Gå til innhold

Hva er det mest bilvennlige partiet?


Anbefalte innlegg

Som tittelen sier, hva er det mest bilvennlige partiet. Min "hjertesak" er biler, men det virker som partiene nærmest konkurrerer i å være størst motstander av privatbilen nå for tiden.

Er det noen partier som utmerker seg som "bilistenes parti"? Joda, jeg vet FrP pleier å kalle seg dette, men de har strengt tatt mistet all troverdighet på det området... Og Senterpartiet blir fort uaktuelt nå som samarbeidspartner AP åpner for å innføre parkeringsavgift på private parkeringsplasser.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det nærmeste man kommer er FRP, og de fikk til noe når de var i regjering. Og alle som har fulgt litt med i norsk politikk vet at det de lovet før de gikk inn i regjering ikke ville gå igjennom. Aldri tro på en politiker.

Ellers så er det SP som tenker litt på bil i distriktene, men de vil samarbeide med AP og Støre som vil gjøre alt for å bli statsminister, og tar med seg SV, og hvis de må for å få full makt MdG selv om de sier de er uaktuelle nå. Da er det døden for bil i Norge.

Siste partiet er Bompengepartiet som bare er røl.

Lenke til kommentar

FrP, FNB, SP og Liberalistene. FrP er mest realistisk, de fikk til mye i regjering for samferdsel og bilpolitikken, men da mesteparten av partiene på Stortinget er for bompenger og høye skatter og avgifter på bil, utenom elbiler, så kan man ikke få til mye. FrP må få 51% av stemmene i det kommende Stortingsvalget om det skal bli slutt på bompenger, lavere avgifter på drivstoff og flere motorvveier med høy hastighet.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bilvennlegheit blir eit veldig smalt kriterie å basere seg på, særleg når du også har andre politiske preferanser som du også vil tillegge vekt.

Det er nok FrP og Sp som er minst opptatt av å redusere bruken av privatbil.

Ellers så er det også ein definisjonssak kva du legg i bilvennlegheit. Sjølv ikkje MDG er direkte imot privatbilen, dei vil berre fokusere på å tilrettelegge for at kollektive alternativ skal blir betre.
FrP er bilvenlege i den forstand at dei ikkje ynskjer mindre avgifter, som igjen vil føre til at det blir billegare å kjøpe og bruke privatbil.
Sp er bilvenlege i den forstand at dei ikkje ynskjer strenge reguleringar som ikkje ivaretek transportbehovet i grisgrendte strøk.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (På 13.4.2021 den 10.19):

FrP, FNB, SP og Liberalistene. FrP er mest realistisk, de fikk til mye i regjering for samferdsel og bilpolitikken, men da mesteparten av partiene på Stortinget er for bompenger og høye skatter og avgifter på bil, utenom elbiler, så kan man ikke få til mye. FrP må få 51% av stemmene i det kommende Stortingsvalget om det skal bli slutt på bompenger, lavere avgifter på drivstoff og flere motorvveier med høy hastighet.

Er enig at under Solvik hadde Norge en bra samferdsels og bilpolitikk. Jeg er litt uenig at man skal stemme et stort parti bare fordi det er stort, og mener man kan like gjerne stemme FNB eller Lib, hvis det er andre ting man er uenig med FRP i (velferdsmodellen eller asylpolitikk). Det at man stemmer et lite parti selv om ikke de vinner er med å forandre politikken til de andre store partiene, og dette er da med å forme norsk politikk. Sp sin bilpolitikk er helt ok hvis man tilhører venstresiden, men de har gått på noen blemmer politisk når det kommer til bilpolitikk i Oslo. 

Lenke til kommentar

Frp kanskje, men spørs hva som er hjertesaken din er innen "biler". For eksempel er kanskje ikke Frp partiet for deg om det er veisikkerhet du er opptatt av. Norge er nå for femte året på rad det landet i Europa med færrest omkomne i trafikken målt i forhold til folketall, men Frp gikk nylig ut og sa de ønsker å fjerne prikkebelastningen for overtredelser i trafikken. De vil altså fjerne noe som fungerer best i Europa, og som er med å beskytte oss mot uansvarlig kjøring og lovbrudd. 

Ellers har Arbeiderpartiet i dag sagt de går til valg på å skjerme pumpeprisen fra økning og økt pendlerfradrag, men de vil innføre avgift på elbiler med nypris over 600.000,-.

Senterpartiet kom med en ganske oppsiktsvekkende og etter min mening sprø uttalelse forrige uke, nemlig at de vil la fylle/ruskjørere slippe straff dersom de monterer alkolås i bilen.

Dersom du bor i en storby og kjører elbil er MDG helt uironisk et godt alternativ. Mer beboerparkering som gjør det lettere å parkere for deg som bor der, flere ladepunkter og færre konkurrenter på veien. For min del personlig har deres bilpolitikk gjort hverdagen enklere for meg.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (12 timer siden):

Dersom du bor i en storby og kjører elbil er MDG helt uironisk et godt alternativ. Mer beboerparkering som gjør det lettere å parkere for deg som bor der, flere ladepunkter og færre konkurrenter på veien. For min del personlig har deres bilpolitikk gjort hverdagen enklere for meg.

De er ikke ett godt alternativ. De vil bli kvitt bilen helt, inkludert elbilen. Beboerparkeringen har vært en bra løsning i sentrum, men når man kommer utenfor sentrum hvor det ikke har vært ett problem, så har det nå blitt verre da de har innført beboerparkering og satt opp 2 timers betaling der det ikke har vært noe fra før, og dermed ødelagt for flere.

De vil også innføre parkeringsavgift på privateiendom, slik at hvis du i verstefall har en enebolig i Oslo så ønsker de å hente inn avgift derifra også. I første omgang så er det bedrifter osv de vil gå etter: https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2021/04/12/195751886/arbeiderpartiet-apner-for-kommunal-parkeringsavgift-pa-privat-eiendom

Her har de med seg AP og SV også.

De fleste partier i Norge har sine gode saker, men de har også sine usmaklige saker, så man må finne ut hva de faktisk vil greie å få igjennom hvis man stemmer dem inn i en regjering.

Det går an å se hvordan det går med bompengeselskapet også, og de har fått skikk på rekkene sine. De blir vel som MdG, men bare for bilen. Men det har jo egentlig bare vært bråk der siden forrige valg virker det som. 

Det man kan ønske seg er nok ett parti som jobber for folket, og ikke partiet, og det må man nok se lenge etter, så vi får håpe SP får nok stemmer til å ha mye makt mot AP tilhøsten, slik at vi kan slippe MdG på landsbasis.

 

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (1 time siden):

Rødt er mot usosiale avgifter som bompenger, fordi de slår veldig skjevt ut.

Men de er for å begrense bilbruken.

Snikpellik skrev (14 timer siden):

Dersom du bor i en storby og kjører elbil er MDG helt uironisk et godt alternativ. Mer beboerparkering som gjør det lettere å parkere for deg som bor der, flere ladepunkter og færre konkurrenter på veien. For min del personlig har deres bilpolitikk gjort hverdagen enklere for meg.

Da har du ikke fulgt med i timen. Joda, MDG liker elbilen bedre enn bensinbilen, men de er likevel for å fjerne parkeringsplasser i sentrum, og for å innføre bilfrie soner. Når de i tillegg ønsker å kunne kreve parkeringsavgift på private parkeringsplasser så er det ikke lenger noen tvil.

På andre saker jeg bryr meg sånn passe om, så er det såpass liten forskjell mellom partiene at det er bilpolitikken som kommer til å være avgjørende for hvem jeg stemmer for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (3 minutter siden):

Da har du ikke fulgt med i timen. Joda, MDG liker elbilen bedre enn bensinbilen, men de er likevel for å fjerne parkeringsplasser i sentrum, og for å innføre bilfrie soner. Når de i tillegg ønsker å kunne kreve parkeringsavgift på private parkeringsplasser så er det ikke lenger noen tvil.

På andre saker jeg bryr meg sånn passe om, så er det såpass liten forskjell mellom partiene at det er bilpolitikken som kommer til å være avgjørende for hvem jeg stemmer for.

Joda, jeg har fulgt med i timen. Det jeg snakket om er min egen personlige opplevelse med effekten av MDGs bilpolitikk der jeg bor og lever, som har vært svært positiv for min del selv om jeg kjører bil. Sånn er det faktisk for noen. Jeg har ingen problemer med å se hvorfor det er problematisk for andre, som har andre behov.

Når dette er sagt så er jeg også for ytterligere begrensinger på biltrafikk i storbysentrum, da jeg mener dette er gjort med stor suksess i byer som København, Hamburg og München, men det blir vel en annen diskusjon igjen. Den blir som regel for krigersk når personer som gjerne ikke bor og lever i sentrum av en by blir ganske trigga. Likevel synes jeg det er viktig for debatten at bilpolitikk for mange er mer enn populisme, bompenger og høyere fartsgrenser. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
12 minutes ago, Kajac said:

Men de er for å begrense bilbruken.

Da har du ikke fulgt med i timen. Joda, MDG liker elbilen bedre enn bensinbilen, men de er likevel for å fjerne parkeringsplasser i sentrum, og for å innføre bilfrie soner. Når de i tillegg ønsker å kunne kreve parkeringsavgift på private parkeringsplasser så er det ikke lenger noen tvil.

 

Er det noen partier som er imot bilfrie soner? Tror selv ikke FrP vil ha biler på fotballbanen, utenfor brygga ved operaen eller midt på hardangervidda..

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (25 minutter siden):

Er det noen partier som er imot bilfrie soner? Tror selv ikke FrP vil ha biler på fotballbanen, utenfor brygga ved operaen eller midt på hardangervidda..

Du forstår hva jeg mener. Og SP er i mot i hvert fall. Uten at jeg kan si det med sikkerhet vil jeg også tro at Frp er i mot.

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (2 timer siden):

Tror selv ikke FrP vil ha biler på fotballbanen, utenfor brygga ved operaen eller midt på hardangervidda..

Hehe, Frp ønsket selvfølgelig ikke å bygge Operaen i det hele tatt. På denne tiden var Per Sandberg kulturpolitisk talsmann i Frp og jeg husker godt blikket hans da Bjørvika ble vedtatt fremfor Vestbanen for det nye bygget. Frp ville faktisk bygge motorveibro over området og bevare Bispelokket. Rimelig glad det ikke ble sånn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (10 minutter siden):

Hehe, Frp ønsket selvfølgelig ikke å bygge Operaen i det hele tatt. På denne tiden var Per Sandberg kulturpolitisk talsmann i Frp og jeg husker godt blikket hans da Bjørvika ble vedtatt fremfor Vestbanen for det nye bygget. Frp ville faktisk bygge motorveibro over området og bevare Bispelokket. Rimelig glad det ikke ble sånn.

Det er ikke jeg. Vil heller ha en motorveibro der en det stygge funkis-oprashuset som står der i dag. Her hadde FrP og Sandberg helt rett! 

Lenke til kommentar

Ikke et politisk parti men hvis du har interesse for bil, bil som hobby og bilpolitikk så vil jeg anbefale medlemskap i Amcar. De har vel gjort mer for bilentusiastene de siste 30 årene enn hva NAF har gjort noensinne.

Du trenger ikke å ha amerikaner for å bli medlem, de har også gode avtaler på forsikring, veihjelp og de samarbeider med en rekke andre klubber.

https://amcar.no/bilpolitisk

 

Lenke til kommentar
On 4/13/2021 at 9:42 AM, Kajac said:

Som tittelen sier, hva er det mest bilvennlige partiet. Min "hjertesak" er biler, men det virker som partiene nærmest konkurrerer i å være størst motstander av privatbilen nå for tiden.

Er det noen partier som utmerker seg som "bilistenes parti"? Joda, jeg vet FrP pleier å kalle seg dette, men de har strengt tatt mistet all troverdighet på det området... Og Senterpartiet blir fort uaktuelt nå som samarbeidspartner AP åpner for å innføre parkeringsavgift på private parkeringsplasser.

"bilvennlige" er et for vidt begrep for å svare på spørsmålet ditt.

Er "mange flotte veier/dyr infrastruktur, og mye bompenger" mer eller mindre bilvennelig enn "elendige veier og ingen bompenger"?

Er momsfritak på elbiler bilvennelig eller bilfientlig?

Frp er, i mine øyne, en ren populist i bilspørsmål og har ingen troverdighet på dette feltet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...