Gå til innhold

Hva skal du stemme på i år?  

267 stemmer

  1. 1. Hvilket parti skal du stemme på?

    • Høyre
      23
    • Arbeiderpartiet
      37
    • MDG
      26
    • Liberalistene
      13
    • SV
      13
    • Venstre
      19
    • FRP
      33
    • KrF
      1
    • Rødt
      29
    • Demokratene
      15
    • Andre
      12
    • Senterpartiet
      26
    • Blank
      13
    • Skal ikke stemme
      7

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

  • Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.
  • Meningsmålingen stengt 13. sep. 2021, 21:59

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dagens Næringslivs nye måling har vært mye omtalt i mediene i dag. Høyre og regjeringspartiene faller massivt fra forrige måling, faktisk så mye at SV og SP alene har flere mandater (!). Dette er ikke bra for Høyre, som havner under 20%. Ser man på snittet av alle målinger er det over tre år siden regjeringen hadde flertall, det var i juli 2018.

Rødt, SV, MDG og AP er faktisk bare 3 mandater fra flertall uten SP med utgangspunkt i denne målingen. Det kan jo bli interessant all den tid SP nekter å samarbeide med SV.

https://www.dn.no/politikk/trygve-slagsvold-vedum/audun-lysbakken/meningsmalinger/fersk-dn-maling-sv-og-senterpartiet-har-na-flere-mandater-enn-regjeringen/2-1-1046239

Her omtalt i åpen artikkel i VG:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Py8Wv7/katastrofemaaling-for-hoeyre

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
18 hours ago, frohmage said:

Hvor mange burde vært spurt før du stolte på resultatet, da?

Jo mindre deltakelsen er jo større er mulighet for utvalget av demografier er skjevt. Selvsagt avhengig av hvordan man kvalitetssikrer utvalget. Opsjoner man gir i spørreundersøkelsen kan også påvirke resultatet. Også enkle ting som plassering av opsjonene.

Ergo er det mer interessant å se hvordan de har valgt hvem de ringer fremfor nødvendigvis antallet. Har 50% av de man har ringt eller fått svar fra bodd i en demografi man vet i hovedsak stemmer AP så blir resultatet naturlig nok AP vinklet.

Det står veldig lite om hvordan pollen/målingen er utført med unntak av.

 

Spoiler

 

Fakta om TV 2s statsministermåling

Målingen er tatt opp av Kantar for TV 2 med telefonintervjuer av 982 personer mellom 28.06-02.07.2021.

Svarandelene i denne artikkelen gjengir oppslutning hos kandidatene blant respondentene i målingen som har oppgitt å ha en mening.

Andelen uten mening er henholdsvis 23,2 (hvem ønsker du som statsminister) og 22,6 prosent (hvem tror du blir statsminister).

Feilmarginen er +/- 1,4 - 3,1 prosentpoeng.

 

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (7 minutter siden):

Jo mindre deltakelsen er jo større er mulighet for utvalget av demografier er skjevt. Samt hvilke opsjoner man gir i spørreundersøkelsen.

Ergo er det mer interessant å se hvordan de har valgt hvem de ringer fremfor nødvendivis antallet.

Kantars undersøkelse speiler andre målinger, så resultatet er nok ikke veldig tvilsomt.

Det opplyses i artikkelen om feilmargin:

Sitat

Fakta om TV 2s statsministermåling

Målingen er tatt opp av Kantar for TV 2 med telefonintervjuer av 982 personer mellom 28.06-02.07.2021.

Svarandelene i denne artikkelen gjengir oppslutning hos kandidatene blant respondentene i målingen som har oppgitt å ha en mening.

Andelen uten mening er henholdsvis 23,2 (hvem ønsker du som statsminister) og 22,6 prosent (hvem tror du blir statsminister).

Feilmarginen er +/- 1,4 - 3,1 prosentpoeng.

Målinger er nettopp målinger, og er aldri en fasit. Men Kantar og TV2 har lang erfaring med å jobbe frem så presise målinger som mulig, og har ingen interesse av å slurve. Treffprosenten tidligere er meget god, og har vært best i Norge de siste valgene. De er tross alt verdens ledende innsiktsselskap, så de vet hva de driver med.

Prøvde å finne mer informasjon om nettopp denne målingen til deg, men klarte dessverre ikke finne. Men fant litt mer om metoder og sånt her, hvis du er interessert: https://www.kantar.no/radgivningsekspertise/politikk-og-samfunn/ :) 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Snikpellik said:

Kantars undersøkelse speiler andre målinger, så resultatet er nok ikke veldig tvilsomt.

Det opplyses i artikkelen om feilmargin:

Målinger er nettopp målinger, og er aldri en fasit. Men Kantar og TV2 har lang erfaring med å jobbe frem så presise målinger som mulig, og har ingen interesse av å slurve. Treffprosenten tidligere er meget god, og har vært best i Norge de siste valgene. De er tross alt verdens ledende innsiktsselskap, så de vet hva de driver med.

Prøvde å finne mer informasjon om nettopp denne målingen til deg, men klarte dessverre ikke finne. Men fant litt mer om metoder og sånt her, hvis du er interessert: https://www.kantar.no/radgivningsekspertise/politikk-og-samfunn/ :) 

Takk for innsatsen, jeg redigerte også innlegget for å ordlegge meg bedre, mer fullstendig og presist. For min del er generell tekst om hvordan man mener man gjør ting mindre interessant om hvordan en undersøkelse/prosjekt el. faktisk ble utført. Ergo når man ikke har data man kan se på for hvordan en måling faktisk ble gjennomført så vil jeg automatisk ta den med en stor klype salt.

Jeg blir også skeptisk når man ser at politiske partier forsøker å påvirke den journalistiske uavhengigheten.
https://www.nettavisen.no/nyheter/oppvaskmote-betent-konflikt-mellom-tv-2-og-ap/s/12-95-3424089614

En feilaktig utført måling kan også påvirke velgere hvis man stoler ukritisk på resultatet. 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 7/30/2021 at 6:48 PM, Snikpellik said:

Dagens Næringslivs nye måling har vært mye omtalt i mediene i dag. Høyre og regjeringspartiene faller massivt fra forrige måling, faktisk så mye at SV og SP alene har flere mandater (!). Dette er ikke bra for Høyre, som havner under 20%. Ser man på snittet av alle målinger er det over tre år siden regjeringen hadde flertall, det var i juli 2018.

Rødt, SV, MDG og AP er faktisk bare 3 mandater fra flertall uten SP med utgangspunkt i denne målingen. Det kan jo bli interessant all den tid SP nekter å samarbeide med SV.

https://www.dn.no/politikk/trygve-slagsvold-vedum/audun-lysbakken/meningsmalinger/fersk-dn-maling-sv-og-senterpartiet-har-na-flere-mandater-enn-regjeringen/2-1-1046239

Her omtalt i åpen artikkel i VG:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Py8Wv7/katastrofemaaling-for-hoeyre

Det hadde vært spennende selv om det ikke akkurat er veldig trolig. AP kan trolig ikke droppe SP uansett da dette vil dytte SP over til de borgelige.. og AP trenger SP som motvekt mot all galskapen i Rødt, SV og MDG..

Endret av scuderia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (6 timer siden):

Det hadde vært spennende selv om det ikke akkurat er veldig trolig. AP kan trolig ikke droppe SP uansett da dette vil dytte SP over til de borgelige..

Anser ikke noe annet enn AP, SP og SV sammen i regjering som sannsynlig, men det sier noe om hvor dårlig posisjon de borgerlige står i akkurat nå. Ligger an til tidenes skifte fra høyre til venstre i Oslo dette valget, som sier egentlig sier enda mer om ståa. Oslo er jo tradisjonelt en høyre-by. Ganske spennende valg. Tror nok ikke SP vil kaste prinsippene til side og endre fløy, da tror jeg nok mange velgere vil føle seg svikta for å si det mildt.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Damn, Rødt gjør det godt blant "ungdommen" :fun:

Vet ikke om jeg tør stemme på et slikt skattefelle-parti, men de har en veldig oppegående leder som virker intelligent og har karisma. Det skal de ha.

  

8 hours ago, torbjornen said:

Problemet er at dersom ein skattar anna formue hardt med formue vil folk bruke bustader som spekulasjonsobjekt.

Den borgarlege regjeringa likar at folk spekulerer i aksjar, og har gitt rabattar i ligningsverdien for aksjar samstundes som dei har auka ligningsverdien på bustader. Høgre vil eigentleg ha vekk heile formueskatten, som berre rammar norske eigarar. Raudt vil vel gå i motsett retning og få inn mest mogeleg skatt på både aksjar og bustader, evt. med unntak av primærbustaden slik at ikkje folk skal flåast fordi dei eig huset som dei bur i.

Forresten er Vedum ein blid og hyggjeleg fyr, medan eg ikkje kan fordra Listhaug. Likevel er Sp og Frp einige i mange saker og konkurrerer om mange av dei same veljarane.

Redigert: @Theo343 har rett, dette er ikkje tråden for å diskutere generell partipolitikk.

Mulig det.

Nå er jeg for lav beskatning av aksjeinnehav. Fordi man behøver kapitalreisning til virksomheter, som jo er det en aksjespekulant faktisk bidrar med i bunn og grunn.

Vi behøver rett og slett virksomheter for å få opp inntjeningen for AS Norge. Bedriftene i seg selv sånn foruten det å eie aksjer i disse, altså den daglige driften er jo allerede veldig hardt beskattet. Er vel en sånn nokså nære 50 % beskatning faktisk om du slår det som beskattes i sammen. Så altså vil en virksomhet som eier litt i seg selv i form av sine egne selskapsaksjer, beskattes langt over 50 %, pga. formuebeskatningen.

Det går jo an å etablere virksomheter med annen form for kapitalinnsamling. Men, fordelen med aksjer er at det også kan være en fin spareform for vanlige folk. Rødt virker litt for aggressive synes jeg på det å skulle kunne eie noe i denne verden. Staten kan ikke eie alt, da blir det jo kommunisme. Og man så jo hvor dårlig kommunisme fungerte som styreform. Ingen hadde særlig interesse av å bidra f.eks. i jordbruket og produksjonen ble derfor begredelig. Mens en som eier noe privat vil ønske å maksimere profitt og du står derfor igjen med flotte jordbruksprodukter som det er nok av for folk til å mettes av.

Vil minne om dette her

64j672UGl6VgObStCqO3WvFJewawFkGLtKCeAzrZ

Endret av G
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

  

3 hours ago, DaniNichi said:

Dessverre har du rett.

Man burde få stemme på alle store avgjørelser og ikke la slikt være opp til politikere.

Jeg er enig med deg. Men, man ville nok få en del litt snåle avgjørelser også. Men i det store og hele så ville det jo ihvertfall ha vært folket og ikke folkevalgte samt lobbyistene som stod for samfunnsutviklingen da.

Vi har absolutt ingen hindre annet enn digital avstemming i mot å innføre et delvis direkte demokrati.

Men, siden det er i enkeltsaker så er jo ikke risikoen med et feilaktig valgjuks så inngripende mer enn for akkurat den ene saken folkeavstemmingen ble holdt for. Sånn sett så får man jo tid til å forbedre på de elektroniske valgsystemene foran neste folkevalg da, dersom det først skulle skjære seg. Altså folkeavstemminger som skjer så hyppig at folket har en større rolle som involvert direkte vil kreve elektronisk avstemming. For folk kan ikke ta seg råd til å ta fri både til forberedelsen for hva de skal stemme, for deretter å måtte fysisk møte opp i et stemmeavlukke, og deretter ha en skokk med tellefolk som teller opp valgresultatet to ganger for sikkerhetsskyld, kanskje en tredje gang dersom de to slutttallene på opptelling stemmer dårlig overens.

 

Ingen partier, selv ikke Rødt tror jeg vil gi fra seg den makten de besitter via lovgivningen. De er dessuten den lovgivende makt, og kan bestemme nøyaktig hvilke lover de skal styre etter.

Ergo så vil det sitte langt inne å endre det politiske systemet til et direkte demokrati pga. at politikerne ikke ville ha hatt en slik løsning. Da mister de jo både makt, innflytelse, goder og jobben sin.

Det vil nemlig kreve en grunnlovsendring for å få til. Og siden de på Stortinget er folkevalgte så kan de trenere det i det lengste til sin fordel. Det måtte ha oppstått et nytt parti som fikk oppslutning nok på Stortinget til å skape denne grunnlovsendringen. Og det kan omtrent virke som en umulighet. Kanskje om 300 år fra nå, så skjer dette?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

  

3 hours ago, Snikpellik said:

Demokratiet i Sveits suger litt etter min mening, siden det fordrer at innbyggere setter seg inn i altfor komplekse saker til deres eget beste. At kvinner ikke fikk full stemmerett før i 1991 (!!!) er også et resultat av at «folket» skal bestemme ting...

Når landet skal bestemme koronatiltak må folket med, når de skal kjøpe inn nye jagerfly bestemmer folket hvilket liksom, det er helt på trynet. Det bedrives reklamekampanjer over en lav sko for å manipulere og pushe velgere i sin retning, som både partiene og det private deltar i, med masse interessekonflikter. I tillegg fører alle disse avstemningene til veldig laber interesse, med en deltakelse som snitter på bare 40%, så i praksis bestemmer folket egentlig mindre enn for eksempel her i Norge. Også går det så utrolig treigt, med de allmøtene i hvor mange kommuner er det igjen? 2500? 

Jeg er ingen stor fan, men er nok også påvirket litt da en av mine beste venner er fra Sveits og heller ikke er noen fan av systemet. Det har også sine fordeler, men det jeg synes er best med systemet er egentlig bare tanken.

Jeg har fått med meg at du selv en gang har oppgitt at du her Høyre-politiker. Som jo er redelig av deg å opplyse om. Siden jeg ikke kjenner til hvor godt eller dårlig et direkte demokrati måtte fungere så ønsker jeg å spør deg om dette. Helt på tross av at du tilhører bukken og havresekken i spørsmålet. Jeg småstoler litt på at du er redelig og er litt mindre politisk talerør i mot et direkte demokrati her, det er risikoen. For mange politikere lyver på mange forskjellige måter. Å lyve på intelligente vis og ha en viss kapasitet og ikke minst gode innøvde strategier til kommunikasjonsovertramp (hersketeknikker) for å vinne debatter..

Jeg ønsker bare å spør om du kan si noe om Sveits fortsatt har en form for politikere, eller om disse er borte vekke liksom?

Endret av G
Lenke til kommentar

  

12 hours ago, OlavEH said:

Det er flere sider ved liberalisme enn akkurat dette. Individets frihet er en annen. Og den har blitt mer eller mindre pulverisert av alle de tradisjonelle partiene under pandemien, selv de som til vanligvis til en viss grad forsvarer denne. Og det ville jo primært vært en proteststemme, og ikke noe jeg ville stemt til vanlig. Jeg misliker f.eks maktarrogansen til AP og populismen til SP for mye til å stemme på disse. De psykoreligiøse i KrF og konservative i Frp er selvsagt også uaktuelle.

Jeg er i mot liberalisme i og med at det er veldig velferdstatsfiendtlig system de fronter. En viss form for velferdsstat gjør oss godt. Liberalistene ønsker borgerlønn, som i prinsippet kan virker forlokkende, som et alternativ til et velferdssystem. Samtidig som den kan skape en del vinnere fordi alle har rett på den, så vil denne borgerlønnen ift. inflasjon og det der skape mange tapere som har svært dårlig råd. Blir mange minstepensjonister blant de som faktisk har trøbbel med å innordne seg pga. fysiske eller psykiske lyter. Kanskje lavere inntekt enn en minstepensjonist også. Det måtte en jo først ha sett systemet i praksis for å fullt ut forstå da.

Men tanken om denne borgerlønnsordningens idyll gir meg vemmelser. Da jeg ihvertfall tror at jeg har knekt Liberalistenes kode på hva borgerlønn i praksis ville ha blitt til. Men, jeg er kanskje ikke helt utlært eller hva det kalles riktig enda.

Endret av G
Lenke til kommentar

  

13 hours ago, OlavEH said:

Aner ikke. Mulig jeg ikke synes noen land har håndtert det spesielt bra. 

Du har pratet mye om frihetsberøvelse som en følge av pandemitiltakene. Den sittende regjeringen har en stor andel Høyrefolk. For meg virker det som om at flere Høyreprofiler opp i de senere år har vært åpent homofile. Spesiellt mange menn i så måte. Hva er det med Høyre som tiltrekker seg homofile. De må jo være ekstra inkluderende og åpne for mange typer individer?

Nå er jo Høie åpent homofil og han er en vesentlig brikke av "the taskforce" med covid. Høyre virker ihvertfall ikke særlig strenge når det kommer til legning. Men, det er kanskje ikke helt samme sak som covidrestriksjoner. Jeg synes likevel at det har vært veldig mange kvaliteter med denne regjeringen under pandemihåndteringen uansett hvem du måtte mene som står bak fargingen av valgene. Uansett så er det regjeringen som står for valgene om tiltak og ikke Hdir, med et hederlig unntak av den første uken av pandemikriseforståelsen, hvor regjeringen la seg helt flate å stolte 100 % på fagkompetansen til de fikk summet seg med å få gjort opp sine egne meninger om covid-spørsmålene.

Lenke til kommentar

  

12 hours ago, Simen1 said:

Fly. Og poenget ditt var?

At Norge er for langstrakt til å ikke skulle benytte seg av flytilbudene. Snur du Norge som rundt en skru festet til sørspissen og snur det 180 grader sydover ved å vri Finnmark til å bli det sørligste stedet, så vil Norge rekke ca. til Sicilia i Italia. Det er enorme avstander. Noe som 29 timers biltur fra Stavanger som ikke en gang er lengst sør, for da må man legge til ca. 3 timer mer bilkjøring. Og Tromsø er ikke heller lengst nordpå, fordi da må man legge til ytterligere 10 timer for å nå Kirkenes i nord-øst. Totalen ca. Kristiansand via Tromsø fordi man har et ærend der blir da 42 timer bak bilrattet. Dette basert på maps.google.com sin tolkning av mest effektiv bilrute vel og merke.

Man kan forsøke å være litt mer redelig og si at man skulle til Mehamn, som virker å være litt lengre nordpå enn Kirkenes. Tar likevel nesten 11 timer fra Tromsø - Mehamn. Tromsø - Hammerfest 7-8 timer. Tromsø - Honningsvåg over 8 timer. Ser du bildet over hvorfor det å fly er litt mer gunstig i Norge nå? Å bygge jernbane over alt blir nesten en utopi, selv om det selvsagt er mulig og lov å tenke slik. Men, den eksisterer ikke i dag til så langt nordpå. Dessuten så har man ikke særlig med hurtigtog som man ser i Japan, Frankrike og nå også i Kina, med sikkert flere land. Kina som er veldig kommunistisk har fått en del kritikk for å bygge ut så mye jernbane. De har faktisk bygget ekstremt med jernbane til der hvor nesten ingen mennesker i dag bor til og med.

 

China builds over 4,000km of railway in 2020

https://www.scmp.com/video/china/3115639/china-builds-over-4000km-railway-2020

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (8 timer siden):

 Jeg har fått med meg at du selv en gang har oppgitt at du her Høyre-politiker. Som jo er redelig av deg å opplyse om. Siden jeg ikke kjenner til hvor godt eller dårlig et direkte demokrati måtte fungere så ønsker jeg å spør deg om dette. Helt på tross av at du tilhører bukken og havresekken i spørsmålet. Jeg småstoler litt på at du er redelig og er litt mindre politisk talerør i mot et direkte demokrati her, det er risikoen. For mange politikere lyver på mange forskjellige måter. Å lyve på intelligente vis og ha en viss kapasitet og ikke minst gode innøvde strategier til kommunikasjonsovertramp (hersketeknikker) for å vinne debatter..

Dette må jeg innrømme at jeg ikke skjønte bæret av, beklager. 

Nei, jeg har aldri vært Høyre-politiker, men jeg har vært medlem i Høyre tidligere. Er ikke lenger medlem på grunn av samarbeidet med Frp og statsstøtten til HRS. I tillegg er jeg nok for litt mer solidaritet, og på tross av at jeg eier flere bedrifter er jeg ideologisk uenig i noe av skattepolitikken som jeg mener skaper økende forskjeller i Norge.

Sitat

Jeg ønsker bare å spør om du kan si noe om Sveits fortsatt har en form for politikere, eller om disse er borte vekke liksom?

Hva mener du her? Sveits har politikere og politiske partier ja.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Oppfordring til den kommende Stortingssammensetningen av valget 2021:

Avskaff denne NAF internasjonale førerkortordningen. Den er noe skikkelig bullshit. Jeg stakk for ordensskyld innom en lokal politistasjon i Canada en gang. Nå er det jo andre mer byråkratiske nasjoner enn Canada selvsagt.

Men pålegget om at det må innleveres 2 passfoto er jo hinsides stupid for kun en oversettelse, når man har foto på selve førerkortet som jo er det beviset som faktisk gir deg førerretten. Dette er en blodsugende gammel geneveordning som gjør at NAF kanskje tjener en slant ekstra penger dersom de har effektiv arbeidskraft til dette merarbeidet. Koster kr 290 + kr 30 i porto hver gang du må skaffe dette oversettelsespapiret.

https://www.naf.no/tips-og-rad/bilferie-og-reise/reisetips/internasjonalt-forerkort/

Tilbake til hva politibetjenten informerte meg om:

Jeg viste mitt nye EU-tilpassede norske førerkort til denne kanadiske politibetjenten og fikk følgende respons. At jeg kunne benytte førerkortet mitt (det ekte førerkortet) i opptil 3 måneder uten noe krav om å besitte et internasjonalt førerkort i Canada.

Dette opplyser ikke NAF om på sine sider for Canada-informasjon, ergo tolker jeg NAF dithen at de ønsker å blodsuge litt penger på dumsnille nordmenn. Kilde på mangelen:

https://www.naf.no/globalassets/tjenester/internasjonalt-forerkort/landsoversikt_mars2020.pdf

Politet i Canada sa bare at du kan få litt utfordring å låne deg leiebil, da leiebilselskapene kan ha forskjellig praksis. Man kan altså kjøre bil i Canada dersom provinsen (fylket) tillater at ansvarsforsikringen følger kjøretøyet. Dette er det forskjellig praksis på f.eks. i Alberta og British Columbia som er to provinser mange nordmenn besøker i løpet av sitt liv.

I British Columbia så følger ansvarsforsikringen selve personen (føreren), og du kan ikke bare låne en bil av noen venner sånn uten å skaffe forsikring først. I Alberta så kan man låne bil veldig begrenset, men for en kortvarig stund uten å måtte tegne egen forsikring når man låner bil. Dersom låneperioden er langvarig så må du anskaffe egen forsikring. Vet ikke nøyaktig hva som menes med langvarig, men dette må man spørre forsikringsselskapet som forsikrer kjøretøyet om uansett så man ikke gjør noen dumme valg på lykke og fromme.

Jeg har på nytt forhørt meg med utleieselskap og de få utleieselskapene jeg forhørt meg med bl.a. det rimelige Rent-a-Wreck krever INGEN internasjonalt førerkort. De opplyste om at dette kun er nødvendig dersom du selv anskaffer eierskap til et kanadisk kjøretøy.

Man får til og med kjøpt midlertidig forsikring uten dette internasjonale førerkortet hos f.eks. Rent-a-Wreck, ved leie av deres biler.

Så dersom en NAF-ansatt sier til deg at i Canada så kreves det for å leie utleiebil, så kan dette også være bullshit for enkelte utleieselskaper. Tar forbehold om at det fortsatt kan være noen gjenstridige vanskelige utleieselskaper igjen i Canada, for jeg har jo ikke spurt alle. Nevner Canada fordi det er et land jeg har besøkt mange ganger allerede.

Edit:

Den kanadiske politibetjenten fortalt meg også at han syntes denne EU-førerkortmodellen var lettforståelig, med symbolene på størrelser for kjøretøy. Altså lett lastebil som jeg har C1, var lettforståelig for han tross at han ikke forstod helt språket på førerkortet.
 

Kanskje EU burde omgjøre forskjellige ting til engelsk på førerkortet, selv om noen benelux-land nok ville ha protestert på akkurat det. Engelsk vil uansett være betydelig mer gjenkjennelig for en politibetjent enn hva norsk noen gang kommer til å bli i utlandet.

Førerkort er uansett ikke så vanskelig å tyde, selv språkvanskene.

Endret av G
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Dette må jeg innrømme at jeg ikke skjønte bæret av, beklager. 

Nei, jeg har aldri vært Høyre-politiker, men jeg har vært medlem i Høyre tidligere. Er ikke lenger medlem på grunn av samarbeidet med Frp og statsstøtten til HRS. I tillegg er jeg nok for litt mer solidaritet, og på tross av at jeg eier flere bedrifter er jeg ideologisk uenig i noe av skattepolitikken som jeg mener skaper økende forskjeller i Norge.

Hva mener du her? Sveits har politikere og politiske partier ja.

Ok, beklager misforståelsene om din person.

Men jeg tror andre lett kan ha oppfattet min utgreiing om hvor uredelige politikere kan være. Litt sånn mer uredelig omtrent enn hva advokater kan tillate seg av skitten spill kanskje. Føler ihvertfall det selv.

Takk for informasjonen om at Sveits har politikere. Da har de altså ikke et 100 % direkte demokrati de heller antar jeg dette blir til..

Endret av G
Lenke til kommentar

Frp-topp advarte mot svenske tilstander etter én voldsepisode
https://www.nrk.no/innlandet/frp-representant-mener-hamar-star-i-fare-for-svenske-tilstander-1.15596871

Sitat

Politiet kjenner ikke til gjengkriminalitet. Ordfører mener det er dypdykk i brune gjørmehull.

Etter en voldsepisode natt til lørdag i Hamar, der en etnisk norsk mann ble sendt til sjukehus, valgte stortingsrepresentanten å poste et innlegg på Facebook der han advarer mot «svenske tilstander».

Begrepet ble mest kjent etter at Sylvi Listhaug besøkte drabantbyen Rinkeby i Stockholm i 2017. Det er knyttet til gjengkriminalitet og integreringsproblemer i den svenske bydelen.

Sitat

Advarer ikke

Politiet i Hamar ser ingen grunn til å advare.

– Vi ser ikke at folk med utenlandsk bakgrunn skiller seg ut fra etnisk norske i voldsstatistikken, sier krimsjef i Hamar Rune Strand.

Han legger til at antallet voldssaker i Hamar har gått ned det siste året.

I innlegget Tor André Johnsen postet på Facebook skriver han at voldshendelsen i Hamar er «enda et trist og uakseptabelt eksempel på såkalte nye landsmenn som kynisk og bevisst skader uskyldige».

Det til tross for at politiet ikke er ferdig med etterforskningen og derfor ikke kan si hva som egentlig skjedde.

– Vi jobber med vitneavhør, sier politiadvokat Nina Østvold i Innlandet politidistrikt.

En etnisk norsk mann skal ha blitt utsatt for vold og ran av flere menn med det politiet beskriver som personer med utenlandsk utseende natt til lørdag. Politiet vil ikke oppgi etnisitet til mennene som er sikta i saken. De undersøker om det også var andre som var involvert.

Men alle er bosatt i Mjøsregionen og politiet sier det er en slags relasjon mellom partene.

Johnsen mener det kan tyde på gjengtendenser.

Krimsjef i Hamar, Rune Strand, sier de ikke kjenner til gjengkriminalitet i Hamar.

– Vi mener vi føler vi har en god oversikt over kriminalitetsbildet i Hamarområdet og har ikke avdekket noen sånne typer miljøer, sier han.

Stortingsrepresentanten for Frp mener likevel det er grunn til å være på vakt.

Noen ganger er enkelte politikere så overdrevent stereotypiske at det blir til humor 😅 Men fra spøk til alvor, så grenser dette mot diskriminering og forhåndsdømming, og det må man være veldig forsiktig med spesielt når man er opptatt av å skjære en gruppe mennesker under én kam.

Endret av Snikpellik
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (15 timer siden):

Og man så jo hvor dårlig kommunisme fungerte som styreform.

Man så Leninisme, Stalinisme, og tilsvarende. Noen ekte kommunisme har man faktisk aldri sett noe til. Litt av det er på grunn av at det er et utopisk mål, og en av kjernene i kommunisme er at det ikke noen direkte styreform. 

Kommunisme er nemlig en tilstand uten noen behov for regjering, og planløsningen til diktatorene i gamle Sovjet, og de som emulere dette, er i all definisjon ikke kommunisme. De var heller ikke sosialistiske. Det er litt merkelig at man lett påpeker at Nord Korea ikke er en folkerepublikk, som de selv hevder, men ikke klarer å undersøke om Sovjet, Kina, og andre land faktisk er det de selv hevder. 

Det gagnet de mektige i vesten å kalle de for sosialister og kommunister. De klarte å slå ned på rettighetene til de aller fleste med slike påstander. Det gagnet de mektige i Sovjet å hevde at de var sosialister og kommunister. De klarte også å slå ned på rettighetene til de aller fleste med slike påstander. Tenk å la seg lure så lett av makthavere. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...