Gå til innhold

Stad: Verdens første fullskala skipstunnel skal åpne i 2026 [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min einaste innsigelse er at det burde våre bygd eller i det minste planlagt for eit ekstra parallelløp.
Med sine 1,7 km så er det ein relativt kort tunnel men eg er usikker på om den vil ha tilstrekkeleg kapasitet for å unngå kø og forsinkingar. Ved dårleg vær så vil tunnelen sjølvsagt uansett være ein stor fordel ettersom alternativet til å stå i kø ofte kan være å ligge i ro og vente på betre vær.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 12.7.2021 den 9.59):

Med sine 1,7 km så er det ein relativt kort tunnel men eg er usikker på om den vil ha tilstrekkeleg kapasitet for å unngå kø og forsinkingar.

Det kommer an på hastighet gjennom tunellen og hvor ofte retninga snues. Tunellen er ca 1 NM og hvis farta er 6 knop så vil det ta 10 minutter å seile gjennom. Skal man snu retning så tar det altså 10 minutter å "tømme" tunellen før en i motgående retning kan kjøre inn. Bytter man retning for hvert skip så vil tunellen altså ha en kapasitet på 6 skip per time. Men maksimal transport får man ved å seile skipene gjennom som perler på en snor, uten å endre retning. Hvis avstanden bau-bau er i gjennomsnitt 200 meter så får man plass til 1700/200 = 8,5 skip i tunellen til en hver tid og 6*8,5 = ca 50 skip gjennom hver time.

Jeg tipper de vil starte med lave hastigheter, lang sikkerhetavstand og snu trafikken relativt ofte til faste tider. Når de får mer erfaring med drifta kan de optimalisere dette ved å differensiere små båter vs store skip, raske vs trege og dynamisk ut fra trafikkmengde for å øke kapasiteten. Ved 6 knop og 200m bau-bau er altså kapasiteten variabel fra 6-50 skip per time avhengig av strategi.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 13.7.2021 den 12.29):

Det kommer an på hastighet gjennom tunellen og hvor ofte retninga snues. Tunellen er ca 1 NM og hvis farta er 6 knop så vil det ta 10 minutter å seile gjennom. Skal man snu retning så tar det altså 10 minutter å "tømme" tunellen før en i motgående retning kan kjøre inn. Bytter man retning for hvert skip så vil tunellen altså ha en kapasitet på 6 skip per time. Men maksimal transport får man ved å seile skipene gjennom som perler på en snor, uten å endre retning. Hvis avstanden bau-bau er i gjennomsnitt 200 meter så får man plass til 1700/200 = 8,5 skip i tunellen til en hver tid og 6*8,5 = ca 50 skip gjennom hver time.

Jeg tipper de vil starte med lave hastigheter, lang sikkerhetavstand og snu trafikken relativt ofte til faste tider. Når de får mer erfaring med drifta kan de optimalisere dette ved å differensiere små båter vs store skip, raske vs trege og dynamisk ut fra trafikkmengde for å øke kapasiteten. Ved 6 knop og 200m bau-bau er altså kapasiteten variabel fra 6-50 skip per time avhengig av strategi.

Tja, regner med at tidevanntidene er det som vil avgjøre trafikken i tunnelen, kan fort komme opp i 4 knop.

Man kan ikke regne ut dette rent teoretisk siden det er for mange usikre momenter, så som svell, borde/borde hastighet, reversering-distanse, etc. som igjen er i konstant forandring utifra skip og skipper/los.

Trafikken blir nok samkjørt med sjøtrafikksentral/VTS og skipper/los. Fritidsbåtflåten får nok egne klokkeslett og seile igjennom på, foreksempel 0900, 12.00, 15.00, 18.00.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...