjøpte seg ny Nokiatelefon heller enn å kjøpe seg mat for pengene, så det ble å leve på nudler og vann frem til han fikk tak i penger til slikt.

Husker jeg irriterte han grønn av misunnelse da jeg kom fra ferie i Asia, og hadde fått plukket med meg siste modellen, som enda ikke var lansert i Europa. Fikk noen antydninger om jeg ville selge som jeg latet som jeg egentlig ikke oppfattet... Må for ordens skyld si at jeg liker hverken Apple eller Samsung, selv om jeg holder meg til Android. Nå bruker jeg en gammel LG V30, som funker brillefint til mitt behov, selv om batteriet selvsagt kunne vart litt lengre.

Men er det noen elbiler man faktisk får kjøpt som kjører lengre enn tilsvarende Tesla-modell? Jeg har sjekket regnearkene, og ser vel ikke noen som går lengre eller gjør 1000 km-testen raskere. Det må riktignok sies at fler er nært, men ikke helt der. OG hv som skjer der man kan kjøre raskere enn på norske 100/110-sone-veier, er vel relativt greit å tenke seg, konkurrentene blir tørstere enn Teslaene.

Det er vel kun modeller som kommer, og som vi er vant til fra før, når disse faktisk kommer, så har vel Tesla allerede jekket opp kapasitet på bilene de leverer ut, at de andre er forbigått allerede. Det nærmeste er vel Mustangen som teoretisk skal kunne gå like langt eller lengre enn en TM3 LR, men går kortere IRL.

Porsche Taycan, Audi E-tron GT og Ioniq 5 (og snart KIA EV6) lader kjappere enn enhver Tesla, om de får "kose seg" på Ionity-ladere med støtte for 800 V. Men så snart de er i områder uten Ionity-stasjoner, så er de begrenset til hva 50, 150 og 200 kW-laderne de finner ellers klarer seg med.

Pga SuC-nettverket så får TM3/TMY kanskje begrensning ved at stasjonen ikke har nyere enn V2-ladere, men disse er fremdeles på høyde med eller bedre enn det du finner hos konkurrentene. Og de slipper mer eller mindre fra ladekø, da de fleste stedene har flere ladere enn konkurrentene har i samlet antall.

Jo, jeg klarer meg fremdeles veldig fint med min Kona, som har rekkevidde som overgår SR+, og om vinteren er on par med TM3 LR før Octovalve. Men jeg evner faktisk å få med meg at de på det meste som faktisk betyr noe, er minst like bra eller bedre enn konkurrentene. Tildels langt foran på visse områder.

Greit, noen synes det er viktig å ha en "girvelger" i Swarovski-krystall (eller noe plast/acryl som ligner og/eller ikke har betalt for å kunne bruke det merkenavnet) Men godt å se at stadig flere biler kan fungere som alternativ for de som av en eller annen grunn ikke vil eller ikke har skaffet seg en Tesla enda.

Du må se på tallene på range siden. Der vises ladetid og hvor langt bilen kjører på 75% lading. Her er tesla helt på det jevne.

At teslabjørn utnytter teslas ladekurve optimalt og kjører mellom 3-50% er ikke vanlig elbilkjøring. Du må også huske å korrigere for temperaturen testene er kjørt på. Som sagt er det flere som tester 1000km. Har sett flere tyske tester. 

Har også sett at forskjeller i forbruk ikke er store når man leser av det man fyller på av strøm. At kjørecomputeren viser er bra tall er veldig vanlig. Forbruk er det man putter på bilen vs hvor langt man har kjørt. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (6 minutter siden):

Du må se på tallene på range siden. Der vises ladetid og hvor langt bilen kjører på 75% lading. Her er tesla helt på det jevne.

At teslabjørn utnytter teslas ladekurve optimalt og kjører mellom 3-50% er ikke vanlig elbilkjøring. Du må også huske å korrigere for temperaturen testene er kjørt på. Som sagt er det flere som tester 1000km. Har sett flere tyske tester. 

Har også sett at forskjeller i forbruk ikke er store når man leser av det man fyller på av strøm. At kjørecomputeren viser er bra tall er veldig vanlig. Forbruk er det man putter på bilen vs hvor langt man har kjørt. 

Du kan nok ikke si det er uvanlig kjøring, når mange har lært seg til dette av akkurat nevnte Teslabjørn, og/eller av at det faktisk er slik Tesla selv ville lagt opp reisen om det var en A-til-B-reise. Ja, man kan visstnok velge å kjøre/navigere etter "færrest stopp", men standard er vel "Raskest tur".

Andre elbilprodusenter prøver vel på samme opplegg, men da man ikke er like flink til å velge rette ladere (velger en 50 kW-lader selv om det er 150 kW-lader i nærheten) og ignorerer noen leverandrers ladere fordi man ikke har avtale med de, så er det ikke alltid at man stoler på bilens kalkulasjon, men lager egen ruteplanlegging.

Er nok endel folk som kjører annet enn Tesla som legger opp turer etter samme prinsipp som Tesla/TB. Og i tilfelle raskest tur, så betyr det fort å ta en kjapp burger, pizzastykker, pølser, is og brus, eller annet snop på slike raske ladestopp, fremfor en lengre stopp med fancy mat på god (høy prisklasse) restaurant fremfor fastfood-tilbudet som dessverre dominerer de fleste bensinstasjoner og hurtigladestasjoner.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (6 minutter siden):

Du kan nok ikke si det er uvanlig kjøring, når mange har lært seg til dette av akkurat nevnte Teslabjørn, og/eller av at det faktisk er slik Tesla selv ville lagt opp reisen om det var en A-til-B-reise. Ja, man kan visstnok velge å kjøre/navigere etter "færrest stopp", men standard er vel "Raskest tur".

Andre elbilprodusenter prøver vel på samme opplegg, men da man ikke er like flink til å velge rette ladere (velger en 50 kW-lader selv om det er 150 kW-lader i nærheten) og ignorerer noen leverandrers ladere fordi man ikke har avtale med de, så er det ikke alltid at man stoler på bilens kalkulasjon, men lager egen ruteplanlegging.

Er nok endel folk som kjører annet enn Tesla som legger opp turer etter samme prinsipp som Tesla/TB. Og i tilfelle raskest tur, så betyr det fort å ta en kjapp burger, pizzastykker, pølser, is og brus, eller annet snop på slike raske ladestopp, fremfor en lengre stopp med fancy mat på god (høy prisklasse) restaurant fremfor fastfood-tilbudet som dessverre dominerer de fleste bensinstasjoner og hurtigladestasjoner.

Teslabjørn er på tur med kona til Kroatia. Se noen videoer så ser du hvordan han kjører på tur. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...