Gå til innhold

Tesla åpner Oslos største hurtigladestasjon – prøver å berolige kunder før laderne åpnes for alle


Anbefalte innlegg

oophus skrev (16 minutter siden):

22-50kW = Kjøpesenter.
200kW = Bensinstasjon. 

22 kW er AC. Det betyr i praksis 3,6-7,4 kW for ~80% av brukerne, 11 kW for ~15% av brukerne og 22 kW for et lite knippe på ~5% av brukerne. 22 kW passer for arbeidsplasser der man står 8 timer pr dag, natteparkering og lignende. Ikke for kjøpesentre.

Enig i at 200 kW kan sammenlignes med bensinstasjon.

I kjøpesentre er det en fordel om kundene kan holdes i rundt en times tid. Da nytter det ikke med AC. Eneste fornuftige er DC, men nøyaktig effekt kan vi sikkert diskutere. Der tenker jeg statistisk hva folk på langtur trenger av tid for å gjøre sine ærender i et kjøpesenter. Det varierer selvsagt med bil og type langtur, men jeg ser for meg at man etter f.eks 3 timers kjøring godt kan finne på å handle, spise og rusle litt rundt bortimot en times tid. Har man barn i bilen vil alderen deres også ha betydning for tidsbehovet.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (Akkurat nå):

22 kW er AC. Det betyr i praksis 3,6-7,4 kW for ~80% av brukerne, 11 kW for ~15% av brukerne og 22 kW for et lite knippe på ~5% av brukerne. 22 kW passer for arbeidsplasser der man står 8 timer pr dag, natteparkering og lignende. Ikke for kjøpesentre.

Se forrige svar. 

Lenke til kommentar
54 minutes ago, Hallvis88 said:

Ladestasjonsnetteverket og prisene for lading blir virkelig et av de viktigste punktene for meg nå nå jeg skal kjøpe elbil. Jeg har mest lyst på en Ioniq 5 eller en Enyaq, men Ionity-prisene og det mer sporadiske nettverket får den spartanske Tesla model Y til å fremstå som det eneste kloke valget for byfolk som primært lader på ladestasjoner og ikke på privat lader... :( Kan noen overbevise meg om å endre mening?

Hvorfor gjør det noen forskjell om du bruker ladestasjoner i byen fremfor hjemmelading? Disse er type 2 AC og lader alle biler likt. Du bør ikke basere deg på DCFC til daglig bruk.

Om du ikke vil bruke ionity på langturer så er det mange andre leverandører å velge mellom.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Oklo skrev (7 minutter siden):
oophus skrev (17 minutter siden):

For min del så gir det mer mening å holde hurtiglading inn og ut av byene, og ikke midt i byen. I byene så kjører man jo for å være der ei stund som regel, så da holder det med lavere ladehastighet.
 

Det er jeg ikke direkte uenig i, men det kommer sikkert av at jeg ikke helt klarer å se når man trenger disse laderne inne på et parkeringshus midt i Oslo. Dersom det faktisk er et behov noen har, så er det greit nok, men jeg ser ikke for meg at jeg får bruk for hurtiglader inne på et parkeringshus.

Ja, jeg heller klarer ikke helt se hva jeg skulle gjort med 200kW lading når jeg først får behovet for å kjøre meg midt inn i sentrum av stress ved å bygge inn ekstra stress med å måtte løpe ut for å enten flytte bilen, eller fordi den lader for kjapt. 

Skal jeg først inn på et kjøpesenter, så er det fordi jeg har gjøremål som krever flere butikker som jo er kjøpesentrenes fordel. Altså trenger jeg tid til å gå innom matvarebutikken, fiske/sports-butikken og til slutt ta ei god matbit. Dette kan kjapt kreve over ei time, og sikkert mer med flere i følge. 

Stort sett så kjører man jo elbilene ned til ca 5-10% om man har planlagt ei tur korrekt. Da skal tiden jeg normalt sett bruker i et kjøpesenter tilsvare ca 80% SoC når jeg er ferdig. Snitt-pakkene til elbilene regner jeg med kommer til å havne rundt 60kWh i størrelse når vi snakker elbilparken anno 2030-2050. Rett og slett fordi ladehastigheten ved hurtiglading blir såpass kjapt at større pakker ikke blir like nødvendig. 

 

Oklo skrev (12 minutter siden):

Det er helt sikkert variasjoner på hvordan folk tenker, og det er store forskjeller på hvor lang tid det tar å lade. Dere nevner 30 minutter, mens det i realiteten er svært få biler enda som lader 10-80% på en halvtime.

Slikt snur seg veldig kjapt. Om kun 1-2 år så er nok samtlige nye elbiler over den terskelen. Om 4-6 år så regner jeg med at verdikjeden rundt brukte elbilbatterier er blitt stort nok til at man starter å tilby batteri-bytte med nye batteripakker i eldre elbiler for å øke levetiden deres etter garantitid osv. Så hvis man skal designe infrastruktur som er optimalisert inn mot fremtiden, så burde man jo tenke på hvordan den skal se ut, og ikke legge føringer på hvordan den har sett ut imo. 

50kW i et optimalisert fremtidsscenario er ikke lengre definert som "hurtiglading" skulle en tru, og de fleste destinasjonsladerne mellom byene, eller inn og ut hovedfartsveiene vil nok ligge på >150kW. Trenger man kjapp lading og effektivt bruk av tid så holder man seg utenfor byene. Skal man traske litt mer rundt og bruke tid, så kjører man inn i byene imo. Ladehastigheter burde jo da også følge den tendensen, med litt unntak. Altså flere sakteladere enn hurtigadere i byene, og omvendt utenfor. 

 

Lenke til kommentar
oophus skrev (3 minutter siden):

Se forrige svar. 

Fortida er at bilene støtter 3,6 kW fra ladebokser som tilbyr 22 kW. Det vanligste på majoriteten av elbiler som selges i dag er 7,4 kW. Minus ladetap, så rundt 7 kW i praksis. I budsjettsegmentet selges det fortsatt en del biler med 3,6 kW AC lading. I premium-segmentet er 11 kW mer vanlig, men da gjerne kombinert med større batteri så lading fra 20-80% tar i praksis 4-5 timer med en sånn AC-løsning.

Jeg vil tro svært få gidder å gå å slå i hjel så mye tid på et kjøpesenter når de er på langtur.

Skjønner poenget med framtidssikring, men det er smartere å dele inverterkostnaden på flere ved å kun gi invertereffekt over 11 kW via hurtigladere. Det er lett å tenke at "mer = bedre", men i praksis vil nok 22 kW invertere forbli en skjeldenhet. Kun Tesla model S/X fram til 2017 (ca 10 000 stk), bestilt med "dobbeltlader" og Renault Zoe (ca 14 000 stk) støtter det. Det er ca 6% av den norske bilparken og andelen er synkende.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
6 minutes ago, oophus said:

50kW i et optimalisert fremtidsscenario er ikke lengre definert som "hurtiglading" skulle en tru, og de fleste destinasjonsladerne mellom byene, eller inn og ut hovedfartsveiene vil nok ligge på >150kW. 

Veldig godt poeng, egentlig. -Men samtidig vil jo ikke en utbygging av ladestasjoner på 200 kW i dag gjøre det vanskeligere å bytte disse med fire ganger så mange med kapasitet på 50 kW i fremtiden, dersom det blir "fasiten". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Fortida er at bilene støtter 3,6 kW fra ladebokser som tilbyr 22 kW. Det vanligste på majoriteten av elbiler som selges i dag er 7,4 kW. Minus ladetap, så rundt 7 kW i praksis. I budsjettsegmentet selges det fortsatt en del biler med 3,6 kW AC lading. I premium-segmentet er 11 kW mer vanlig, men da gjerne kombinert med større batteri så lading fra 20-80% tar i praksis 4-5 timer med en sånn AC-løsning.

Men dette går mer inn på hva slags type infrastruktur man burde designe opp mot. Jeg mener man burde designe infrastruktur for å treffe fremtidens elbiler i større grad enn å støtte de gamle. Uansett så brukte jeg tallet 22kW og 200kW kun som en illustrasjon på alt for hurtig lading for et kjøpesenter, og en hastighet jeg tenker ville vært mer passende. Om det er 50kW som er optimalt er greit nok, poenget er jo den samme. 

Simen1 skrev (12 minutter siden):

Skjønner poenget med framtidssikring, men det er smartere å dele inverterkostnaden på flere ved å kun gi invertereffekt over 11 kW via hurtigladere. Det er lett å tenke at "mer = bedre", men i praksis vil nok 22 kW invertere forbli en skjeldenhet. Kun Tesla model S/X fram til 2017 (ca 10 000 stk), bestilt med "dobbeltlader" og Renault Zoe (ca 14 000 stk) støtter det. Det er ca 6% av den norske bilparken og andelen er synkende.

Joda, jeg er enig i det. Om standarden havner ved 7-11kW så må en jo ta steget opp til 50kW isåfall. 
 

Lenke til kommentar

Egentlig er det jo bare å gjøre noen praktiske registreringer av hvor lang tid folk i praksis bruker i ulike scenarier og velge effekt ut fra et gjennomsnitt og gjerne vektlegge endringer i bruken for å komme framtiden mer i møte. Jeg vil anslå noe sånt:

Hjemmelading i enebolig: 3,6-7,4 kW AC på lader med 1-2 uttak.

Hjemmelading i borettslag og gateparkering: 22 kW AC med lastdeling

Lading på på kjøpesenter, for ansatte: 22 kW AC lastdelt som i borettslag

Lading på andre arbeidsplasser: 22 kW AC lastdelt

Lading på innfartsparkeringer: 22 kW AC lastdelt

Lading på flyplassenes langtidsparkering: 22 kW AC lastdelt

Lading på kjøpesenter: 50 kW DC, myntet på folk som er på langkjøring og har et tidsbehov for andre ærender på ca 1 time.

Lading på hurtigladere langs hovedveier: 100-350 kW DC for personbiler

Edit: Eneste grunnen til at AC-lading bør ligge på 22 kW som standard til tross for at det skjeldent støttes er at 7,4 kW over 1-fase forutsetter at to av lederne i kabelen takler 32A. Når dette skal lastdeles mellom fasene så må uansett alle lederne takle 32A.

 

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (49 minutter siden):

22 kW er AC. Det betyr i praksis 3,6-7,4 kW for ~80% av brukerne, 11 kW for ~15% av brukerne og 22 kW for et lite knippe på ~5% av brukerne. 22 kW passer for arbeidsplasser der man står 8 timer pr dag, natteparkering og lignende. Ikke for kjøpesentre.

Enig i at 200 kW kan sammenlignes med bensinstasjon.

I kjøpesentre er det en fordel om kundene kan holdes i rundt en times tid. Da nytter det ikke med AC. Eneste fornuftige er DC, men nøyaktig effekt kan vi sikkert diskutere. Der tenker jeg statistisk hva folk på langtur trenger av tid for å gjøre sine ærender i et kjøpesenter. Det varierer selvsagt med bil og type langtur, men jeg ser for meg at man etter f.eks 3 timers kjøring godt kan finne på å handle, spise og rusle litt rundt bortimot en times tid. Har man barn i bilen vil alderen deres også ha betydning for tidsbehovet.

Jeg er uenig med dette. Jeg bruker regelmessig AC-lading på kjøpesentre på min Ioniq (som kun kan utnytte ca. 7,6 kW). Når jeg er ferdig å handle har jeg fått strøm nok til å dekke kjøringen til/fra senteret pluss litt ekstra. Faktisk ved å gjøre det på denne måten har jeg kunne gå flere uker mellom hver hjemmelading. 

Lenke til kommentar
Kajac skrev (25 minutter siden):

Jeg er uenig med dette. Jeg bruker regelmessig AC-lading på kjøpesentre på min Ioniq (som kun kan utnytte ca. 7,6 kW). Når jeg er ferdig å handle har jeg fått strøm nok til å dekke kjøringen til/fra senteret pluss litt ekstra. Faktisk ved å gjøre det på denne måten har jeg kunne gå flere uker mellom hver hjemmelading. 

Hvorfor velger du lading på kjøpesenter fremfor hjemmelading? Hvis det er gratis pr i dag så vil jeg spå at den prisen avvikles ganske snart. Hvis det er for å slippe å kjøpe skikkelig ladeboks (og bare bruke vanlig stikkontakt) så vil jeg spå at det bare er en midlertidig løsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Oklo skrev (5 timer siden):

Det er jeg ikke direkte uenig i, men det kommer sikkert av at jeg ikke helt klarer å se når man trenger disse laderne inne på et parkeringshus midt i Oslo. Dersom det faktisk er et behov noen har, så er det greit nok, men jeg ser ikke for meg at jeg får bruk for hurtiglader inne på et parkeringshus.
 

SNIP

Problemet er vel at du ser for deg at dette skal brukes av folk som bor i Oslo. Surprise, mange som kjører elbil bor utenfor Oslo, men må hit av ymse grunner. Og kanskje skal de ikke være veldig lenge, men har kjørt langt for å komme dit, og så skal de enten hjem eller videre. Oslo er en HUB, og det må man ta høyde for.

Simen1 skrev (5 timer siden):

22 kW er AC. Det betyr i praksis 3,6-7,4 kW for ~80% av brukerne, 11 kW for ~15% av brukerne og 22 kW for et lite knippe på ~5% av brukerne. 22 kW passer for arbeidsplasser der man står 8 timer pr dag, natteparkering og lignende. Ikke for kjøpesentre.

Enig i at 200 kW kan sammenlignes med bensinstasjon.

I kjøpesentre er det en fordel om kundene kan holdes i rundt en times tid. Da nytter det ikke med AC. Eneste fornuftige er DC, men nøyaktig effekt kan vi sikkert diskutere. Der tenker jeg statistisk hva folk på langtur trenger av tid for å gjøre sine ærender i et kjøpesenter. Det varierer selvsagt med bil og type langtur, men jeg ser for meg at man etter f.eks 3 timers kjøring godt kan finne på å handle, spise og rusle litt rundt bortimot en times tid. Har man barn i bilen vil alderen deres også ha betydning for tidsbehovet.

Veldig mye kommer jo an på batteriet man  har og, altså hvor stort det er, samt hvor tomt det var ved ankomst.

Selv lader jeg fra bortimot tomt til fult på 7-8 timer med min Kona med 64 kWh batteri. Er det halvfullt, så trenger jeg da 3-4 timer for å toppe det opp. Perfekt på en bytur for mange. 

Andre har biler med mindre batteri, og vil da få langt kortere ladetid før bilen er full. Og så vil nok standarden etterhvert komme dit at "alle" nye biler vil få 22 kW ombordlader, fordi det uansett ikke vil være dyre deler når volumet går opp. Det viktigste intil da, er at man får en rettferdig pris som er billigere enn lynlading, men dyrere enn strømmen hjemme. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 timer siden):

Hvorfor velger du lading på kjøpesenter fremfor hjemmelading? Hvis det er gratis pr i dag så vil jeg spå at den prisen avvikles ganske snart. Hvis det er for å slippe å kjøpe skikkelig ladeboks (og bare bruke vanlig stikkontakt) så vil jeg spå at det bare er en midlertidig løsning.

Jeg har Type 2 ladeboks hjemme. Akkurat dette med flere uker på "kjøpesenter-ladere" var mest for å teste hvor enkelt det var å lade uten hjemmelader og uten å bruke hurtiglading hele tiden. Og det gikk som du ser overraskende greit, og er nok et bevis på at man ikke trenger lademulighet hjemme, eller hurtiglading, for å ha elbil.

Ellers lader jeg jevnlig på kjøpesentre (utelukkende AC) dersom jeg vet jeg skal være der i én time eller mer. Jeg bor i et borettslag med felles parkeringsområde, hvor mitt hus er lengst borte fra parkeringsplassen. Så når jeg setter bilen på lading, blir den stående på lading til neste gang jeg bruker den. Så å lade litt her og der på kjøpesentre gjør at det går lenger tid mellom hver gang jeg lader til 100 %. Det er som kjent ikke det mest gunstige å la bilen stå tilkoblet med 100 % batteri over lenger tid. Selvfølgelig, om jeg vet jeg skal bruke bilen morgenen etter setter jeg den på lading hjemme, men det er jo ikke alltid jeg skal det.

Dessverre har jo statens eget ladeselskap MER nå bestemt seg for å doble minuttprisen på normal-lading, så det blir nok betydelig mindre av dette fremover (MER som har ladere på de fleste sentrene her). Det var allerede i grenseland i forhold til hva jeg var villig til å betale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Snowleopard said:

Problemet er vel at du ser for deg at dette skal brukes av folk som bor i Oslo. Surprise, mange som kjører elbil bor utenfor Oslo, men må hit av ymse grunner. Og kanskje skal de ikke være veldig lenge, men har kjørt langt for å komme dit, og så skal de enten hjem eller videre. Oslo er en HUB, og det må man ta høyde for.

Haha, jeg har prøvd å analysere meg frem til hvem dette er beregnet for. Det er sikkert noen Oslo-borgere som kan finne på å bruke dette sporadisk. -Og det finnes sikkert, som du sier, noen som kjører langt for å komme inn til Oslo, som bare skal være en kort stund. Men hvis det fremdeles er sånn at man må flytte bilen når den er ferdig ladet, snakker man her om at man kjører til Oslo for å være der mindre enn en time, eller at man kjører dit, og planlegger at man skal ha tid til å lade ferdig for å få flyttet bilen før man skal dit man har tenkt seg. -Dette høres for meg ut som "corner case", men vi vet jo ikke, det er mulig Tesla kan innføre andre regler for disse laderne. -Og Oslo sentrum er jo ikke et sted man kjører innom på vei forbi når man trenger å lade, sånn man gjør med "vanlige" Tesla-ladere.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Oklo skrev (1 time siden):

Haha, jeg har prøvd å analysere meg frem til hvem dette er beregnet for. Det er sikkert noen Oslo-borgere som kan finne på å bruke dette sporadisk. -Og det finnes sikkert, som du sier, noen som kjører langt for å komme inn til Oslo, som bare skal være en kort stund. Men hvis det fremdeles er sånn at man må flytte bilen når den er ferdig ladet, snakker man her om at man kjører til Oslo for å være der mindre enn en time, eller at man kjører dit, og planlegger at man skal ha tid til å lade ferdig for å få flyttet bilen før man skal dit man har tenkt seg. -Dette høres for meg ut som "corner case", men vi vet jo ikke, det er mulig Tesla kan innføre andre regler for disse laderne. -Og Oslo sentrum er jo ikke et sted man kjører innom på vei forbi når man trenger å lade, sånn man gjør med "vanlige" Tesla-ladere.

Avhengig av modell og mengde strøm igjen på batteriet så vil ladesesjonene vare fra 15-90 minutter. Med utgangspunkt i mitt eget bruksmønster høres det litt smalt ut. Man rekker fint å hente ting man har bestilt i en butikk i nærheten, for så vidt å spise et måltid men om du kommer utenbys fra for å delta på et møte må du forberede deg på å betale Teslas 'sperregebyr' om batteriet blir fullt før møtet er over(tas på reiseregning ;) ). Kanskje det er nok av disse 'corner-casene' til at det funker?  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Covido skrev (På 23.6.2021 den 17.21):

Mye elektrisk energi samlet på et lite sted innendørs, med fri tilgang for Ola Nordmann.

Hadde vært interessant om TU kunne finne ut hvordan man har analysert og planlagt for branntilløp.

Man har analysert alt. Sannsynligheten for brann i anlegg som er satt opp riktig er minimal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (28 minutter siden):

Man har analysert alt. Sannsynligheten for brann i anlegg som er satt opp riktig er minimal.

Risikoen er selvfølgelig liten, om ikke hadde de ikke fått lov til å bygge. Flere floskler? 

Man har analysert alt? 😂 Er det standardsvaret etter alle ulykker? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (22 minutter siden):

Midt-i-byen-ladere er et nytt konsept som Tesla prøver ut. Jeg har ikke så stor tro på at det treffer et publikum, men et gjenstår å se.

MDGs ungdomsparti tar til orde for å sperre ute også elbiler fra bysentrum nå, så dette blir neppe store suksessen om noen år når dagens unge grønne sitter i byregjeringen "Johansen 5"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Kajac said:

MDGs ungdomsparti tar til orde for å sperre ute også elbiler fra bysentrum nå, så dette blir neppe store suksessen om noen år når dagens unge grønne sitter i byregjeringen "Johansen 5"

Innkjøringen til denne garasjen er fra ring 1 som er en riksvei. Bystyret i oslo har pr. i dag ikke myndighet til å begrense adgangen til ring 1 for kjørety basert på drivstofftype. De vil heller ikke få det som følge av utredningen regjeringen har gitt statens vegvesen om å gjøre siden oppdragsbrevet spesifikt sier at riksveier ikke skal berøres.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/regjeringen-vil-la-byer-prove-ut-nullutslippssoner/id2862859/

Så med mindre en ny regjering vil endre på dette kravet kan ikke oslo kommune ensidig sperre adgangen til sentrum p-hus.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (Akkurat nå):

Innkjøringen til denne garasjen er fra ring 1 som er en riksvei. Bystyret i oslo har pr. i dag ikke myndighet til å begrense adgangen til ring 1 for kjørety basert på drivstofftype. De vil heller ikke få det som følge av utredningen regjeringen har gitt statens vegvesen om å gjøre siden oppdragsbrevet spesifikt sier at riksveier ikke skal berøres.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/regjeringen-vil-la-byer-prove-ut-nullutslippssoner/id2862859/

Så med mindre en ny regjering vil endre på dette kravet kan ikke oslo kommune ensidig sperre adgangen til sentrum p-hus.

MDG har alltid klart å sno seg rundt. De innførte jo dieselforbud for et par vintre siden, selv om både riks- og fylkesveier ble påvirket. Den gjengen bryr seg ikke nevneverdig om hva verken folk eller regjering sier. Er jo en grunn til at de ville kalle seg byregjering fremfor byråd...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...