Gå til innhold

Tesla åpner Oslos største hurtigladestasjon – prøver å berolige kunder før laderne åpnes for alle


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
12 hours ago, sverreb said:

...
At en parkeringsgarasje velger å gi plass til proprietære ladere er jo imidlertid sånn smått utrolig. Men de ønsker vel da helst at andre skal ta pengene sine andre steder...

Ja, selv jeg somTesla kunde synes at dette går litt langt nå.  Ved endel kjøpesenter  har også Tesla laderene fått en svært dominerende plassering. Faktisk kan det bli vanskellig for Tesla å øke ladehastigheten mer, for da rekker ikke folk å handle eller spise. Da mister vel også kjøpesenterene interessen.

En.hindring for å åpne opp for andre merker er fysisk plassering av ladeporten. Det kan jo løses med lange kabler, men det vil bli ganske rotete med de eksisterende søylene.

 

 

Lenke til kommentar
Nordland skrev (14 timer siden):

Prøvde å søke og det eneste tilfellet jeg fant om brann ved hurtiglader var fra 2016. Uten å ha fasiten ville jeg dermed forventet at en slik analyse sier at det er tryggere enn å parkere bensinbiler på de samme plassene.

Betongkonstruksjon og sprinkleranlegg vil uansett forhindre en større hendelse slik som på Sola.

Her får ingen fossilbiler parkere nært huset. Tar ikke sjansen på å få brent ned huset.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, J-Å said:

Ja, selv jeg somTesla kunde synes at dette går litt langt nå.  Ved endel kjøpesenter  har også Tesla laderene fått en svært dominerende plassering.

Dette er egentlig ikke så vanskelig. De fleste kommersielle aktører (inklusive parkeringsoperatører og kjøpesenter) er først og fremst ute etter å tjene penger. For å få til det, trenger de mest mulig kunder. Det å sette opp ladestasjoner for Tesla utelukker ikke å sette opp ladestasjoner for andre operatører også, men foreløpig har vel ingen av de andre spurt om å få sette opp ladere der, da. Kjøpesenter / parkeringsoperatør må riktignok sette av noen plasser, men da har de sannsynligvis beregnet hvor mange plasser de egentlig ikke trenger, og beregnet inn ett eller annet tall for hvor mange av bilene som normalt er der, som er Tesla OG kommer til å lade, og kommet frem til en grei deal med Tesla. -Og så har de kommet frem til at totalt sett kommer de til å tjene på dette. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, sverreb said:

Man trenger ikke noe ekstra utstyr for å kunne aktivere laderne for andre biler. Om ikke annet hadde det vært nok med en QR kode printet på laderen for å logge seg på og legge inn betalingsinformasjon og skru på laderen. Det det står på er først og fremst viljen. Ikke hold pusten for at de kommer til å åpne disse laderne.

Hmm... Interessant. Kan du forklare hvordan man kan løse dette uten en større softwareutviklingsjobb? Du skjønner, i min daglige jobb, i IT-bransjen, høres dette ut som en utviklingsjobb som må ta en god del hensyn til sikring av data, lovlighet på tvers av landegrenser, oppetidskrav, fremtidsrettet arkitektur, sånn at ikke grunnpillarene i løsningen må byttes om tre år, generell sikkerhet, osv. Siden dette er så lett og bare krever en QR-kode kan du kanskje lage prototype på løsningen og prøve å selge inn til Tesla? Husk å få med integrasjonen mot det de allerede har for Tesla-kunder. Det er absolutt ikke sikkert at det er fornuftig å få de andre kundene inn i samme system, ettersom eksisterende system sikkert har mye overhead for håndtering av selve bilen.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, J-Å said:

Ja, selv jeg somTesla kunde synes at dette går litt langt nå.  Ved endel kjøpesenter  har også Tesla laderene fått en svært dominerende plassering. Faktisk kan det bli vanskellig for Tesla å øke ladehastigheten mer, for da rekker ikke folk å handle eller spise. Da mister vel også kjøpesenterene interessen.

Jeg velger ihvertfall andre kjøpesenter enn de som setter opp parkering forbeholdt enkelte bilmerker.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, sverreb said:

Jeg velger ihvertfall andre kjøpesenter enn de som setter opp parkering forbeholdt enkelte bilmerker.

Haha, litt barnslig? F.eks Vestby Storsenter har 445 parkeringsplasser som ikke er forbeholdt noe spesielt merke, og 20 ladeplasser for Tesla, så det er vel ikke mangel på parkeringsplasser som er problemet? De har også åtte ladeplasser for andre elbiler i kjelleren.  Jeg mistenker at de som tenker som deg er i et ekstremt mindretall, så det har nok lite å si for lønnsomheten på kjøpesenteret.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Oklo said:

Hmm... Interessant. Kan du forklare hvordan man kan løse dette uten en større softwareutviklingsjobb?

Det er en utviklingsjobb, men ikke noen større jobb. Slike løsninger finnes allerede. De har alt backend løsningen, det er den de bruker på sine egne biler (I.er innhente kontoopplysninger knyttet til en ladestasjonidentitet og så autorisere at lederen begynner en ladesesjon)  og det har vært demonstrert at det ikke er noe teknisk med laderne som hindrer ladingen.
Det er klart om man insisterer på å følge dogmaet om not-invented-here og absolutt må lage alt fra bunnen selv da blir det en større jobb, men det å autorisere en betaling fra en link postet som f.eks en QR kode er altså noe som alt finnes off-the-shelf. Ionity støtter vel alt denne metoden meg bekjent. 

Så er det da heller ikke noe krav at det ikke skal være en jobb overhode.

Her er en betalingstilbyder: https://www.ccv.eu/2020/qr-payments-ev-charging/

Lenke til kommentar
4 minutes ago, sverreb said:

Det er en utviklingsjobb, men ikke noen større jobb. Slike løsninger finnes allerede. De har alt backend løsningen, det er den de bruker på sine egne biler (I.er innhente kontoopplysninger knyttet til en ladestasjonidentitet og så autorisere at lederen begynner en ladesesjon)  og det har vært demonstrert at det ikke er noe teknisk med laderne som hindrer ladingen.
Det er klart om man insisterer på å følge dogmaet om not-invented-here og absolutt må lage alt fra bunnen selv da blir det en større jobb, men det å autorisere en betaling fra en link postet som f.eks en QR kode er altså noe som alt finnes off-the-shelf. Ionity støtter vel alt denne metoden meg bekjent. 

Så er det da heller ikke noe krav at det ikke skal være en jobb overhode.

Her er en betalingstilbyder: https://www.ccv.eu/2020/qr-payments-ev-charging/

Ja, noen sånne løsninger eksisterer i dag, og som vi har snakket om på forumet her tidligere, er det ingen tekniske utfordringer med å få til lading, etter at CCS ble montert på Tesla sine ladere i 2019. -Men derfra tar du ting veldig lett. Ved å tilknytte seg en leverandør av en "komplett løsning", ville Tesla blitt prisgitt leverandørens overlevelsesevne, deres API og deres oppetidsgarantier. Det ville også sette en del begrensninger i forhold til intern videreutvikling av plattformen de allerede har. Det er godt mulig du kjenner til arkitekturen på Tesla sin backend, men siden den ikke har vært publisert offentlig, vil det overraske meg. Jeg kjenner ikke til backend-arkitekturen deres, men med tanke på at de startet med "gratis lading for alle Tesla-eiere", og har utviklet seg derfra, mistenker jeg at backend er tett integrert, om ikke det samme anlegget som flåtesystemet. Hvis det er tilfelle, er dermed sannsynligheten stor for at det ikke uten videre er bare å plugge inn et eksternt API for å styre laderne. Det er ikke usannsynlig at Tesla bør redesigne hele sin backend for å kunne legge inn en sånn betalingsløsning, men igjen, dette blir gjetting og kvalifiserte antagelser, basert på alt for lite konkret kunnskap om Tesla sin interne løsning. -Men at alle skal si at "det er bare å gjøre sånn", uten i det hele tatt å ha den minste anelse om hvordan backend-systemene ser ut (eller om det er ett eller flere backend-systemer, spredt ut over forskjellige land, verdensdeler o.l.), blir alt for enkelt!

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Oklo said:

Ja, noen sånne løsninger eksisterer i dag, og som vi har snakket om på forumet her tidligere, er det ingen tekniske utfordringer med å få til lading, etter at CCS ble montert på Tesla sine ladere i 2019. -Men derfra tar du ting veldig lett. Ved å tilknytte seg en leverandør av en "komplett løsning", ville Tesla blitt prisgitt leverandørens overlevelsesevne, deres API og deres oppetidsgarantier.

Jeg tenker at om dette er vanskelig for tesla er nok deres overlevelsesevne mer risikoutsatt for egen inkompetanse enn noe annet. Praktisk talt alle som tar i mot betaling er tilknyttet betalingsleverandører, jeg kjøper ikke at dette er noen uhåndterlig risiko.
Det som en kan obsereve at fundamentalt sett er det ingen hindring med den tekniske installasjonen, og det å stille litt krav til minimumsinnsats for operatører som installerer infrastruktur i det offentlige rom er helt greit.

Lenke til kommentar

Du er inne på noe der. Folk kjefter og smeller om at Tesla er noen egoistiske idioter, mens realiteten nok er at (spesielt) Tysk industri forsøker alt i sin makt for å forsinke overgangen til elektrisk mobilitet. Først var det å juge om reele utslipp, så var det å forsøke å få lovgivning til å favorisere ice, deretter var det å forsøke å diskrediterer elbil som et realt alternativ, for så å si at nåværende løsninger er dårlige og at Ionity skulle gjøre alt så mye bedre. Man kan gjerne synes Musk er en tulling, men i det minste viser Tesla handlingskraft der hvor andre viser til unnskyldninger.

Endret av The Very End
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Man kan si mye om Elon Musk, men jeg har til gode å høre noen som påstår at han ikke forstår business. Så jeg vil bli svært overrasket om han ikke evner å prise tjenesten slik at det gavner Tesla som selskap uten at det går særlig utover Tesla-eieren.

De fleste Tesla-laderne jeg har sett (riktignok stort sett representert av en stasjon i Rennebu i Trøndelag) står uvirksomme mesteparten av tiden og representerer en åpenbar mulighet for øket inntjening for Tesla.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
56 minutes ago, uname -i said:

I alle disse diskusjonene om Tesla skal åpne opp for andre eller ikke så har jeg ikke hørt noe om at de store bilprodusentene faktisk ønsker å ta del i det. Kanskje de ikke bryr seg spesielt mye?

Tysk bilindustri er tettere vevet sammen med regjeringsapparatet der enn oljeindustrien her etter min mening - ikke minst siden industrien er eldre enn norsk oljeindustri. Svaret på ditt spørsmål finner du følgelig her:

 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...