Gå til innhold

Grenser flyttes med verdens første hydrogen-ferge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Off - virker voldsomt med batterielektrisk og både hydrogen og diesel som rekkeviddeforlengere. Både teknisk mtp. vedlikehold og innkjøpskostnader.

Får håpe det går seg til med tiden og teknologien samt forsyningen av energi blir bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Typisk TU å beskrive teknologiske løsninger på et imaginært problem - klimakrise. I går brukte jeg over en time på YouTube for å høre på et foredrag fra en ungdomsskolelærer. Hun hadde studert rapporter om klimaets historie fra 500 år før Kristus fram til i dag. Fakta viser store klimavariasjoner i disse årene, både langsomme og meget raske. Hun var høflig mot såkalte forskere som mener at klimaendringene nå er helt spesielle, hun nøyde seg med å si at de er utdaterte. Hurra for hennes nysgjerrighet og mot til å imøtegå klimahysteriet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er helt greit å eksperimentere med dette, men ikke på en ferge i rute.  Ved å kombinere hydrogen, batterier, diesel, bensin (i bilene), propan (i campingvognene) og gjerne litt dynamitt (på spesialtransport),  så kan vel dette bli grensesprengende på mer enn en måte.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Sammenligner du 1 times lytting på en ungdomsskolelærer på YouTube, med seriøse og samstemte (klima)forskere...?

Eller var dette et ironisk innlegg??

Om man skal følge denne logikken, så kan man jo kvitte seg med all verdens forskere, medisinere, teknologer... Kunnskapen vi trenger kan jo uansett hentes ved å lytte en times tid til en ungdomsskolelærer....?? (Ikke at det er noe galt med ungdomsskolelærere, per se...)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Jan Gunnar Garshol skrev (15 timer siden):

Typisk TU å beskrive teknologiske løsninger på et imaginært problem - klimakrise. I går brukte jeg over en time på YouTube for å høre på et foredrag fra en ungdomsskolelærer. Hun hadde studert rapporter om klimaets historie fra 500 år før Kristus fram til i dag. Fakta viser store klimavariasjoner i disse årene, både langsomme og meget raske. Hun var høflig mot såkalte forskere som mener at klimaendringene nå er helt spesielle, hun nøyde seg med å si at de er utdaterte. Hurra for hennes nysgjerrighet og mot til å imøtegå klimahysteriet.

Ja en ungdomsskolelærer på Youtube trumfer all verdens klimaforskere any day. Helt klart! :p

Unnskyld meg, men er du edru???

  • Liker 4
Lenke til kommentar
J-Å skrev (15 timer siden):

Det er helt greit å eksperimentere med dette, men ikke på en ferge i rute.  Ved å kombinere hydrogen, batterier, diesel, bensin (i bilene), propan (i campingvognene) og gjerne litt dynamitt (på spesialtransport),  så kan vel dette bli grensesprengende på mer enn en måte.

Ja her er det definitivt potensiale til å flytte mye mer enn grenser. Biler, passasjerer, ytterskott, overbygning, styrhus etc... :omg:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dubious skrev (46 minutter siden):

Synd at folk ikke skjønner at dette var på grunn av feil montering

 

Dessuten dårlige rutiner siden det ikke hang en inspektør over skulderen på montøren mens han jobbet for å kvittere ut alle bevegelser. Ja også var konstruksjonen dårlig siden den tillot en montør å gjøre en så banal feil.

Men på et helt fundamentalt nivå så var problemet at de brukte komprimert hydrogen som må være et av de minst tilgivelige drivstoff som finnes. Helt banale feil kan bli en knallgasseksplosjon..

Denne ferga skal bruke flytende hydrogen og det er jo i det minste *litt* bedre enn komprimert hydrogen.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Kahuna said:

Denne ferga skal bruke flytende hydrogen og det er jo i det minste *litt* bedre enn komprimert hydrogen.

Tja, det er altså en ekstremt kald væske som skal fraktes på vei fra Frankrike og deretter løftes opp i et tårn og tømmes ned i en tank som ligger rett over bildekket. Det er jo kjent at metall trekker seg sammen og blir sprøtt ved slike temperaturer, så  da vil jeg tro det kan oppstå sprekker. Jeg vet ikke så mye om hva som skjer med folk som blir dusjet i flytende hydrogen. Dette var ikke med i testene.  Men det er jo tydelig at det blir liggende en iskald tåke rundt hele fartøyet ved en lekkasje. Hvis det ikke umiddelbart tar fyr da. 

https://www.tu.no/artikler/her-sikkerhetstestes-flytende-hydrogen-som-drivstoff-til-ferge/495424?key=NwjjZXQ6

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jan Gunnar Garshol skrev (På 8.3.2021 den 16.04):

Typisk TU å beskrive teknologiske løsninger på et imaginært problem - klimakrise. I går brukte jeg over en time på YouTube for å høre på et foredrag fra en ungdomsskolelærer. Hun hadde studert rapporter om klimaets historie fra 500 år før Kristus fram til i dag. Fakta viser store klimavariasjoner i disse årene, både langsomme og meget raske. Hun var høflig mot såkalte forskere som mener at klimaendringene nå er helt spesielle, hun nøyde seg med å si at de er utdaterte. Hurra for hennes nysgjerrighet og mot til å imøtegå klimahysteriet.

Ja, en ungdomsskolelærer vet helt sikkert bedre enn alle forskerne der ute.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...