Gå til innhold

Hege Storhaug - radikal?


Anbefalte innlegg

DarkwingDuck666 skrev (3 minutter siden):

Jeg sa islamisme, ikke islam – men de aller fleste muslimer er islamister, og jo, dette er essensielt ganske likt nazisme.

Jeg anmoder deg om å lese alt som skrives i tråden, for det du tar opp er besvart hundre ganger før. Fattigdom og alt det greiene her kan i noen ganger være utløsende faktorer, men det er jo ikke det primære problemet........ 

Jeg spør igjen: Hvis en fattig nazist hater en suksessful jøde,  blir misunnelig, og dreper ham, er problemet da fattigdom? Forskjeller? Eller er det ideologien hans? ....................

Må det være èn av delene? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, shockorshot said:

Heldigvis er det et helt ekstremt lite mindretall som gjør det for islam også.

Det er helt ekstremt mange islamistiske aktive terrororganisasjoner. I tillegg deler en urovekkende høy andel av muslimer mange meninger med de som utfører terror, som er nevnt av andre her i tråden. 

Quote

Da må man jo nesten prøve å definere hvem er de største kristenfundamentalistenene? De som følger boken ordrett og lever fredelig, eller de som følger boken ordrett og dreper for gud.

Det kan du gjøre om du vil. Om det er relevant iforhold til Hege Storhaugs syn på islam er jeg ikke helt sikker på. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
DarkwingDuck666 skrev (5 minutter siden):

Jeg sa islamisme, ikke islam – men de aller fleste muslimer er islamister, og jo, dette er essensielt ganske likt nazisme.

Jeg anmoder deg om å lese alt som skrives i tråden, for det du tar opp er besvart hundre ganger før. Fattigdom og alt det greiene her kan i noen ganger være utløsende faktorer, men det er jo ikke det primære problemet........ 

Jeg spør igjen: Hvis en fattig nazist hater en suksessful jøde,  blir misunnelig, og dreper ham, er problemet da fattigdom? Forskjeller? Eller er det ideologien hans? ....................

Jeg tror heller ikke fattigdom er det primære problemet.

Islam som religion og ideologi kolliderer noenganger med Vesten. Men det er nok ikke så enkelt som at islamisme alene kan forklare kriminalitet, terror og krig. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (6 minutter siden):

Må det være èn av delene? 

Feil spørsmål. 

Tenk på denne måten: Hva burde man gjøre? Burde man belønne nazisten som utførte et mord, ved å gi ham masse penger og en villa? Og dermed håper på at han ikke sjalusidreper en jøde igjen? Eller burde man fordømme ham som ond, kaste ham i fengsel/henrette ham, fordømme og kritisere ideologien hans og de som sverger til den, etc?

Lenke til kommentar
4 minutes ago, debattklovn said:

Det er helt ekstremt mange islamistiske aktive terrororganisasjoner. I tillegg deler en urovekkende høy andel av muslimer mange meninger med de som utfører terror, som er nevnt av andre her i tråden.

Dersom det vinkles opp mot fks. Amerikansk imperialisme er det nok ikke så vanskelig å male et mer forståelig bilde av disse terrororganisasjonene.
Jeg mener ikke selv at drap skal rettferdiggjøre ytterligere drap, men en stor del av forklaringen her er jo en reell og/eller innbilt krig.
Krig er en effektiv katalyst for ekstreme holdninger og ytterliggående rettferdiggjøring.
At disse organisasjonene vokser ut av konflikter og lidelse burde være ganske åpenbart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DarkwingDuck666 skrev (12 minutter siden):

Feil spørsmål. 

Tenk på denne måten: Hva burde man gjøre? Burde man belønne nazisten som utførte et mord, ved å gi ham masse penger og en villa? Og dermed håper på at han ikke sjalusidreper en jøde igjen? Eller burde man fordømme ham som ond, kaste ham i fengsel/henrette ham, fordømme og kritisere ideologien hans og de som sverger til den, etc?

Er det bare èn ting du må gjøre? Hvis jeg må velge, så velger jeg løsning nummer to. 

men, så vil jeg spørre deg enda ett feil spørsmål? Hvordan mener du denne metoden fungerer for å unngå at det skjer igjen, med en ny nazist? 

Jeg ville derfor valgt å
1) Brukt mye tid sette meg inn og forstå hvordan denne hendelsen kunne skje
2) Kastet fyren i fengsel
3) Begynt jobben med å endre forholdene som lå til grunn for at denne mannen begikk kriminaliteten. 

Jeg forstår at du mener dette er ett "søppelmenneske" fordi personen er grunnleggende ond. Jeg ville prøvd å se om det kan ha skjedd ting med denne personen tidligere som førte til at han utførte handlingen FØR jeg dro den konklusjonen
 

Endret av Baranladion
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DarkwingDuck666 skrev (3 minutter siden):

Det du straffer får du mindre av, og motsatt.

er ikke da Islam egentlig inne på noe på enkelte punkter? Stjeling straffes hardt, drap fengsles med drap. Homofili straffes med døden? Men.... dæven, det finnes fortsatt tyver, mordere og Homofile i midtøsten enda, til tross for tusenvis av år med denne tankegangen.

Og nei, jeg mener ikke homofile er galt, men ifølge din teori så burde den slags ikke eksistert i midtøsten, siden det straffes så hardt. 

Ser også i statene at de nesten ikke har noen problemer med drap og narkotika der, selvom de har ekstremt strenge straffer på slikt

Endret av Baranladion
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Atib Azzad said:

Dersom det vinkles opp mot fks. Amerikansk imperialisme er det nok ikke så vanskelig å male et mer forståelig bilde av disse terrororganisasjonene.

Ja, USA har skapt urettmessig lidelse ved å holde kriger i Midtøsten gående altfor lenge. Samtidig har USA også blitt utsatt for urettmessig lidelse av islamistiske organisasjoner. 
Det er også en forskjell på å starte en frigjøringsgruppe fra amerikansk okkupasjon og å starte en islamistisk sharia-terrorgruppe med islamsk verdenskalifat som mål. 

 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (7 minutter siden):

er ikke da Islam egentlig inne på noe på enkelte punkter? Stjeling straffes hardt, drap fengsles med drap. 

Jo, faktisk, men dette er egentlig sunn fornuft jeg forventer av alle, og som man også finner blant mange folkeslag. Det er ikke slik at muslimer er ekstraordinært vise på dette. Man burde heller spørre hva slags hjernevasking som har ført den moderne nordmann til å gå glipp av slik sunn fornuft.

Det gjelder også andre ting, som f.eks:

Olje er bra å bruke

Kjønnssegregering i skolen kan være en god ting

Lojalitet er viktig

Familien burde oppdra sine egne barn

Man burde bygge pene bygninger og ikke stygge

Etc etc 

Endret av DarkwingDuck666
Lenke til kommentar
DarkwingDuck666 skrev (6 minutter siden):

Jo, faktisk, men dette er egentlig sunn fornuft jeg forventer av alle, og som man også finner blant mange folkeslag. Det er ikke slik at muslimer er ekstraordinært vise på dette. Man burde heller spørre hva slags hjernevasking som har ført den moderne nordmann til å gå glipp av slik sunn fornuft.

 

Mener du helt oppriktig at høye straffer og lav terskel for å få straff fører til at det er mindre av den kriminelle handlingen? Er det sunn fornuft? Det er ganske mye statistikk som peker i helt andre retninger.... 

Homofili var feks lenge ulovlig i Norge, nå er det lovlig. Ja, vi SER flere homofile, men blir det flere homofile av at det er lov nå? 

Norge feks, har latterlige lave straffer på ting, veldig mye blir henlagt og få blir straffet, allikevel så har vi ekstremt lite kriminalitet.  

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Her blander du jo snørr og bart. Andelen homofile vil jo være omtrent lik, men mengden homofile handlinger vil trolig ha økt drastisk etter det ble legalisert. Uten at det er negativt såklart. 

"Norge feks, har latterlige lave straffer på ting, veldig mye blir henlagt og få blir straffet, allikevel så har vi ekstremt lite kriminalitet.  "

Sammenlignet med hvilke land? Noen steder i Norge er jo rene krigssonen sammenlignet med f.eks. øst-asiatiske land.

Uansett så er det ikke slik at korrelasjon medfører kausalitet her. Husk f.eks. at nordmenn av natur er ganske fredelige folk. Kun på basis av dette burde man forvente at det er lite kriminalitet her..... Frem til befolkningen byttes ut selvfølgelig.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, debattklovn said:

Ja, USA har skapt urettmessig lidelse ved å holde kriger i Midtøsten gående altfor lenge. Samtidig har USA også blitt utsatt for urettmessig lidelse av islamistiske organisasjoner. 
Det er også en forskjell på å starte en frigjøringsgruppe fra amerikansk okkupasjon og å starte en islamistisk sharia-terrorgruppe med islamsk verdenskalifat som mål.

Jeg forsøker ikke forfekte en slags idé om at en part utelukkende kan klandres, eller mene noe om hva som er rettvis harme, eller ikke.
Poenget mitt er delvis at man ikke kan forvente rasjonell respons når man setter folk under press, da grensene for virkeligheten flytter seg utenfor de rammene (jeg antar) vi kjenner.
Det er lett å sitte utenfor og ha meninger om hvilken respons som er legitm og hvilken som er illegitim.
Igjen vil jeg presisere at jeg ikke støtter noen av disse terrororganisasjonene, men synes de bør gis samme forklaringsrom og forståelsesmodell som den vesten tradisjonelt gir USA i deres respons til atentatet mot tvillingårnene.
-Ikke fordi vi har noe å vinne på å gi krigsstøtte, men fordi ulik krigsstøtte bare vil føre til mer konflikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DarkwingDuck666 skrev (8 minutter siden):

Noen steder i Norge er jo rene krigssonen sammenlignet med f.eks. øst-asiatiske land.

For eksempel har Oman, Bahrain, Qatar og Indonesia færre overlagte drap per innbygger enn Norge. Land som er i all hovedsak muslimske. Det er jo veldig rart om man legger til grunn din logikk om at folk er kriminelle fordi de er muslimer.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

For eksempel har Oman, Bahrain, Qatar og Indonesia færre overlagte drap per innbygger enn Norge. Land som er i all hovedsak muslimske. Det er jo veldig rart om man legger til grunn din logikk om at folk er kriminelle fordi de er muslimer.

De strenge straffene forhindrer det. Men det funker bare der, ikke i andre land. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (7 minutter siden):

De strenge straffene forhindrer det. Men det funker bare der, ikke i andre land. 

Ja, det er mange nyanser og det er litt av poenget mitt. DarkwingDuck666666 mener grunnen til at muslimer som er kriminelle er at de er muslimer. Jeg mener det er et helt latterlig enkelt syn på noe som har veldig mange flere årsaker, nyanser og grunner. Men det har aktuelle bruker allerede avfeid, da hen nektet for at for eksempel fattigdom har noe med kriminalitet å gjøre. Dermed koker det hele ned til at personen vi argumenterer mot må tåle å få overforenklede problemstillinger i retur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (23 minutter siden):

For eksempel har Oman, Bahrain, Qatar og Indonesia færre overlagte drap per innbygger enn Norge. Land som er i all hovedsak muslimske. Det er jo veldig rart om man legger til grunn din logikk om at folk er kriminelle fordi de er muslimer.

Hvorfor er det rart? ...... De vil jo ikke drepe sine egne, i utgangspunktet... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 minutter siden):

Ja, det er mange nyanser og det er litt av poenget mitt. DarkwingDuck666666 mener grunnen til at muslimer som er kriminelle er at de er muslimer. Jeg mener det er et helt latterlig enkelt syn på noe som har veldig mange flere årsaker, nyanser og grunner. Men det har aktuelle bruker allerede avfeid, da hen nektet for at for eksempel fattigdom har noe med kriminalitet å gjøre. Dermed koker det hele ned til at personen vi argumenterer mot må tåle å få overforenklede problemstillinger i retur.

Snakk om projiseirng. Det er du som "overforenkler" her, i form av latterlige stråmenn. Sammenhengen mellom fattigdom og kriminalitet har jeg forklart 10 ganger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (36 minutter siden):

Qatar

Qatar er ett spesielt land. Joda, den særdeles bortskjemte befolkningen som får betalt for å eksistere av myndighetene sine har det bra. Men de utallige gjestearbeidere og hushjelper lever med status som untermenschen. Kriminaliteten er på en annen måte, bare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...