Gå til innhold

Hege Storhaug - radikal?


Anbefalte innlegg

debattklovn skrev (5 minutter siden):

https://www.nettavisen.no/nyheter/barum-kommune-i-hoyberedskap-foran-sian-demonstrasjon-slik-jobber-politiet/s/12-95-3424118592

Idag er det SIAN-demonstrasjon i Bærum, begynner kl 13. Håper den går fredelig for seg og at ingen intolerante islamister angriper noen, det være seg politiet, SIAN, eller andre. 

Det er på overtid at vi nå i samfunnet klarer  å ha en samfunnsdebatt der man ikke fysisk angriper sine meningsmotstandere. 

Også en god post, men det hadde vært en fordel om sian klarte å føre samfunnsdebatten sin på en annen måte en reinspikka hatprat, evt om de vinkler den mot radikale islamister fremfor alle muslimer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
debattklovn skrev (9 minutter siden):

https://www.nettavisen.no/nyheter/barum-kommune-i-hoyberedskap-foran-sian-demonstrasjon-slik-jobber-politiet/s/12-95-3424118592

Idag er det SIAN-demonstrasjon i Bærum, begynner kl 13. Håper den går fredelig for seg og at ingen intolerante islamister angriper noen, det være seg politiet, SIAN, eller andre. 

Det er på overtid at vi nå i samfunnet klarer  å ha en samfunnsdebatt der man ikke fysisk angriper sine meningsmotstandere. 

Jeg mener det beste hadde vært å ignorere provokatørene i ISIAN og ikke gi dem den oppmerksomheten de faktisk ønsker seg. Motdemonstrantene går i den fella SIAN har satt opp for dem - gang på gang på gang.

Endret av Morromann
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nesten.

Å være villig til å la urett ramme andre grupper er faktoren som konsekvent blir oversett -- og er en av de viktigste bidragsyterne til at kupp ikke forutses, og at de lykkes.

'Hvorfor gjorde ingen noe..?' er det vanligste spørsmålet som stilles i historieundervisningen.

Boiling frog er en myte når det kommer til frosker, men stemmer godt for ekstremisme fra egen side.

Endret av Red Frostraven
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (1 minutt siden):

Nesten.

Å være villig til å la urett ramme andre grupper er faktoren som konsekvent blir oversett -- og er en av de viktigste bidragsyterne til at kupp ikke forutses, og at de lykkes.

'Hvorfor gjorde ingen noe..?' er det vanligste spørsmålet som stilles i historieundervisningen.

Det er også dette spørsmålet sian stiller,, i sin vrangforestilling. 

De er redd for at alle muslimer (paranoia) skal slutte seg til radikal islam. På lik linje som at folk er redde for at alle innvandringsskeptiske mennesker (paranaoia) skal stille seg bak det sians ekstremister sier. 

Derfor blir debatten ekstrem, og stemplene hagler.  

Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (41 minutter siden):

 

Som postet tidligere, så mener SIAN-topper at muslimer er farligere enn terroristen fra Utøya

 

Med forbehold om at sitatet kan tolkes på flere måter er jo dette korrekt. Hadde vi hatt et velfungerende samfunn ville aldri ABB gjort det han gjorde. Muslimer flest, derimot, vil dra ethvert samfunn mot et sharia-samfunn.

Og husk: problemet med et sharia-samfunn er ikke bare det at folk henrettes uten god grunn osv, som er utilgivelig nok. Det handler også om at alt vil gå tilbake mot steinalderen teknologisk og vitenskapelig. 

Alle muslimske land er diktaturer uten ytringsfrihet, og dette fører alltid til fattigdom og stagnasjon. Nord-koreanere har blant de høyeste IQ-nivåene i verden, men pga diktaturet skaper de ikke noe som helst. De kan i beste fall kopiere ting andre har funnet oppt med mer eller mindre hell. Muslimer virker ofte også generelt ganske virkelighetsfjerne. Typiske eksempler er "komiske Ali" som sa at det ikke var amerikanere i Irak mens tanksene rullet i bakgrunnen. Eller en muslim jeg møtte, som sa "Hvis det skjer et muslimsk terrorangrep i Norge kommer alle vi muslimer til å bli kasta ut på dagen." Dette er helt virkelighetsfjernt å si. Hvordan skal det gå med vitenskapen og teknologien om dette er det normale virkelighetsforståelsenivået? Filosofien? Litteraturen?

"China should come to the plane"
 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
DarkwingDuck666 skrev (1 minutt siden):

Eller en muslim jeg møtte, som sa "Hvis det skjer et muslimsk terrorangrep i Norge kommer alle vi muslimer til å bli kasta ut på dagen." Dette er helt virkelighetsfjernt å si. Hvordan skal det gå med vitenskapen og teknologien om dette er det normale virkelighetsforståelsenivået? Filosofien? Litteraturen?

Jeg synes ikke det var et veldig overbevisende eksempel.

Et menneske du møtte overdrev samfunnets villighet til å reagere mot en gruppe, og ut fra det slutter du at islam fører til at vitenskapen går ad undas?

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (26 minutter siden):

Det er også dette spørsmålet sian stiller,, i sin vrangforestilling. 

De er redd for at alle muslimer (paranoia) skal slutte seg til radikal islam. På lik linje som at folk er redde for at alle innvandringsskeptiske mennesker (paranaoia) skal stille seg bak det sians ekstremister sier. 

Derfor blir debatten ekstrem, og stemplene hagler.  

Det er ingen vrangforestilling at flere vestlige samfunn har bevegd seg ekstremt til høyre.

Det er er vrangforestilling at venstre har bevegd seg mot venstre; det er bare en reaksjon på at høyresiden har bevegd seg mot høyre, en reaksjon i form av kraftigere og mer kritikk mot høyreekstremisme som faktisk har økt i omfang. 

https://www.v-dem.net/media/filer_public/f3/f0/f3f09467-bcf7-4f8a-9ad9-e83171673705/v-dem_resourceguide_20-05-28_final-better.pdf

USA er perleeksempel:

2021-01-07.thumb.png.e4f2252b3f824cd939a61b1631231961.png

https://www.theguardian.com/us-news/2020/oct/26/republican-party-autocratic-hungary-turkey-study-trump

Demokratene anklages for å ha bevegd seg mot venstre, men har essensielt bare tilpasset seg forskning på transeksuelle, som eneste store politiske bevegelse til venstre.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (13 minutter siden):

Jeg synes ikke det var et veldig overbevisende eksempel.

Et menneske du møtte overdrev samfunnets villighet til å reagere mot en gruppe, og ut fra det slutter du at islam fører til at vitenskapen går ad undas?

-k

Det var bare et eksempel... Og ikke det eneste jeg ga. Hvilke fremskritt får man fra muslimske land, Knutinh? Kan du nevne noe som de klarer å produsere uten vestlig hjelp?

Se da bortifra den arabiske gullalder, hvor de leste aristotelisk filosofi osv, før dette ble straffbart med døden.

Endret av DarkwingDuck666
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (4 minutter siden):

Det er ingen vrangforestilling at flere vestlige samfunn har bevegd seg ekstremt til høyre.

Det er er vrangforestilling at venstre har bevegd seg mot venstre; det er bare en reaksjon på at høyresiden har bevegd seg mot høyre, en reaksjon i form av kraftigere og mer kritikk mot høyreekstremisme som faktisk har økt i omfang. 

https://www.v-dem.net/media/filer_public/f3/f0/f3f09467-bcf7-4f8a-9ad9-e83171673705/v-dem_resourceguide_20-05-28_final-better.pdf

Nei, alle ser jo det at andelen høyrekstreme både blant etniske nordmenn og muslimske nordmenn øker. Slik er det ellers i verden også. andelen radikale islamister og andelen radikale rasister øker. 

Men jeg opplever ikke helt at du svarer på det jeg poster. 

Min observasjon da, er at enten så legger man skylda på "sian" (du) eller så legger man skylda på Islam (andre brukere på forumet).  Det hjelper ingenting, annet enn at man kanskje får forsterket sin egen tanke om at man har rett, siden motstanderen er en idiot. 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (52 minutter siden):

https://www.nettavisen.no/nyheter/barum-kommune-i-hoyberedskap-foran-sian-demonstrasjon-slik-jobber-politiet/s/12-95-3424118592

Idag er det SIAN-demonstrasjon i Bærum, begynner kl 13. Håper den går fredelig for seg og at ingen intolerante islamister angriper noen, det være seg politiet, SIAN, eller andre. 

Det er på overtid at vi nå i samfunnet klarer  å ha en samfunnsdebatt der man ikke fysisk angriper sine meningsmotstandere. 

Enig, nå er jeg ikke noe fan av SIAN, men jeg fordømmer de som bruker vold for å tie en meningsmotstander. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (Akkurat nå):

...nå er jeg like kritisk til høyreeekstremister på begge sider...

Det er bare ekstremt mye færre ekstreme muslimer i Norge og vesten.

Ja, men samtidig så opplever jeg sjeldent innlegg fra deg som særlig Islamkritiske, de går som oftest mot sian, men det er selvfølgelig greit. Tankegangen til sian må motarbeides, på lik linje som Islam som ideologi bør motarbeides.  Jeg opplever innlegg fra deg ofte som gode, saklige og dokumenterte, men de er alltid i en overvekt mot den ene siden kontra den andre. På den måten vil du lett bli satt i en bås, det er litt synd. 

Det at det er færre ekstremistiske muslimer i norge er helt riktig, og det er her jeg har prøvd å få folk til å forstå hvorfor mennesker blir voldelige og kriminialitet oppstår, at det ikke er så enkelt som ta "det er fordi de er muslimer".  

 

Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (1 time siden):

Feilen er at det fremdeles er en bokanmeldelse, ikke en historisk artikkel om slavehandelen

Det er greit nok, men faktaopplysningene er jo tilleggsinformasjon fra Dagbladet. Så igjen, hva er feil med informasjonen? Den er jo til og med fra "mainstream media" og en aktør som er spesielt kritisk til SIAN :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (5 minutter siden):

Ja, men samtidig så opplever jeg sjeldent innlegg fra deg som særlig Islamkritiske, de går som oftest mot sian, men det er selvfølgelig greit. Tankegangen til sian må motarbeides, på lik linje som Islam som ideologi bør motarbeides.  Jeg opplever innlegg fra deg ofte som gode, saklige og dokumenterte, men de er alltid i en overvekt mot den ene siden kontra den andre. På den måten vil du lett bli satt i en bås, det er litt synd. 

Det at det er færre ekstremistiske muslimer i norge er helt riktig, og det er her jeg har prøvd å få folk til å forstå hvorfor mennesker blir voldelige og kriminialitet oppstår, at det ikke er så enkelt som ta "det er fordi de er muslimer".  

 

...er det noen som forsvarer ekstrem islam, slik folk på forumet forsvarer Trump, den brune delen av FrP, SIAN, Proud Boys, Andy Ngo, HRS, og andre elementer på den brune høyresiden..?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (1 minutt siden):

...og hvordan kom du over den bokanmeldelsen fra 2005 egentlig..?

Den ble linket til i tidligere debatt(er) på VGD. Jeg var ikke engang klar over at araberne sitt slaveri av både hvite og afrikanere var så omfattende som det var. På skolen lærte man jo mye om USA og Europa sitt slaveri. Men ikke dette. Araberne behandlet til og med sine slaver verre, f.eks så var det vanlig å kutte kjønnsorganet av menn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (14 minutter siden):

...er det noen som forsvarer ekstrem islam, slik folk på forumet forsvarer Trump, den brune delen av FrP, SIAN, Proud Boys, Andy Ngo, HRS, og andre elementer på den brune høyresiden..?

Nei, det er det ikke, men jeg tror ikke den rette måten å få de til å forstå at de tar feil på er å kun argumentere mot de og kalle de rasister. Prøv å forstå hvor de kommer fra, vis at man kan forstå hvorfor de tenker slik, så kanskje det blir enklere å få de til å skifte mening over tid. Dette innebærer at man til en viss grad må være enig i noe av det de sier, som feks at Islam som ideologi er farlig. 

Jeg har blitt kalt ridder av sian, og en naiv person som nærmest ønsker en Islamsk takeover på dette forumet, det tar jeg som et kompliment, det betyr at jeg forstår begge siders frustrasjon og at jeg har klart å vise det

 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (13 minutter siden):

Hvor vanlig var det, og kilde..?

Kilden er boken til Kirsten Valeur, Slaveriet indenfor islam (2013)

En setning i Valeurs bok som bør få det til å gå kaldt nedover ryggen på alle, også dagens muslimer, er denne: «Karakteristisk for det muslimske slaveri var utbredelsen af kastrerede mænd; eunukker» (2013:14). Kastrering er enkelt sagt å skjære av testiklene (kjemisk kastrering er et moderne fenomen). Faren for å blø i hjel er stor.

Organisert islamsk slaveri er første gang dokumentert i Darfur, i dagens Sudan, i år 652. En kristen høvding måtte underskrive på en fredsavtale som innebar en forpliktelse til årlig å levere hundrevis av slaver til en seirende, islamsk invasjonshær. Avtalen varte helt til 1276.

Arabernes slaveri var altså mer langvarig enn USA/Europa sitt slaveri, muligens mer omfattende og det tok ikke slutt før vesten tvang dem til det. Slaveri tok ikke slutt (formelt) i Oman før i 1970(!). Og man har slaveri den dag i dag i Qatar, så en del arabiske land klarer ikke helt å legge det vekk selv idag. 

Her er også en god og balansert artikkel om norske slaver fra Aftenposten:

Nordmenn var slaver i Afrika (aftenposten.no)

Endret av Ka9nen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er IKKE historisk bestridt at arabere tok hvite slaver. Dette er allmenn historie. Dere lærte det aldri i barneskolen, men det betyr ikke at det ikke skjedde.

Faktisk står det om dette slaveriet allerede i 1001 Natt, i et kapittel hvor en karakter blir testet i sin kunnskap om islam. "Man skal prøve å konvertere hvite slaver, men ikke svarte." Noe som også sier en del om hvor rasistiske de var mot svarte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...