Gå til innhold

Best parti for de på uføretrygd


Anbefalte innlegg

Pizza3333 skrev (50 minutter siden):

Uansett så mener jeg at ganske mange uføre i dag faktisk kan jobbe, mange kunne kommet ut i arbeid hadde dem bare fått tilstrekkelig hjelp & litt tilrettelegging. Jeg er selv diagnostisert med både angst & depresjon, man blir ikke bedre av å sitte hjemme.  Og mange som sliter med fysiske lidelser som sukkersyke eller dårlig rygg, bekken etc. er ofte selvforsynt pga overvekt, som igjen er et resultat av psykiske lidelser..
Jeg sier dette på et generelt grunnlag. Hos NAV/staten får man ikke hjelp overhodet  :lol: 

Jeg har en kamerat som er uføretrygdet, og som jobber 80%, og har gjort det i mange år. Jobber nesten gratis. Dette går vel under navnet VTA, varig tilrettelagt arbeid. Det er i hvert fall for det offentlige, riktignok kommunalt, hvor du kan si staten betaler størstedelen av lønna gjennom uføretrygden. Jeg mener jo han burde fått tilbud om jobb der han jobber med skikkelig lønn, men det skjer aldri. Og det er ikke slik at han går oppå noen andre bare for å ha noe å gjøre. Han har eneansvaret for det han driver med der han jobber, og i perioder hvor han har vært syk har de hentet inn en betalt vikar for å gjøre jobben hans.

Jeg er enig, mange kan jobbe. Mye av problemet er mangelen på arbeidsplasser til de som ikke fungerer 100%. 

Endret av Kron
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kron skrev (4 timer siden):

Nå er AAP en frivillig ordning for de som faktisk er syke. Målet er å avklare arbeidsevnen og hva man kan jobbe med. Hele poenget er altså at man er for syk til å jobbe med minimum 50% som er inngangskriteriet. Men med ulike tiltak og behandling så forsøker man å unngå at individene faller ut av arbeidslivet permanent(uføretrygd).

Ditt alternative perspektiv med sosial dumping blir bare for dumt, når dette handler om mennesker som er for syke til å jobbe. Ikke engang dagens regjering har ett slikt perspektiv på ordningen, så jeg lurer på hvor dette kommer fra? Å forlenge ordningen handler ikke om å gå flere år i uvisse. Avklaringen jobbes med kontinuerlig. Og på ett tidspunkt er man ferdig avklart. Dette trenger ikke å være maksimalperioden som man kan være i ordningen. Problemet oppstår vel om man ikke er ferdig avklart i løpet av 3 års perioden, og hadde hatt bruk for lengre tid. Det finnes heldigvis enkelte unntak i dag som gjør at med visse kriterier så kan ordningen forlenges i 2 år. Altså maksimalt 5 år. Mange under AAP får også omskolering, fordi man for eksempel finner ut at nåværende yrke ikke er noe man kan jobbe med lenger, og at omskolering kan gjøre at man unngår uførhet. Da er 3 år makstid veldig uheldig, siden en bachelorgrad tar 3 år blir det mer knapphet med tid for å få dette til. 

AAP burde jo ikke ha noe spesiell tidsramme burde være 5år med mulighet for 7år..Er jo kun positivt at folk heller prøver alt dem kan gjennom AAP istedenfor bli uføre..

Samfunnet er tjent på hjelpe folk ut i noe form for arbeid framover gjøre folk uføre over en lav sko.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Kron said:

Jeg har en kamerat som er uføretrygdet, og som jobber 80%, og har gjort det i mange år. Jobber nesten gratis. Dette går vel under navnet VTA, varig tilrettelagt arbeid. Det er i hvert fall for det offentlige, riktignok kommunalt, hvor du kan si staten betaler størstedelen av lønna gjennom uføretrygden. Jeg mener jo han burde fått tilbud om jobb der han jobber med skikkelig lønn, men det skjer aldri. Og det er ikke slik at han går oppå noen andre bare for å ha noe å gjøre. Han har eneansvaret for det han driver med der han jobber, og i perioder hvor han har vært syk har de hentet inn en betalt vikar for å gjøre jobben hans.

Jeg er enig, mange kan jobbe. Mye av problemet er mangelen på arbeidsplasser til de som ikke fungerer 100%. 

Støtter den.
Det jeg også mener at mange trenger litt start hjelp, ikke bare mtp jobb, men der problemet mange ganger ligger; i en selv. Vil tippe at en veldig stor prosent av uføre i dag hadde kommet langt med både terapi & litt fyskisk aktivitet.
Jeg kjenner fire i dag som er uføretrygdede, hvorav to er ung ufør. Pluss en til som er i gang med å søke. Min onkel kan absolutt ikke jobbe, da han har hatt episoder med psykose pga. feil-medisinering, og et traumatisk dødsfall som gikk kraftig inn på han & resten av vår familie.

Resten er selvforsynt. Og alle blir bare verre av å sitte hjemme, hvor staten subsidierer med penger som igjen går til øl, cola, røyk, you name it. Det er en ond spiral, og har du først blitt stemplet som ubrukelig så oppfører du deg likedann.
Upopulært å si men mange uføre er rett & slett late....:nei:

Mens de som faktisk er ordentlig syke nesten må be på sine knær. Staten er den store stygge ulven, de ser ikke personer, løsninger, de mangler rett og slett kompetanse. 
Man må gjøre ting selv. Fint at noen yter, men det der kan jo høres ut som staten faktisk utnytter situasjonen?

Lenke til kommentar
Pizza3333 skrev (25 minutter siden):

Fint at noen yter, men det der kan jo høres ut som staten faktisk utnytter situasjonen?

Kommunen utnytter situasjonen ved at de får en kommunalt ansatt betalt hovedsakelig av staten til attpåtil lavere kostnad, enn om han skulle ha fått ordinær lønn for jobben.

Han har jobbet der i mer enn 10 år, jeg synes det er ganske utrolig. Vet ikke om han har noen juridisk sak, men han har uansett ikke personligheten til å gå den veien.

han jobber på en grunnskole med 10 trinn som ikt ansvarlig. Så det er han som styrer med alle pcene og hjelper elever(og lærere) som har problemer. Som eneste på skolen altså. Når han startet der var det en annen han var i opplæring under. Men etterhvert gikk denne personen videre, og kameraten min satt igjen med jobben alene som han har utført i mange år nå.

Billig for skolen og kommunen å ha en nesten gratis ikt ansvarlig der. 

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
DaniNichi skrev (5 timer siden):

AAP burde jo ikke ha noe spesiell tidsramme burde være 5år med mulighet for 7år..Er jo kun positivt at folk heller prøver alt dem kan gjennom AAP istedenfor bli uføre..

Samfunnet er tjent på hjelpe folk ut i noe form for arbeid framover gjøre folk uføre over en lav sko.

Slik var det før og da ble folk gående på denne årdningen i flere tiår selv om det var soleklart at vekommende aldri ville gå tilbake til jobb. Det er en belastning og stadig være underlagt Nav med nye vedtak hele tiden. Tiltakene er så dyre og meningsløse at man kunne spart enormt med penger på å kutte de ut. Det er nå gjort til en viss grad men Nav klarer ikke jobben sin og får ikke avklart alle hensiktmessig og raskt.

Skal man ha penger til velferd må økonomien vokse, slik at kaken blir større og dele på skole, helsevesen, uføre, politi osv. Partier som Rødt, MDG osv. har ingen god politikk for å få dette til å skje. De vil bare dele kaken tilnærmet helt uten inntekter.

AP er soleklare på at fattige skal få mindre skatt og betale. Hvor mye vil en uføre få betalt ekstra? Hvor mye vil sosialstønaden stige?  Kan noen svare på det? Det hele er selvsagt valgflesk og AP sin politikk vil ramme ALLE hardere enn dagens, og de har ikke bevilget en krone mer fattige. De må i det minste komme med konkrete tall om de skal være troverdige. Jeg husker den forrige rød-grønne regjeringen og hvor trasig det var da, dyrt og med lange sykehuskøer.

Lenke til kommentar
9 hours ago, Pizza3333 said:

Uansett så mener jeg at ganske mange uføre i dag faktisk kan jobbe, mange kunne kommet ut i arbeid hadde dem bare fått tilstrekkelig hjelp & litt tilrettelegging. Jeg er selv diagnostisert med både angst & depresjon, man blir ikke bedre av å sitte hjemme. 

Problemet er nok at det ikke finnes passende arbeid for alle. Det er stilles alltid høye krav til arbeidstakere.

Jeg skjønner det at det finnes alt for mange av de med psykiske problemer som bare ender opp med å sitte hjemme og ha det helt jævlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (10 timer siden):

Et annet problem er at arbeidsløse blir satt på AAP når de i realiteten er arbeidssøkende. Arbeidssøkende ender opp som uføre som egentlig skal være medisinsk begrunnet. Nav er faktisk en katastrofe.

Parti som følger denne tankegangen er nettopp slike parti som trådstarter ikkje bør stemme på. Den største politiske trusselen til uføre er at det går politikk i å mistenke at dei som er for sjuke til å jobbe eigentleg er friske nok til å jobbe. Det er då ein får ordningar der uføre må velge mellom å miste sikkerheitsnettet sitt eller å forsøke å utføre ein jobb dei ikkje har helse til å utføre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
The Avatar skrev (3 minutter siden):

Parti som følger denne tankegangen er nettopp slike parti som trådstarter ikkje bør stemme på. Den største politiske trusselen til uføre er at det går politikk i å mistenke at dei som er for sjuke til å jobbe eigentleg er friske nok til å jobbe. Det er då ein får ordningar der uføre må velge mellom å miste sikkerheitsnettet sitt eller å forsøke å utføre ein jobb dei ikkje har helse til å utføre. 

Det er vel Nav som er blemmen her og sykeliggjør arbeidssøkende.

Lenke til kommentar
Kron skrev (4 timer siden):

Kommunen utnytter situasjonen ved at de får en kommunalt ansatt betalt hovedsakelig av staten til attpåtil lavere kostnad, enn om han skulle ha fått ordinær lønn for jobben.

Han har jobbet der i mer enn 10 år, jeg synes det er ganske utrolig. Vet ikke om han har noen juridisk sak, men han har uansett ikke personligheten til å gå den veien.

han jobber på en grunnskole med 10 trinn som ikt ansvarlig. Så det er han som styrer med alle pcene og hjelper elever(og lærere) som har problemer. Som eneste på skolen altså. Når han startet der var det en annen han var i opplæring under. Men etterhvert gikk denne personen videre, og kameraten min satt igjen med jobben alene som han har utført i mange år nå.

Billig for skolen og kommunen å ha en nesten gratis ikt ansvarlig der. 

Det der er en nokså typisk situasjon, og han skal gjerne være dypt takknemlig for at han får lov til å jobbe der også. Det er ren exploitation, og de holdningene som ligger til grunn for silke situasjoner finnes i kommunen, Nav og i hele befolkningen. Det er en vesentlig årsak til en stor del av uførestatistikken.

Ettersom din venn arbeider innen IT, vil han også være offer for et annet paradoks. Jo bedre han gjør jobben sin, desto mer overflødig er han i øynene til de ansatte og ledelsen, og desto mer takknemlig bør han være. De føler dyp og flott godhet inni seg for at de aller nådigst lar ham få lov til å jobbe ulønnet. IT kompetansen blant brukere i Norge er også vesentlig lavere enn hva folk flest innbiller seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, PosteMonopolet said:

Problemet er nok at det ikke finnes passende arbeid for alle. Det er stilles alltid høye krav til arbeidstakere.

Jeg skjønner det at det finnes alt for mange av de med psykiske problemer som bare ender opp med å sitte hjemme og ha det helt jævlig.

Det beste er å skape noe selv og ikke forsøke å passe inn i noen annens plan. Det gjelder enten man er frisk eller har utfordringer.
 

Quote

If you don't design your own life plan, chances are you'll fall into someone else's plan. And guess what they have planned for you? Not much.

Jim Rohn

Uføretrygdede har mange gode timer gjennom ei uke, men ikke nødvendigvis sammenhengende mellom  mandag til fredag, 08 til 16, 12 til 20, eller 15 til 23.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Ikke la deg overtale til å stemme på de største gamle traverne. Stem på det partiet du faktisk står mest bak. Hadde alle gjort det ville ikke de største vært de største.

Problemet er at for mange tenker aka "de kommer vel ikke over sperregrensa". Hadde man heller stemt på partiet man ville hadde de kanskje fått den innvirkningen man ønsker.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det var et parti som ville aldersjustere utbetalingene til ung ufør slik at kjøpekraften ble opprettholdt mot jevnaldrende. Dette ble slått ned av andre partier. Jeg tror det var SV som fremmet dette, men det er vanskelig å finne treff i søkemotor.

Tanken var at ung ufør er greit når man er 20+, men at man faller langt bak jevnaldrende i 30-, 40, og 50-årene når den tid kommer.

Fellesnevneren for de fleste partier er at de uføre ikke må få det for godt. De tenker ikke på at økonomisk trygghet gir bedre muligheter til å komme seg i jobb. En uføretrygdet som må bruke halve uka på å dra hjem dagligvarer fordi han ikke har råd til bil har lite energi til overs til å sjekke om han har noe restarbeidsevne i seg.

Det er nok SV som lover mest for de som faller utenfor. Prat hjelper uansett lite i fravær av evne til å gjennomføre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil si Sosialistisk Venstreparti vil være det mest strategiske partiet å stemme på om en som uføretrygdet ønsker en litt enklere hverdag opp i elendigheten en ellers går gjennom daglig som uføre. Min resonering på det er at en stemme til SV er en stemme for å gi venstresiden styringsmakt de neste 4 årene samtidig som en da gir mer makt til det partiet som kjemper hardest for rettighetene dine.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tilbøyelig til å være enig med Evil Duck med ett forbehold, og det er at stemmer som drar Venstre over sperregrensen vil bidra til et bredere grunnlag i Stortinget for denne gruppen, og at stemmen således KAN få større verdi i forhold til saken det fokuseres på. Å styrke SV innenfor regjeringskollegiet vil også være veldig viktig, så det er bare et spørsmål om hva man tror er best strategi.

Det ER ganske viktig at det største partiet ikke får dominere regjeringskollegiet med kjøttvekt. Venstre og FrP har slitt med dette i nåværende regjering, og SV tapte for dem ganske viktige valgsaker mot AP da de satt sammen. Det gjaldt vel b.la skolemat til alle og fri tannlegebehandling +++ såvidt jeg husker. De mindre partiene i en koalisjonsregjering taper ofte temmelig mange velgere som følge av regjeringsdeltagelse, og en svekkelse om 4 år vil ha betydning for saken det gjelder på sikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (4 timer siden):

Slik var det før og da ble folk gående på denne årdningen i flere tiår selv om det var soleklart at vekommende aldri ville gå tilbake til jobb. Det er en belastning og stadig være underlagt Nav med nye vedtak hele tiden. Tiltakene er så dyre og meningsløse at man kunne spart enormt med penger på å kutte de ut. Det er nå gjort til en viss grad men Nav klarer ikke jobben sin og får ikke avklart alle hensiktmessig og raskt.

Skal man ha penger til velferd må økonomien vokse, slik at kaken blir større og dele på skole, helsevesen, uføre, politi osv. Partier som Rødt, MDG osv. har ingen god politikk for å få dette til å skje. De vil bare dele kaken tilnærmet helt uten inntekter.

AP er soleklare på at fattige skal få mindre skatt og betale. Hvor mye vil en uføre få betalt ekstra? Hvor mye vil sosialstønaden stige?  Kan noen svare på det? Det hele er selvsagt valgflesk og AP sin politikk vil ramme ALLE hardere enn dagens, og de har ikke bevilget en krone mer fattige. De må i det minste komme med konkrete tall om de skal være troverdige. Jeg husker den forrige rød-grønne regjeringen og hvor trasig det var da, dyrt og med lange sykehuskøer.

Ser ikke på noe måte at det problemet kunne vært løst på en helt annen måte enn å tvinge alle i AAP over på uføre eller sosialen.

Når man vet at NAV bruker "årtier" på godkjenne selv de minste ting så er vel tiden på AAP brukt mer på vente enn faktisk prøve seg i noe jobb og det blir synd for brukeren.

Om noe jeg har hørt i alle år er det at NAV gjør folk mer syke og sosialen gjør folk enda mer syke.

Effektivisering av NAV og mer vilje fra bedrifter ta inn folk fra NAV vil hjelpe stort.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Her tenker jeg umiddelbart at svaret ofte er SV, og det er nok den siden av politikken som er mest opptatt av å bedre vilkårene for uføre, jevne ut forskjellene osv. Så er det sikkert masse nyanser og i tillegg hvor mye man vektlegger uføre-politikk når man stemmer i et valg.

Det man kan gjøre er å se litt på hva Uføres Landsorganisasjon og OFUR mener.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg synes i grunn at de funksjonshemmede og uføre ikke har fått så mye fokus de senere årene. Den siste som var godt synlig og markerte seg i forsvaret av disse gruppene var vel Jarl Ovesen for FFO, og han sluttet vel rundt 2012. Etter det har det vært tynt såvidt jeg kan huske. Om det er noen av de politiske partiene som har dette høyt på dagsordenen så er det i allefall ikke voldsomt synlig i media utover de jevnlige angrepene "på snylterne" fra FRP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...