Gå til innhold

Tesla Model Y mot Model 3: Så mye mer energi bruker storebror


Anbefalte innlegg

Kahuna skrev (28 minutter siden):

 At en helt fersk bil fra en konkurrent tilsynelatende har slått en 5 år gammel modell på ladeteknologi *er* jo bevis på at de leder.

På samme måte som Kevin Young leder siden det tok 30 år før Karsten Warholm slo verdensrekorden hans på 400 meter hekk.

🤣

 

Endret av uname -i
  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus skrev (14 minutter siden):

Løgn eller ignoranse. Du får velge fritt mellom dem. Det å påstå at Tesla leder angående ladeteknologi er enten løgn, eller en uttalelse basert på ignoranse. 

 

Da får jeg nok en gang be deg lese min første post i denne tråden hvor jeg nettopp nevner at Ioniq 5 klarer å matche TM3 på ladehastighet, 'bare' 5 år etter at TM3 kom på markedet. Juger jeg? Er jeg ignorant? Eller er det bare deg som nok en gang er ute av stand til å tåle å høre at Tesla har gjort noe bra?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (24 minutter siden):

Da får jeg nok en gang be deg lese min første post i denne tråden hvor jeg nettopp nevner at Ioniq 5 klarer å matche TM3 på ladehastighet, 'bare' 5 år etter at TM3 kom på markedet. Juger jeg? Er jeg ignorant? Eller er det bare deg som nok en gang er ute av stand til å tåle å høre at Tesla har gjort noe bra?

Og jeg skrev at Ioniq 5 kan måle seg mot Taycan. TM3 var forbigått allerede når man snakker om en ledelse. Det er jo dette vi har diskutert i ei stund nå, at du mente at Taycan ikke ladet kjappere enn TM3 siden du inkluderte andre aspekter som ladeinfrastruktur og forbruk på veiene for å måle teknologien spesifikt mot lading - noe som jo er merkelig. Ta et tenkt scenario der du putter Taycan's teknologi i en lade-benk, og det samme med TM3. Hvem lader mest kWh/minutt?

Taycan lader kjappere enn TM3, og Ioniq 5 lader kjappere enn dem igjen. 
 

Endret av oophus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
On 9/1/2021 at 12:26 PM, oophus said:

Og jeg skrev at Ioniq 5 kan måle seg mot Taycan. TM3 var forbigått allerede når man snakker om en ledelse. Det er jo dette vi har diskutert i ei stund nå, at du mente at Taycan ikke ladet kjappere enn TM3 siden du inkluderte andre aspekter som ladeinfrastruktur og forbruk på veiene for å måle teknologien spesifikt mot lading - noe som jo er merkelig. Ta et tenkt scenario der du putter Taycan's teknologi i en lade-benk, og det samme med TM3. Hvem lader mest kWh/minutt?

Taycan lader kjappere enn TM3, og Ioniq 5 lader kjappere enn dem igjen. 
 

Nei

Ioniq 5 ser ut til å rapidgate ref siste testen til Bjørn Nyland. Ladehastighet går ned, og bilen går i limpmode, så det blir vanskelig å holde motorveihastighet når man forsøker å kjøre 1000km raskere enn Model 3 klarer.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, bzzlink said:

Nei

Ioniq 5 ser ut til å rapidgate ref siste testen til Bjørn Nyland. Ladehastighet går ned, og bilen går i limpmode, så det blir vanskelig å holde motorveihastighet når man forsøker å kjøre 1000km raskere enn Model 3 klarer.

Tro om dette var noe Hyundai viste og om det var derfor de ikke ønsker å låne Bjørn en bil i starten når alle andre fikk det.

Og når han først fikk låne en bil var det jo bare noen timer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (17 timer siden):

Nei

Ioniq 5 ser ut til å rapidgate ref siste testen til Bjørn Nyland. Ladehastighet går ned, og bilen går i limpmode, så det blir vanskelig å holde motorveihastighet når man forsøker å kjøre 1000km raskere enn Model 3 klarer.

Selv med "rapidgate" fra 220 til 180kW så er da ladingen i seg selv kjappere. Noen rekord på 1000km vil den jo slite med å ta pga form og vekt uansett. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, oophus said:

Selv med "rapidgate" fra 220 til 180kW så er da ladingen i seg selv kjappere. Noen rekord på 1000km vil den jo slite med å ta pga form og vekt uansett. 

Nei, ladingen i seg selv er tregere, siden den ikke har god nok temperaturstyring på batteriet. Model 3 er overlegen teknologisk og det slår ut i mye bedre ladekurve

Minner om at Model 3 lader med 250kW.

La oss håpe Hyundai kommer med en OTA oppdatering som fikser dette...
EDIT de har visst ikke OTA, så la oss håpe at de kaller inn alle til et verkstedbesøk å fikser dette.

Endret av bzzlink
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Nei, ladingen i seg selv er tregere, siden den ikke har temperaturstyring på batteriet. Model 3 er overlegen teknologisk og det slår ut i mye bedre ladekurve

image.png.bd342103ecf87877c07a20b187687b40.png

Hvis man inkluderer optimalisering og hva en kan gjøre for å forbedre disse bilene på E-GPM så vil da ledelsen bare øke? Hva i all verden er det du prater om? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne blir mer riktig. Men ladekurven til Ioniqen er altså mye dårligere enn dette om man forsøker å holde motorveifart fordi batteriet går varmt.

Hyundai har vært desperate til å ta igjen forspranget til Tesla, og har gitt bilen høyere ladehastighet enn kjølesystemet klarer å håndtere.

 

img-2021-tesla-model-3-lr-awd-v3-sc-dcfc-power-comparison-20210512.png.c3c99e0145677dca55a6f8d0c9e45cbd.png

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (24 minutter siden):

Denne blir mer riktig. Men ladekurven til Ioniqen er altså mye dårligere enn dette om man forsøker å holde motorveifart fordi batteriet går varmt.

Definer "mye dårligere"? Av det jeg har sett så ble peak strupet ned fra 250 til 180kW. Selv med dette så vil den lade kjappere en TM3. TM3 er jo ikke noen unntak angående strupet ladehastighet om batteriet er for varmt? 

bzzlink skrev (24 minutter siden):

Hyundai har vært desperate til å ta igjen forspranget til Tesla, og har gitt bilen høyere ladehastighet enn kjølesystemet klarer å håndtere.

Det er jo nettopp det som er problemet på alle elbiler. Man kan fint pushe lading opp til et nivå der kjølesystemet er begrensningen, og alle elbiler vil se samme effekt om de dyttes ytterligere. TM3 like så. 

Misha (eller hva han heter) har da ladet elbiler etter noen runder på NR, og opplever samme effekt hos de fleste. De alle opplever begrensninger om man dytter dem hardt nok. Hos Hyundai, så lader de såpass hardt at man vil slite om man kjører i høy fart ellers mellom ladingene. Dog de lader fremdeles kjappere enn TM3. 

Om Hyundai har fått til denne typen lading uten langvarige problemer på batteri-siden, så er det greit imponerende, men svaret på dette vet vi ikke før om en 5-15 år. Til den tid, så lader dem altså kjappere enn Tesla. Enten så får man samme effekt der som man hadde hos Tesla før Tesla måtte justere ned ladehastigheter, eller så er dette ladehastigheten og begrensningene man har med dem for å opprettholde batterilevetid. De ønsker rett og slett ikke at batteriet skal over 50C. Hos Tesla så tillater de dem til 60C, så de dytter cellene enda lengre og har fremdeles tregere lading. 

Hanhijnn skrev (22 minutter siden):

For å få det resultatet han er ute etter selvfølgelig. 

Jeg skulle vise ladekurven til Ioniq 5.  

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, oophus said:

Definer "mye dårligere"? Av det jeg har sett så ble peak strupet ned fra 250 til 180kW. Selv med dette så vil den lade kjappere en TM3. TM3 er jo ikke noen unntak angående strupet ladehastighet om batteriet er for varmt? 

Hvorfor fortsetter du å påstå at Ioniq ladere raskere? Den lader jo beviselig treigere og throttler hastighet før. Jeg har ikke tenkt å site og plotte ladekurven, men utifra videoen så er ioniq sin ladekurve mye dårligere enn den som er postet i tråden her i virkeligheten.

Model 3 sitt batteri blir ikke for varmt. Det er nettopp det som er forspranget Tesla har på de andre produsentene. De har bedre batteristyring, bedre kjøling og varming.

I tillegg kan Tesla hente inn data fra hele flåten sin for å lære og finne situasjoner som bør optimaliseres. For deretter å pushe ut ny software og firmware til komponenter som trenger det.

Ingen andre produsenter har denne muligheten, og det er det som gjør at Tesla ligger sånn ca. 5 år eller mer foran de andre.

Så man kan forvente at ladekurven på 2020 og 2021 modellene blir bedre etterhvert, og kanskje matcher 2019 bilene, som har vært lenger på markedet og fått inkrementelle forbedringer hele veien ettersom Tesla har fått mer og mer data på modellen

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (15 minutter siden):

Hvorfor fortsetter du å påstå at Ioniq ladere raskere? Den lader jo beviselig treigere og throttler hastighet før. Jeg har ikke tenkt å site og plotte ladekurven, men utifra videoen så er ioniq sin ladekurve mye dårligere enn den som er postet i tråden her i virkeligheten.

Fordi det stemmer. "Beviselig" mens du ikke ønsker å bevise det? Av det jeg har sett så er ladekurven lik minus lavere peak hastighet i topp. Dog selv med lavere peak hastighet, så lader den raskere uansett. Du kan jo plugge inn ei Ioniq 5 ved 60% SoC og fremdeles få over 150kW hastigheter. 

Alle elbiler throttler ladehastighet på høye temperaturer, inkludert Tesla sine biler. Det ser man enten hos de som har kjørt ei runde eller to på nurburgring, eller f.eks ferdsel i midtøsten i 40C grader ute. Hyundai pusher ladingen såpass at man over flere ladeomganger på samme tur må begrense ladehastighet for å ikke prøve overstige 50C i pakken. 

 

bzzlink skrev (15 minutter siden):

Model 3 sitt batteri blir ikke for varmt. Det er nettopp det som er forspranget Tesla har på de andre produsentene. De har bedre batteristyring, bedre kjøling og varming.

Model 3 kan da fint bli for varmt? Men ja, de aktiverer forvarming/kjøling mot ei ladestolpe, noe Hyundai ikke har aktivert ennå.  Så kjapt Hyundai aktiverer slik funksjonalitet, så vil man jo se at strupingen av ladingen ikke foregår like ofte lengre, siden man da kan øke kjølingen på vei til lading om batteriet ligger ved 40-50C. 

 

bzzlink skrev (15 minutter siden):

I tillegg kan Tesla hente inn data fra hele flåten sin for å lære og finne situasjoner som bør optimaliseres. For deretter å pushe ut ny software og firmware til komponenter som trenger det.

Ingen andre produsenter har denne muligheten, og det er det som gjør at Tesla ligger sånn ca. 5 år eller mer foran de andre.

Det klarer ingen andre å gjøre? 
https://www.here.com/company/press-releases/en/2019-07-10

BMW, Daimler, Hyundai og VW gruppen blant flere er med der for å bygge HD-Kart. Samt OTA funksjonalitet vil selvfølgelig bli en bransjestandard. 

Mobileye som har 70% markedsandeler for ADAS har også samarbeid med flere av bilprodusentene for å hente ulik type data, så dette er noe som allerede gjøres hos flere av dem. 

 

bzzlink skrev (15 minutter siden):

Så man kan forvente at ladekurven på 2020 og 2021 modellene blir bedre etterhvert, og kanskje matcher 2019 bilene, som har vært lenger på markedet og fått inkrementelle forbedringer hele veien ettersom Tesla har fått mer og mer data på modellen

Så kan vi forvente at 2023 modellene tar noen steg tilbake fra 2020/2021 modellene da eller? Litt frem og litt tilbake? 

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...