Gå til innhold

intel 11900K/11700K/11600K


magnusavr

Anbefalte innlegg

2 minutes ago, GaymerGRILL said:

Du kan snu fakta så mye du vil, men det er et faktum at Rocket lake er veldig ineffektiv når det gjelder strømforbruk...

 Har ikkje sagt at Rocketlake er ineffektiv på mye, men den yter fortsatt bra. Strømforbruk er ikkje noe folk med 30 serie skjermkort eller 6 serie skjermkort bryr seg særlig om. Ikkje når det er snakk om 10-20w? forskjell i spill :p Skjønner at det er viktig for deg å vise strømforbruk i Cinebench. Du spiller vel det hele dagen? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 minutes ago, Beffa1 said:

Kjære nissemann, du har i alle tider vært kjent for å resonere fornuftig, spørsmålet er da: Ville du anbefalt en 11900K over en 5900X dersom begge var tilgjengelig (prisen er tilnærmet lik)? Og siden man MÅ kjøpe nytt og raskere minne, ville 5950X vært et alternativ i denne miksen, gitt at prisen på denne bare er en drøy 1000 lapp høyere totalt sett (2X8GB)
Personlig er jeg usikker på om jeg ville anbefalt AMD over Intel for personer som ikke tåler en reboot i ny og ne, da stabilitet dessverre ikke er AMD sin sterke side selv om det nok har blitt langt bedre enn hva det var. Likedan er det mer jobb når ting går riktig til H****, da å ta ut CMOS batteri er eneste utvei, her vinner Intel med ei mil da alt som trengs er en liten reboot.
Har man gløden av å virkelig dypdykke, elsker å feilsøke samt gå en ekstra mil for de siste 2% så vil det meste fungere, dessverre blir det ferre og ferre av disse

Ville ikkje anbefale 11900k over 5900x nei :) Siden jeg har begge deler, så er det ikkje tvil. Så lenge man har en AGESA som funker, så er 5900x et bedre valg generelt. MEN putter vi inn 10900k/10850k inn i denne miksen, så er ikkje 5900x like klart valg lengre.

PS: Man trenger ikkje nytt minne for rocketlake. Man overklokker bare samme minne som man bruker til Ryzen. :)

1500kroners b-die rett opp til 4600mhz, eller Hynix minne rett opp til 5333mhz  +  :D

Endret av Nizzen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har registrert  at flere er misfornøyd med "noobtubere" som enkelte kaller de, da de ikke oppnår ønsket resultat, da fordi at virkeligheten ikke stemmer overens med forventningene, men synes denne videoen ifra Optimum Tech både var realistisk og informative.

Det jeg sitter igjen med etter denne lanseringen, er at jeg er overrasket hvor bra Skylake microarchitecturen ifra 2015 (!) faktisk er.. klart bedre enn gen11 for spilling når begge er tunet... Og det er kun siste året AMD har klart å slå skylake i gaming, med 5000 serien.

Er kun 11600k og lavere som er noe jeg kan anbefale til andre med god samvittighet, med tanke på pris.. 11900k skulle skulle hatt navnet "11750k" og kostet 400$ for å være et godt kjøp

There are no bad products, only bad prices

*edit*

  

Nizzen skrev (3 timer siden):

Så hvis den yter bedre enn 5800x, så er den fortsatt ræva? 😆

Er kanskje litt rått parti at du sammenligner hannes stock 5800x tweaka av "amatør" (i ordest beste forstand) mot din maxa 10900k, da du ganske sikkert har endel mer erfaring med overklokking og tweaking... 

Rocketlake på 5250mhz allcore er ikke noe hvermansen kjører.. :) (selv om du ikke bryr deg om stabilitet som du selv sier)

Her er forsåvidt min threadscaling/score for min maxa zen3: (kan uploade screenshot av hver score om nødvendig)

1 thread = 656 points
2 threads = 1301 points
4 threads = 2557 points
6 threads = 3789 points
8 threads = 5023 points
10 threads = 6042 points
12 threads = 7184 points
14 threads = 8316 points
16 threads = 8894 points
20 threads = 9637 points
24 threads = 10474 points
28 threads = 11176 points
32 threads = 12111 points

Settings:

settings.thumb.png.b62ad8491a07de5661b2035843a9d41b.png

Endret av Ola Norman
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (1 time siden):

Ville ikkje anbefale 11900k over 5900x nei :) Siden jeg har begge deler, så er det ikkje tvil. Så lenge man har en AGESA som funker, så er 5900x et bedre valg generelt. MEN putter vi inn 10900k/10850k inn i denne miksen, så er ikkje 5900x like klart valg lengre.
 

Jo, kanskje det, men poenget er jo at 11900k uansett er et veldig dårlig kjøp. Hvis vi sammenligner epler mot epler, så har 10900k flere kjerner, lavere pris, samme strømforbruk, og høyere ytelse i det meste. Når det gjelder Intel vs AMD så har en stort sett alltid argumenter på begge sider, men her har vi to prosessorer fra Intel der den eldre modellen er bedre enn den nyere på stort sett alle punkter, og likevel koster den nye tusen kroner mer.

Nei for meg var dette veldig skuffende. Forhåpentligvis kommer Alder Lake ut i år og får skikkelige hestekrefter å sparke unna med. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg venter på at dette hovedkortet skal komme. (ASUS TUF GAMING H570-PRO WIFI)

https://www.komplett.no/product/1179775/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/intel-socket/asus-tuf-gaming-h570-pro-wifi-hovedkort

Jeg er positivt overrasket over forgjengeren av det hovedkortet sammen med i5 10400. Etter hvert som jeg er blitt en gammel mann er jeg mer åpen for at man ikke trenger det kraftigste og dyreste i et hvert tilfelle. Ingen tvil om at 5950X / 5900X er kongen til skaping av innhold, men til andre oppgaver kommer man langt med en 6-kjerne.

Fikk satt sammen en artig liten boks med 10400, 256 GB NVMe. 3060 Ti TUF Gaming, 2x8 GB G.skill 3600 CL16. Hadde nok valgt 10600K hvis ikke prisen for 10400 var 1600 kr. Ikke noe å utsette på ytelsen i forhold til prisen, men jeg hadde valgt en større SSD hvis det var en PC jeg skulle bruke til vanlig. Kjekt å få plass til mer enn 4 spill før man får melding om for lite kapasitet.

DSC_1092.thumb.JPG.eb082b5a12ed35f5de8a7431ae41c051.JPG

Jeg tenkte at jeg skulle bygge en boks til å ha sammen med et 3070 Strix OC. Det står mellom 11700K, 11600K og 11400. Hovedkortene står mellom Hero, Strix Z590-F/E, Strix B560-F GAMING WIFI  og TUF GAMING H570-PRO WIFI.

Har ventet på å få levert 5950X siden november. Det er til video og streaming. Til spill trenger jeg ikke en så kraftig prosessor.

 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Ja, skjønner hva du mener, avbestillte 11900K og Asus Rog Maximus XIII Hero HK fra Komplett nå og går heller for samme HK med 11600K.

Skal erstatte en  i5-3570 blant annet, så det meste nye jeg kjøper i dag vil uansett være en oppgradering, så prismessig iforhold til de som oppgraderer hvert år kommer jeg rimelig ut i forhold da jeg ikke har oppgradert siden 2008 ca, sett bort fra M2 ssd og diverse andre Ssd, hdd, har til og med hacket Bios på HK for å kunne kjøre M2 ssd fra PciE spor.

Så får vi se hva det blir til med 5900X og 5950X når de kommer, har uansett ett par AMD HK liggende.

Endret av Dragonlove
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (2 minutter siden):

Ja, skjønner hva du mener, avbestillte 11900K og Asus Rog Maximus XIII Hero HK fra Komplett nå og går heller for samme HK med 11600K.

Skal erstatte en  i5-3570 blant annet, så det meste nye jeg kjøper i dag vil uansett være en oppgradering, så prismessig iforhold til de som oppgraderer hvert år kommer jeg rimelig ut i forhold da jeg ikke har oppgradert siden 2008 ca, sett bort fra M2 ssd og diverse andre Ssd, hdd, har til og med hacket Bios på HK for å kunne kjøre M2 ssd fra PciE spor.

Så får vi se hva det blir til med 5900X og 5950X når de kommer, har uansett ett par AMD HK liggende.

Artig 😛 jeg avbestilte nettopp min 11900k selv, og gikk for 11700k.

Lenke til kommentar

Noe slikt jeg lurer på også. Hero med 11600K og 3070 Strix OC i Lian Li O11 Dynamic Mini. Skulle egentig gå for SUGO 14, men det tok så lange fra release til det kom at jeg gikk lei av å vente.

Det er så mye støy hos meg nå pga mining at jeg har tenkt å lage meg en liten krok et annet sted. En moderat Gaming PC, en Nintendo Switch, en PS5 og en arbeidsstasjon.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 minutt siden):

Noe slikt jeg lurer på også. Hero med 11600K og 3070 Strix OC i Lian Li O11 Dynamic Mini. Skulle egentig gå for SUGO 14, men det tok så lange fra release til det kom at jeg gikk lei av å vente.

3070 er nok mer enn nok for min del også, men jeg har noen 3080 kort i bestilling, så kommer nok til å gå for ett av de, lurer på å bytte ut mitt Coler Master Stacker kabinett med ett Fractal Design Define 7 XL, det jeg sparer på å kjøpe 11600 kan jeg likegodt bruke på kabinett tenker jeg.

Lenke til kommentar

Jeg hadde nok kjøpt 11900K hvis jeg ikke var for treg. Det er utelukket å bestille flere komponenter som ikke er på lager nå. 4-5 måneder for grafikkort. 4+ på CPU, 3 måneder på PSU. Drittlei av venting. Til og med strømforsyning til kameraet jeg bruker er det 2 måneder eller mer levering på.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Dragonlove said:

Hvilke minnebrikker bør man gå for en 11600K? jeg tenker jeg vil ha minimum 32Gb ram og hva blir best av 4 x8 eller 2 x16?

2x8GB med bra specs. Gode sett starter på 2k. Resten hadde jeg spart til DDR5.

32 GB er unyttig med mindre du driver med video, 3D-rendering eller arkivering av filer.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (5 minutter siden):

2x8GB med bra specs. Gode sett starter på 2k. Resten hadde jeg spart til DDR5.

32 GB er unyttig med mindre du driver med video, 3D-rendering eller pakker ut filer fra store arkiver på flere titalls GB. Spesielt det siste vil gå mye bedre med 32 GB. Da mener jeg om du pakker ut filer hver dag eller uke, ikke to ganger i året eller den gangen for 5 år siden.

Jo, jeg pakker ut en del filer og har også oppe en del videostrømmer til tider, har 16Gb nå, men synes det er litt lite, neste gang jeg oppgraderer kan like gjerne være når DDR6 komme på markedet.

Er egentlig ute etter kjappt minne, trenger ikke være noe som kan overklokkes noe voldsomt, men muligheten hadde jo vært greitt, så igrunnen kvalitets minne med Liten CL hadde vært bra.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...