Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Selger svarer ikke (svindel?)


Anbefalte innlegg

Star Fox skrev (14 minutter siden):

Det er alltid en politiadvokat som ser over saken før saken henlegges. Da blir det en forholdsmessighetsvurdering av forholdets alvor og karakter, og sjansen for oppklaring. I en perfekt verden hadde politiet hatt uendelig ressurser, men det er dessverre ikke tilfellet. Hvilke saker som prioriteres fremgår av riksadvokatens rundskriv.

De prioriter nok saker som 100% sikkert er svindel, ikke grovsoner, men koster ikke politiet mye penger å sjekke ut før de sender ut bot.

Men er nok desverre slik særlig for firma at tyveri og bedrageri er sikkerhetsvaktene og firmaet selv må løse selv politiet tar kun i mot saker og vurder. Så verken finn ebay eller aliexpress er prioritert veldig høyt på politiet sitt sak. Som regel er det omfattende svindel eller bedrageri eller noe som er lett å oppklare. Koster jo fort mye penger å kreve inn sak for noen tusen. Fort vil saken koste mere å etterforske.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DrAlban3000 skrev (6 minutter siden):

Det er det nok, og det er nok også tilfelle ja. Det er uansett ikke vits å levere noe som helst.

Det blir henlagt om det ikke har med vold eller rusmidler å gjøre dessverre. Jeg hadde forsøkt å oppsøke selger selv for å ordne det.

Når du får melding hos Altinn kommer det en sms som sier "du har fått et brev i postkassa, logg inn for..."

Det stemmer simpelthen ikke. Flere Finn-bedragerier blir påtalt. Jeg vet om flere konkrere tilfeller der dette har endt i domfellelse. 

Endret av Star Fox
  • Liker 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (2 timer siden):

Problemet er vel heller hvis selgeren svindeler 5-10 stk personer får de bare bot for 1-2 saker? Ganske lite.

Så bot på 4000 kr å fortjeneste på kanskje 1000 kr x 5 tja mere fortjeneste en liten kostnad.

Boten kommer på toppen av erstatningsutbetalingen til fornærmede. Det er dog opp til anmelder å legge frem og dokumentere et erstatningskrav, noe som ofte blir bortglemt (eller er underkommunisert at man må gjøre eksplisitt). 

Ut over det kan jeg bare støtte det Star Fox skriver i sine svar. En rekke bedragerier på Finn og Facebook marketplace ender med positiv påtaleavgjørelse (som oftest forelegg). Om disse sakene blir konsekvent lagt bort er nok det et resultat av ressurssituasjonen i distriktet du bor.

Endret av Vegard#
  • Liker 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (4 timer siden):

De prioriter nok saker som 100% sikkert er svindel, ikke grovsoner, men koster ikke politiet mye penger å sjekke ut før de sender ut bot.

Hadde de bare gjort noe..

Leser ofte om folk som tar sakene i egen hender, hvor de vet hvem som har stjålet tingene, og hvor de har levet anmeldelse, men politiet gør ikke noe, så kommer politiet med en uttalese at de helst ser at folk ikke tar saken i egne hender og at de burde overlate det til politiet, som ikke gjør noe..  og sånn kan jeg gjenta setningen i det uendelige.

Dette er saker som folk har løst kjapt, så politiet har ingen unskyldning, annet enn at de står i en 80 sone og tar folk som kjører i 86.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat
Sitat

Selger mottok betaling den 27. Juli pålydende et ikke ubetydelig antall tusenlapper på Vipps, og han sendte fiskeutstyret i løpet av rimelig tid. Få dager etterpå (underveis i sendingen) blir jeg gjort oppmerksom på av selger at hans far (som angivelig hadde sendt dette for ham) hadde sendt noen ting feil. Det som ble feilsendt var av betydelig lavere nypris/verdi enn originalt annonsert utstyr. Etter å ha mottatt pakken stemte dette overens med innholdet - altså noe riktig, og noe feil fiskeutstyr. 

Vi ble enige om at selger skulle ettersende det riktige utstyret fortløpende, og at jeg skulle returne det som ble feilsendt. Siden har selger vært svært uresponsiv, og kommunikasjonen har kun vært ensidig foruten én Finn-melding den 16. August etter vi inngikk avtale om ettersending(er). I meldingen skrev han at det riktige utstyret har blitt sendt, og at jeg skulle få sporingsnummer senere. Dette har jeg ikke fått. I skrivende stund har det gått ytterligere 1,5 uker uten kommunikasjon fra hans side, og det har ikke dukket opp noe utstyr i Posten. 

 

Et godt råd, hvis selger ikke svarer, så ikke send varer i retur, du har ingen beskyttelse hvis det skulle skje noe, så det blir fort tap om selger ikke svarer heller burde det være god nok å mistenke svindel.

Du må jo gjerne prøve å anmelde saken men tror nok politiet legger risikoen på kjøper. Som burde ane ugler i mosen her.

Til en annen gang kjøp varer som du får retunert selv så kan ikke selger skylde på pakker ble borte i posten.

Sitat

Leser ofte om folk som tar sakene i egen hender, hvor de vet hvem som har stjålet tingene, og hvor de har levet anmeldelse, men politiet gør ikke noe, så kommer politiet med en uttalese at de helst ser at folk ikke tar saken i egne hender og at de burde overlate det til politiet, som ikke gjør noe..  og sånn kan jeg gjenta setningen i det uendelige.

så hva skal man gjøre da? er jo idiotisk med lovene og rettighetene man ser på bil:

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2021/10/17/195795308/uaerlig-kjoper-havnet-i-fengsel-det-ble-starten-pa-mange-problemer

At loven beskytter svindleren og ikke kjøperen som sitter med bil de ikke får solgt eller eier selv.  Så er det også utrolig hvor lang tid saken tar i dette tilfellet tar vel minst 6 måneder før forbrukerrådet eller politiet gjør noe. Problemet er vel mange også selger det og kvitter seg med bevis så slike saker kan være vanskelig å oppklare særlig hvis de selger uten om finn.

Sitat

Ut over det kan jeg bare støtte det Star Fox skriver i sine svar. En rekke bedragerier på Finn og Facebook marketplace ender med positiv påtaleavgjørelse (som oftest forelegg). Om disse sakene blir konsekvent lagt bort er nok det et resultat av ressurssituasjonen i distriktet du bor.

Er jo langt verre saker som blir lagt bort om idtyveri og phising svindel og telefonoppringing i utlandet er jo slik telia og telenor selger idforsikringer kun for å påføre kjøper tap, men egentlig burde politiet prioritere slike saker.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Star Fox skrev (14 timer siden):

Det stemmer simpelthen ikke. Flere Finn-bedragerier blir påtalt. Jeg vet om flere konkrere tilfeller der dette har endt i domfellelse. 

Vil du ha anmeldelsesnummer? Har to stk, begge henlagt. Gjerningsmannen (den samme) er kjent, varen er merket med kundenummeret til jobben hvor jeg er innkjøpssjef.

Saken ble henlagt etter to dager. Den andre gangen husker jeg ikke hvor lang tid det tok. De kan ikke ha sett over saken, de har sett det var et tyveri og tenkt "NEXT". Det var bare å ringe et telefonnr, jeg hadde navn og adresse på mannen.

Jeg betalte for en Ipod før jeg mottok den en gang, selger ble borte (svarte ikke telefon) og fikk ikke varen. Ringte vedkommende og opplyste at jeg var på vei til adressen hvor han bodde for å hente pengene mine, da ble det innbetalt veldig kjapt.

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (3 timer siden):

Vil du ha anmeldelsesnummer? Har to stk, begge henlagt. Gjerningsmannen (den samme) er kjent, varen er merket med kundenummeret til jobben hvor jeg er innkjøpssjef.

Saken ble henlagt etter to dager. Den andre gangen husker jeg ikke hvor lang tid det tok. De kan ikke ha sett over saken, de har sett det var et tyveri og tenkt "NEXT". Det var bare å ringe et telefonnr, jeg hadde navn og adresse på mannen.

Jeg betalte for en Ipod før jeg mottok den en gang, selger ble borte (svarte ikke telefon) og fikk ikke varen. Ringte vedkommende og opplyste at jeg var på vei til adressen hvor han bodde for å hente pengene mine, da ble det innbetalt veldig kjapt.

Synes det er spesielt at du kan sitte hjemme og vite hva politijuristene tenker.

Det er ikke "bare" å ta en telefon. Mistenkte er ikke pliktig til å forklare seg for politiet, og en telefonsamtale som du mener at er "bare" å ta, vil i de fleste tilfeller være å anse som avhør — med de rettigheter det innebærer for mistenkte. 

Endret av Star Fox
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Star Fox skrev (13 minutter siden):

Synes det er spesielt at du kan sitte hjemme og vite hva politijuristene tenker.

Det er ikke "bare" å ta en telefon. Mistenkte er ikke pliktig til å forklare seg for politiet, og en telefonsamtale som du mener at er "bare" å ta, vil i de fleste tilfeller være å anse som avhør — med de rettigheter det innebærer for mistenkte. 

Jeg vet ikke hva en politijurist tenker, men for meg virker det som han oftest tenker "dette er ikke jobben min". Sikkert derfor saken ble henlagt, det var ingen som ville ta kontakt med vedkommende. Du kan jo ta et kjapt søk på Oslo og se oppklaringsprosenten på tyveri, synes du ting ser bra ut?

Lenke til kommentar

Jeg registrerer at flere her ikke har helt skjønt hvor saken står. 

Hendelsesforløpet / status per nu er:
- Jeg ringte Politiet. Jeg forklarte hva som hadde skjedd og de sendte meg instruks på hvordan å anmelde. 
- Jeg anmeldte elektronisk, man trenger ikke å møte opp fysisk - det er sprøyt.  
- Noen uker senere ble jeg kontaktet av politiet som ba om bevis (de har altså giddet å i det hele tatt plukke opp saken).
- Jeg sendte inn bevis.
- Jeg venter på svar fra Politiet. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Afghansk Trond-Viggo Torgersen skrev (På 16.10.2021 den 20.24):

For å oppdatere kan jeg meddele at jeg foreløpig har blitt kontaktet av politiet, og bevismateriell er blitt overført. 

Ble nyskjerrig; Hva er det politiet ikke får gjort som forliksrådet kan gjøre i slike saker? 

Må presisere at jeg alltid mener man skal anmelde ett kriminelt forhold. Selv om sjansen er høy for at saken henlegges, og det er den absolutt i en sak som dette. 

Ved å selv ta saken inn for forliksrådet, og få en rettskraftig avgjørelse derfra, kan du starte prosessen med å inndrive kravet gjennom namsmannen selv. Dette krever at den andre parten har inntekt eller eiendeler det er mulig å inndrive ett slikt krav fra. Du er med andre ord ikke avhengig at politiet gjør jobben sin for å få tilbake pengene dine, ved å gjøre det på denne måten. Du vil også kunne påføre den andre parten ett økonomisk tap. Det er taperen i forliksrådet som må betale for behandlingen der. Og du kan også legge til renter og gebyrer på kravet etter visse regler.

Endret av Kron
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kron skrev (På 20.10.2021 den 1.57):

Må presisere at jeg alltid mener man skal anmelde ett kriminelt forhold. Selv om sjansen er høy for at saken henlegges, og det er den absolutt i en sak som dette. 

Ved å selv ta saken inn for forliksrådet, og få en rettskraftig avgjørelse derfra, kan du starte prosessen med å inndrive kravet gjennom namsmannen selv. Dette krever at den andre parten har inntekt eller eiendeler det er mulig å inndrive ett slikt krav fra. Du er med andre ord ikke avhengig at politiet gjør jobben sin for å få tilbake pengene dine, ved å gjøre det på denne måten. Du vil også kunne påføre den andre parten ett økonomisk tap. Det er taperen i forliksrådet som må betale for behandlingen der. Og du kan også legge til renter og gebyrer på kravet etter visse regler.

Men er vel slik selv med bedrifter er hvis motparten ikke møter opp så risiker den som oppretter saken å få gebyret på rundt 1000 kr.

https://www.tv2.no/broom/14307857/

Men det var vel bøter som blir urimlig krevd inn, når det ikke tydlig informerer etter 4 timer må man betale selv om man ikke sto på parkering i 4 timer. Så er det mye styr for lite, er jo klart politiet må priorite de mest alvorlige sakene, men hva gjør man hvis begge deler fører til langt større tap? Så må vel være verdier over 1000 kr. Til en annen gang ikke send ting til fremmende som sier de skal betale tilbake møt personen og få pengene om du ikke får pengene ikke gi fra deg varene.

Det finnes langt mange useriøse bedrifter som ikke betaler skatt eller krever bompenger og parkeringsavgift når de ikke kontrollerer eller skriver krav om betaling fordi å tjene mere.

Kan jo prøve tv2 hjelperdeg også, men usikkert det hjelper mye annet å advare andre mot selgeren.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Da kan jeg endelig oppdatere med... (trommevirvel...) at saken ble henlagt. 

Henleggelsen lød 'forholdet er henlagt dat det antas ikke å være rimelig grunn til å undersøke om det foreligger straffbart forhold..'

Er det noen som kan tolke hvor mye Politiet faktisk har vektlagt denne saken? Burde jeg stole på at de faktisk har giddet å gjøre noe, eller har denne saken blitt 'automatisk henlagt'? 

Jeg sitter selvsagt igjen med den kjipe erfaringen om at dersom man trenger raske penger så er det bare å svindle i vei på Finn, for selv med bevismateriellet jeg har oppgitt (som var ganske omfattende), blir saker som dette henlagt. 

Endret av Afghansk Trond-Viggo Torgersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sitter med magafølelse av at henleggingsprosessen har vært litt i overkant effektiv.

Slik sett kan en svindle over en lav sko - helt til man svindler feil person. Problemet da er jo risiko for at flere kan dras inn i en straffesituasjon og utfallet trenger ikke nødvendigvis bli at det er den opprinnelige svindleren får noe rettslig straff.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men man kan fremdeles kontakte Forbrukerrådet eller forliksrådet samt mekling mellom 2 parter du bør kontakte finn og betalings leverandør en så de får forhåpligvis sperret svindlere ute men de trenger bevis eller mistanke. Tydelig er listen høy for å få saken etterforsket føler meg ikke trygg å gå i Oslo på kvelden blir hvis man blir stjålet må man ordne opp selv isteden for å kontakte politiet. Så er tydelig for lett å unngå å bli tatt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Afghansk Trond-Viggo Torgersen skrev (4 timer siden):

Da kan jeg endelig oppdatere med... (trommevirvel...) at saken ble henlagt. 

Henleggelsen lød 'forholdet er henlagt dat det antas ikke å være rimelig grunn til å undersøke om det foreligger straffbart forhold..'

Er det noen som kan tolke hvor mye Politiet faktisk har vektlagt denne saken? Burde jeg stole på at de faktisk har giddet å gjøre noe, eller har denne saken blitt 'automatisk henlagt'? 

Jeg sitter selvsagt igjen med den kjipe erfaringen om at dersom man trenger raske penger så er det bare å svindle i vei på Finn, for selv med bevismateriellet jeg har oppgitt (som var ganske omfattende), blir saker som dette henlagt. 

Jeg regner med at politiet har henlagt saken fordi saken bærer preg av å være en sivilrettslig tvist — samtidig som at sjansen for å komme i mål med en straffesak i dette tilfellet (bedrageri bevist utover enhver rimelig og fornuftig tvil) er temmelig lav.

Lav alvorlighetsgrad. Lav sannsynlighet for oppklaring. Muligens sivilrettslig. Begrenset kapasitet. Da ligger saken fort an til henleggelse. 

Henleggelseskoden betyr for øvrig at det ikke er gjort etterforskningsskritt. Hadde man etterforsket, hadde saken sannsynligvis blitt henlagt på grunn av bevisets stilling. 

Du kan alltids påklage henleggelsen til statsadvokaten. 

Endret av Star Fox
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Star Fox skrev (8 minutter siden):

 (bedrageri bevist utover enhver rimelig og fornuftig tvil) er temmelig lav. 

Du kan alltids påklage henleggelsen til statsadvokaten. 

Ja fordel for svindelen kan selge gjenstanden eller flytte så man bør si nei hvis man ikke har noe garanti for å få pengene igjen at man kan klage hjelper lite blir man truet eller utsatt for overgrep eller frastjålet gjenstander kan man bare håpe på at ikke samme skjer. Men da vet man det hvis man selger på finn er risikoen høy både for kjøper og selger.  https://www.nrk.no/norge/disse-annonsene-skal-vise-tyvgods_-politiet-henla-saken-uten-etterforskning-1.14584581så tydeligvis penger å tjene samme med å stjele bildeler å selge det 

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...