Gå til innhold

Hege Storhaug - radikal?


Anbefalte innlegg

Baranladion skrev (2 minutter siden):

Hehe, det er du som må spille whack a mole, fordi hvis du fjerner ett problem, uten å fjerne rotårsakene, så kommer problemet tilbake. 

Jaså? Ser du mange japanske kamikazepiloter i dag, som sprenger skip? Ser du mange japanere som går rundt og voldtar og massakrerer? Slik de gjorde under WW2? 

Det er JEG som tar opp rotårsaken. Du går kun etter utløsende faktorer.

Endret av DarkwingDuck666
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DarkwingDuck666 skrev (1 time siden):

Det er ingen naturkraft som gjør Midtøsten til helvetesland, og Skandinavia til et fredelig sted. Hva slags samfunn man får avhenger av befolkningen selv.

Israel er jo, til tross for konflikten, ett svært fredelig land. Og Israel består riktignok av mange europeiske flyktninger og etterkommere. Men faktisk er de fleste fra midtøsten. Nær en million jøder har reist/flyktet til Israel fra andre arabiske land.

Så selvsagt, om samfunnet ikke er gjennomsyret av utdatert overtroisk vås, så er det fint mulig å få til gode samfunn i midtøsten også. Jødene har også tekster basert på overtro og humbug, men svært få tar tekstene alvorlig. Og de som gjør det, de ultraortodokse, det er også dem det går dårlig med ifølge all statistikk. Det var der man hadde problemer med å få kontroll over covid-19 også, fordi de ikke fulgte myndighetenes råd.

De som bygget Israel valgte å ta med seg demokratiske prinsipper og rettsstatsprinsipper fra Europa. Derfor går landet som det suser på omtrent alle målbare parametre. Det er nesten utrolig at verdens mange muslimske land og andre ikke ser dette.

Endret av Ka9nen
Lenke til kommentar
Ka9nen skrev (3 minutter siden):

Israel er jo, til tross for konflikten, ett svært fredelig land. Og Israel består riktignok av mange europeiske flyktninger og etterkommere. Men faktisk er de fleste fra midtøsten. Nær en million jøder har reist/flyktet til Israel fra andre arabiske land.

Så selvsagt, om samfunnet ikke er gjennomsyret av utdatert overtroisk vås, så er det fint mulig å få til gode samfunn i midtøsten også. Jødene har også tekster basert på overtro og humbug, men svært få tar tekstene alvorlig. Og de som gjør det, de ultraortodokse, det er også dem det går dårlig med ifølge all statistikk. Det var der man hadde problemer med å få kontroll over covid-19 også, fordi de ikke fulgte myndighetenes råd.

Israel valgte å ta med seg demokratiske prinsipper og rettsstatsprinsipper. Derfor går landet som det suser på omtrent alle målbare parametre. Det er nesten utrolig at verdens mange muslimske land ikke ser dette.

Ja, Israel er et unntak. En vestlig oase.

Mange av dem er sekulære, ja, men religiøse jøder er ikke nødvendigvis så ille. Dennis Prager er et eksempel på en religiøs jøde; det er han som driver PragerU på youtube. En veldig vis person. Hadde alle vært som ham ville verden vært et ganske godt sted.

Islamister er fullstendig klar over at vestlige samfunn skaper velstand, men pga sin religiøse tro anser de det som satanisk, og noe som må ødelegges.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DarkwingDuck666 skrev (7 minutter siden):

Jaså? Ser du mange japanske kamikazepiloter i dag, som sprenger skip? Ser du mange japanere som går rundt og voldtar og massakrerer? Slik de gjorde under WW2? 

Det er JEG som tar opp rotårsaken. Du går kun etter utløsende faktorer.

Så japanere vil aldri noengang gå til krig igjen? Ok. Det vil heller aldri bli en ny verdenskrig, fordi vi drepte rotårsaken til den forrige

Endret av Baranladion
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Samtidig praktiserer Dennis Prager religionen sin på en helt annen måte enn de ultraortodokse, det må sies. De ultraortodokse avfeier myndighetene sine råd, "gud vet bedre". "Gud tar seg oss". Så ja, det viser at religiøs ekstremisme stort sett går veldig dårlig. Men det er vel ikke mange % av jødene totalt sett som er ultraortodokse.

Ett av mine favorittklipp av Hitchens involverer også Dennis Prager, der dem diskuterer begrepet "Islamofobi" på CNN:

 

 

Endret av Ka9nen
Lenke til kommentar
DarkwingDuck666 skrev (4 minutter siden):

Dennis Prager er et eksempel på en religiøs jøde; det er han som driver PragerU på youtube. En veldig vis person. Hadde alle vært som ham ville verden vært et ganske godt sted.

Dennis Prager og PragerU er jo virkelig en målestokk... promotering av konspirasjonsteorier om koronapandemien og at Donald Trump vant valget etc. Jeg tror ikke verden ville vært noe bedre sted hvis alle var som dette.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DarkwingDuck666 skrev (Akkurat nå):

Vel, hvis DU har en måte å gjøre mennesker immune mot krig for all tid på, så kom med den. 

Nei, jeg har ikke det, men jeg mener det er litt dumt å slå seg til ro med at man sier at nazisme var skyld i den forrige, det problemet er løst nå, så da bare driter vi i alt som lå bak, siden det betyr jo ikke noe, det var selve ideologien som startet krigen. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (32 minutter siden):

Dennis Prager og PragerU er jo virkelig en målestokk... promotering av konspirasjonsteorier om koronapandemien og at Donald Trump vant valget etc. Jeg tror ikke verden ville vært noe bedre sted hvis alle var som dette.

Nå vet jeg ikke hvilken konspirasjonsteori du sikter til om pandemien. Jeg følger Prager, og han har ikke sagt noe sprøtt om dette, ala hva David Icke sier o.l....... At han er kritisk til enkelte myndighetstiltak er han sikkert, men det er ikke nødvendigvis irrasjonelt.

Det er ikke en konspirasjonsteori at presidentvalget var udemokratisk, og preget av juks – det er bevist over enhver tvil. Men det er tema for en annen tråd.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 4/22/2021 at 10:38 PM, Red Frostraven said:

SIAN sitt syn står sterkt. Jeg vet ikke om du har lagt merke til at tråden er full av irrasjonell frykt for asylsøkere med en spesifikk etnisk tilhørighet, mens de samme brukerne feilaktig tror at etnisk norske flyktninger/lykkesøkere og andre folkegrupper på flukt fra krig, med lignende ressursmangel dages asylsøkere lider av, er bedre mennesker.

...inspirert i hovedsak av høyreekstreme kilder, som nettopp HRS.

 

Irrasjonell frykt? Jeg kan ikke fatte hvordan det er mulig å være så naiv. 
Fordommer er ikke en dårlig ting, det er en av overlevelsesegenskapene våres. Det er jo viktig å kunne skape et bilde av noen på forhånd for å unngå farlige situasjoner.

Hvis man er naiv og strippet for fordommer kan det gå virkelig ille. Slik som det gikk med Karsten Nordal Hauken som ga husly til en asylsøker fra Somalia og endte med å bli voldtatt. Karsten Nordal Hauken var med i "Jeg mot meg" programmet på NRK der han fortalte sin historie. S01E05. 

Offeret endte opp med å sympatisere med gjerningspersonen fordi han skulle bli sendt ut av landet. Helt sykt hvordan noen SV'ere tenker. 
https://www.independent.co.uk/news/world/europe/norwegian-rape-victim-feels-guilty-man-who-raped-him-was-deported-a6975041.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (12 minutter siden):

Jeg ville dog heller lest fra fagbøker.

Så hva er feil med følgende:

"THOMAS\' HISTORIE er ikke unik. Slike kidnappinger var vanlige, og mellom 1550 og 1730 bodde det i Algerie alene 25 000 slaver. Helt til begynnelsen av 1800-tallet fantes de hvite slavemarkedene, som blomstret i Tunis, Marokko, Algerie og Libya. Ifølge forfatteren døde over en million europeere som slaver i Nord-Afrika.

Det var ikke mye hjelp å få for de som ble tatt til fange. Utsendinger fra hoffene i Spania, England og Frankrike forsøke å kjøpe slaver fri, men summene som ble forlangt var ekstreme og bare noe få ble kjøpt fri. De ble holdt i fangenskap i elendige forhold, ble tvunget til hardt arbeid og ofte torturert. De fleste døde."

Endret av Ka9nen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DarkwingDuck666 skrev (15 timer siden):

Jaså? Ser du mange japanske kamikazepiloter i dag, som sprenger skip? Ser du mange japanere som går rundt og voldtar og massakrerer? Slik de gjorde under WW2? 

Det er JEG som tar opp rotårsaken. Du går kun etter utløsende faktorer.

Jeg tror at du har mange med deg i at det finnes dypt problematiske ideer både i islamske tekster og blant fundamentalistiske muslimer. Hva er det du forventer av kommentariatet utover det? At man skal fordømme alle muslimer? Landsforvise de man kan og internere resten?

Vi burde ikke dømme noen for å «være» kommunist, nazist eller islamist. Vi burde dømme dem for å evt gjennomføre eller planlegge terror-handlinger, statskupp eller lignende. For å oppbevare ulovlige våpen. For å reise til krigsområder og finne på djevelskap. Vi burde dømme dem for hatprat så lenge det er nedfelt i lov. Vi burde snakke med dem og prøve å «knekke koden», forklare våre barn hva vi anser som feil med tankegodset.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Ka9nen skrev (57 minutter siden):

Så hva er feil med følgende:

"THOMAS\' HISTORIE er ikke unik. Slike kidnappinger var vanlige, og mellom 1550 og 1730 bodde det i Algerie alene 25 000 slaver. Helt til begynnelsen av 1800-tallet fantes de hvite slavemarkedene, som blomstret i Tunis, Marokko, Algerie og Libya. Ifølge forfatteren døde over en million europeere som slaver i Nord-Afrika.

Det var ikke mye hjelp å få for de som ble tatt til fange. Utsendinger fra hoffene i Spania, England og Frankrike forsøke å kjøpe slaver fri, men summene som ble forlangt var ekstreme og bare noe få ble kjøpt fri. De ble holdt i fangenskap i elendige forhold, ble tvunget til hardt arbeid og ofte torturert. De fleste døde."

Dette passer jo ikke inn i hans verden, husk det er kun de mørkhudete det er synd på, det er kun de som blir (i følge han) systematisk utsatt for rasisme, trakassering og elendigheter, ikke andre veien.

Endret av FiveInline
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Toxilo skrev (11 timer siden):

Irrasjonell frykt? Jeg kan ikke fatte hvordan det er mulig å være så naiv. 
Fordommer er ikke en dårlig ting, det er en av overlevelsesegenskapene våres. Det er jo viktig å kunne skape et bilde av noen på forhånd for å unngå farlige situasjoner.

 

...og det er helt sykt hvordan folk demoniserte en hel gruppe basert på hva enkeltpersoner gjør.

Det er bokstavelig talt samme rasjonelle fryktbaserte hat som ledet til nazismen, som i utgangspunktet bare ønsker å sende jødene ut av landet, før ting eskalerte med propagandaen og hatet.

...

Som postet tidligere, så mener SIAN-topper at muslimer er farligere enn terroristen fra Utøya, og ønsker heller ham fri, enn å la muslimer bo i landet.

Og så har vi den tredje gruppen, som tror at muslimhatet ikke kan sammenlignes med jødehatet og anklager 'venstresiden' for å overdrive og være like irrasjonell som dem som har irrasjonell frykt for muslimer.

...

https://www.theguardian.com/uk/2002/jun/08/immigration.immigrationandpublicservices

...

Sammenligningen passer best med hva vi så mellom 1930 og 1937, foreløpig, vi er ikke helt i 1938-39 i retorikken her på forumet, men SIAN er farlig nær, med sine ønsker om etnisk rensing og meningene de deler på Facebook-sidene sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.nettavisen.no/nyheter/barum-kommune-i-hoyberedskap-foran-sian-demonstrasjon-slik-jobber-politiet/s/12-95-3424118592

Idag er det SIAN-demonstrasjon i Bærum, begynner kl 13. Håper den går fredelig for seg og at ingen intolerante islamister angriper noen, det være seg politiet, SIAN, eller andre. 

Det er på overtid at vi nå i samfunnet klarer  å ha en samfunnsdebatt der man ikke fysisk angriper sine meningsmotstandere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ka9nen skrev (2 timer siden):

Så hva er feil med følgende:

"THOMAS\' HISTORIE er ikke unik. Slike kidnappinger var vanlige, og mellom 1550 og 1730 bodde det i Algerie alene 25 000 slaver. Helt til begynnelsen av 1800-tallet fantes de hvite slavemarkedene, som blomstret i Tunis, Marokko, Algerie og Libya. Ifølge forfatteren døde over en million europeere som slaver i Nord-Afrika.

Det var ikke mye hjelp å få for de som ble tatt til fange. Utsendinger fra hoffene i Spania, England og Frankrike forsøke å kjøpe slaver fri, men summene som ble forlangt var ekstreme og bare noe få ble kjøpt fri. De ble holdt i fangenskap i elendige forhold, ble tvunget til hardt arbeid og ofte torturert. De fleste døde."

Feilen er at det fremdeles er en bokanmeldelse, ikke en historisk artikkel om slavehandelen, og et den kalles muslimsk / islamsk, mens samme forfatter ikke ville drømt om å kalle vestlig slavehandel for kristen.

Og jeg forstår ikke konteksten;

Er det hvite slaver i muslimske land eller etterkommere av disse i dag som lever som en underklasse..?

Dømmer vil muslimer og kristne som lever i dag for hva muslimer og kristne gjorde mellom 1700 og 1900..?

...

Og videre, viktigst av alt, så siterte jeg islamsk lov angående slaveri.

Du og forfatter klager altså på at slavehandlerne i anekdotene som legges til grunn for denne boken ikke behandlet slavene etter muslimsk lov.

Til sist lurer jeg på hvordan du plutselig kom over en artikkel fra dagbladet fra 2005..?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (17 minutter siden):

...og det er helt sykt hvordan folk demoniserte en hel gruppe basert på hva enkeltpersoner gjør.

Det er bokstavelig talt samme rasjonelle fryktbaserte hat som ledet til nazismen, som i utgangspunktet bare ønsker å sende jødene ut av landet, før ting eskalerte med propagandaen og hatet.

...

Som postet tidligere, så mener SIAN-topper at muslimer er farligere enn terroristen fra Utøya, og ønsker heller ham fri, enn å la muslimer bo i landet.

Og så har vi den tredje gruppen, som tror at muslimhatet ikke kan sammenlignes med jødehatet og anklager 'venstresiden' for å overdrive og være like irrasjonell som dem som har irrasjonell frykt for muslimer.

...

https://www.theguardian.com/uk/2002/jun/08/immigration.immigrationandpublicservices

...

Sammenligningen passer best med hva vi så mellom 1930 og 1937, foreløpig, vi er ikke helt i 1938-39 i retorikken her på forumet, men SIAN er farlig nær, med sine ønsker om etnisk rensing og meningene de deler på Facebook-sidene sine.

Denne teksten synes jeg er god og viktig,  og så må man legge til at samme retorikk også brukes av noen islamister her til lands, men det er nok ikke like offentlig som det sian gjør det.  

Mener du at alle som følger sian, eller "liker" de på facebooksiden, eller er enig i deler av budskapene dems, er like farlige som enkeltpersonene i sian som fremmer de helt ekstreme meningene, så forstår du sikkert tll dels hvorfor sian mener at alle muslimer er farlige basert det på enkelte islamister sier. 

Og når vi først skal stå i de skyttergravene, så kommer ikke situasjonen til å bli noe særlig bedre, 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...