Gå til innhold

Er ikke matematikk­undervisning for alle?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Ikke noe fag gir mer fag-allergi"

Her ha du kanskje en referanse? Er dette tilfelle i andre land, eller er det sær-norsk?

Ta andre fag som "Norsk/NyNorsk" - hvor bedømmingen er hovedsaklig subjektiv, og målet for en god karakter er evnen til å vite hva fag-lærer "Liker" - Det brygger ikke for en god skole opplevelse heller. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Joda det er i allefall ett fag som fremkaller større alergiske reaksjoner enn matte, og som attpåtil er totalt unyttig... Sidemål

Nå tar ikke eg stilling til, nesten, om sidemål er nynorsk eller bokmål men dobbelt sett gramatikk er lite konstruktiv. Bruk kun ett språk. Det elevene lærer det lærer de og ferdig med det og det blir like naturlig om det blir bokmål eller nynorsk.

Matte derimot er jo nyttig for forståelsen av mange ting.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det største problemet med matte er at man lærer mye av den feil på skolen og at man tidlig hører fra rollemodeller (inkludert lærere) at det er veldig vanskelig. Er ikke rart om du ikke får til det som en liten kid hvis læreren/foreldrene dine allerede har gitt deg inntrykk om at dette er noe du kanskje ikke kommer til å få til og det er helt normalt. Ingen ville godtatt det samme i et fag som norsk, selv om reglene man lærer der kan følge mer tungvint empiri og logikk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det virker ikke som om artikkelforfatteren kjenner til matematikkundervisningen i Norsk skole. Han burde som et minimum se på forskjellen i innholdet i 1p og 1T. 

Det er svært vanskelig å argumentere for at matematikken i grunnskolen og 1p/2p er laget for "professorspirer".

Slik det er skrevet er det nesten pinlig hvor uinformert han fremstår.

Endret av Reg2000
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I sitatet står det at algebrakunnskaper er viktig for seinare å kunne setje seg inn i matematiske bevis. Og akkurat det er vel det viktigaste med det ein lærer i grunnskulen, metoder til å tilegne seg meir kunnskap. Det er og ei øving i analytisk tenking, det er og greit å ha med seg.

Lenke til kommentar

Matematiske bevis er egentlig en underkategori av logiske bevis. Utfordringen er at logikk er utelatt helt fra skolen, så barna får ikke opplæring i logiske følger, resonnement, feilslutninger osv. Det er ikke det at matematiske bevis nødvendigvis er så vanskelige å forstå, det er logisk metodikk som er ukjent for elevene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
xyzæøå skrev (9 timer siden):

Matematikk er helt nydelig, nynorsk derimot, komplett bortkastet tid!

Jeg har minst ett bein i "nynorsk-land om man skal tro språkforskerne, i og med at jeg har slekt og store deler av barndommen min i Nord-Norge, og dialekten henger igjen. Faktum er at de fleste i nord ikke støtter nynorsk som sitt hovedmål.

Skriftspråkene er ikke grusomt forskjellige, men det å bruke masse tid og energi på å lære seg noe som er så likt men likevel nok forskjellig til at det er mer med på å forvirre enn å klargjøre, er bare med på å øke mistrivselen på skolen. Og den ekstra karakteren på et fag man mistrives med og ikke forstår hvorfor skal være et eget fag og med egen karakter (er vel faktisk 2, da det vel fremdeles settes karakter på både muntlig og skriftlig), blir for mange svært demotiverende.

Vi lærer tildels om gammelnorsk innen vanlig bokmålsdelen, så det er ikke som om vi skulle kutte ut all kunnskapen om dette. Det gjelder bare å ikke pøse for mye på det, og ha et fag som mange bare frykter er med på å dra ned karaktersnittet, om man ikke klarer å knekke koden for hva som er rett og galt i nynorsken.

Vil tro det er akkurat det samme for de som setter nynorsk som nærmere sin egen dialekt, og som det skriftsspråket man føler seg hjemme i og velger som hovedspråket.  For disse vil man i mange tilfeller være like utilfreds med å måtte lære seg bokmål ved siden av nynorsken.

Min kritikk er derfor ikke anti nynorsk, men anti sidemålsundervisning som eget fag og egen karakter. Samle dette inn i hovedfaget norsk.

Nei, bruk heller mer av tiden til å få opp grunnforståelsen i matte, eller i andre, nye fag som er mer viktigere i i dagens samfunn. De som absolutt vil studere språk mer inngående, kan velge dette på universitetet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet med matematikk.er at 90% av dem som lærer det bort ikke har bruk det til å løse arbeidsoppgaver. Lærerne klarer ikke å skape den nytteforståelsen som å lære dette krever. Da blir det uinterresant for både lærer og elev. 

Husker selv at jeg ikke orket å sette meg grundig inn i laplaz of furriær funksjoner. 

Det var imidlertid det første jeg måtte gå i gang med i arbeidslivet. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Konsekvent didaktikk og faguttrykk/språk gjennom utdanningen fra barnehagen av er helt kritisk for læringen av faget.

Det er meget stor forskjell på hvilke uttrykk som brukes i læringen nå i forhold til da jeg var ung, og det er også en hel endringer bare de 8-10 siste årene. 

Tilpasser man "dialekten" til barnas nivå i tidlig alder vil de i tillegg til å måtte lære matematikk også måtte bruke tid på å lære andre begreper på matematikk/utregninger som de allerede kan, og det dette er både forvirrende og ressurskrevende. Har ungene de riktige begrepene inne og forstår de fra tåtesmukken av vil det være vesentlig enklere for de når de blir eldre og matematikken mer avansert. Det er også viktig at begreper mm er mest mulig tilpasset "internasjonale forhold" slik at de som ender opp på internasjonale universiteter, får internasjonale jobber eller bare må bruke f.eks engelsk litteratur slipper å måtte streve med begreper og språk.

Får ungene begrepene inn sammen med regneferdighetene vil forståelsen bli langt bedre på et senere tidspunkt.

Jeg vil tro at barn/unge/voksne som støter på utfordringer innen realfag har 3 hovedproblemer:

1: Selve utregningene/matematikken (mye regning hjelper bedre enn noe annet)

2: Fagbegrep/språk (GOD undervisning gjør underverker om den enkelte får hjelp med sin utfordring)

3: Måten undevisere setter opp problemstillingene

 

I det siste tilfellet er det en del av de som underviser som legger stor vekt på å vanskeligjøre problemstillingene ved å bruke så ubegripelig språk og absurde oppgaver som mulig, slik at elever/studenter som faktisk behersker 1 og 2 mislykkes. Enkelte ganger forsøker de å gjøre faget interessant, andre ganger morsomt, og så er det enkelte som mener dette er å briljere som underviser.

Jeg kjenner en meget intelligent ung innvandrerkvinne som forstår matematikk helt utmerket og "regner" svært hurtig (den hjernen arbeider svært raskt!), men felles gang etter gang pga utformingen av oppgavene som er ubegripelig for meg som er relativt praktisk orientert.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...