Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Psykake skrev (3 timer siden):

Jeg sliter litt med å se at denne saken har blitt behandlet feil. Når det var snakk om at denne vennen skulle få fast jobb så trådde Vestre midlertidig til side og lot en annen statsråd ta seg av det. Og når det var snakk om midlertidige stillinger så ble saken avgjort på lavere nivå uten at Vestre var involvert. Dette høres mest ut som formelt flisespikkeri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
17 minutes ago, Kahuna said:

Jeg sliter litt med å se at denne saken har blitt behandlet feil. Når det var snakk om at denne vennen skulle få fast jobb så trådde Vestre midlertidig til side og lot en annen statsråd ta seg av det. Og når det var snakk om midlertidige stillinger så ble saken avgjort på lavere nivå uten at Vestre var involvert. Dette høres mest ut som formelt flisespikkeri.

Javel? Støre sier noe annet:

Quote

Støre om Vestres sak: – Uheldig

En venn av næringsminister Jan Christian Vestre har flere ganger fått midlertidige lederjobber i hans departement. Det har skjedd feil, erkjenner Vestre og statsminister Støre.

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, sk0yern said:

Ikke en stortingspolitiker, men det her tar vel faktisk kaka:
SMK-byråkrat som holdt habilitets-aksjekurs for regjeringen tjente 20 millioner etter at staten investerte skattepenger i selskapet hvor hun er største eier.

https://www.dn.no/marked/smk-topp-fikk-investere-med-finansproffer/2-1-1538246
 

Som ekspedisjonssjef ved SMK har man vel innsyn i stort sett alt som skjer i norsk politikk?
Utrolig at det går an.

Artikkelen er bak betalingsmur, så jeg linker til en annen sak på det samme:

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/topp-byrakrat-tungt-investert-i-aksjer/80378473

Quote

Topp-byråkrat tungt investert i aksjer

Toppleder ved Statsministerens kontor eier aksjer for 17,5 millioner kroner. Hun lærer opp nye statsråder om reglene knyttet til aksjer og investeringer.

Therese Steen er ekspedisjonssjef ved Statsministerens kontor (SMK). Denne jobben gjør henne til en av Norges viktigste og mektigste byråkrater.

En del av Steens jobb er å sørge for at nye statsråder får opplæring i hvordan investeringer og aksjeposter kan gjøre at man blir inhabil som statsråd.

Steen er selv tungt inne i aksjemarkedet gjennom sitt heleide selskap Investeen AS. Det hadde samlede investeringer for 17,5 millioner kroner ved utgangen av fjoråret.

Saken ble først omtalt av Stat & Styring, som har kartlagt at hele 29 ekspedisjonssjefer, kommunikasjonssjefer og departementsråder eier eller har eid aksjer de seinere åra.

*Steen sier i en kommentar til avisa at hun selv forvalter sine investeringer. Samtidig bekrefter Steen at hun har «gjort investeringer i et mindre antall oppstartsselskaper som jeg har blitt introdusert til av to gode venner og mattelæreren til datteren min». Hun avviser at hun er en del av et investorfellesskap.

 

*Ja vi får vel se etterhvert når journalister får seg et dypdykk i porteføljen hennes og da vet vi vel mer om det virker som hun har rent mel i posen. Ryggmargsrefleksen akkurat nå etter alt som er avslørt de siste to år tilsier vel at det ikke er en optimal situasjon at den som skal veilede politikere i regelverk og lover rundt aksjer selv handler aksjer til tross for at hennes posisjon alene kan gjøre at folk vil stille spørsmål ved om hun klarer å skille mellom jobb og investeringer.  

Endret av bojangles
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (1 minutt siden):

Du sier det er en fillesak, men er det nå egentlig det? Tenk deg godt om før du svarer. 

Om du går et steg tilbake så innser du kanskje at du ikke svarte på spørsmålet mitt. Hva har Vestre gjort galt. At Støre mener noe er uheldig svarer ikke på det.

HVa skulle de gjort? Vestre var altså ikke involvert i de midlertidige ansettelsene. Skulle de utnevnt en settestatsråd så *han* kunne ikke-involvert seg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Kahuna said:

Om du går et steg tilbake så innser du kanskje at du ikke svarte på spørsmålet mitt. Hva har Vestre gjort galt. At Støre mener noe er uheldig svarer ikke på det.

HVa skulle de gjort? Vestre var altså ikke involvert i de midlertidige ansettelsene. Skulle de utnevnt en settestatsråd så *han* kunne ikke-involvert seg?

Vel om du ikke skjønte det så er jo dette bare en avart av den mer klassiske nepotismen som vi har sett flere tilfeller av siste året. Midlertidige ansettelse er ofte en sikker og trygg vei til fast ansettelse. Dette vet vi, både du og jeg. Det vet også alle som har hatt deltidsansettelser, eller som har jobbet i feks vikariat og også de som ansetter folk. 

Hva har skjedd på bakrommet, hvor involvert var Vestre i de midlertidige ansettelsene? Var det Vestre som lanserte kandidaten? La inn et godt ord eller kanskje påvirket prosessen fra innsiden? 

Jeg tenker når selv Støre sier noe annet enn du gjør i denne saken så velger jeg å lytte til Støre denne gangen. For den mannen står i dritt til øra nå, og at han ikke også denne gangen tyr til politikersvar og unnvikelser tilsier vel at han har mer info enn det som er offentlig kjent i saken?

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
bojangles skrev (3 timer siden):

Vel om du ikke skjønte det så er jo dette bare en avart av den mer klassiske nepotismen som vi har sett flere tilfeller av siste året. Midlertidige ansettelse er ofte en sikker og trygg vei til fast ansettelse. Dette vet vi, både du og jeg. Det vet også alle som har hatt deltidsansettelser, eller som har jobbet i feks vikariat og også de som ansetter folk. 

Hva har skjedd på bakrommet, hvor involvert var Vestre i de midlertidige ansettelsene? Var det Vestre som lanserte kandidaten? La inn et godt ord eller kanskje påvirket prosessen fra innsiden? 

Jeg tenker når selv Støre sier noe annet enn du gjør i denne saken så velger jeg å lytte til Støre denne gangen. For den mannen står i dritt til øra nå, og at han ikke også denne gangen tyr til politikersvar og unnvikelser tilsier vel at han har mer info enn det som er offentlig kjent i saken?

Du klarer altså verken å svare på hva Vestre har gjort galt eller hva han skulle gjort annerledes? Bare vage beskyldninger om at han kanskje trakk i trådene uansett? I så fall, er det da poeng med settestatsråd? Hvor langt har du tenkt å trekke det? Skal alle som kjenner Støre ha forbud mot midlertidige eller permanente ansettelser i *all* offentlig virksomhet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kahuna said:

Du klarer altså verken å svare på hva Vestre har gjort galt eller hva han skulle gjort annerledes? Bare vage beskyldninger om at han kanskje trakk i trådene uansett? I så fall, er det da poeng med settestatsråd? Hvor langt har du tenkt å trekke det? Skal alle som kjenner Støre ha forbud mot midlertidige eller permanente ansettelser i *all* offentlig virksomhet?

Vel jeg trenger ikke ikke hverken forsvare synspunktet eller spekulere i hva som har foregått. Jeg forholder meg til at landets statsminister sier, at dette ikke var korrekt håndtert. 

Lenke til kommentar

Ut fra det jeg har hørt så langt ser Vestre-saken ut som en 100% ikke-sak. Han har på forhånd informert om vennskapet, har ikke vært involvert når hun har vært stedfortreder, og heller ikke blitt informert fordi den type midlertidig ansvar er håndtert på et lavere nivå.

Om noe så kan man kritisere Arbeiderpartiet for måten de får dette til å se tvilsomt på.

Med forbehold om at faktaene presentert holder vann. Men hvis ikke blir dette jo en helt annen sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 20.10.2023 at 2:08 PM, sk0yern said:

Ikke en stortingspolitiker, men det her tar vel faktisk kaka:
SMK-byråkrat som holdt habilitets-aksjekurs for regjeringen tjente 20 millioner etter at staten investerte skattepenger i selskapet hvor hun er største eier.

https://www.dn.no/marked/smk-topp-fikk-investere-med-finansproffer/2-1-1538246
 

Som ekspedisjonssjef ved SMK har man vel innsyn i stort sett alt som skjer i norsk politikk?
Utrolig at det går an.

I mine øyne er dette potensielt den drøyeste saken, og sier noe om kulturen på Løvebakken nå om dagen. 

Endret av Kalle Klo
Skriveleif
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Thorbjørn Jagland peker på usunn kameraderi­kultur i norsk politikk

Sitat

Jens Stoltenberg burde aldri fått jobben som sentralbanksjef, mener eks-statsminister Thorbjørn Jagland. I en ny bok sammenlikner han Norge med Øst-Europa.

Sitat

Man kan ikke ha en situasjon der en uavhengig institusjon som sentralbanken må være, skal styres av en som regnes som venn av statsministeren, sier Jagland.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (20 minutter siden):

Spørsmålet er jo hvor vi skal trekke grensa. Om jeg ikke husker helt feil sier grunnloven at søsken eller ektefeller ikke kan sitte i regjering sammen. Hvor nær venn kan du være før vi må begynne å diskutere habilitet? Det virker som departementene allerede har ganske strenge regler, noen av vennskapene som har kommet frem i media virker så pass perifere at jeg er overrasket over at det ga grunnlag for inhabilitet.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 minutt siden):

Spørsmålet er jo hvor vi skal trekke grensa. Om jeg ikke husker helt feil sier grunnloven at søsken eller ektefeller ikke kan sitte i regjering sammen. Hvor nær venn kan du være før vi må begynne å diskutere habilitet? Det virker som departementene allerede har ganske strenge regler, noen av vennskapene som har kommet frem i media virker så pass perifere at jeg er overrasket over at det ga grunnlag for inhabilitet.

Jeg synes habilitet er mer komplekst enn å få politikerne til å fryse aksjene sine. Vi bor i et lite land, så det er jo naturlig da at mange innenfor samme felt eller karrierenivå kjenner (til) hverandre i fra før.

Fadder i konfirmasjonen til barnet ditt, i tilfellet Trettebergstuen, forstår jeg blir for nært.

Eva Joly synes vi er svært dårlige på habilitet, så jeg får høre på henne.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (23 minutter siden):

Fadder i konfirmasjonen til barnet ditt, i tilfellet Trettebergstuen, forstår jeg blir for nært.

Jo men problemet der var vel at Trettebergstuen deltok i utnevnelsen. Det Jagland snakker om er at vennskapet er et problem i seg selv, uansett om Støre trakk seg fra komiteen som utnevne Stoltenberg som sentralbanksjef.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kahuna said:

Jo men problemet der var vel at Trettebergstuen deltok i utnevnelsen. Det Jagland snakker om er at vennskapet er et problem i seg selv, uansett om Støre trakk seg fra komiteen som utnevne Stoltenberg som sentralbanksjef.

Jeg tror du har sett deg blind på semantikken her. Hver eneste gang det har kommet opp noe rundt habilitet så trekker du på skuldrene og sier, hvor skal vi dra grensene. At du ikke ser problemet at sentralbanksjefen er nær venn med statsministeren bør få deg til å tenke gjennom habilitet en gang eller to fra bunnen av. Du kan forøvrig slå opp nepotisme om begrepet er ukjent. Habilitet er svært viktig for legitimiteten til regjeringen, til politikerne og også for pengepolitikken til sentralbanken. 

Du virker generelt ikke å bry deg særlig om alle regelbruddene som skjer på stortinget, det er nesten så en kan lure på om du selv er politiker? Eller en av dine nærmeste kanskje? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (5 timer siden):

Jeg tror du har sett deg blind på semantikken her. Hver eneste gang det har kommet opp noe rundt habilitet så trekker du på skuldrene og sier, hvor skal vi dra grensene.

Kan du ikke forklare meg hvor grensene skal gå da?

bojangles skrev (5 timer siden):

Du virker generelt ikke å bry deg særlig om alle regelbruddene som skjer på stortinget, det er nesten så en kan lure på om du selv er politiker?

I stedet for å svare på mine helt legitime spørsmål tyr du til personangrep.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 25.10.2023 at 9:52 PM, Kahuna said:

Kan du ikke forklare meg hvor grensene skal gå da?

I stedet for å svare på mine helt legitime spørsmål tyr du til personangrep.

Beklager, det var ufint gjort av meg, jeg kalte deg en potensiell politiker. Og eller insinuerte at du eller en av dine nærmeste kanskje er politikere. Jeg forstår virkelig at du ser på det som personangrep. Politiker er jo et ord som pga politikernes skamløse handlinger er i ferd med å bli et skjellsord. Beklager virkelig. Jeg skulle uten tvil tenkt meg mye bedre om før jeg postet noe slikt og valgt andre ord, ord som ikke sårer. Ufint gjort av meg å insinuere at du eller dine nærmeste er politikere. Det tar jeg kritikk på. Og det skal ikke gjenta seg. 

Eva Jolly sier vi bedriver nepotisme og kameraderi, hun er ikke hvemsomhelst liksom. Det hun sier har tyngde. 

Når vi ser omfanget av dritt som foregår på stortinget, av privilegerte politikere så er det for meg soleklart at dette er tia for å rydde opp i alt grumset. Inkludert kameraderi.  Hvor grensen skal gå kan jeg ikke hverken definere eller svare på. Jeg er ikke jurist ei heller har jeg dybdekunnskap i emnet som tilsier at jeg har nok vektig å komme med. 

Støre var selv ute og sa ting var ugreit etter en ansettelse, og likevel så forsvarer du ansettelsen og sier ingenting har skjedd. Jeg tror vår statsminister har bedre oversikt over detaljene i saken enn vi har. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...