Gå til innhold

intel 11900K/11700K/11600K


magnusavr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
29 minutes ago, BadCat said:

Hva er det med alle YouTube-videoene med hat til 11th gen? Det er i det minste mulig å kjøpe noe der i motsetning til Zen3 som stort set kun har surpompen 5800X.

hat? Det er nok mer skuffelse..

Hva mener du er så bra med 11gen? Bortsett fra tilgjengelighet som også 10gen hadde.. 

Ellers er de aller fleste veldig fornøyde med 10400 som faktisk gjør Intel til budsjettkongen under 2 lapper. Soleklart kjøp til alle som kun ønsker å spille og driter i stream etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (23 minutter siden):

Hva er det med alle YouTube-videoene med hat til 11th gen? Det er i det minste mulig å kjøpe noe der i motsetning til Zen3 som stort set kun har surpompen 5800X.

Tja, det er jo en CPU som ikke byr på noe nytt annet enn PCIe 4.0 og AVX 512. At i9 nå har gått et skritt tilbake med to færre kjerner, men samtidig med økt pris, gjør at folk blir sinte. CPUen er et totalt unødvendig produkt. Intel er jo tross alt den største CPU (x86 vel og merke)-produsentene i verden og da forventer man at man går fremover, ikke bakover.

Kjøp heller 10900K/10850K, evt. 10600K om man er på budsjett. Eller kjøp AMD. 5800Xen ser ikke så dyr ut nå lenger når 11900Ken koster 1000-lappen mer og man behøver dyrere hovedkort i tillegg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (58 minutter siden):

Hva er det med alle YouTube-videoene med hat til 11th gen? Det er i det minste mulig å kjøpe noe der i motsetning til Zen3 som stort set kun har surpompen 5800X.

Bare fordi noe er tilgjengelig betyr ikke at det er bra kjøp. Skulle alle Youtube-videoene droppet AMD i sammenlikningene sine bare fordi AMD ikke kan levere varene?

Skjønte ikke helt hvorfor Intel hadde gjort som de gjorde med 11th gen. før jeg så videoen fra GamersNexus - hvis Intel hadde opprinnelig tiltenkt 11th gen. til å være basert på 10 nm produksjonsprosess, men grunnet diverse årsaker måtte basere den på 14 nm+++++++++(+++++) likevel er det ikke rart produktet måtte skjæres inn.

Har man X plass tilgjengelig, med CPU-kjerner som skal ha Y plass og med Z tillegg som "siste nytt" ekstra, så er opplagt at noe må gjøres. Særlig når det var planlagt at plassen til CPU-kjernene skulle vært redusert.

Men hvis alt dette garantert blir løst på neste generasjon (som skal komme senere i år?) - sokkel 1700, med større brikke og dermed mer plass (og med 10 nm på plass) - er det ikke bare å vente?

Desto mer jeg leser, desto mer glad er jeg for at jeg valgte 10th gen. nå istedet for 11th gen.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Det er veldig bra kjøp nå med -1200 kr på Z590 Hero. Hvorvidt det er et bra kjøp om ei uke, når tilbudet er over, kan diskuteres, men man får uansett ikke arbeidet på prosessorer som ikke blir levert. Hvis man kan få 10x 11700K neste dag eller 10x11900K innen et par uker er det win fremfor ikke å få 5950X på 4-6 måneder. Hos meg er det så ille nå at jeg vurderer å kjøpe EPYC.

Jeg tenker fra det perspektivet at man tjener penger på maskiner man har kontra å vente i et halvt år

Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 time siden):

Hva er det med alle YouTube-videoene med hat til 11th gen? Det er i det minste mulig å kjøpe noe der i motsetning til Zen3 som stort set kun har surpompen 5800X.

Det er jo litt kjedelig med en ny plattform som har betydelig høyere strømforbruk, mindre kjerner på flaggskipet, dårligere minnestøtte i praksis pga gear 2 og relativt stive priser. Mye bedre iGPU og bedre ytelse i produksjon er jo bra, at B og H-chipset endelig støtter ram-oc hjelper, men samtidig kjipt at det ikke er noe å hente over 3700MHz i de fleste scenarioer. Ulempene blir litt store vs fordelene. 5800X er en særs bra prosessor, men den er prisa litt høyt og blir i varmeste laget. Nå som 5600X har begynt å bli adskillig lettere å få tak i er det enda værre for 11600K og 11700K mtp på mye dyrere HK om man skal overklokke kjerne vs 5600X\5800X.

I budsjettsegmentet er dog Rocket lake konge. Relativt bra iGPU på f.eks 11500 samt budsjettvinneren 11400F. Par dem med et B560-HK til 1200 og noe billig B-die til 1400 som du klokker til 3700 og tuner litt så har du mye ytelse for pengene. AMD har ingenting å stille opp med der da 3300X er umulig å få kjøpt samt noe tregere, mens 3600 også er litt tregere og i tillegg litt dyrere.

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (11 timer siden):

Det er praktisk talt samme timinger som på LGA1151, eneste forskjellen er at RTL/IOL ikke kan kontrolleres. tRCD og tRP er slått sammen, og det er ingen tRC.

Følger du tipsene for Intel fra denne guiden kommer du langt: https://github.com/integralfx/MemTestHelper/blob/master/DDR4 OC Guide.md

Har ikke RL selv, bare interessant å følge med og var spent på om de gjorde endringer mtp ram. Det ser mao ut som om 10900K har relativt mange fordeler vs 11900K både når det gjelder kjerneOC, ramOC og forbruk. 

Skal man spille og liker å tweake litt ser både 5900X og 10900K\10850K ut til å være klart bedre valg.

Lenke til kommentar

Kan vel poste dette her også:

CINEBENCH_R23_CPU_Multi_Core_17328.thumb.jpg.3de062976a09e7038850a143fd62ab19.jpg

Noen som tar utfordringen? 😛

Dette var med en MO-RA3 i vinduet i natt. Trenger ikke være stabilt 24/7, jeg har ingen planer om å kjøre dette permanent.

Wattmeteret i veggen passerte 600W for bare PC-en da jeg kjørte dette.

EDIT: VCore var 1.58V i BIOS med ASUS LLC7.

Endret av N o r e n g
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

https://www.igorslab.de/en/intel-going-out-of-wafer-scarcity-and-extreme-price-prices-for-q2-2021-expected/

Tilgangen på 11700k og nedover virker enda å være god her til lands, 11900k ser ut til å være å oppdrive men noe mer begrenset, så gjenstår det å se om artikkelen over stemmer med tanke på tilgangen på disse etterhvert.

Generelt sett så virker det som man kan se langt etter bedre tider enda...

Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 time siden):

Ingen sak å få tak i 11900K hvis man ikke er ute etter bundletilbud med hovedkort, men det er det som er noe å ha.

Jeg kan ikke anbefale 11900K med mindre du lever for å se 5.1 GHz framfor 5.0 GHz (og da må du ha skikkelig god kjøling).

Hvis du ikke er fullstendig oppsatt på å se 5 GHz på alle kjerner ville jeg heller anbefalt 11700 eller 11700F hvis 8 kjerner er viktig.

Lenke til kommentar
12 hours ago, BadCat said:

Det er veldig bra kjøp nå med -1200 kr på Z590 Hero. Hvorvidt det er et bra kjøp om ei uke, når tilbudet er over, kan diskuteres, men man får uansett ikke arbeidet på prosessorer som ikke blir levert. Hvis man kan få 10x 11700K neste dag eller 10x11900K innen et par uker er det win fremfor ikke å få 5950X på 4-6 måneder. Hos meg er det så ille nå at jeg vurderer å kjøpe EPYC.

Jeg tenker fra det perspektivet at man tjener penger på maskiner man har kontra å vente i et halvt år

go for it, om det er til produktivitet som ikke er capped på threads er det et lett valg, kan plukke opp unlocked zen2 epycs på ebay som er ganske sick value.

Lenke til kommentar

Har i dag en I7 6700K (skylake) cpu og et Z270 hovedkort.  

Hadde egentlig tenkt å oppgradere GPU (har et 1070) men har lagt det på is pga korttørke og hinsides priser.

Tenke da på  oppgradere hvoedkort og cpu. men spørsmålet er da  om det har noe for seg.

En i5 11600KF har jo to flere fysikse kjerner, og høyere boost enn min skylake . Vurderer også en i7 -11700KF eller en amd 5600x. 

Er det i5 eller i7 den amd`en er ment å konkurere mot? Den har 6 kjerner (som en i5) men en pris som nærmer seg i7

 

Bruker Pcen hovedsaklig til Spill, multimedia, surfing. har en plan når Gpu prisene normaliserer seg, å oppgradere til et 3060TI eller et 3070 kort

Lenke til kommentar
dopus skrev (35 minutter siden):

Har i dag en I7 6700K (skylake) cpu og et Z270 hovedkort.  

Hadde egentlig tenkt å oppgradere GPU (har et 1070) men har lagt det på is pga korttørke og hinsides priser.

Tenke da på  oppgradere hvoedkort og cpu. men spørsmålet er da  om det har noe for seg.

En i5 11600KF har jo to flere fysikse kjerner, og høyere boost enn min skylake . Vurderer også en i7 -11700KF eller en amd 5600x. 

Er det i5 eller i7 den amd`en er ment å konkurere mot? Den har 6 kjerner (som en i5) men en pris som nærmer seg i7

 

Bruker Pcen hovedsaklig til Spill, multimedia, surfing. har en plan når Gpu prisene normaliserer seg, å oppgradere til et 3060TI eller et 3070 kort

Intel har priset modellene sine for å konkurrere mot AMD. De beste kjøpene er definitivt 11700F og 11400F, med 11600KF et sted i mellom ytelsesmessig. https://www.techpowerup.com/review/intel-core-i5-11600k/16.html

Med mindre du har veldig god kjøling er det lite poeng i å prøve å overklokke disse modellene. Bare la BIOS sette maksimalt strømforbruk, og så setter du XMP.

AMD er bedre (spesielt om du ikke overklokker minnet), men 5600X er strengt tatt litt dyr i forhold til Intels alternativer i dag.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har ikke veldig god kjøling  nei. Standard luftkjølt med Evo 212 i et define XL kabinett . Med min skylake har jeg stort sett kun økt  core multiplier slik at alle kan kjøre på max samtidig. Er det en mulighet på disse F modellene som har relativ lav standard hastighet??

Frister litt å leke seg med en 11400F, billig var den også. det gamle minnet er kun 2400Mhz, så frister å oppgradere det til 3600 i samme slengen. må man ha Z serie hovedkort og K serie cpu for å endre på boost pr kjerne??

Endret av dopus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...