Gå til innhold

Barn spiller mer nå enn før pandemien. Det bekymrer foreldre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

TV gir deg "firkanta" øyne, sa de. Du råtner på rot om du bare sitter foran PC'n sa de noen år senere. Slik har foreldre alltid vært. De vil sine barn det beste men klarer ikke henge med på utviklingen og hva den bringer med seg. de ser det som fysisk skjer og handler ut fra det. Men kanskje hadde det vært noe å sette seg ned med poden, se hva som faktisk skjer når hen sitter foran datamaskinen. Oi, han er jo sosial?! Tipper mange foreldre ville fått seg en aha opplevelse da. Og det faktum at hjernen utvikler seg godt foran den skjermen, det føler jeg er lite snakket om. Løsningsfokus og konsentrasjon trenes opp og blir en sterkere faktor. Militæret ønsker programmerere og kodere nå, ikke bare staute menn og kvinner som kan bære tungt og gå langt... Den tiden er over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spill er vel ikke problemet her, det er mangelen på uteaktiviteter, fordi pandemi. Dessuten kan foreldrene ta grep selv på sine egne barn om de er så bekymret, og ikke gjøre dette til et samfunnsproblem som om det er spillprodusenter eller politikere som skal svare på hvorfor barnet demmes er en latsabb.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Iki said:

Man kan jo begynne å lure på om foreldrene er maktesløse mot sine egne barn når de sitter der og er bekymret istedenfor å gjøre noe med"problemet"?

Må ellers si det er ganske dårlig av foreldrene å ikke vise interesse for hva barna holder på med.

 

3 minutes ago, Gavekort said:

Spill er vel ikke problemet her, det er mangelen på uteaktiviteter. Dessuten kan foreldrene ta grep selv på sine egne barn om de er så bekymret, og ikke gjøre dette til et samfunnsproblem som om det er spillprodusenter eller politikere som skal svare på hvorfor barnet demmes er en latsabb.

 Jeg tror dere misforstår hva foreldrerollen er om dere tror det er motsetninger mellom å gjøre noe og bekymre seg 😀

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (9 minutter siden):

 

 Jeg tror dere misforstår hva foreldrerollen er om dere tror det er motsetninger mellom å gjøre noe og bekymre seg 😀

 

Jeg anklager ikke foreldrene for å sjekke av en boks i en spørreundersøkelse om det bekymrer dem. Jeg gjør et forsvar mot den uunngåelige anklagen om at spill er problemet og noe må gjøres, hvis ikke så hadde det vært null poeng i å formulere barns hverdag under koronatilstandene som "mer spilling".

Lenke til kommentar

Da jeg var ung, skal jeg fortelle deg, var det ikke sånn at vi bare kunne sitte og glo inn i en skjerm. Da var det ikke noe DVD og PSN og MP3 og USB og sånne ting. Nei, da var det puslespill og kort, og var vi heldige fikk vi se på Mot i Brøstet på freddan. Og puslespillene måte vi lage sjæl, av noe kryssfiner som var til overs fra da vi lagde sykkelhopp og spikervåpen om sommeren. Og det var ingen som klagde om en fikk en rusten spiker i hodet, skal jeg fortelle deg. Da var det ikke noe "respawn" og "new game" og "continue" og sånne ting. Da måtte man ta konsekvensene som en mann, skjønner du gutten min. Ikke sånn som dere holder på med i dag.

Endret av AntonMarkmus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (1 time siden):

 

 Jeg tror dere misforstår hva foreldrerollen er om dere tror det er motsetninger mellom å gjøre noe og bekymre seg 😀

 

Du bekymrer deg ikke for et problem du allerede har fikset.

Om du gjør det så har du større problemer enn at barna spiller litt mer enn vanlig.

Lenke til kommentar
Iki skrev (14 timer siden):

Man kan jo begynne å lure på om foreldrene er maktesløse mot sine egne barn når de sitter der og er bekymret istedenfor å gjøre noe med"problemet"?

Må ellers si det er ganske dårlig av foreldrene å ikke vise interesse for hva barna holder på med.

Hvem sier de ikke viser interesse? Selv jeg som har gamet siden jeg var 4 er veldig forsiktig med hva jeg utsetter min egen 4-åring for. Problemet er ikke at spilling er noe negativt, men snarere at det er andre ting som er viktigere for utviklingen deres som blir oversett om spillingen tar overhånd.

Videre er det ikke alltid så lett å "gjøre noe med "problemet"", da litt eldre unger ofte blir utstøtt om de ikke er med på de samme fritidsaktivitetene som sine medelever. Mtp. at nylige undersøkelser viser at 96% av gutter spiller, så blir det straks ikke så lett å vurdere hvordan man skal gå frem. Så "problemet" er vel strengt tatt noe kollektivt, og dette blir således heller et opprop om at vi alle må gjøre vurderingen om denne mengden spilling er OK.

Og jeg stiller meg forøvrig bak ism_InnleggNO sitt utsagn om at det aldeles ikke er noe skille mellom å bekymre seg og å gjøre noe.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
AntonMarkmus skrev (14 timer siden):

Da jeg var ung, skal jeg fortelle deg, var det ikke sånn at vi bare kunne sitte og glo inn i en skjerm. Da var det ikke noe DVD og PSN og MP3 og USB og sånne ting. Nei, da var det puslespill og kort, og var vi heldige fikk vi se på Mot i Brøstet på freddan. Og puslespillene måte vi lage sjæl, av noe kryssfiner som var til overs fra da vi lagde sykkelhopp og spikervåpen om sommeren. Og det var ingen som klagde om en fikk en rusten spiker i hodet, skal jeg fortelle deg. Da var det ikke noe "respawn" og "new game" og "continue" og sånne ting. Da måtte man ta konsekvensene som en mann, skjønner du gutten min. Ikke sånn som dere holder på med i dag.

Og konsekvensene ble tatt, forventet levealder for menn har økt med nesten 10 år siden datamaskinene begynte å komme🤣

image.png.9533a69b5cd7c9f51650063ba24af868.png

Alt det du sier der er kreative ting, jeg var selv mye ute, lagde hytter i trærne osv som barn, barn nå tildags er kreative på andre måter, og aktivitetstilbud er større og mer tilgjengelig. begreper som "ungdommen nå til dags" og "da jeg var ung" er vel begreper som har eksistert siden tidenes morgen, noe utvikling er positiv og noe negativ, og i disse tider ganske annerledes fra genereasjon til generasjon, det går forrykende fort, såpass fort at det er vanskelig for foreldre å skjønne hva som er positivt og negativt. 

 

Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (4 timer siden):

Hvem sier de ikke viser interesse? 

Ehm. Artikkelen?

"52 prosent melder at de ikke er interessert selv i spillingen deres"

Gringorilla skrev (4 timer siden):

Videre er det ikke alltid så lett å "gjøre noe med "problemet"", da litt eldre unger ofte blir utstøtt om de ikke er med på de samme fritidsaktivitetene som sine medelever. Mtp. at nylige undersøkelser viser at 96% av gutter spiller, så blir det straks ikke så lett å vurdere hvordan man skal gå frem. 

Nå kan man ganske lett gjøre noe slikt som å begrense tiden barnet spiller.

 

Gringorilla skrev (4 timer siden):

Og jeg stiller meg forøvrig bak ism_InnleggNO sitt utsagn om at det aldeles ikke er noe skille mellom å bekymre seg og å gjøre noe.

Igjen, som sagt, man bekymrer seg ikke over et problem man allerede har løst.

Lenke til kommentar
Iki skrev (På 11.2.2021 den 12.02):

Ehm. Artikkelen?

"52 prosent melder at de ikke er interessert selv i spillingen deres"

Den setningen kan tolkes i flere retninger. Forskjell på å ikke være interessert og å ikke fatte interesse. Jeg fatter interesse i mine barns snømannbygging, men jeg er ikke interessert.

Men la gå, vi tolker det dithen.

Iki skrev (På 11.2.2021 den 12.02):

Nå kan man ganske lett gjøre noe slikt som å begrense tiden barnet spiller.

Du har ikke barn, har du vel?

Iki skrev (På 11.2.2021 den 12.02):

Igjen, som sagt, man bekymrer seg ikke over et problem man allerede har løst.

Igjen, du har ikke barn, har du vel? Man kan fint bekymre seg om noe man har løst. Som forelder er det ikke automatisk slik at problemer er en hindring som kan fjernes, men ofte noe man bare må forholde seg til. Det trenger ikke engang være et problem som skaper bekymring. Det er heller ikke slik at alle problemer har en løsning. Som en annen her sa, bekymring er en del av jobb-beskrivelsen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (3 timer siden):

Man kan fint bekymre seg om noe man har løst. Som forelder er det ikke automatisk slik at problemer er en hindring som kan fjernes, men ofte noe man bare må forholde seg til. Det trenger ikke engang være et problem som skaper bekymring. Det er heller ikke slik at alle problemer har en løsning. Som en annen her sa, bekymring er en del av jobb-beskrivelsen.

I dette tilfellet er det spesifikt snakk om foreldre som er bekymret for at barna spiller for mye.

Det er et lett problem å fikse.

Det er ingenting i veien for å begrense tiden barnet bruker på spilling.

Hypotetiske situasjoner som ikke har noe med saken å gjøre trenger man ikke trekkes inn i en diskusjon om dette enkle problemet.

Lenke til kommentar

No shit, man får ikke lov til å gå ut å være med venner, man får ikke gå på skole, man får ikke ha fritidsaktiviteter.

Er det da rart at barn og unge setter seg ned foran pc eller konsoll for å chatte og spille med venner?

Det er faktisk bedre å bruke hjernen ved å spille enn det er å tankeløst stirre på ett tv program man har sett før, det er også blitt bevist at man forbedrer diverse evner ved å spille spill, det gjør man ikke av å glane ex on the beach, paradise, reklamer og annet tull.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...