Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Selger svarer ikke (svindel?)


Anbefalte innlegg

Hei. Har havnet i den leie situasjon der jeg har kjøpt noe på finn bestående av flere typer fiskeutstyr, og selger har blitt uresponsiv i ettertid.

Selger mottok betaling den 27. Juli pålydende et ikke ubetydelig antall tusenlapper på Vipps, og han sendte fiskeutstyret i løpet av rimelig tid. Få dager etterpå (underveis i sendingen) blir jeg gjort oppmerksom på av selger at hans far (som angivelig hadde sendt dette for ham) hadde sendt noen ting feil. Det som ble feilsendt var av betydelig lavere nypris/verdi enn originalt annonsert utstyr. Etter å ha mottatt pakken stemte dette overens med innholdet - altså noe riktig, og noe feil fiskeutstyr. 

Vi ble enige om at selger skulle ettersende det riktige utstyret fortløpende, og at jeg skulle returne det som ble feilsendt. Siden har selger vært svært uresponsiv, og kommunikasjonen har kun vært ensidig foruten én Finn-melding den 16. August etter vi inngikk avtale om ettersending(er). I meldingen skrev han at det riktige utstyret har blitt sendt, og at jeg skulle få sporingsnummer senere. Dette har jeg ikke fått. I skrivende stund har det gått ytterligere 1,5 uker uten kommunikasjon fra hans side, og det har ikke dukket opp noe utstyr i Posten. 

Jeg begynner å lukte svindelforsøk, men det hele virker så absurd med tanke på at jeg har adressen, fullt navn og telefonnummer på fyren. I tillegg har han minst to 10/10 vurderinger på Finn samt en åpen Facebook-profil. Altså, det er kun hendelsesforløpet som er utrolig suspekt og / eller respektløst ovenfor meg som kjøper, men resten virker relativt legit. 

Jeg har forsøkt å nå ham på telefon, SMS, Messenger og selvsagt Finn-meldinger, uten hell. Jeg har i midlertid skrevet ferdig en anmeldelse, men vegrer meg for å sende den til Politiet i tilfelle det riktige utstyret plutselig dukker opp. Samtidig tenker jeg at en viss folkeskikk her burde vært på plass, og at han burde forstå at å holde på sånn er å kaste vekk tida mi og at noen med kortere lunte antakeligvis hadde anmeldt han for lenge siden. 

Så, hva kan jeg gjøre i denne situasjonen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skriv: "Det er påfallende at du ignorerer mitt forsøk på kontakt for å ferdigstille handelen. Da du ikke imøtekommer mine henvendelser; ser jeg intet annet valg enn å politianmelde forholdet. Jeg velger allikevel å gi deg en frist på 48 timer på å ordne opp. Konsekvensen av fortsatt taushet blir politianmeldelse. Noe jeg selvfølgelig ønsker å unngå. Håper du har forstand nok til å ta kontakt for å ordne opp."

Etter 48 timer.... politianmeld. 

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Milhouse85 said:

Skriv: "Det er påfallende at du ignorerer mitt forsøk på kontakt for å ferdigstille handelen. Da du ikke imøtekommer mine henvendelser; ser jeg intet annet valg enn å politianmelde forholdet. Jeg velger allikevel å gi deg en frist på 48 timer på å ordne opp. Konsekvensen av fortsatt taushet blir politianmeldelse. Noe jeg selvfølgelig ønsker å unngå. Håper du har forstand nok til å ta kontakt for å ordne opp."

Etter 48 timer.... politianmeld. 

Dette er en naturlig måte å gå frem på. Godt formulert, forresten. 

Utfordringen min er at jeg ikke kan vite om han får sett meldingen eller ikke, med mindre det står "sett" i Finn-meldinger. Ikke at det egentlig er noe 'unnskyldning' akkurat, da igjen - det er da folkeskikk å følge opp slikt når man er selger? Bare det i seg selv er det som gjør at jeg føler politianmeldelsen burde vært sendt for lenge siden. Samtidig er det noe i magefølelsen som sier meg at vedkommende er...mindre begavet(?) rett og slett, og at alt det her har en eller annen naturlig men idiotisk forklaring som han ikke har klart å lire fra seg enda. 

Jeg holder tråden oppdatert med hva som skjer. 

Endret av Afghansk Trond-Viggo Torgersen
Ekstrainfo.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Kron said:

Nytter ikke politianmelde ett slikt forhold. Kan garantere deg at politiet henlegger en slik sak. Det er forliksrådet du eventuelt må ta denne saken videre til, om selger ikke ordner opp.

Bekjente i politiet har sagt at de løser som regel saker som dette ganske raskt så sant de får tak i vedkommende på telefon. 

Da må jeg riktignok stole på at politiet har litt mer myndighet og nettverk enn det jeg har til å lokalisere og/eller kontakte evt gjerningsperson. 

Endret av Afghansk Trond-Viggo Torgersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

For å oppdatere kan jeg meddele at jeg foreløpig har blitt kontaktet av politiet, og bevismateriell er blitt overført. 

On 8/26/2021 at 12:33 AM, Kron said:

Nytter ikke politianmelde ett slikt forhold. Kan garantere deg at politiet henlegger en slik sak. Det er forliksrådet du eventuelt må ta denne saken videre til, om selger ikke ordner opp.

Ble nyskjerrig; Hva er det politiet ikke får gjort som forliksrådet kan gjøre i slike saker? 

Lenke til kommentar

Jeg har vært borti lignende sak selv; da anmeldte jeg etter litt privatetterforsking om vedkommende.

Det tok noen måneder, men politiet tok kontakt og saken løste seg.

Politiet sa; anmeld. Det skjer ingenting om du ikke gjør det. Og det er ikke unødvendig bruk av ressurser - det er nettop derfor de har den jobben, for å hjelpe deg og meg når slike ting oppstår. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, OlaHaldor said:

Jeg har vært borti lignende sak selv; da anmeldte jeg etter litt privatetterforsking om vedkommende.

Det tok noen måneder, men politiet tok kontakt og saken løste seg.

Politiet sa; anmeld. Det skjer ingenting om du ikke gjør det. Og det er ikke unødvendig bruk av ressurser - det er nettop derfor de har den jobben, for å hjelpe deg og meg når slike ting oppstår. 

Dette er i grunn det jeg kan håpe på i min situasjon også. Ressursprioritering i Politiet er selvsagt en egen diskusjon, men jeg er høyst enig i at saker som dette bør anmeldes. Over tid syns jeg selv at svindel og svindelforsøk har blitt mer vanlig, hvertfall i de bruktmarkedene jeg frekventerer. 

Lenke til kommentar

Det beste er å anmelde. En enkel Finn-sak kan lett forsvares med at pakken "ble borte i posten", men ingen er så uheldige at 4-5 pakker på kort tid forsvinner i posten. Tidligere bedragerisaker (også henlagte) vil være et element i bevisvurderingen i fremtidige saker.

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

Har selv opplevd noe liknende. Etter at jeg hadde sendt flere purringer på produktet jeg hadde kjøpt, sletta han plutselig hele Finn-kontoen sin, som førte til at jeg mista navn, adresse og telefonnummer på personen. Anbefaler deg iallefall å skrive ned de opplysningene du har på selger så fort som mulig, før de potensielt forsvinner.

Lenke til kommentar

Ta kontakt med finn og vipps hvis du bruker det de kan utestenge brukere eventuelt politiet. Men du bør vel prøve å få det løst først. Synd finn betalingsgaranti ikke finnes lenger så alternativet er Paypal men færreste selgere vil bruke det.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det hjelper ikke å anmelde denne saken.  Politiet vil ikke en gang se på saken din, du får en automatisk sms om at den er henlagt to dager etter du møtte opp. For du må møte opp og skrive anmeldelsen på papir som det var år 1750.

Jobber i et firma som selger varer, fikk noe frastjålet hos posten. Han hadde lagt ut bilde med serienummer (som jeg var eier).

Jeg hadde navn, annonse med serienummer, samtalen vår, kvittering på mitt kjøp og en annen anmeldelse (fant andre varer jeg visste hvem som eide) Saken hadde vært løst med EN telefonsamtale.

Saken ble henlagt. Verdi ca 30 000.-

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Det hjelper ikke å anmelde denne saken.  Politiet vil ikke en gang se på saken din, du får en automatisk sms om at den er henlagt to dager etter du møtte opp. For du må møte opp og skrive anmeldelsen på papir som det var år 1750.

Men ved å ikke anmelde risiker man flere svindel saker og mindre sansynlighet for de blir dømt.

Sitat

Tidligere bedragerisaker (også henlagte) vil være et element i bevisvurderingen i fremtidige saker.

Så er vel fordel å anmelde, hvis det ikke løser seg på den måten send kopi til finn og vipps eller de som betalte til så får de vurdere hva de skal gjøre, om de får mange saker med ligdene hendelser, så håper man de oppretter forsikring eller support som hjelper i slike tilfeller. Foreløpig har man kun banken og paypal, men er jo synd hvis man oppretter sak får man varen gratis fordi selgeren ikke løste problemet. Hvem vet kan jo være tyvgods da risikerer kjøper også bli holdt ansvarlig i verstefall hvis prisen er vesentlig lavere en hva markedsveriden er så er jo risiko begge veier.

Det som er vanskelig er å bevise hvem som er skyld i saken da svindel kan være begge veier i slike saker. Er jo politiet som må bevise. Vel risikoen er å få bot eller dømt i fengels men skal vel litt til https://www.an.no/nyheter/fikk-bot-for-finn-svindel/s/5-4-156334

men nå er vel det ganske grovt i det tilfellet, i kjøpers tilfelle er vel kanskje snakk om lureri eller mild veriant. Men spørs om politiet ser anderledes på saken.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (14 minutter siden):

Skulle det bli henlagt vil politiet uansett ha en historikk på selgeren hvis tilsvarende skjer igjen. 

Problemet er vel heller hvis selgeren svindeler 5-10 stk personer får de bare bot for 1-2 saker? Ganske lite.

Så bot på 4000 kr å fortjeneste på kanskje 1000 kr x 5 tja mere fortjeneste en liten kostnad.

Husk selgeren vil nok fjerne bevis etter best mulig måte eller komme med unskyldiger var sykmeldt, jobber, ferie etc.

Så bedre ville vært om finn gjeninfører finn betalingsgaranti, da om selgeren ikke svarer slipper man å betale, eller man heller bør møte selgeren å sjekke varen før man betaler, problemet det finnes tyver og kriminelle, så det å bli beskyldt for svindel er vel lite for dem.

Men er bare å forsøke forliksrådet eller forbrukrådet hva man skal gjøre videre lite sansynlighet selger vil møte til mekling. Men tar for 3-6 måneder og kan være vanskelig hvis man bor på forskjellige steder av landet.

Til en annen gang så ille kan det gå:

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2021/10/17/195795308/uaerlig-kjoper-havnet-i-fengsel-det-ble-starten-pa-mange-problemer

Ikke selg bil til kriminelle. Ellers taper man mye penger.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Det hjelper ikke å anmelde denne saken.  Politiet vil ikke en gang se på saken din, du får en automatisk sms om at den er henlagt to dager etter du møtte opp. For du må møte opp og skrive anmeldelsen på papir som det var år 1750.

Jobber i et firma som selger varer, fikk noe frastjålet hos posten. Han hadde lagt ut bilde med serienummer (som jeg var eier).

Jeg hadde navn, annonse med serienummer, samtalen vår, kvittering på mitt kjøp og en annen anmeldelse (fant andre varer jeg visste hvem som eide) Saken hadde vært løst med EN telefonsamtale.

Saken ble henlagt. Verdi ca 30 000.-

Det er alltid en politiadvokat som ser over saken før saken henlegges. Da blir det en forholdsmessighetsvurdering av forholdets alvor og karakter, og sjansen for oppklaring. I en perfekt verden hadde politiet hatt uendelig ressurser, men det er dessverre ikke tilfellet. Hvilke saker som prioriteres fremgår av riksadvokatens rundskriv.

Politiet sender for øvrig ikke henleggelsesmeldinger på SMS. Dette blir sendt via Altinn eller i posten. 

Endret av Star Fox
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Star Fox skrev (12 minutter siden):

Det er alltid en politiadvokat som ser over saken før saken henlegges. Da blir det en forholdsmessighetsvurdering av forholdets alvor og karakter, og sjansen for oppklaring. I en perfekt verden hadde politiet hatt uendelig ressurser, men det er dessverre ikke tilfellet. Hvilke saker som prioriteres fremgår av riksadvokatens rundskriv.

Politiet sender for øvrig ikke henleggelsesmeldinger på SMS. Dette blir sendt via Altinn eller i posten. 

Det er det nok, og det er nok også tilfelle ja. Det er uansett ikke vits å levere noe som helst.

Det blir henlagt om det ikke har med vold eller rusmidler å gjøre dessverre. Jeg hadde forsøkt å oppsøke selger selv for å ordne det.

Når du får melding hos Altinn kommer det en sms som sier "du har fått et brev i postkassa, logg inn for..."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...