Gå til innhold

Steng parkene på nettene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
KarvaBlad skrev (1 minutt siden):

Hvorfor bruker du "populist" som nedsettende betegnelse? Vet du hva det betyr?

Jeg bruker det ikke nedsettende, det får være din tolkning. Listhaug har selv omtalt seg som populist tidligere. De fleste er enige om at Listhaug og f.eks Vedum er nypopulister i den moderne norske politikken. Men dette blir off topic.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Jeg bruker det ikke nedsettende, det får være din tolkning. Listhaug har selv omtalt seg som populist tidligere. De fleste er enige om at Listhaug og f.eks Vedum er nypopulister i den moderne norske politikken. Men dette blir off topic.

Bra du innrømmer at du spora av debatten, da.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Populist-politikerne trykker selvsagt saker som dette til sitt bryst for å få noen sinna-emojier:

DD62A206-873A-4ED0-B2C3-68F8F7332353.thumb.jpeg.4cc6517038aba6503a9dad9ddcf31d12.jpeg

Men hvor er logikken her? Det skal være greit å ødelegge klimaet, men ikke forsøple i parken? To feil gjør ikke én rett sist jeg sjekka!

Her må vi vel berre anta at FrP er opprørt over forsøpling fordi FrP har blitt opptatt av klima? 

Skal ein sette likheitsteikn mellom at dei som er opptatt av klima også er opptatt av forsøppling så må vel det også bety at dei som synes det er ei skam med forsøppling også synes det er ei skam å ikkje bry seg om klimaet. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Etter nok en natt med forsøpling av parken synes jeg det er på høy tid å håndheve forbudet mot å drikke alkohol i parkene. Politiet kan ikke ta alle, men utskrivning av bøter; som er ganske høye tror jeg og beslagleggelse av drikkevarer vil nok virke avskrekkende på en del. Aktiv bruk av fyllearrest må kunne tas i bruk også for de som ikke vil rette seg inn etter reglene. Jeg mener å ha lest et sted at forbudet mot parkdrikking faktisk blir håndhevet i Bergen, men stemmer dette? Noen derfra som kan fortelle meg om det stemmer?

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (22 minutter siden):

Etter nok en natt med forsøpling av parken synes jeg det er på høy tid å håndheve forbudet mot å drikke alkohol i parkene. Politiet kan ikke ta alle, men utskrivning av bøter; som er ganske høye tror jeg og beslagleggelse av drikkevarer vil nok virke avskrekkende på en del. Aktiv bruk av fyllearrest må kunne tas i bruk også for de som ikke vil rette seg inn etter reglene. Jeg mener å ha lest et sted at forbudet mot parkdrikking faktisk blir håndhevet i Bergen, men stemmer dette? Noen derfra som kan fortelle meg om det stemmer?

Jeg er redd det bare vil skremme folk innendørs, der smitte vil spre seg mye lettere. Da virker det mer hensiktsmessig å håndheve forbud mot forsøpling strengere, og samtidig sette opp flere søppelbøtter og gjøre en liten ekstra innsats for opprydning i etterkant. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (4 minutter siden):

Jeg er redd det bare vil skremme folk innendørs, der smitte vil spre seg mye lettere. Da virker det mer hensiktsmessig å håndheve forbud mot forsøpling strengere, og samtidig sette opp flere søppelbøtter og gjøre en liten ekstra innsats for opprydning i etterkant. 

Jo, jeg ser den, men det er nå forsøplingen jeg tenker på mer enn smittefaren, men jo du har et poeng. Uteserveringen er vel i gang igjen nå regner jeg med? Men om det virker vet jeg ikke. Men jeg er enig i at bøter mot forsøpling bør tas i bruk også, gjerne med Singapore-nivå på bøtene. DET vil virke avskrekkende. Men parkene er nå en gang ikke en partyplass og drikking i parkene er forudt; det har alltid vært med, men jeg tror det er flere år siden politiet i Oslo har brydd seg om å håndheve det. Men som du sier, så er jeg redd flere vil trekke innendørs. Det er en vanskelig situasjon det her, men denne forsøplingen av parkene kan ikke fortsette. Det koster mye å rydde opp i det her også.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Jo, jeg ser den, men det er nå forsøplingen jeg tenker på mer enn smittefaren, men jo du har et poeng. Uteserveringen er vel i gang igjen nå regner jeg med? Men om det virker vet jeg ikke. Men jeg er enig i at bøter mot forsøpling bør tas i bruk også, gjerne med Singapore-nivå på bøtene. DET vil virke avskrekkende. Men parkene er nå en gang ikke en partyplass og drikking i parkene er forudt; det har alltid vært med, men jeg tror det er flere år siden politiet i Oslo har brydd seg om å håndheve det.

Det håndheves nok ikke særlig nei, men så er det jo også et av få fristeder for unge som ikke har så mange andre steder å være, særlig om en skal tenke på smitte. Uteservering er oppe til 22, men jeg tror nok gruppen som i størst grad benytter seg av parkene ikke heller har råd til å betale 100 kroner per pils. Jeg tror virkelig at det å kunne ta en øl i park med venner er et veldig stort gode som det forutsetter veldig gode grunner å slå ned på. 

Spørsmålet som igjen melder seg for meg er hvorvidt parkene er godt nok tilrettelagt. Overfylte søppelkasser kan i seg selv føre til at et område ser ut som en slagmark etter en natt med vind og dyr som roter i søpla, og om de er utilgjengelige vil en del ikke gidde å kaste søppel. Å øke antallet søppelkasser og gjøre en ekstra innsats for opprydning i etterkant synes jeg egentlig er et veldig lite offer å gjøre i akkurat denne spesielle situasjonen. Det burde jo ikke heller være vanskelig å oppdrive arbeidskraft til slikt om dagen? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (På 6.6.2021 den 10.35):

Er langt fra bare i Oslo. Nå hagler det inn bilder av parker som er blitt til søppelhauger fra hele landet - i Bergen, Kristiansand, Hamar og Oslo.

Har aldri hørt sett noe lignende i skala av søppel som ligger igjen i parkene før koronapandemien. Trolig er det et midlertidig problem med masse folk i parker nattestid, men hvis dette representerer holdningene til 15-19 åringer i Norge i dag så har vi også et permanent holdningsproblem å hanskes med.

I Nygårdsparken i Bergen ligger det hauger med brukt dasspapir og naboene klager på lukt! 

Nabo fortvilet etter festhelg i Nygårdsparken: – Folk tisser og bæsjer overalt

 

Problemet er faktisk minst todelt.

Har du noen gang vært i Bergen Sentrum..?

Jeg kom med en båt en gang, og skulle ta bussen. En søndag.
Jeg måtte på do allerede da båten nærmet seg land, men hadde ikke tid til å gå på do.

...
Ingen offentlig toalett åpent på kaien.
Ingen offentlig toalett i nærheten.
Ingen toalett som er åpne med mindre du kjøper noe i fast-food sjappene.
Ingen skog å gjemme seg i.
...

Jeg husker de offentlige toalettene som stod i byen på 90-tallet, som ble fjernet mot 00-tallet, uten noen erstatning.

Hva faen skal man gjøre klokken 10 på en søndag formiddag..? Høre etter kirkeklokker..?!
Og hva med klokken 3 på natten?

---

Det neste problemet er: Hvor skal folk møtes om de er mange..?
De eneste åpne plassene en majoritet av unge i og nær sentrum har tilgang på er veier, hustak, rundkjøringer og leiligheter på 30 kvadrat -- utenom parkene.

Tipper at den mest energieffektive og praktiske løsningen er å bare betale noen fra NAV for å plukke søppel klokken 5 om morgenen, og holdningskampanjer -- samt offentlige toaletter og lett tilgjengelige avfallsstasjoner som er tilpasset behovet, som ikke er likt alle dager og netter.

Endret av Red Frostraven
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
linux-fan skrev (24 minutter siden):

Panter i Oslo? 8-O 

Mener du gaupe?

Jeg skal ærlig innrømme at jeg aldri har sett noen store kattedyr som har beveget seg ned mot sentrumsområdene i Oslo. Men det kan jo hende skjønt jeg har aldri sett det.

Når det er sagt så trekker søppelet helt klart til seg dyr, og da primært rotter, grevlinger og måker.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 timer siden):

Bare i coronatiden eller alltid?

Alltid.

For en del år tilbake ble i hvert fall parkene og grønne lunger stengt om ettermiddagen/kvelden med nøkkel. Muligens for at ikke uteliggerene skulle sove på benkene om natten. Murer rundt barneskolen i nærheten. Rent generelt mye mer av stengte porter, politi og sikkerhetspålegg pga terrorfaren i storbyen.

Grøntområdene og parkene er byens stolthet. De skal også være pene for turistene. Ja, det er visst fortsatt sånn.

Sitat

Jardin du Luxembourg

Free access to garden for all public.

Opens between 7.30am and 8.15am, and closes between 4.30pm and 9.30pm according to season.

Square Jean XXIII

Free

Opening times: 8am, 9am or 10am - 5:45pm, 7pm, 7:30pm, 8:30pm or 9:30pm.

Cimetière du Père Lachaise

Free

Opening times: November to mid-March from 8am to 5.30pm Monday to Friday, from 8.30am to 5.30pm on Saturday and from 9am to 5.30pm on Sundays and public holidays. Mid-March to October: 8am to 6pm Monday to Friday, 8.30am to 6pm on Saturday and 9am to 6pm on Sundays and public holidays.

Merker at jeg får lyst til å reise dit. Mye å holde orden på og godt organisert.

Offentlige hager, parker, skoger ... Med mer enn 400 parker og hager er Paris den mest skogkledde hovedstaden i Europa.

Endret av Subara
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...