Gå til innhold

Velferdssamfunnets paradoks? Klarer vi ikke lenger ta ansvar selv?


Anbefalte innlegg

2 hours ago, Fibonacci said:

Du kan jo prøve å henge opp en klessnor og tørke T-skjorten din utendørs i 20 delstater og se hva som skjer (hint: det er forbudt. "The right to dry movement" er en faktisk ting).

Eller prøve å fylle bensin på bilen din her.

Google weirdest state laws, så finner du mange eksempler på helt hårreisende regler som ikke harmonerer med en frihetselskende befolkning.

Du peker på noen bisarre lover de har. Det har Norge også. Du kan ikke kjøpe øl på butikken kl 19 på lørdager selv om butikken er åpen. 
Pakker fra vinmonopolet må hentes på posten innen vinmonopolets åpningstider

Når det gjelder generelle rettigheter som f.eks ytringsfrihet har de langt bedre ytringsfrihet enn oss. Generelle menneskerettigheter som å kjøpe et skytevåpen til beskyttelse av hjemmet er en rettighet der imotsetning til her. 

Endret av debattklovn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke så sikker på at denne retten til å skyte og bli skutt er så ekstremt positiv.

https://www.gunviolencearchive.org/reports/mass-shooting

Forøvrig: https://rsf.org/en/ranking_table , https://worldpopulationreview.com/country-rankings/democracy-countries , https://www.visualcapitalist.com/ranked-the-social-mobility-of-82-countries/ , http://hdr.undp.org/en/content/latest-human-development-index-ranking

Tror vi skal være veldig glade vi bor her vi bor.

Ellers kan det nevnes at allemannsretten er noe av det som symboliserer friheten vår best. Her kan vi gå rundt nærmest hvor vi vil uten å tenke på om det er privat eiendom.

Endret av Fibonacci
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg synes vi har en bra balanse i Norge mellom individuell frihet og statlig kontroll. Skatte -og avgiftsnivået kunne vært lavere, det er kanskje for få private skoler og sykehus, og reguleringene er muligens for mange innen enkelte næringsgrener. Men stort sett er ting på stell og vi har det bra. Norge et et stabilt og harmonisk samfunn, et lykkelig samfunn, der hvert menneske fritt kan velge utdanning, jobb, bosted, partner, politisk parti, religiøs overbevisning og livsstil. Etter å ha reist en del, mener jeg at Norge er et av de beste og mest vellykkede samfunn i verden. Men selvfølgelig kunne ting vært bedre. 

Norges befolkning er ganske konforme, tror jeg. Dette har i tilfelle en negativ og en positiv side. Norges befolkning er kanskje et lett bytte for propaganda, på samme vis som tyskere og japanere. Flertallet tror det staten og media ønsker at de skal tro. Det er egentlig ganske utrolig hvor lett nordmenn lar seg lede, såfremt bare media operer i flokk og fritt kan sitere personer med høy sosial status. Her skiller vi oss ut fra f eks USA, Storbritannia og Frankrike, hvor folk er mer egenrådige og mer skeptiske til myndighetene. På den annen side er konformiteten forbundet med samhold og solidaritet. Det skaper politisk stabilitet og harmoni, noe som gjør at hver og en kan konsentrere seg om sitt og gå sin egen vei her i livet, uten å kaste bort for mye tid på politikk og konflikt. Forskeren kan forske, eleven studere, snekkeren snekre, mureren mure, kunstneren male osv. Selv om personer spesialiserer seg i stadig større grad, er integriteten og samholdet likevel der. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (6 timer siden):

Jeg synes vi har en bra balanse i Norge mellom individuell frihet og statlig kontroll. Skatte -og avgiftsnivået kunne vært lavere, det er kanskje for få private skoler og sykehus, og reguleringene er muligens for mange innen enkelte næringsgrener. Men stort sett er ting på stell og vi har det bra. Norge et et stabilt og harmonisk samfunn, et lykkelig samfunn, der hvert menneske fritt kan velge utdanning, jobb, bosted, partner, politisk parti, religiøs overbevisning og livsstil. Etter å ha reist en del, mener jeg at Norge er et av de beste og mest vellykkede samfunn i verden. Men selvfølgelig kunne ting vært bedre. 

Norges befolkning er ganske konforme, tror jeg. Dette har i tilfelle en negativ og en positiv side. Norges befolkning er kanskje et lett bytte for propaganda, på samme vis som tyskere og japanere. Flertallet tror det staten og media ønsker at de skal tro. Det er egentlig ganske utrolig hvor lett nordmenn lar seg lede, såfremt bare media operer i flokk og fritt kan sitere personer med høy sosial status. Her skiller vi oss ut fra f eks USA, Storbritannia og Frankrike, hvor folk er mer egenrådige og mer skeptiske til myndighetene. På den annen side er konformiteten forbundet med samhold og solidaritet. Det skaper politisk stabilitet og harmoni, noe som gjør at hver og en kan konsentrere seg om sitt og gå sin egen vei her i livet, uten å kaste bort for mye tid på politikk og konflikt. Forskeren kan forske, eleven studere, snekkeren snekre, mureren mure, kunstneren male osv. Selv om personer spesialiserer seg i stadig større grad, er integriteten og samholdet likevel der. 

 

Hvordan kan du påstå at vi alle er lykkelige her i Norge og at det er så bra å leve her? Snakk for deg selv og ikke på vegne av mange av oss som sliter og ikke har så mange valg. De som har utdanning, stort nettverk, partner, friske barn, god jobb som har nok penger, er de som kommer best ut av det. Men hva med oss som ikke har noen av disse tingene? Nei vi har det ganske forferdelig her i Norge og jeg kan bare snakke om hvor jævlig det er å ha mangel på alt. Og det hjelper ikke meg eller mange andre noe som helst at det er et nåløye som man nesten ikke kommer igjennom og blir avvist overalt når man faktisk prøver å ta tak i livet sitt og er en god borger. Feiler du en gang så hater alle deg og stenger deg ute. I Norge er man dømt til å mislykkes og aldri få flere sjanser, de som er narkomane, kriminelle, mannfolk og muslimer er de som blir båret på en gullstol. 
 

Som ung kvinne stilles det sky høye krav pga likestillingen, men samtidig må vi ta imot fordomsfull dritt fra urtiden, sexisme, dårlig behandling fra dere mannfolk som ikke ser på oss som annet enn verdiløst søppel som ikke skal tas vare på, men tilfredsstille deres behov.

Lenke til kommentar
Heihei92 skrev (19 minutter siden):

Hvordan kan du påstå at vi alle er lykkelige her i Norge og at det er så bra å leve her? Snakk for deg selv og ikke på vegne av mange av oss som sliter og ikke har så mange valg. De som har utdanning, stort nettverk, partner, friske barn, god jobb som har nok penger, er de som kommer best ut av det. Men hva med oss som ikke har noen av disse tingene? Nei vi har det ganske forferdelig her i Norge og jeg kan bare snakke om hvor jævlig det er å ha mangel på alt. Og det hjelper ikke meg eller mange andre noe som helst at det er et nåløye som man nesten ikke kommer igjennom og blir avvist overalt når man faktisk prøver å ta tak i livet sitt og er en god borger. Feiler du en gang så hater alle deg og stenger deg ute. I Norge er man dømt til å mislykkes og aldri få flere sjanser, de som er narkomane, kriminelle, mannfolk og muslimer er de som blir båret på en gullstol. 
 

Som ung kvinne stilles det sky høye krav pga likestillingen, men samtidig må vi ta imot fordomsfull dritt fra urtiden, sexisme, dårlig behandling fra dere mannfolk som ikke ser på oss som annet enn verdiløst søppel som ikke skal tas vare på, men tilfredsstille deres behov.

Dette er en stråmann. Jeg har ikke påstått at alle er lykkelige i Norge. Har heller ikke påstått at Norge er et perfekt samfunn. Selvfølgelig opplever også nordmenn motgang og smerte, slik som alle mennesker gjør. Noen klarer å få noe konstruktivt ut av vonde og pinlige opplevelser, på den måten at de vokser som mennesker, blir mer tolerante og forståelsesfulle. Andre blir bitre, fulle av gift og henfaller til svartsyn og negativitet. Det er opp til hver enkelt.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tidlegare var det mange varer som folk kunne produsera og selja, no blir desse varene masseproduserte av fabrikkar. Det er rett og slett færre jobbar enn tidlegare, då ein også kunne vera tenar eller hushalderske. 

I denne videoen er det ein del risikabel framferd, til dømes haiking, røyking ved bensinpumper, ikkje bilbelte, litt drikking medan han køyrer. Grueleg for menneskja av idag som ikkje kan gjera noko utan å sitera frå alt dei har lært om forebyggjing og kvalitetssikring. Ja, førebyggjing av trafikkulukker er viktig. Men det er også fælsleg at ein ikkje kan gjera noko lenger utan å tenkja over kva som kan skje. 

 

Lenke til kommentar
Heihei92 skrev (19 timer siden):

I Norge er man dømt til å mislykkes og aldri få flere sjanser, de som er narkomane, kriminelle, mannfolk og muslimer er de som blir båret på en gullstol. 

Opp til flere av de du nevner der kjenner seg neppe igjen i det at de blir «båret på en gullstol».

På samme måte som ingen vet eksakt hvordan det er å være deg så vet kanskje ikke du eksakt hvordan det er å være noen andre enn deg selv?

Jeg kjenner meg priviligert fordi jeg er frisk, fordi jeg fikk støtte til å ta en utdanning, fordi det fantes jobber når jeg var ferdig. Fordi jeg er født i Norge på et opportunt tidspunkt og har ok foreldre, ikke fordi jeg er mann.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (38 minutter siden):

Kanskje er det på høy tid at vi innfører dette her til lands også. 

Trist at det har blitt slik i Norge, men mener du det er bedre om alle damer går rundt med pistol i veska på vei hjem fra byen?

Er sikkert ikke hyggelig å bli voldtatt med en pistol mot hodet heller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (7 timer siden):

Trist at det har blitt slik i Norge, men mener du det er bedre om alle damer går rundt med pistol i veska på vei hjem fra byen?

Er sikkert ikke hyggelig å bli voldtatt med en pistol mot hodet heller.

Jeg tror at vi skal være glad for at vi har det voldsnivået vi har, og ikke det de har i USA.

Om folk går ubevæpnet i Norge fordi vi har så lite vold, eller om vi har så lite vold fordi vi går ubevæpnet kan sikkert diskuteres.

-k

  • Liker 5
Lenke til kommentar
23 hours ago, Fibonacci said:

Trist at det har blitt slik i Norge, men mener du det er bedre om alle damer går rundt med pistol i veska på vei hjem fra byen?

Er sikkert ikke hyggelig å bli voldtatt med en pistol mot hodet heller.

Jeg mener vanlige borgere bør ha retten til å bevæpne seg for selvforsvar. I dag er det bare de kriminelle som kan bevæpne seg. 
Når det er sekunder som skiller liv og død er politiet ofte bare noen minutter unna. 

Men så er det dem som heller ønsker at kvinner skal frykte for sitt liv og gå rundt med steiner i lommene. 
 

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (2 timer siden):

Jeg mener vanlige borgere bør ha retten til å bevæpne seg for selvforsvar. I dag er det bare de kriminelle som kan bevæpne seg. 
Når det er sekunder som skiller liv og død er politiet ofte bare noen minutter unna. 

Men så er det dem som heller ønsker at kvinner skal frykte for sitt liv og gå rundt med steiner i lommene. 
 

Ja, og hadde lærerne hatt mitraliøser på kateteret, hadde man unngått skoleskytinger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mag ne skrev (2 timer siden):

Stupe uten å vite eller sjekke om det er trygt og klage på at "stuping forbudt" skiltene ikke står tett nok.

Noen liker jo sånne "Barn leker, kjør forsiktig"-skilt også. Om barna deres blir kjørt ihjel er det jo bare deres egen feil. Skjønner egentlig ikke hvorfor vi bruker skilt i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, frohmage said:

Noen liker jo sånne "Barn leker, kjør forsiktig"-skilt også. Om barna deres blir kjørt ihjel er det jo bare deres egen feil. Skjønner egentlig ikke hvorfor vi bruker skilt i det hele tatt.

Man lærer jo likevel ungene at man ikke skal løpe over veien uten å se seg for.

Lenke til kommentar

Det hjelper lite å skylde på bilisten når ungen blir senka ned i jorda på kirkegården.

Men ja, jeg vet noen av dere lærer ungene at de kan leke midt i veien fordet bilene skal stoppe for dem. Det er noen av de rett oppi byggefeltet her. Ungene sitter av og til midt i veien, rett over en bakketopp. De fleste klarer selvfølgelig å stoppe for dem, men det skal ikke mer enn én uoppmerksom, trøtt bilist til før noen må kjøpe gravkiste til ungen sin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...