Gå til innhold

Tesla åpner Oslos største hurtigladestasjon – prøver å berolige kunder før laderne åpnes for alle


Anbefalte innlegg

mr. papp skrev (4 minutter siden):

S/X i USA har annen kontakt enn i Europa og har alltid hatt det.

OK, i stand corrected there...

Vet du om Taiwan/Kina-Teslaer bruker US spec på ladeporten?

@Complexity takk for bilder, ja man kommer veldig langt med riktige adaptere, så lenge bilen takler standarden i bunn. CCS-klargjøring for TMS/TMX krever en liten boks på innsiden for å "prate" med CCS-signalene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://en.wikipedia.org/wiki/Combined_Charging_System: "Seven car makers (Audi, BMW, Daimler, Ford, General Motors, Porsche and Volkswagen) agreed to introduce CCS in mid-2012."

https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S#Production: "The first ten customers received their cars at the Fremont factory on June 22, 2012, at the official launch.[68] Production grew from 15–20 cars completed per week in August 2012"

Og noen mener den lille produsenten skulle produsere biler til kunder med CCS når de 7 store ennå ikke hadde avklart det selv. Hadde jo vært en ypperlig anledning for disse å IKKE satse på CCS for å gi Tesla et skudd for baugen.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Oklo said:

Standardiseringsarbeid er ikke veldig dyrt, men det krever at et team av ingeniører engasjerer seg, leser gjennom planer, tester løsninger, og kommer med tilbakemeldinger.

Ikke nødvendigvis. Det betyr ikke nødvendigvis at de gjør noe annet enn det de ellers ville gjort: Lage en spesifikasjon for ladekontakten som trengs å lages. De må forholde seg til tilbakemeldinger, men om de ønsker å ta en IBM/ericsson slik de gjorde på bluetooth trengte de ikke det en gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, trikola said:

Og noen mener den lille produsenten skulle produsere biler til kunder med CCS når de 7 store ennå ikke hadde avklart det selv. Hadde jo vært en ypperlig anledning for disse å IKKE satse på CCS for å gi Tesla et skudd for baugen.

Det hadde vært naturlig at de som satser først på elektriske biler også ledet an på standardiseringen, og ikke kommer slepende etter ja. Som sagt alle kan delta og og være med på å drive standardene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sverreb skrev (2 timer siden):

Det hadde vært naturlig at de som satser først på elektriske biler også ledet an på standardiseringen, og ikke kommer slepende etter ja. Som sagt alle kan delta og og være med på å drive standardene.

Veldig enkelt å si i 2021. Sto du på sidelinja i 2013 og sa: "Faen Tesla, dere har valgt feil ladestandard!" ?

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
41 minutes ago, MrMarbles said:

Veldig enkelt å si i 2021. Sto du på sidelinja i 2013 og sa: "Faen Tesla, dere har valgt feil ladestandard!" ?

Ikke feil standard,  ingen standard. De kunne ha drevet tidlig standardisering noe som kunne ha aksellerert utbredelsen av almenn ladeinfrastruktur. De valgte i stedet å gå ruten om lukkede proprietære løsninger. Og ja vi så det alt den gangen at dette var et lukket proprietært system og at den såkalte invitasjonen til at andre kunne 'kjøpe seg inn'  var en giftpille ingen ville ta, og dermed kun et markedsføringsstunt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (10 timer siden):

Ikke feil standard,  ingen standard. De kunne ha drevet tidlig standardisering noe som kunne ha aksellerert utbredelsen av almenn ladeinfrastruktur. De valgte i stedet å gå ruten om lukkede proprietære løsninger. Og ja vi så det alt den gangen at dette var et lukket proprietært system og at den såkalte invitasjonen til at andre kunne 'kjøpe seg inn'  var en giftpille ingen ville ta, og dermed kun et markedsføringsstunt.

Here we go again. Så du mener de burde fått standardisert sin standard, siden det ikke fantes noen standard som gav 100kW i 2012? Eller mener du de burde ventet til 2015 med å lansere biler, ettersom det var først i 2015 at det kom CCS ladere som taklet noe mer enn 50kW? 

Runddans. Everybody loves it. 

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
14 hours ago, sverreb said:

Ikke nødvendigvis. Det betyr ikke nødvendigvis at de gjør noe annet enn det de ellers ville gjort: Lage en spesifikasjon for ladekontakten som trengs å lages. De må forholde seg til tilbakemeldinger, men om de ønsker å ta en IBM/ericsson slik de gjorde på bluetooth trengte de ikke det en gang.

Ok, så for å oppsummere:
- Tesla designet Model S, og den ble fremvist som fungerende prototype i 2009.
- De hadde store økonomiske problemer som bare kunne løses ved å få bilen ferdig, så den kunne selges, og inntekter kunne komme.
- Økonomien gjorde at bilen ble forsinket, noe som ytterligere forverret situasjonen.
- Du synes de er ordentlig vrange og viser manglende vilje, siden de ikke da valgte en standard som ble tilgjengelig bare tre år etter at prototypen ble ferdig, samme året som bilen kom på markedet.

Vel, basert på dette, er jeg helt enig i at NOEN er vrange. -Og etter mitt syn, er det ikke Tesla....

Forøvrig, ref. kommentaren din over, hvis vi tegner ut tidslinjen så nøyaktig som mulig, vil jeg tro at de designet egen plugg i USA fordi Type 2 heller ikke var klar i 2009 (Først vist frem offentlig på Plug-In - konferansen i juli 2010). Når de så skulle til Europa, så de at Type 2 var på vei inn, og valgte å bruke den. Da trengte de ikke å designe noe selv, samtidig som de mente de gjorde seg mer fremtidsrettet. -Og å ta et ferdig produkt, med små tilpasninger (det har vært spekulert i om de har brukt mer metall innvendig i pluggene, eller om det er andre legeringer for å tåle høyere strømmer) er alltid raskere, og mindre ressurskrevende enn å kaste seg inn i en produktstandardisering der det er mange andre produsenter som alle skal "vise at de er best".

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Oklo skrev (23 minutter siden):

Ok, så for å oppsummere:
- Tesla designet Model S, og den ble fremvist som fungerende prototype i 2009.
- De hadde store økonomiske problemer som bare kunne løses ved å få bilen ferdig, så den kunne selges, og inntekter kunne komme.
- Økonomien gjorde at bilen ble forsinket, noe som ytterligere forverret situasjonen.
- Du synes de er ordentlig vrange og viser manglende vilje, siden de ikke da valgte en standard som ble tilgjengelig bare tre år etter at prototypen ble ferdig, samme året som bilen kom på markedet.

Vel, basert på dette, er jeg helt enig i at NOEN er vrange. -Og etter mitt syn, er det ikke Tesla....

Forøvrig, ref. kommentaren din over, hvis vi tegner ut tidslinjen så nøyaktig som mulig, vil jeg tro at de designet egen plugg i USA fordi Type 2 heller ikke var klar i 2009 (Først vist frem offentlig på Plug-In - konferansen i juli 2010). Når de så skulle til Europa, så de at Type 2 var på vei inn, og valgte å bruke den. Da trengte de ikke å designe noe selv, samtidig som de mente de gjorde seg mer fremtidsrettet. -Og å ta et ferdig produkt, med små tilpasninger (det har vært spekulert i om de har brukt mer metall innvendig i pluggene, eller om det er andre legeringer for å tåle høyere strømmer) er alltid raskere, og mindre ressurskrevende enn å kaste seg inn i en produktstandardisering der det er mange andre produsenter som alle skal "vise at de er best".

Det er jo helt klart at Tesla burde forutsett sin suksess og umiddelbart stoppet produksjonen av både superchargers og biler med en gang CCS ble ferdig utviklet i 2012. Videre burde de jo bygget om alle bilene og superchargers på markedet i USA, og så lansert Model S med i resten av verden med CCS og CCS superchargers samtidig som de kom med en oppdatert utgave av S i USA med CCS. Det er jo bare rett og rimelig. Alle ville vel tatt en slik avgjørelse?! Eller?

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Oklo said:

Vel, basert på dette, er jeg helt enig i at NOEN er vrange. -Og etter mitt syn, er det ikke Tesla....

Som jeg alt har gjentatt til det kjedsommelige, hadde tesla faktisk deltatt i standardiseringsarbeidet, noe de hadde all anledning til, ville tidslinjen mest sannsynlig vært helt anneledes. Den eneste forklaringen til at de ikke deltok i standardisering som holder vann er at de var ikke intressert i standardisering. Deres mål var hele tiden å lage en proprietær lukket løsning, noe som er helt typisk i det bedriftsnabolaget de holder til i.

Det er jo forøvrig intressant å se at du hevder at å bytte en tilkoplingsløsning på de mellomliggende årene fra de viste en prototyp til de faktisk var i produksjon er så vanskelig for et selskap som nær sagt hag gort det til sport å bytte alt mulig rart i bilene sine på kort varsel. Så nei igjen den eneste rimelige forklaringen er at de ville ikke bruke en standard løsning.

Å prøve å hevde at de ikke deltok i standardisering p.g.a. økonomi blir bare for dumt. Det er en kostnadsmessig muselort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Complexity said:

Chademo? Ville vært veldig knotete å bruke chademo pluggen til hjemmelading.

CCS var lansert og demonstrert med 100kW i 2012. Hadde noen vært intressert i å drive det frem i standardorganisasjonen kunne den sikker vært ute før også, det var ikke noe teknisk i veien for det.

6 minutes ago, Complexity said:

Eventuelt måtte bilen ha både Chademo og Type-2, og det er det ikke plass til inni baklykta på Model S.

Det hadde de helt sikkert greid å løse om de hadde ønsket det.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
7 minutes ago, sverreb said:

Det er jo forøvrig intressant å se at du hevder at å bytte en tilkoplingsløsning på de mellomliggende årene fra de viste en prototyp til de faktisk var i produksjon er så vanskelig for et selskap som nær sagt hag gort det til sport å bytte alt mulig rart i bilene sine på kort varsel.

Her sammenligner du Tesla i nyere år, hvor antall ansatte og økonomi er på et helt annet nivå enn en gründerbedrift som jobber med å holde hodet over vann.
 

Quote

Så nei igjen den eneste rimelige forklaringen er at de ville ikke bruke en standard løsning.

-Og plutselig, da bilene skulle til Europa, gikk de for den eneste ferdig definerte standard løsningen som eksisterte og var ferdig definert. Merkelig sak, med et firma som absolutt ikke vil følge standarder?

Quote

Å prøve å hevde at de ikke deltok i standardisering p.g.a. økonomi blir bare for dumt. Det er en kostnadsmessig muselort.

Hvilken del er det du ikke forstår? Hvor mange år de fleste standarder tar å utvikle, eller at dette påvirker økonomien på flere nivå, både med ansatte som skal jobbe med standardene og med forsinkelser på å få produktene ut, sånn at man risikerer konkurs i mellomtiden? Kan du forklare hvordan du mener standardiseringsløp foregår? -For de standardiseringer jeg har vært med på, er en lang løkke av forslag, uttesting, debatter og frister for tilbakemeldinger. -Og helt uforenlig med at man har det travelt med å få et produkt ut døra. -Men du mener kanskje at et lite nyoppstartet firma bare kan levere sine tegninger og si at "sånn gjør vi det", så er standarden definert? -Og ingen av de øvrige medlemmene i komiteen trenger hverken frister for tilbakemeldinger, testing, utprøving og debatter?

Jeg har allerede sendt deg link på at Tesla slet voldsomt økonomisk, og at det var nært knyttet til behovet for å få produktet ut døra så fort som overhodet mulig.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Tesla gikk altså for "DC-mid" i Europa i sin tid, mens de kanskje burde gått for "DC-high" med en gang. Men det har jo fungert ganske greit. Alle hjemmeladere for Model S/X kan brukes direkte på Model 3 og mange andre biler, og adapterløsninger gjorde det etterhvert mulig for S/X å lade både på Chademo og CCS. 

800px-Type2_Socket_de.svg.png

Endret av J-Å
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Oklo said:

Her sammenligner du Tesla i nyere år, hvor antall ansatte og økonomi er på et helt annet nivå enn en gründerbedrift som jobber med å holde hodet over vann.

En bedrift som var i ferd med å gire opp til en bilprodusent er noe helt annet enn en nystartet frisør. Deltagelse i standardisering er ikke et økonomisk spørsmål her.

24 minutes ago, Oklo said:

-Og plutselig, da bilene skulle til Europa, gikk de for den eneste ferdig definerte standard løsningen som eksisterte og var ferdig definert. Merkelig sak, med et firma som absolutt ikke vil følge standarder?

De fulgte jo ikke standarden. De brukte mennekeskontakten (mennekes er ikke det samme som CCS) ja, noe som såvidt jeg vet var et krav fra EU for å få homologisering, men det var ikke før model 3 at de faktisk implementerte CCS. Meg bekjent implementerte de heller ikke CCS signaleringsprotokollen men brukte CANbus som ChaDeMo.
De kunne sikkert ikke på det tidspunktet være sikker på om det ville bli CCS med de utvendige DC pinnene eller ChaDeMo som ville bli den etablerte standarden, men det de implementerte var ingen av delene.

24 minutes ago, Oklo said:

Hvilken del er det du ikke forstår? Hvor mange år de fleste standarder tar å utvikle, eller at dette påvirker økonomien på flere nivå, både med ansatte som skal jobbe med standardene og med forsinkelser på å få produktene ut, sånn at man risikerer konkurs i mellomtiden?

Standarder trenger ikke ta mange år å utvikle. Men tesla hadde jo rikelig anledning til å delta, de hadde jo jobbet med prototypen i mange år alt så de kunne jo også fint deltatt i mange år om det hadde vært nødvendig. Standardorganisasjoner er stort sett innforstått med at deltagerne har timeplaner og tilpasser seg etter det. At småselskaper raskt kan få inn de de trenger i en standard hart jeg sett flere ganger.

Det aller mest arbeidskrevende er jo å gjøre alt fra bunnen av. Så om man faktisk var i beit for penger så er stadarder som sendt fra himmelen, selv om man må lage de selv. Når de valgte å gjøre ting proprietært måtte de jo også selv gjøre utviklingen av ting som ladere. Så om noe var det å kjøre et proprietært løp en større kapitalbelastning enn å standardisere. Så igjen jeg kan bare konkludere med at de ikke ville standardisere.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...