Gå til innhold

Barnevernsansatte ble sendt på hjemmekontor uten bærbar PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Selvstendigsaas skrev (6 timer siden):

Tror den største taperen var nok barnevernets handelspartnere. Alle som har observert barnevernets praksis vet at det de holder på med absolutt ikke gavner barnet eller den involverte familien. Barnevernet er noe som er elsket av alle som ikke kan noe om de og hatet av alle som ser de for hva de er.

Finnes det enkeltstående saker rundt dette? Ja - absolutt!

Er det allikevel slik at dette stemmer generelt sett? Nei, overhodet ikke!

 

Men for de konkrete feilbehandlinger som har skjedd, er det jo en ufattelig dårlig trøst at barnevernet har fungert for andre. Jeg ser jo den. Og det er viktig at barnevernet og andre involverte tar lærdom av de feil som har skjedd. For vi kan ikke, og skal ikke, tillate feil!

Allikevel .. litt for drøyt å skjære alle over samme kammen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
33 minutes ago, BIG1 said:

Folk som ikke har datamaskiner hjemme? Give me a break

De færreste har nok datamaskiner sikkerhetsklarert til å takle så sensitiv informasjon som barnevernet behandler. 

Du trenger ikke nødvendigvis komplisert hardware (utover en TPM-modul), men du vil gjerne at OSet skal være satt opp på riktig måte med blant annet kryptering av disken og VPN.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
8 minutes ago, BIG1 said:

De bruker vel VPN løsning ja. Derfor jeg ikke ser behovet for å kryptere privat pc når de jobber i et virtuelt skrivebord.

Det å la en ekstern maskin få tilgang til VPN er også en sikkerhetsrisiko. Har vært borti systemer hvor du kun kom deg på VPN med en maskin administrert av bedriften selv.

Lenke til kommentar

Dette virker eigentleg å være mest eit teikn på dårleg leiing. I tillegg så var det vel slik i Oslo at alle som kunne ha heimekontor skulle ha det, om barneverntenesta var heilt hjelpeslause og utan arbeidsverktøy på heimekontoret så var dei nok ikkje ei gruppe som kunne ha heimekontor likevel.

Som nemnt i artikkelen så ville det ikkje vært ein uoverkomeleg kostnad å kjøpe inn bærbare PCar der det var nødvendig.
Dei kunne nok også enkelt ha kartlagt kven av dei tilsette som har privat datautstyr som kunne blitt brukt mot ei godtgjering.

Eller kanskje den enklaste løysinga om det ikkje skulle koste ei krone, pakk ned dei stasjonære PCane og lever dei heim til dei tilsette som skal være på heimekontor. Om nødvendig kan ein også ta med skrivebordet og kontorstolen også om det er nødvendig.

 

Mitt inntrykk av å ha lest artikkelen er at det som har mangla mest er vilje til å finne løysingar og tilpasse seg. Eg er heilt sikkert på at mykje av jobben til barnevernet kunne blitt utført ved å jobbe på ein litt anna måte, som f.eks. ved å ringe for å ha oppfølgingssamtale. Det kan ikkje være veldig vanskeleg å få utarbeida ei ringeliste (sjefen kan lage den på kontoret og deretter levere den fysisk i papirformat om det er personvernhensyn som er hindringa). Eg er også ganske så sikker på at det ikkje kreves mykje dataverktøy for å skrive referat eller rapport etterpå heller. Sjølv om datasystemet så nede så må det vel gå an å registrere slike ting i ettertid?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...