Jump to content
Redaksjonen.

Er trefaselading på det særnorske strømnettet egentlig tillatt?

Recommended Posts

QUMCUMJ9 skrev (1 time siden):

Dette var oppklarende !

Er problemet koblingene inne i ladeboksen (eller bilen ?) som ikke er dimensjonert for stor strøm i nøytralleder ?

Etter å ha skummet gjennom artikkelen så skjønte jeg ikke problemet, elektrikeren legger jo opp sikringer og ledninger som skal passe, men han har selvsagt ikke kontroll over hvordan innmaten i ladeboksen er.

Ja, det er ladeboksen / systemet i bilen som er problemet. De er beregnet på å få strøm fra tre faser med nøytralleder (TN-nett), men siden det ikke er så vanlig her i landet er det noen "kreative" elektrikere som har funnet ut at man kan få ut mer effekt enn ved enfasekopling ved å kople laderen til to faser i vårt tradisjonelle IT-nett.

Share this post


Link to post
kremt skrev (1 minutt siden):

Det burde være mulig ved at man gir hvert hus bare 2 faser + null i den siste lederen. Ikke en fullgod løsning selvsagt. Men det er en teoretisk mulighet. Jeg tror man har kjørt simuleringer for å bytte til TN i hele landet men kostnadene er astronomiske. Det er et spørsmål om hva man får igjen for de summene man bruker på det.

Det er flere land hvor 2+N blir brukt, særlig ved spredt bebyggelse. Nå har jordfeilbrytere blitt mye mer utbredt samtidig som netteier har fått mye større press på seg for å fikse jordfeil i sitt nett, så farene ved IT-nettet har også blitt kraftig redusert. Da koster nok 400V veldig mye mer enn det smaker.

Share this post


Link to post

De fleste jordkabler er PFSP 3x16/16. Teoretisk kunne man gitt alle 3 faser og kjørt PEN i jordlederen / flettet jord. Men jeg tror det er noen regler om at dette ikke er tillatt. Jeg tviler likevel på om det hadde vært noen særlig fare med det.

Share this post


Link to post
J-Å skrev (7 timer siden):

N lederen er ikke nødvendigvis dimensjonert for 6.6 kW enfase. 16A ladekabler er ganske vanlig. De er typisk kodet som 20A kabler, men det gir likevel bare 4.6 kW enfase.  Det går greit i enfase, fordi det er en motstand i begge ender som forteller både bilen og ladeboksen hva som er maks strøm.  Men i tofase er det altså en mulighet for at bilen ikke har helt kontroll på N-leder og setter på for mye strøm. Så lenge det står en 16A sikring på N leder så skal det være OK, for det finnes knapt ladekabeler for mindre enn 20A. Standarden definerer riktignok 13A kabler, men 16A er ikke en ekstrem overbelastning for disse. 

Strømmen kommer i andre potens, så det bir 51% mer varmetap ved 16A enn ved 13A. Det kan være mye hvis 13A-kabelen i utgangspunktet er på grensen.

Share this post


Link to post
J-Å skrev (7 timer siden):

Litt flisespikkeri, men det du ser på ams måleren er vanligvis ikke fasestrømmen, men resultantstrømmen i hver faseleder. En fasestrøm vil altså bidra på to av verdiene. En situasjon som du beskriver vil for eksempel inntreffe hvis alle 3 fasene har en last på ca. 18A,  mens den ene i tillegg har last fra laderen på 30A. Det er en viss gevinst i faseforskjellen, men for å komme under 50A vil jeg da tro at laderen må ned mot 20A.

Om huset og laderen trekker strøm over veldig lang tid under disse forutsetningene må jeg nok ned på 20A på laderen men nå hadde bilen ladet med 30A siden klokka 2400 og hovedsikringa taklet dette i litt over 4 timer og oppvarmingsbehovet var mildt sagt spesielt på den tiden så på 25A vil tåleransen for overlast til OV vernet bli forlenget og bilen blir ferdig før sikringa går.
Lader ikke bare om natte lengere men lar bilen lade på 12A fra jeg kommer hjem og til midnatt og 25A etter midnatt som gjør at den er ferdig utpå natta uansett og tidligere en om jeg bare ladet på natta med 30A.
Kjekt med Zaptec og laststyring.

  • Like 1

Share this post


Link to post
36 minutes ago, 2N1711 said:

Strømmen kommer i andre potens, så det bir 51% mer varmetap ved 16A enn ved 13A. Det kan være mye hvis 13A-kabelen i utgangspunktet er på grensen.

Ja, det er et poeng. Men for at 16A sikringen ikke skal gå,  så må altså N leder holdes under 16A. I denne settingen må da L1 og L2 ned  under 10A. Og det gir totalt sett mindre varmeeffekt i kabelen enn 3x13A. 

Share this post


Link to post
kremt skrev (1 time siden):

De fleste jordkabler er PFSP 3x16/16. Teoretisk kunne man gitt alle 3 faser og kjørt PEN i jordlederen / flettet jord. Men jeg tror det er noen regler om at dette ikke er tillatt. Jeg tviler likevel på om det hadde vært noen særlig fare med det.

De aller fleste kabler er 4x16. Hvis man hadde godtatt at jord var i den separate blanke tråden i grøfta kunne man kjørt TN-S med en slik kabel.
 

Alternativt kunne man kjørt TN-C i LS-grøfta og gjort PE-N splitt i inntaksskapet på det enkelte hus hvis man ville. Men neida. Man skal liksom ha 5x… kabel i LS-grøfta og PEN splitt i trafokiosk. 
det er ikke kostnadene til trafo som er helt avskrekkende for overgang til 400 V system. Heller ikke ombyggingen av det enkelte hus.. det er gravingen av kabelen mellom som er dyr! Og det, bare fordi noen ikke orker å ta stilling til om det kan merkes annerledes slik at man får et tryggere, mer funksjonelt og standardisert anlegg enn om man fortsetter som i dag  

Det er 230 V systemet som er spesialtilfellet her til lands, og som vi må få bort. NEK/REN må legge frem en måte vi kan gjøre det på med den kabelen som allerede er der.

 

 

Edited by rm84
  • Like 3

Share this post


Link to post
6 minutes ago, rm84 said:

Alternativt kunne man kjørt TN-C i LS-grøfta og gjort PE-N splitt i inntaksskapet på det enkelte hus hvis man ville. Men neida. Man skal liksom ha 5x… kabel i LS-grøfta og PEN splitt i trafokiosk. 

Dette hørtes ikke riktig ut. Har du kilde på dette?

Share this post


Link to post

Nei.

Dette avhenger av hvor du bor.

Du kan enkelt kjøpe en trafo og lage ditt eget TN nett i garasjen hvis behovet for stor lade-effekt er ønskelig. Tipper en 11kw trafo koster 14-15k. Noe som er overkommelig mtp. at den kan brukes på fremtidige biler også..

Share this post


Link to post
Einarj skrev (14 minutter siden):

Nei.

Dette avhenger av hvor du bor.

Du kan enkelt kjøpe en trafo og lage ditt eget TN nett i garasjen hvis behovet for stor lade-effekt er ønskelig. Tipper en 11kw trafo koster 14-15k. Noe som er overkommelig mtp. at den kan brukes på fremtidige biler også..

Jepp og har 1800 W tomgangstap…

  • Like 1

Share this post


Link to post

Tror du trenger en oppdatering på hvordan TNcs praktiseres. Grøftejord fra everket føres ikke inn til boliger...

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
1 hour ago, rm84 said:

De aller fleste kabler er 4x16.

NÅ ja. Hva tror du er vanlig i hus fra 70-80-90 tallet, 3 eller 4 faseledere + jord? Det spiller liten rolle hvordan ting er lagt opp nå til dags på akkurat dette.

  • Like 1

Share this post


Link to post
23 hours ago, FrihetensRegn said:

Så uansett hvor på landet man bor så kan man nå få tilgang til 400V TN nett så lenge trafo bygges om eller det kommer på plass en ny?

Har ikke hørt om noe annet. IT-nett er utgått praksis. TN er standard på nytt i Norge.

Edited by Wisd0m

Share this post


Link to post
kremt skrev (3 timer siden):

De fleste jordkabler er PFSP 3x16/16. Teoretisk kunne man gitt alle 3 faser og kjørt PEN i jordlederen / flettet jord. Men jeg tror det er noen regler om at dette ikke er tillatt. Jeg tviler likevel på om det hadde vært noen særlig fare med det.

Har aldri sett dette som inntakskabel fra nett, men det er jo mulig det brukes noen steder.

Mener å huske at for boliger pleier det å være grønn tfxp 4G25 aluminium eller 4G50.

For IT bruker man 3 faseledere + jord (PE).

For TN bruker man 3 faseledere + kombinert jord og nøytral (PEN).

Da er det lite som skal gjøres i netteiers anlegg, det er sikringsskapet i bolig som må endres, og kurser dersom de ikke tilfredsstiller krav til 400V TN.

  • Heart 1

Share this post


Link to post

Er ikke noe av poenget med IT-nett at man bruker lokal jord? 2 eller 3 kabler inn i huset, jord fra vannrørene eller jordspyd?

Share this post


Link to post
22 minutes ago, RJohannesen said:

Har aldri sett dette som inntakskabel fra nett, men det er jo mulig det brukes noen steder.

Mener å huske at for boliger pleier det å være grønn tfxp 4G25 aluminium eller 4G50.

Jeg også vet hvordan det gjøres NÅ. Det er ikke problemet. Det snakkes om hvordan man kunne bygget om til TN i hele landet, og da må man ta i betraktning hvordan det faktisk er i de fleste hus rundt omkring. Det ble bygget ekstreme mengder hus på 70-80-90 tallet, og de fleste har IT-nett.

 

Share this post


Link to post
Kahuna skrev (1 minutt siden):

Er ikke noe av poenget med IT-nett at man bruker lokal jord? 2 eller 3 kabler inn i huset, jord fra vannrørene eller jordspyd?

Jo, men kabler leveres med jordleder. Og med masse firskjellige netteiere, og elektroinstallatører så er nok dette gjort litt forskjellig rundtomkring. Noen steder er netteiers jord koblet til kabelen for jording av kabelen, men skal ikke kobles i bolig, andre steder mener jeg å ha hørt at denne har vært koblet til i bolig i tillegg til lokal jord.

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
kremt skrev (6 minutter siden):
RJohannesen skrev (29 minutter siden):

Har aldri sett dette som inntakskabel fra nett, men det er jo mulig det brukes noen steder.

Mener å huske at for boliger pleier det å være grønn tfxp 4G25 aluminium eller 4G50.

For IT bruker man 3 faseledere + jord (PE).

For TN bruker man 3 faseledere + kombinert jord og nøytral (PEN).

Da er det lite som skal gjøres i netteiers anlegg, det er sikringsskapet i bolig som må endres, og kurser dersom de ikke tilfredsstiller krav til 400V TN.

Jeg også vet hvordan det gjøres NÅ. Det er ikke problemet. Det snakkes om hvordan man kunne bygget om til TN i hele landet, og da må man ta i betraktning hvordan det faktisk er i de fleste hus rundt omkring. Det ble bygget ekstreme mengder hus på 70-80-90 tallet, og de fleste har IT-nett.

 

Jeg skrev ikke nødvendigvis om hva som installeres nå, men om hva heg har vært borti og sett på de siste 25 år av nye og gamle kabelinntak.

Men mye gammelt er luftinntak og der er det typisk bare tre (eller to) faseledere og ingen jord.

Share this post


Link to post
2N1711 skrev (5 timer siden):

Det er flere land hvor 2+N blir brukt, særlig ved spredt bebyggelse. Nå har jordfeilbrytere blitt mye mer utbredt samtidig som netteier har fått mye større press på seg for å fikse jordfeil i sitt nett, så farene ved IT-nettet har også blitt kraftig redusert. Da koster nok 400V veldig mye mer enn det smaker.

Å bytte bare for å bytte på et fullt fungerende anlegg med mange leveår igjen er selvsagt astronomisk dyrt og meningsløst. Oppgradering til TN bør gjøres i forbindelse med totalrenovering av det elektriske anlegget i bygget. Da blir det ikke fullt så dyrt. Kommer selvsagt an på avstand og gravekostnader, men for noen vil det være overkommelig. Derfor mener jeg trafoer med dobbel sekundærside er en god start. Om noen tiår når de fleste abbonentene på den trafoen bruker TN, og man tilfeldigvis skal bytte trafo, da kan man vurdere ren TN-trafo + en liten TN/IT for de gjenværende IT-abbonentene. Eventuelt vurdere å sponse ombygging. Sistnevnte kan jo være gunstig for boliger uten trefasekurser. (Tre faser inn til sikringskapet betyr som kjent ikke at det må finnes trefase kurser i anlegget.)

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...