Gå til innhold

Snart kan du få 400 mbps internett på Nordpolen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

400 millibit per sekund er vel ikke noe å skryte av. 400 Mbps, derimot ...

Og en annen ting: hvis disse satellittene kan gi dekning hvor som helst nord for 50. breddegrad, og de skal gå i baneplan med 87.4 grader inklinasjon, så vil de vel automatisk gi dekning over resten av kloden også? Så hvorfor single ut "hvor som helst nord for 50. breddegrad" ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
28 minutes ago, nebrewfoz said:

400 millibit per sekund er vel ikke noe å skryte av. 400 Mbps, derimot ...

Og en annen ting: hvis disse satellittene kan gi dekning hvor som helst nord for 50. breddegrad, og de skal gå i baneplan med 87.4 grader inklinasjon, så vil de vel automatisk gi dekning over resten av kloden også? Så hvorfor single ut "hvor som helst nord for 50. breddegrad" ?

Dekningen vil ikke være fullstendig ved lavere breddegrader uten flere satellitter. Inntil flere satellitter er på plass vil det være hull i dekningen, slik at man kan ha dekning i noen minutter, så ingen dekning i noen minutter, så dekning i noen minutter, osv.

Dette er fordi alle satellittene passerer nær polene to ganger i løpet av hvert eneste omløp, altså tettheten av satellitter er større nærmere polene enn ved ekvator.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Dekningen vil ikke være fullstendig ved lavere breddegrader uten flere satellitter. Inntil flere satellitter er på plass vil det være hull i dekningen, slik at man kan ha dekning i noen minutter, så ingen dekning i noen minutter, så dekning i noen minutter, osv.

Jo, greit nok at det kan bli "for tynt" med satellitter i et belte omkring ekvator, men hvis det er full dekning nord for for 50. breddegrad, så er det vel full dekning sør for 50 grader sør også. (Og meg bekjent er det flere på sydpolen enn på nordpolen.)

Lenke til kommentar
49 minutes ago, nebrewfoz said:

400 millibit per sekund er vel ikke noe å skryte av. 400 Mbps, derimot ...

I forhold til at man forkorter ordene bør det egentlig stå MBPS. Problemet er at en tillegger mer info i om det er liten eller stor bokstav også. En herlig anledning til å skape feiltolkninger siden b=bit og B=byte. Det som blir mest feilfri formidling er å ikke forkorte det, men da går en jo mot normen også.

Lenke til kommentar
35 minutes ago, nebrewfoz said:

Jo, greit nok at det kan bli "for tynt" med satellitter i et belte omkring ekvator, men hvis det er full dekning nord for for 50. breddegrad, så er det vel full dekning sør for 50 grader sør også. (Og meg bekjent er det flere på sydpolen enn på nordpolen.)

Stemmer at det vil være likt i sør. Men det er mange flere folk nord for 50 grader nord enn sør for 50 grader sør. Er sikkert derfor det ble fokusert mest på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Espen Hugaas Andersen said:

Stemmer at det vil være likt i sør. Men det er mange flere folk nord for 50 grader nord enn sør for 50 grader sør. Er sikkert derfor det ble fokusert mest på.

Det er praktisk talt ingen som bor sør for 50 grader syd i forhold til hvor mange som bor nord for 50 grader nord:

image.png.a9f903e0ae7ec87c6c0955ef4b41ce7d.png

image.png.fb91e97db93fc5c44c455d73e5fe77ce.png

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Kjetil Sandal said:

Da går det endelig an og bli kvitt telia og få mer en 30mbbs hastighet her hjemme. gleder meg 🙂

 

Hvis dette er tilnærmet likt Starlink, så trenger du ikke glede deg for mye. Horribel ping og latency gjør i alle fall Starlink ubrukelig til gaming, videokonferanser, ip-telefoni og til dels strømming av video i 4K. Jeg bruker heller mobil frem til jeg får fiber. Starlink pakka gikk i retur.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, GJZwart said:

Hvis dette er tilnærmet likt Starlink, så trenger du ikke glede deg for mye. Horribel ping og latency gjør i alle fall Starlink ubrukelig til gaming, videokonferanser, ip-telefoni og til dels strømming av video i 4K. Jeg bruker heller mobil frem til jeg får fiber. Starlink pakka gikk i retur.

Hvor har du hatt Starlink? Ikke i Norge i hvert fall.

De fleste jeg har hørt om som har Starlink har likt løsningen. Men jeg har hørt om en som har hatt trøbbel med videokonferanser. Men dette blir jo bare bedre og bedre ettersom systemet forbedres og det kommer til nye satellitter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hmm jeg trodde man ikke fikk lov å dekke polområdene med disse type satelitter. så det betyr at starlink også vil gi dekning der etterhvert?

Ellers er vel starlink oppe i 1500 satelitter nå og målet er 42000 som da vil gi vesentlig bedre tjeneste. De er i innføring og utbyggingsstadiet ennå selv om enkelte får kjøpt det.

Det jeg er mest spent på med starlink er om de kommer med en mindre fysisk implementering som egner seg bedre for eks. folk som beveger seg på sykkel, til fots ol.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
12 hours ago, sdanno said:

Har forstått det slik at OneWeb IKKE skal selge sine tjenester til hvermansen men i grosistmarkedet i motsetning til Starlink som skal ha sluttbrukere som målgruppe

Starlink skal selges til både forbrukere og bedrifter. Musk var nettopp ute og snakket om at de har fått kontrakter på å levere "backhaul"-tjenester til 4G/5G-infrastruktur i usentrale strøk. I stedet for å måtte f.eks legge opp fiber eller andre kommunikasjonslinjer til mobilmastene kan man bare sette opp en Starlink-antenne. Alt man trenger til mobilmastene er da strøm.

Et annet bedriftsmarked SpaceX jobber aktivt med er bredbånd på langdistanse fly. (Det blir ganske spesielt å ha bedre nett på et fly enn hjemme, som vil fort kunne være tilfelle for svært mange...)

Jeg er mindre kjent med hva OneWeb skal fokusere på, men i og med at UK reddet de ut av konkurs ville det ikke overraske meg om det blir en del militær og offentlig bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, Theo343 said:

hmm jeg trodde man ikke fikk lov å dekke polområdene med disse type satelitter. så det betyr at starlink også vil gi dekning der etterhvert?

Ja, det er skutt opp 13 operative Starlink satellitter i polare baner hittil, og de nærmeste månedene skal utrullingen trappes opp raskt. Hittil har Starlink oppskytningene gått fra østkysten av USA, og da er de litt begrenset i forhold til inklinasjonen på målbanene. De tre neste Starlink oppskytningene er planlagt for juli, august og september, og skal gå fra Vandenberg på vestkysten. Disse tre oppskytningene vil da sende opp 180 satellitter til 70 graders inklinasjon. De vil trenge kanskje ti oppskytninger før mesteparten av polområdene (opp/ned til kanskje 80 grader nord/sør) er brukbart dekket, og de sier det kan være på plass i starten av 2022.

15 hours ago, Theo343 said:

Det jeg er mest spent på med starlink er om de kommer med en mindre fysisk implementering som egner seg bedre for eks. folk som beveger seg på sykkel, til fots ol.

Det tror jeg ikke er veldig sannsynlig. De jobber med å kunne redusere størrelsen noe, men det er mer at de kan redusere fra størrelsen på en stor pizza til størrelsen på en liten pizza. Det hjelper på mobiliteten, men det er fortsatt ikke veldig mobilt.

Man kommer ikke unna at både Starlink og Oneweb må ha styrbare antenner for å følge satellittene over himmelen. Og frekvensene som benyttes betyr at det må være direkte sikt. Dette er vanskelig å kombinere med et produkt som kan benyttes mens det bæres av en person.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 7/1/2021 at 12:17 PM, nebrewfoz said:

Jo, greit nok at det kan bli "for tynt" med satellitter i et belte omkring ekvator, men hvis det er full dekning nord for for 50. breddegrad, så er det vel full dekning sør for 50 grader sør også. (Og meg bekjent er det flere på sydpolen enn på nordpolen.)

Det er bakkestasjonene som er hovedproblemet. De har fokusert på å bygge bakkestasjoner i nord for å få full dekning der først. Det hjelper ikke om du kan se satellittene hvis de ikke kan videresende trafikken noe sted. En av stasjonene er på Svalbard, forøvrig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 7/1/2021 at 3:32 PM, Espen Hugaas Andersen said:

Hvor har du hatt Starlink? Ikke i Norge i hvert fall.

De fleste jeg har hørt om som har Starlink har likt løsningen. Men jeg har hørt om en som har hatt trøbbel med videokonferanser. Men dette blir jo bare bedre og bedre ettersom systemet forbedres og det kommer til nye satellitter.

Jeg har testet StarLink i California hos en kjenning, og i Innlandet med «egen» antenne og router. Funker fint til surfing, men voip/videochat og gaming kan man bare glemme.

Selskapet jeg jobber for har adresse i UK, og brukte den adressen da jeg var der satte meg på venteliste for å beta-teste. Er ikke noe vanskelig å få tak i antenne og router hvis du har bekjente i enten USA, Canada eller UK som du kan låne adressen av. De sjekker ikke opp mot et «folkeregister» eller andre instanser om du faktisk bor på oppgitt adresse. Sjekk ut subredditen for Starlink, og du detter borti en og annen Normann…

Endret av GJZwart
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...