Jump to content

Toro22

Medlemmer
  • Content Count

    69
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

149 :)
  1. Unskyld meg… Jeg burde skrevet indre østland. Tog er ett fenomen for de deler av landet som produserer minst og bruker mest. Olje: Prøv å sende folk og utstyr med tog fra Stavanger til Bergen, Fra Ålesund til Florø Fisk : Prøv å frakte fisk med tog…
  2. SÅ !! Oslo borgerene trenger en ekstra tunell fordi ting går litt tregt... Og det til en pris lik NordNorges banen... Hvor egoistisk er det lov å være?
  3. Det hadde også vært en ide å gjennomføre det vi allerede vet, f.eks. ett sort vindmølleblad reduserer fugle treff med 70%. https://forskning.no/alternativ-energi-energi-fugler/a-male-vindturbiner-svarte-kan-fore-til-at-faerre-fugl-blir-drept/1731268
  4. Faktisk med å investere en grei sum kunne det plutselig bli både kraft og avkastning på investeringen. Dette er jo teknologi som hele verden kan benytte, hvis gjort rett. (Rett sum er ikke 25mill)
  5. Selvsagt bør vi,og må vi! Og hvorfor ikke si at "Ja vi vurderer atomkraft også". Det er en feighet over det. Redsel for at noen skal bli sint og støtt. Så kjør på, bygg opp forskningsmiljøer. Jobb sammen med utalandske miljøer. Se hva som finnes og kommer. Når vi vet mer, og har redusert prosjekt risiko, kan vi ta en intelligent vurdering av kost, nytte og risiko.
  6. Vi har ingen troverdig statistikk for sykkel ulykker, så sammenligningen blir veldig søkt. De offisielle tallene er milevis fra faktiske tall må man tro, når en sammenligner vegvesenets takk, men en undersøkelse på legevakten i Oslo fra 2014. Man kan jo gjette at tallene kommer for å understøtte et politisk argument, og legge skylden på dårlig infrastruktur på brukerens oppførsel heller enn selve infrastrukturen.
  7. Svaret er egentlig ganske enkelt. De som selger strømen gjør det på komersiell basis. Kan de selge den dyrt, så gjør de nettopp det. Det ligger til deres natur, nemlig å tjene penger. Ønsker vi en annen modell kan vi ikke bruke en komersiell konkuranse basert modell, men en statsstyrt.
  8. Foruten at det du sier er helt feil så, så hadde det vært ett poeng https://www.tu.no/artikler/her-er-norges-stromkabler-til-utlandet/457474
  9. Miljøvern gruppene i Tyskland viser seg å være miljøets verste fiende.....
  10. Nøkkelen må nok ligge i at strømleverandørene inngår fastpris avtaler for lang tid med produsentene. Dette kun for innenlands salg. Da kan vi internt i Norge nyte godt av en fast lav pris, mens overskuddet kan selges til markedspris. Om dette går nå som produsentene ser potensiell verdi på energien, er langt mer usikkert...
  11. Bensin priser : Oljen var mye dyrere for noen år siden, og da var drivstoff mye billigere Mat: Vi betaler 25% mer enn sverige, for samme maten kjørt like langt. Selv når moms gikk ned, gikk prisen opp. Strøm: Når prisen gikk ned i europa, holdt våre leverandører den høy. "Villig" er ikke rett ord - Vi er ikke god nok til å si ifra høyt nok. Vi aksepterer hva enn, og da får vi dette.
  12. Ministeren er klar over at når avgiftene reduserers, er den norske normalen at selgerene øker prisen? Hvor mye strøm koster , er så mye vi er villig til å betale.
  13. Hvis noen lurer på hva vi kan fornuftig bruke de ekstra stalige midlene som kommer fra rekord strømpris. Hva med å kaste seg på dette toget. Støtte R&D, kanskje kjøpe noen? Langt høyere nytteverdi ift havvind, som ett eksempel.
  14. Ja det er litt underlig at Europere ikke bare kan fryse ihjel stille for å støtte det grønne skiftet.... Desverre er de som er mest for klima og miljø, sin egen verste fiende ved å innføre endringer som ikke er gjennomtenkte, eller gjennomførbare. En pragmatisk modell hadde vært langt letter å gjennomføre, og hadde ungått den ødeleggende polariiseringen.
  15. Burde de ikke logisk sett betalt CO avgift for strøm innkjøpt fra gass og kullkraftverk? Her anntar jeg at det er produsent som betaler, og ikke sluttbruker. Korriger meg om jeg tar feil
×
×
  • Create New...