Gå til innhold

E-Tron GT er Audis sterkeste elbil til nå


Anbefalte innlegg

oophus skrev (7 minutter siden):

For 7 år siden, så var det vel få som hadde hørt om e-Tron GT, så det blir vanskelig å vente på noe man vet ikke kommer. ;)

HVa sa VW om elektriske biler i 2012 tro? Noe om at de skulle bli ledende på et eller annet tidspunkt vi for lengst har passert?

At de bruker så lang tid på komme opp med skikkelige elbiler forteller oss noe om vilje..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kahuna skrev (9 minutter siden):

At de bruker så lang tid på komme opp med skikkelige elbiler forteller oss noe om vilje..

Eller kostnader. Ifølge optimistiske spådommer rundt 2012 angående batterikostnader, og da spesielt fra Tesla, så skulle det vært mulig for eldre OEM's å kastet seg inn i dette tidligere. Men det skjedde ikke, og kostnader er framdels på vippen før det lønner seg å gjøre det VW gjør i stor skala. 

Det blir annerledes å bytte ut volum i fabrikker som man tjener penger på, vs det å starte med blanke ark. Mens Tesla bygger fabrikker for å få tilgang til produksjonskapasitet, så må f.eks VW og Toyota bytte ut profitable linjer med ikke-profitable linjer som man håper vil bli det over tid. Risk vs reward osv. 

Mens man i 2012 ikke ville klare å erstatte noen linjer, så ser man at flere og flere linjer kan kastets til fordel for elbiler nå når vi løper inn i 2020 årtiet. Minst profitable linjer, kan altså stoppes og bygges om nå, mens det var mer eller mindre umulig før. Ergo elbiler som eGolf, e-Tron, EQC og lignende hvor man i størst mulig grad kun tok bitte litt kapasitet fra eksisterende produksjonslinjer for å få inn muligheter for å skalere opp elbiler, mens det samtidig gir mening å gjøre det. 

Om man skal kaste et stygt blitt til noen, så må det være regulatoriske mål, og stønader for dette skiftet. Man har lenge vist at elbiler ikke ville være profitable å produsere i en mellomfase, så hvis vi ønsker at alle gjør det VW nå gjør, så må man sette fokus på hjelp for å få det til. CO2 skatt er kun én av disse. Hadde disse vært strengere, så ville tidspunktet hvor det å bygge kapasitet mot elbiler vært her tidligere pga fortjenesten på dårlige linjer havner i rødt kjappere. 

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (10 minutter siden):

Eller kostnader. Ifølge optimistiske spådommer rundt 2012 angående batterikostnader, og da spesielt fra Tesla, så skulle det vært mulig for eldre OEM's å kastet seg inn i dette tidligere. Men det skjedde ikke, og kostnader er framdels på vippen før det lønner seg å gjøre det VW gjør i stor skala. 

Så er det fortsatt er spørsmål om vilje. Å produsere overprisede kortrekkeviddebiler i liten skala oser ikke akkurat vilje til grønt skifte.

Batterier har hele tiden vært dyrt. Å plassere disse i billige biler gir bare mening om du *ikke* ønsker at modellene skal ha suksess. Sånn sett gir e-tron GT *mye* mer mening enn ID.3 siden det er enklere å 'kamuflere' batteriprisen i dyrere modeller. Så setter du batterier i stadig billigere modeller ettersom batteriproduksjonen stiger og prisene synker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (44 minutter siden):

HVa sa VW om elektriske biler i 2012 tro? Noe om at de skulle bli ledende på et eller annet tidspunkt vi for lengst har passert?

Man skal ikke høre så mye på markedsførere. Mercedes skulle jo "gjenoppfinne bilen" med EQC, og så flikket de bare på en eksosbil.

Kahuna skrev (44 minutter siden):

At de bruker så lang tid på komme opp med skikkelige elbiler forteller oss noe om vilje..

Og evne? 😉

 

Endret av Hanhijnn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (24 minutter siden):

Så er det fortsatt er spørsmål om vilje.

Nei, alt handler om økonomi. Selv Diesel-gate handlet om økonomi. 

Gjør den delen overkombar, så hadde alle fått "viljen" til å skiftes kjappere rundt. Dette repeteres i bilbransjen, i flybransjen, i det maritime og overalt angående krav for utslipp. 

 

Kahuna skrev (24 minutter siden):

Å produsere overprisede kortrekkeviddebiler i liten skala oser ikke akkurat vilje til grønt skifte.

De var ikke overprisede. Det var og er ulempen med å kaste inn 300-500 kg med batterier som koster . Tesla tjener ikke penger på å selge biler. De tjener penger på andre ting, noe ingen andre kan kopiere ettersom viljen til å kaste kapital mot dem ikke er tilsvarende. Ergo må en gå den normale veien, med å gjøre ting i tur og orden når det økonomisk sett er mulig å gjennomføre. 

Det var altså mulig å produsere en e-Tron, eGolf, EQC osv uten å totalt sprenge budsjettet med hva bilene måtte ha kostet for å få inn igjen penger som ville gått til R&D kostnader mot en ny plattform. En plattform som aldri ville nedbetalt seg selv iløpet av dens normale levetid på rundt 10 år. Eldre OEM's har jo hele tiden målt tempeaturen for når dette blir mulig, og de alle ser ut til å ha målt samme temperatur stort sett. Tidspunktet hvor batteriene havner på en plass hvor man kan tjene penger på dem, er rundt disse tider. Litt tidligere for noen, og senere for andre som må slenge seg lengre bak i tilgangen til ressurser. Firma som Toyota og VW vil f.eks pga volum få billigere batterier enn Mazda. 

 

Kahuna skrev (24 minutter siden):

Batterier har hele tiden vært dyrt. Å plassere disse i billige biler gir bare mening om du *ikke* ønsker at modellene skal ha suksess. Sånn sett gir e-tron GT *mye* mer mening enn ID.3 siden det er enklere å 'kamuflere' batteriprisen i dyrere modeller. Så setter du batterier i stadig billigere modeller ettersom batteriproduksjonen stiger og prisene synker.

Tøys og tull. Alle elbilene som er bygget som "compliance" elbiler er bygget på plattformer som allerede har godt med volum innunder produksjon og salg. Det betyr at R&D kostnader nedbetales før de skrotes til neste plattform som ofte har ei levetid på 10 år. 

e-Tron GT er altså bygget på en komplett ny PPE plattform, og det gjør de nå fordi de mener de kan havne i grønt til slutt. Det ville de høyst sannsynligvis ikke gjort for 15-10 år siden, som altså ca er tidspunktet de måttet startet med denne for å ha den klar i 2015-2016. 

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (14 minutter siden):

De var ikke overprisede. Det var og er ulempen med å kaste inn 300-500 kg med batterier som koster

Selvfølgelig var de overprisede. En egolf var nesten dobbelt så dyr som en vanlig golf i tyskland, nettopp fordi batteriene utgjorde en uforholdsmessig stor del av prisen.

oophus skrev (17 minutter siden):

e-Tron GT er altså bygget på en komplett ny PPE plattform, og det gjør de nå fordi de mener de kan havne i grønt til slutt. Det ville de høyst sannsynligvis ikke gjort for 15-10 år siden, som altså ca er tidspunktet de måttet startet med denne for å ha den klar i 2015-2016. 

Hvorfor snakket vw om at de skulle bli ledende på elbiler da? Bevisst løgn?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (3 minutter siden):

Selvfølgelig var de overprisede. En egolf var nesten dobbelt så dyr som en vanlig golf i tyskland, nettopp fordi batteriene utgjorde en uforholdsmessig stor del av prisen.

De var jo overprisede av en god grunn Kahuna. Hadde eGolf blitt laget på en spesifikk plattform for kun BEV's så ville den vært enda dyrere! 

 

Kahuna skrev (4 minutter siden):

Hvorfor snakket vw om at de skulle bli ledende på elbiler da? Bevisst løgn?

Vi skulle hatt 400wh/kg i 2020 angående energitetthet, og batteriet skulle koste under $100/kWh ifølge enkelte analyser på tidlig 2010 tall. Tesla var ute og dyttet nok optimismen litt fremover seg de også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (19 timer siden):

Nextmove i Tyskland har testet en m3 sr i en måned ved kaldt vær.
 

Man trenger 4-5kwh for å varme opp et 500kg batteri fra -10 grader. Om motoren i snitt yter 20kw og motoren har 95% virkningsgrad blir det kun 1kwh spillvarme etter en time. Alt for lite til å heate batteriet. For å få batteriet varmt nok kjørte de bilen i 160km/h en time pluss at forvarming ble satt på. Da fikk de over 100kw lading. Litt upraktisk å måtte starte med fullt batteri, kjøre det tomt , så kunne lade med full effekt.

Ser teslabjørn har en litt raskere teknikk men litt upraktisk om man har flere med seg i bilen. 

Det er sjelden jeg kjører kun en time for så å hurtiglade. Normalen for oss er vel rundt 2-3 timer. 

500kg batteri har vi dog ikke, tror SR-batteriet veier ca. 380kg. Å varme 380kg batteri fra -10 til +20 grader "koster" omkring 2,6kWh. Stemmer ikke så verst med 2,5 timers kjøring. 

For øvrig blir det fort varmere når man hurtiglader. Ingen krise om bilen starter på 55kW hvis den har doblet hastigheten etter 10 minutter. 

Ved navigering til SuC vil Teslaen selv øke batterivarmen slik at batteriet er varmt nok ved ankomst. Det er en god løsning.

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Marzo skrev (5 timer siden):

Ironien her er vel at Tesla P85D "bare" hadde 469hk og 0-100 tid på 3,6 sekunder målt i den virkelige verden :)

Det er vel ikke helt riktig, men Tesla "oppgraderte" batteriene underveis i det stille når de fant ut at Ludicrous ikke klarte det som ble lovet. Så vidt meg bekjent klarer V3 batteriet det.

V1 og V2 batteriene klarte ikke å levere nok strøm til å klare Ludicrous.

Dette gjald i værtfall P90D, og jeg tror også P85D, men jeg kan huske feil :)

Endret av Simkin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden):

Det er sjelden jeg kjører kun en time for så å hurtiglade. Normalen for oss er vel rundt 2-3 timer. 

500kg batteri har vi dog ikke, tror SR-batteriet veier ca. 380kg. Å varme 380kg batteri fra -10 til +20 grader "koster" omkring 2,6kWh. Stemmer ikke så verst med 2,5 timers kjøring. 

For øvrig blir det fort varmere når man hurtiglader. Ingen krise om bilen starter på 55kW hvis den har doblet hastigheten etter 10 minutter. 

Ved navigering til SuC vil Teslaen selv øke batterivarmen slik at batteriet er varmt nok ved ankomst. Det er en god løsning.

De batteriene som står i kinesiske model 3 er nok nær 480kilo. 
 

Problemene oppstår for folk som står på parkeringsplass uten lader. De tror de kan kjøre til arbeid 5 ganger i uken for så å hurtiglade en halvtime i uken. 
 

De må i stedet enten lade med 20-30kw i en par timer eller kjøre rundt i en time med 160kmh og så lade en halvtime. 
 

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Simkin said:

Det er vel ikke helt riktig, men Tesla "oppgraderte" batteriene underveis i det stille når de fant ut at Ludicrous ikke klarte det som ble lovet. Så vidt meg bekjent klarer V3 batteriet det.

V1 og V2 batteriene klarte ikke å levere nok strøm til å klare Ludicrous.

Dette gjald i værtfall P90D, og jeg tror også P85D, men jeg kan huske feil :)

Det gikk i såfall en rekke kjøpere glipp av da de tok Tesla til retten pga nettopp dette. 
 

https://www.tu.no/artikler/tesla-mener-p85d-kjoperne-tok-en-risiko-for-skuffelse-som-de-selv-ma-baere/365855

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

De batteriene som står i kinesiske model 3 er nok nær 480kilo. 
 

Problemene oppstår for folk som står på parkeringsplass uten lader. De tror de kan kjøre til arbeid 5 ganger i uken for så å hurtiglade en halvtime i uken. 
 

De må i stedet enten lade med 20-30kw i en par timer eller kjøre rundt i en time med 160kmh og så lade en halvtime. 
 

Eller parkere et sted med 11kW lader mens de gjør ærend. 

Men jeg ville nok ikke anbefalt noen å kjøpe elbil om de måtte belage seg på kun hurtiglading. For dyrt, og for mye knot. Man bør ha tilgang på saktelading enten hjemme eller på jobb. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (5 timer siden):

De var jo overprisede av en god grunn Kahuna. Hadde eGolf blitt laget på en spesifikk plattform for kun BEV's så ville den vært enda dyrere! 

Dette gir ikke mening. Leser du i det hele tatt det jeg skriver eller er du så opptatt av å kritisere Tesla/forsvare VW at du ikke ser at du misforstår totalt?

Poenget er at om du setter dyre batterier i en billigbil er den ikke lenger billig og da må du enten akseptere å gå med tap eller rope på hjelp fra myndighetene. Det er bedre å sette de dyre batteriene i biler som er dyre i utgangspunktet, da utgjør batteriene en mindre del av prisen og du kan på sikt øke batteriproduksjonen for så å sette batterier i en litt billigere bil. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 timer siden):

De batteriene som står i kinesiske model 3 er nok nær 480kilo. 

Hvor stort problem er egentlig kinesiske model 3 for det Norske kraftnettet? Har du noen tall på det?

Trestein skrev (2 timer siden):

Problemene oppstår for folk som står på parkeringsplass uten lader. De tror de kan kjøre til arbeid 5 ganger i uken for så å hurtiglade en halvtime i uken. 

De må i stedet enten lade med 20-30kw i en par timer eller kjøre rundt i en time med 160kmh og så lade en halvtime. 

Kjøper man LNG-bil på en øy uten tilgang til LNG så har man seg selv å takke. Eller bensinbil på et sted uten bensinstasjon på lange avstander, eller elbil et sted uten mulighet til å saktelade i det daglige. Sorry, men klarer ikke helt å synes synd på sånne folk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (37 minutter siden):

Hvor stort problem er egentlig kinesiske model 3 for det Norske kraftnettet? Har du noen tall på det?

Kjøper man LNG-bil på en øy uten tilgang til LNG så har man seg selv å takke. Eller bensinbil på et sted uten bensinstasjon på lange avstander, eller elbil et sted uten mulighet til å saktelade i det daglige. Sorry, men klarer ikke helt å synes synd på sånne folk.

Kinesiske model 3 er ikke noe stort problem for det norske kraftnettet. 4kwh for å forvarme batteriet er ikke noe stort problem. Problemet ligger hos dem som har kjøpt bilen og som må bruke 4x2x220kwh ekstra kwh strøm for å varme batteriet. Kraftselskapene tjener bate mere penger

Mange tyskere kjøper el biler fordi de får ca 100 000kr i subsidier for å kjøpe el bil.

Dette har ført til at mange som bor i blokk eller uten lademulighet kjøper elbil

Mangen opplever skyhøyt energiforbruk spesielt om vinteren. Bilen bruker strøm når den står parkert, når den forvarmer, når den skal hurtiglades osv. Mange har nok trodd at den kan brukes som en annen bil. Kjøre 40km hver dag og fylle på strøm etter 500km. De de opplever er at bilene går tom etter 100km og de må bruke 2 timer oå forvarming og lading. Det blir nok mange billige tyskimporterte biler til salgs i sommer når bindingstiden går ut.

Det er ikke synd i dem. Problemet er at de Sansynligvis vil velge en annen fremdrift neste gang de kjøper bil.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):
oophus skrev (8 timer siden):

De var jo overprisede av en god grunn Kahuna. Hadde eGolf blitt laget på en spesifikk plattform for kun BEV's så ville den vært enda dyrere! 

Dette gir ikke mening. Leser du i det hele tatt det jeg skriver eller er du så opptatt av å kritisere Tesla/forsvare VW at du ikke ser at du misforstår totalt?

Har jeg kritisert Tesla nå? Jeg sier bare at Tesla's planer er enklere å ha med å gjøre. De skal kun bygge fabrikker for å få mer produksjonskapasitet. Alle de andre som har eksistert noen år, må altså erstatte fortjeneste med "ikke-fortjeneste". Du forstår vell forskjellen? 

 

Kahuna skrev (2 timer siden):

Poenget er at om du setter dyre batterier i en billigbil er den ikke lenger billig og da må du enten akseptere å gå med tap eller rope på hjelp fra myndighetene.

EQC og e-Tron er billigbiler? Kostnadene til dem er hva som skjer om man erstatter ICE komponenter med BE komponenter. Alle forutenom deg tydeligvis vet at BE er og har vært dyrere. Mens Elon Musk kan ha mindre fokus i fortjeneste siden den uansett kommer utenfor salg av biler, så kan ikke de andre gjøre dette. De er 100% nødt til å vente med å bruke penger på en plattform før de er sikre på at volumet er stort nok. Ergo biler som eGolf, EQC og e-Tron som i stor grad har gjennbruk av komponenter fra volummodeller. 

Det er jo bare å se på kostnader for batterier og når den har truffet/skal treffe $100/kWh. Skjedde det i 2015? Er det tilfellet for OEM's selv nå idag? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

Mangen opplever skyhøyt energiforbruk spesielt om vinteren. Bilen bruker strøm når den står parkert, når den forvarmer, når den skal hurtiglades osv. Mange har nok trodd at den kan brukes som en annen bil. Kjøre 40km hver dag og fylle på strøm etter 500km. De de opplever er at bilene går tom etter 100km og de må bruke 2 timer oå forvarming og lading. Det blir nok mange billige tyskimporterte biler til salgs i sommer når bindingstiden går ut.

Det er ikke synd i dem. Problemet er at de Sansynligvis vil velge en annen fremdrift neste gang de kjøper bil.

Ja, om noen har kjøpt elbil i den tro at de kan kjøre 500km med småkjøring midtvinters uten å lade så får de en overraskelse. Samme "problemet" hadde jeg med dieselbilen. 30 minutters webasto-forvarming før hver småtur dro opp dieselforbruket noe voldsomt i forhold til langkjøring vinterstid, så jeg tviler på at tilsvarende energibruk på elbiler kommer som en stor overraskelse på veldig mange.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 minutt siden):

Ja, om noen har kjøpt elbil i den tro at de kan kjøre 500km med småkjøring midtvinters uten å lade så får de en overraskelse. Samme "problemet" hadde jeg med dieselbilen. 30 minutters webasto-forvarming før hver småtur dro opp dieselforbruket noe voldsomt i forhold til langkjøring vinterstid, så jeg tviler på at tilsvarende energibruk på elbiler kommer som en stor overraskelse på veldig mange.

Vel jeg har bensinbil og den kjører 900km på 50liter enten det er sommer eller vinter.

Men jeg driver ikke å varmer den opp før jeg kjører. Da hadde jeg kjøpt en el varmer. Min trenger jo kun varme opp kupeen.

uansett så er bilen varm på et øyeblikk. Ratt og setevarme hjelper også.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Trestein said:

Vel jeg har bensinbil og den kjører 900km på 50liter enten det er sommer eller vinter.

Men jeg driver ikke å varmer den opp før jeg kjører. Da hadde jeg kjøpt en el varmer. Min trenger jo kun varme opp kupeen.

uansett så er bilen varm på et øyeblikk. Ratt og setevarme hjelper også.

Motoren din trenger også å bli varm for å fungere optimalt. "Fordelen" med en bensinbil er jo at den er så himla inneffektiv at den varmer seg selv opp ganske raskt.

Dieselbiler sliter dog ofte med å bli varm på vinteren, selv om de også er temmelig ineffektiv. Å kjøre en kald motor hardt er ikke godt for noe.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (9 timer siden):

Vel jeg har bensinbil og den kjører 900km på 50liter enten det er sommer eller vinter.

Men jeg driver ikke å varmer den opp før jeg kjører. Da hadde jeg kjøpt en el varmer. Min trenger jo kun varme opp kupeen.

uansett så er bilen varm på et øyeblikk. Ratt og setevarme hjelper også.

Du hadde ikke kjøpt en el-varmer om du ikke hadde tilgang på strøm. Har elbillisten tilgang på strøm så lar han selvsagt også bilen være tilkoblet under forvarming. 

Øyeblikk og øyeblikk, er det en del is på bilen tar det fort en halvtime å få temperatur nok til å tine alt. Webastoen på dieselbilen går dessuten under kjøring da det er for lite spillvarme fra motoren. En kamerat hadde samme bilen (Touran 2.0TDI) og når webastoen en dag gikk i stykker tok det en halvtime med kjøring før det ble lunk i bilen. Varmt ble det aldri. Jeg hadde minst 25% høyere forbruk vinterstid på min, målt på pumpa (kjørecomputer tok ikke hensyn tli webasto). 

Bensinbil har mer spillvarme ja, så den klarer seg uten tilleggsvarmer. Men også den bruker mer drivstoff vinterstid, bl.a. øker luftmotstanden med noe sånt som 10-15% 20 pluss og ned til 15-20 minus. Klart, kjører du saktere på vinteren vil jo det kompensere. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...