Gå til innhold

Tesla åpner ladere i sentrum av landets største byer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

– Dette er en prøveordning for å se om Supercharger kan gjøre det enklere å være elbileier for dem som bor i eller nær byene og ikke kan lade hjemme eller på arbeidsplassen. Vi mener fortsatt at den beste opplevelsen får man om man lader hjemme eller på jobb, men alle har ikke mulighet til det, sier Roland.

Interessant forsøk. Det tar i hvert fall kritikken fra en del på alvor.

Ettersom det legges opp til ladepauser i størrelseorden 10-30 minutter så lurer jeg på om det finnes gode pausetilbud som f.eks tilgang til toalett ved de nye ladestedene?

Sitat

Særlig Oslo og Bergen har mange elbiler per lader. I Oslo er det 154 hurtigladere fordelt på 58.758 ladere, mens det i Bergen er 80 hurtigladere fordelt på 30.960 elbiler.

Disse tallene er ganske uinteressante og antall sier ikke noe om effekt. Det som er interessant er hvor ofte folk opplever kø eller andre utfordringer ved laderne. Altså hvor lettvint eller tungvint folk opplever det å hurtiglade.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
G3F198A1 skrev (53 minutter siden):

En bra ide. Særlig når ladetilkobling bir automatisert. Da parkerer man og bilen lades i løpet av parkeringsoppholdet uten at eier trenger å bry seg om eventuell frakobling. Når det skjer, vil ladere i parkeringsanlegg bli skikkelig populære...

Det er ikke meningen at man skal parkere der, i betydningen la bilen stå der lenge, så hele ordleggingen "parkering", "parkeringsopphold" og "parkeringshus" stemmer ikke over ens med tiltenkt bruk. Se heller på det som en elektrisk bensinstasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

For eksempel finnes ingen offentlig tilgjengelige hurtigladere i Bergen sentrum

For noe tull!

En stor og populær ladestasjon ligger på Danmarks Plass. Denne er såpass stor, at den faktisk ble omtalt som "verdens største ladestasjon" da den ble etablert for fem-seks år siden: https://elbil.no/bergen-apner-verdens-storste-ladestasjon/!

Jeg definerer absolutt Danmarks Plass som en del av Bergen sentrum. Hvor snevert syn har skribenten egentlig på sentrumskjernen?

De fleste som benytter hurtigladere reiser dit tross alt i bil, og særlig mer sentral og tilgjengelig beliggenhet enn rett ved Danmarks Plass krysset, kan jeg egentlig ikke se for meg ...!

Eller mener artikkelforfatter at det må komme lader på Den Blå Steinen, evnt. Torgallmenningen, før hen blir fornøyd?!

 

Edit: nå forventer jeg egentlig ikke at skribent skal sitte på førstehåndskunnskap på alle mulige ladestasjoner rundt om i landet. Forstår at det er vrient å ha oversikt. Tenk om det bare hadde fantes nettsider eller apper som visuelt fremstilte alle ladestasjonene i et kart eller noe. Det hadde kanskje forenklet skribentens arbeide pittelitt? Så slipper man å plumpe uti med at det ikke finnes sentrale hurtigladere 😝 

Endret av qualbeen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (1 time siden):

For noe tull!

Jeg definerer absolutt Danmarks Plass som en del av Bergen sentrum. Hvor snevert syn har skribenten egentlig på sentrumskjernen?

Danmarks plass er jo langt utenfor Bergen sentrum. Det er jo helt klart ingen andre enn de som bor der som mener den delen er innenfor. Skiltene på veien der litt lengre inn har Sentrum som retning. Må jo minst over broa der for å kunne kalle det sentrum.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (1 time siden):

Store deler av det ligger innenfor ring 1. Mye ligger på ring 1. Hvor mener du linja for innenfor ring 1 skal gå? Hvor mange prosent må med, og skal adressen bety noe?

Du trenger ikke å kjøre bil innenfor Ring 1 for å komme til og fra P-huset. Det må vel holde? Hva som skjer under bakken er ikke veldig interessant. Om det hadde gått en teoretisk tunnel fra Lillestrøm til Skøyen som gikk rett under Karl Johan så hadde vel den også teknisk sett vært innenfor Ring 1, uten at det hadde medført krav om bilfri tunnel ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, qualbeen said:

For noe tull!

En stor og populær ladestasjon ligger på Danmarks Plass.

Danmarksplass er i Årstad bydel...

5 hours ago, qualbeen said:

Jeg definerer absolutt Danmarks Plass som en del av Bergen sentrum. Hvor snevert syn har skribenten egentlig på sentrumskjernen?

Den indre bomringen danner i praksis grensa mellom bydelane Bergenhus (byen's sentrum) og Årstad, og ladestasjonen ligger nokre hundretalls meter utanfor.

Strøket "Sentrum" er endå mindre og er avgrensa av Østre Muralmenning i nord, Strandgaten, Vågsalmenning og Allehelgensgate i øst, Fredrik Motzfeldts gate, Lille Lungerårdsvannet og ei rett linje herifrå til Fossvinkels gate like sør for St Paul kirke i sør, og herifrå av Rosenbergsgaten i vest nordover til Vestre Torvgate i nord, langs denne østover til Vaskerelven og ned Vaskerelvsmauet til Olav Vs plass, herifrå nordover langs østsiden av Øvre Ole Bulls plass, østover langs Veiten til Markeveien, langs denne nord til Christian Michelsens gate, herifrå langs denne vestover og nordover og langs Kalmargaten og Gartnergaten til Kjellersmauet, og østover langs dette tilbake til Østre Muralmenning.

Uansett om det er strøket eller bydelen som omtales så har Marius Valle rett og du tar feil: Danmarksplass er ikkje i sentrum (men det er sentralt).

5 hours ago, qualbeen said:

De fleste som benytter hurtigladere reiser dit tross alt i bil, og særlig mer sentral og tilgjengelig beliggenhet enn rett ved Danmarks Plass krysset, kan jeg egentlig ikke se for meg ...!

Er enig i at det ikkje er behov for ein meir sentralt plassert offentleg ladestasjon i Bergen, med mindre det er for langtidslading, og det er det ikkje I dette tilfelle. Danmarksplass er sentralt nok og lett å finne fram til for både tilreisande og lokale. Eg ser meir på Åsane og Lagunen sentre som naturlege ladepunkt i byen, og desse ligg lengre ut frå sentrum.

Lenke til kommentar

Laderne på Danmarksplass er et godt tilbud, men for oss som bor i sentrum er hurtiglader savnet. Bydelsladerne til kommunen deler ofte mindre 230V-kurser, gjerne to uttak på 1 kurs, og av og til passer ikke det behovet. Da hadde hurtiglader vært supert. For min del hadde det passet bra å kjøre bilen ned til sentrum, handlet og ladet samtidig. Heller det enn å kjøre til et handlesenter med hurtiglader.

Lenke til kommentar

Nå har jeg heldigvis førstehåndskunnskap om både ladestasjonen til BKK og området generelt. En eiendomsmegler vil nok hevde at Danmarks plass/Kronstad er sentrum. Jeg har bodd tre ulike steder i dette området, og vil være uenig i den definisjonen.

I mitt hode er sentrum et avgrenset område i Bergenhus bydel, sånn ca innenfor Skuteviken, Florida, Kalfaret, Møhlenpris.

Men det er antakeligvis ikke den offisielle definisjonen :)

 

Lenke til kommentar

Det er nok ikke den offisielle definisjonen, nei.

Nå skal ladetilbudet styrkes i bydelene, men det handler mer om å gi bedre tilgang på fast ladetilgang for bildeletilbud, ikke privatlading. Det er vel egentlig fornuftig, frem i tid vil sikkert privatbilandelen i sentrum gå ned fordi mange kan klare seg med tilgang på delebil.

Jeg tror det blir bra med hurtigladetilgang i bykjernen, både for privat- og delebil.

Mer om nye "mobilpunkt" i Bergen her: https://www.bergen.kommune.no/hvaskjer/tema/vi-bygger-bergen/veier-byrom-og-parker/gronn-mobilitet/her-bygger-vi-nye-mobilpunkt-i-2021

Endret av Tor R.
Lenke til kommentar

Så man skal kjøre inn i et parkeringshus, lade i 15 minutter, og så kjøre igjen, etter å ha betalt for både lading og parkering?

Hvorfor bygger man ikke heller ut semi-hurtigladere på kjøpesentre, med billig lading? Lading rundt omkring i dag er jo horribelt dyrt. Med litt langsommere og billigere lading så kan folk handle eller gjøre andre ting mens bilen står og koser seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...