Gå til innhold

Tesla Model Y mot Model 3: Så mye mer energi bruker storebror


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Just now, oophus said:

Forvarmet NAF Taycan og Ioniq 5 batteriene men ikke TM3? 

Det finnes flere tester enn dette. 

Ioniq 5 og Taycan har 800V system. Tesla har valgt forvarming isteden.

Du mener at man skal gå utifra at Tesla ikke får forvarmet batteriet sitt?
I såfall bør du gå ut ifra at Ioniq og Taycan bare har tilgang til 50kW lader, for det er det som mest sannsynlig skjer når man er på tur med de

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (29 minutter siden):

Ioniq 5 og Taycan har 800V system. Tesla har valgt forvarming isteden.

Du mener at man skal gå utifra at Tesla ikke får forvarmet batteriet sitt?
I såfall bør du gå ut ifra at Ioniq og Taycan bare har tilgang til 50kW lader, for det er det som mest sannsynlig skjer når man er på tur med de

Snakker vi ikke om teknologi da? Taycan og Ioniq 5 lader kjappest. 

Om du forvarmet alle batteripakkene så lader dem kjappere. Det er dog ikke så lurt over tid når man opplever 60C grader under lading. Lithium plating og dendritter har større sjanse for å oppstå slik. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, oophus said:

Snakker vi ikke om teknologi da? Taycan og Ioniq 5 lader kjappest. 

Om du forvarmet alle batteripakkene så lader dem kjappere. Det er dog ikke så lurt over tid når man opplever 60C grader under lading. Lithium plating og dendritter har større sjanse for å oppstå slik. 

Men så er jo ladingen over veldig raskt da. Og bilene kan bruke batterivarmen til å varme kupeen etterpå.

Det er det veldig sjeldent at batteriet på min "gamle" Model 3 bikker 30 grader, men ser man f.eks Bjørn sin 1000km Challenge av Mach-e så ligger batteriet der på nesten 40 grader hele tiden.

Vet ikke hva som er værst, men degradering på Model 3 virker ikke å være noe stort problem,.men den må varme batteriet til 50-60 grader for å klare 250kW noe den automatisk gjør om man navigerer til laderen.

Det gjør den forøvrig ved å kjøre motorene mere innefektivt så de utvikler varme som føres til batteriet. 

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Men så er jo ladingen over veldig raskt da. Og bilene kan bruke batterivarmen til å varme kupeen etterpå.

Når man utfører tester for antall sykluser batterier tåler, så har temperatur endel å si. Et batteri som opplever 60C under lading vil takle færre sykluser enn samme pakke som kun opplever 50C osv. 

Complexity skrev (3 minutter siden):

Vet ikke hva som er værst, men degradering på Model 3 virker ikke å være noe stort problem.

40C er verre enn 30C. 20-25C er typisk temperatur man utfører slike tester ved. 

Det er for tidlig å skulle starte å måle degradering nå? Bilen er kun 3 år gammel, med en stor majoritet yngre enn 2 år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 minutter siden):

Er det noen jeg stoler på når det gjelder å begrense degradering så er det Tesla. 

Med det mest sofistikerte temperatur styringssystemet, lengst fartstid, og OTA styringssystem som går inn på enkelbilnivå og beskytter batteriet mot misbruk.

Ja, de har jo begrenset kapasitet og ladehastighet før de. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (2 timer siden):

Ioniq 5 kan måle seg mot Taycan mener du vel? TM3s ladehastighet er jo slått for ei god stund siden, og Ioniq 5 slår til og med Taycan som har holdt ledelsen ei stund. 

For at Taycan skal slå TM3 må du sette opp testen på en veldig spesifikk måte. Er den bedre om den vinner i under 1% av bruksscenarioene? Altså på autobahn, når det ikke er kø eller veiarbeid *og* det er 350kW-ladere på strekningen. 

For øvrig kan det diskuteres i hvilken grad Taycan er best på bane også. Ferske tester antyder at Taycan er satt opp til å være best på *1* runde på nurburgring men taper mot TM3P allerede på runde 2 på grunn av overoppheting. ;)

Nå er det selvfølgelig ikke Taycan som skal 'redde verden', til det er den alt for dyr. TM3 og Ioniq 5 vil ha *mye* større innvirkning siden de er priset så folk flest kan ha råd til dem.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (38 minutter siden):

For at Taycan skal slå TM3 må du sette opp testen på en veldig spesifikk måte. Er den bedre om den vinner i under 1% av bruksscenarioene? Altså på autobahn, når det ikke er kø eller veiarbeid *og* det er 350kW-ladere på strekningen. 

Vi snakker om teknologi? Så da må en jo måle teknologien mot hverandre? Altså hvem lader raskest? 

Kahuna skrev (38 minutter siden):

For øvrig kan det diskuteres i hvilken grad Taycan er best på bane også. Ferske tester antyder at Taycan er satt opp til å være best på *1* runde på nurburgring men taper mot TM3P allerede på runde 2 på grunn av overoppheting. ;)

Da prater du om ei modifisert M3, om vi prater om samme tilfelle. 

Kahuna skrev (38 minutter siden):

Nå er det selvfølgelig ikke Taycan som skal 'redde verden', til det er den alt for dyr. TM3 og Ioniq 5 vil ha *mye* større innvirkning siden de er priset så folk flest kan ha råd til dem.

Vi snakker om teknologi. Du må inkludere Ioniq 5 her som faktisk lader enda kjappere enn Taycan igjen. Altså leder Tesla på ladehastighet? Nei. 

Endret av oophus
  • Liker 3
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (4 timer siden):

Ioniq 5 og Taycan har 800V system. Tesla har valgt forvarming isteden.

Du mener at man skal gå utifra at Tesla ikke får forvarmet batteriet sitt?
I såfall bør du gå ut ifra at Ioniq og Taycan bare har tilgang til 50kW lader, for det er det som mest sannsynlig skjer når man er på tur med de

Mange situasjoner der man ikke kan forvarme batteriet på forhånd. Tesla kan f.eks. ikke sette på forvarming om man må navigere til en ladestasjon som ikke er SuC.

Men har du tester å vise til som viser at TM3 eller TMY klarer å lade fra nesten tom til 80 % på ca 20 minutter? Det har ikke jeg sett, og er heller ikke noe Tesla lover noen steder. Men jeg ser det helt klart kan ha en fordel når man er på langtur og navigerer fra SuC til SuC, frem til man eventuelt er fremme ved destinasjon.

Men sjeldent at man må lade mer enn en gang på en tur, før man tar kvelden. Det måtte i tilfelle være på lange transportetapper, og der man ikke får sakteladet i løpet av natta.

TBs 1000 km challenge gir tiden 10:00 mot TMS LR Raven på 9:55, TM3P på 9:50, og 9:20 for TM3 LR 82 kWh-utgaven. E-Tron GTer nærmest sistnevnte med 9.35, men ser ikke Porsche Taycan i tabellen under. Tipper dog den vil legge seg i området til E-Tron GT, da det i realiteten er mye samme bilen.

Men ut fra linkene under, så ser jeg at TB måtte ha 5 ladinger på Ioniq 5, 4 på 82 kWh-versjonen. Tipper Teslaen først og fremst vinner pga bedre rekkevidde i utgangspunktet (mindre tørst), for i snitt bør 5 ladinger med Ioniq 5 ta like lang tid som 4 ladinger på SuC for TM3.

https://insideevs.com/news/523982/hyundai-ioniq5-bjorn-1000km-challenge/

https://insideevs.com/news/521066/tesla-model3-lr-record-1000km/

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Eneste vettuge måten å måle ladehastighet er i km/t. 
Altså hvor mye rekkevidde man legger til etter en gitt tid.

Da vinner Model 3

Ioniq 5 har høyere forbruk enn en Model X på motorvei….

Tesla kan forvarme til andre ladestasjoner, men bare til de som ligger i kartet i bilen. I Norge er det bare Tesla sine som ligger inne enn så lenge, men det kommer plutselig i en oppdatering.

@Snowleopard Her er data på ladehastighet målt i rekkevidde lagt til.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/19ftj-WkQzOpHoRJ7FiefPa5fR30KB6ICM8F9OoyMA_c/edit

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
9 hours ago, oophus said:

Heller ha slikt testet på forhånd, slik at man ikke risikerer å få ladehastighet nedgradert om man lader for mye. 

Ja det er jeg enig i.

Men når man ser på trackrecord på hvor mye feil det er på biler som blir lansert fra alle fabrikanter, så virker det som en utopi?

Batteriteknologi og styringen av det, og bruk over tid ser ut til å trøble for mange, kommer på Hyundai Kona, Opel Ampera, BMW X5 hybrid, Audi e-tron, Tesla Model S i farta som alle har hatt tildels store utfordringer med batteriene, som gjør at de må byttes tidlig i livssyklusen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (59 minutter siden):

Eneste vettuge måten å måle ladehastighet er i km/t. 
Altså hvor mye rekkevidde man legger til etter en gitt tid.

Da vinner Model 3

Ioniq 5 har høyere forbruk enn en Model X på motorvei….

Tesla kan forvarme til andre ladestasjoner, men bare til de som ligger i kartet i bilen. I Norge er det bare Tesla sine som ligger inne enn så lenge, men det kommer plutselig i en oppdatering.

@Snowleopard Her er data på ladehastighet målt i rekkevidde lagt til.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/19ftj-WkQzOpHoRJ7FiefPa5fR30KB6ICM8F9OoyMA_c/edit

 

Det så ut til å være kun en sammenligning mellom E-Tron 55 og E-Tron 55, som vel er veldig på siden. Ingen av de er nevnt av meg. Ser forøvrig i linken med Ioniq 5 representert, at E-Tron 55 kommer etter med 10:20 i tid. Den gjør det vel såpass godt i selskapet pga jevnt høy ladefart over en god del av ladeprosessen, til tross for noe høyt forbruk, uten at jeg orker å sjekke videoen på den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Eneste vettuge måten å måle ladehastighet er i km/t. 
Altså hvor mye rekkevidde man legger til etter en gitt tid.

Da vinner Model 3

Da blir det umulig for Ioniq 5 og biler i den klassen å konkurrere mot sedaner som naturlig nok vil flyte bedre mellom lufta. Gir det ikke mer mening å se på kWh/min ladet? 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Snowleopard said:

Det så ut til å være kun en sammenligning mellom E-Tron 55 og E-Tron 55, som vel er veldig på siden. Ingen av de er nevnt av meg. Ser forøvrig i linken med Ioniq 5 representert, at E-Tron 55 kommer etter med 10:20 i tid. Den gjør det vel såpass godt i selskapet pga jevnt høy ladefart over en god del av ladeprosessen, til tross for noe høyt forbruk, uten at jeg orker å sjekke videoen på den.

Se de forskjellige arkene/tabene. (trodde jeg klarte å linke til riktig med tydelighvis ikke)

Lenke til kommentar
3 hours ago, oophus said:

Da blir det umulig for Ioniq 5 og biler i den klassen å konkurrere mot sedaner som naturlig nok vil flyte bedre mellom lufta. Gir det ikke mer mening å se på kWh/min ladet? 

Vitsen er jo ikke å få ladet batteriet. Vitsen er jo å ha nok drivstoff til å kjøre videre. 

Så rekkevidde lagt til pr minutt ladet er eneste måten å sammeligne. Eller 1000km challenge da. 

Når det gjelder hvilke biler som kan konkurrere mot hvilke er det ikke så lett å si da det går på individuelle kompromisser, men størrelse vil jo ha noe å si for mange. Ioniq 5 burde i hvert fall klare å konkurrere mot Model X, men ser at de kommer ut relativt likt. 

Blir spennende å se på Model Y vs. Ioniq 5.

Motorveirekkevidde er elbilenes akilleshæl. Alle fabrikantene (bortsett fra Tesla) må endre karrosseriformen sin for at dette skal bli bedre. De fortsetter å lage fossilkarrosserier med høy front og grill. Derfor ligger de noen år etter Tesla.

En stor overvekt av europeiske land har 120 - 130 km/t grense på veiene sine. I disse hastighetene er Tesla totalt overlegne. For å være konkurransedyktig her må man ha en aerodynamisk form, og tilgang til rask lading der man trenger å lade. De andre produsentene ligger årevis bak å lage elektrisk transportløsning som kan ta helt over for diesel/bensin.

Det er kun Tesla som tar dette på alvor. Og det synes på salgstallene

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Vitsen er jo ikke å få ladet batteriet. Vitsen er jo å ha nok drivstoff til å kjøre videre. 

Så rekkevidde lagt til pr minutt ladet er eneste måten å sammeligne. Eller 1000km challenge da. 

 Rekkevidde lagt til per minutt er en sammenligning som like gjerne prater om vekt i bilen, samt dc (drag coefficiency) der lavere vekt og lavere dc automatisk gir betydelige besparelser i rekkevidde ladet per minutt. 

Som jeg skrev. Biler som Ioniq 5 vil aldri i livet kunne klare å være verdensledende om man inkluderer disse tingene. Da må vi isåfall vente på Ioniq 6 som blir ei sedan med større fokus på lavere dc om vi skal sammenligne det Hyundai/Kia gjør mot Tesla og deres Model 3. Da kan vi like gjerne inkludere støy inn i sammenligningen siden støyisolasjon inkluderer mer vekt i bilene og dermed høyere rullemotstand osv.  Ta også med nyttelast. 

Skal man spisse seg inn mot 1000km challenge, så måler man også tilfeldigheter i vær og vind, temperatur og ladeinfrastruktur og ikke nødvendigvis teknologien opp mot hverandre. Dessuten, Ioniq 5 klarte da denne 20 minutter før Model X, selv om den ikke ladet på optimale ladere hver gang? 

Om alt skulle vært rettferdig og man kun skulle målt teknologi for å finne en "leder", så burde man veid opp alle bilene til de kjørte med samme vekt, og kjørt alle bilene samtidig på samme rute og samme vei, på samme ladenettverk. 

 

bzzlink skrev (1 time siden):

Når det gjelder hvilke biler som kan konkurrere mot hvilke er det ikke så lett å si da det går på individuelle kompromisser, men størrelse vil jo ha noe å si for mange. Ioniq 5 burde i hvert fall klare å konkurrere mot Model X, men ser at de kommer ut relativt likt. 

I hvilken test bruker du for å komme frem til at Ioniq 5 og Model X kommer ut likt? 

bzzlink skrev (1 time siden):

Motorveirekkevidde er elbilenes akilleshæl. Alle fabrikantene (bortsett fra Tesla) må endre karrosseriformen sin for at dette skal bli bedre. De fortsetter å lage fossilkarrosserier med høy front og grill. Derfor ligger de noen år etter Tesla.

Mener du at de andre ikke er i stand til å designe biler med bedre dc og mindre vekt? Er jo bare å kaste ut mer av interiøret og fjerne store deler av støyisolasjonen det, så blir man "like gode" som Tesla. Personlig trur jeg ikke det er ønskelig. Vi trenger en elbilflåte som gir valgmuligheter. Om alle skulle fokusert på de samme tingene, så blir det bare mer kjøpekraft ut mot alternativer for de som liker et utseende som ligner mer det de er vandt med. 

 

bzzlink skrev (1 time siden):

En stor overvekt av europeiske land har 120 - 130 km/t grense på veiene sine. I disse hastighetene er Tesla totalt overlegne.

Hvordan er de "totalt overlegne"? 

https://www.edmunds.com/car-news/electric-car-range-and-consumption-epa-vs-edmunds.html

bzzlink skrev (1 time siden):

Det er kun Tesla som tar dette på alvor. Og det synes på salgstallene

Tesla har kun ett formål. Det er å produsere én type bil. De andre kommer, men deres problem blir å måle kjøpekraft mot produksjonskapasitet i omstillingen. Når kjøpekraften økes betydelig sammen med prisparitet mellom elbilene og alternative biler, så kommer de andre også i full gallopp. Bare se på MEB platformen og tiden det tok å utvikle ei helt ny plattform vs tidligere. 3 år tok det, og det er ca 3 år mindre enn normalt. 1 år etter at første MEB modell gikk ut døra, så har man 8 modeller på den, med 5 til som kommer neste år. Til sammenligning så bruker Tesla 3 år mellom hver sin modell pga lite modularitet i hva de designer. Det at de i det hele tatt velger å produsere TMY på 2 nye fabrikker når den er halvveis i sin levetid er for meg uforståelig. Hvorfor i allverden er ikke en ny modell på ei ny plattform klar til de nye fabrikkene, som skalerer like så godt som MEB, eller f.eks Hyundai's E-GMP? 

Uansett: kWh/min ladet viser jo teknologien som kan plasseres i hvem som helst "kasse" av en bil og gi gode resultater uansett bil-klasse. Det å sammenligne sedaner mot Crossovers og SUV'er blir litt merkelig. TMY kommer til å ha mindre kWh/min enn TM3 om man skal sammenligne forbruk dem i mellom også, men det er jo fordi TMY er større. Ergo gir det lite mening. Da må vi isåfall heie på biler som ser slik ut som dette istedenfor og si at de har ei teknologisk ledelse: 
image.png.ab4c52d35a71d0e895b7545da7183498.png

Endret av oophus
Lenke til kommentar
50 minutes ago, oophus said:

I hvilken test bruker du for å komme frem til at Ioniq 5 og Model X kommer ut likt? 

Teslabjørn sin motoveitest.

image.png.3e55c5ef3f71f35fc265b84b492cecdd.png

Hele testarket er her: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit

53 minutes ago, oophus said:

Uansett: kWh/min ladet viser jo teknologien som kan plasseres i hvem som helst "kasse" av en bil og gi gode resultater uansett bil-klasse. Det å sammenligne sedaner mot Crossovers og SUV'er blir litt merkelig. TMY kommer til å ha mindre kWh/min enn TM3 om man skal sammenligne forbruk dem i mellom også, men det er jo fordi TMY er større. Ergo gir det lite mening. Da må vi isåfall heie på biler som ser slik ut som dette istedenfor og si at de har ei teknologisk ledelse: 

Jeg sammenlignet Ioniq mot Model X. Model X er svæææær ift. en Ioniq. Du kan messe om støydemping så mye du vil, men faktum er at drivlinjen og batteriene til Tesla er mye lettere enn de andre. Så de ligger noen år bak i utvikling for å klare å lage bilene sine lette, raske og effektive. 

 

56 minutes ago, oophus said:

EPA og WLTP tester har altfor lave hastigheter. På motorvei har Tesla et kjempeforsprang. Veldig mange i verden kjører motorvei i 120 - 130 km/t. 

nextmove-Tesla-Sexy-_eck-Consumption.jpeg.be9d9d2ba47389bee2f300f47d3267d4.jpeg

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...