Gå til innhold

E-Tron GT er Audis sterkeste elbil til nå


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bilen er ikke en Taycan med nuller i grillen, men de er identiske under "panseret"? Så hvorfor er det da ikke en Taycan med nuller i grillen?

Må innrømme at jeg aldri har skjønt meg på de som kjøper Audi. Her kan man velge og vrake av biler fra et konglomerat; sportsbiler fra Porsche, familiebiler fra Skoda og luksusbiler fra Bentley. Også velger man kjerra som er midt på treet og ikke spisset i hverken den ene eller andre retningen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Dr. Bombay skrev (11 timer siden):

Må innrømme at jeg aldri har skjønt meg på de som kjøper Audi. Her kan man velge og vrake av biler fra et konglomerat; sportsbiler fra Porsche, familiebiler fra Skoda og luksusbiler fra Bentley. Også velger man kjerra som er midt på treet og ikke spisset i hverken den ene eller andre retningen. 

Enig med du, men folk tenker vel at det er som et Kinderegg; tre ønsker på en gang... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (17 minutter siden):

Når man ser på hvor mange e tron som selges skulle man tro at noen vil ha denne også. Hadde de laget en A6 på denne plattformen hadde nok markedet vert enda større. Spesielt med stasjonsvogn/kupe og sedan versjoner. 

Dette er første modell på PPE plattformen, med inspirasjon fra J1 fra Porsche Taycan. Samme utvikling og produktportefølge man har sett rundt MEB vil følge PPE også. Så A4 til A8, samt Q5 til Q8 varianter kommer jo etter hvert.  

Active torque vectoring, luftfjering, og styring på alle dekkene er implementert som mulige funksjoner. 

 

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
mr. papp skrev (14 timer siden):

Litt usikker på om jeg ville kalt en bil i nær-millionklassen uten ryggekamera, adaptiv CC og innfellbare speil for «godt utstyrt» 🤔 Da må det være mye annet snacks som ikke nevnes...

Det er ikke en innstegsmodell, det er et marketing triks. På den måten så vil mediene flagge med 900.000kr som prislapp, mens det i realiteten er en bil til over millionen om du vil ha grunnleggende utstyr i den.

Akkurat som e-208 og Enyaq som fikk skryt for å være en rimelige elbiler med utgangspunkt i innstegsmodellene som ikke en gang har elektriske vinduer bak eller lettmetallfelger i e-208 sitt tilfelle.

Biler med mye standardutstyr i disse dager blir stemplet som dyre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 minutt siden):

Det er ikke en innstegsmodell, det er et marketing triks. På den måten så vil bla. TU flagge med 900.000kr som prislapp, mens det i realiteten er en bil til over millionen om du vil ha grunnleggende utstyr i den.

Akkurat som e-208 og Enyaq som fikk skryt for å være en rimelige elbiler med utgangspunkt i innstegsmodellene som ikke en gang har elektriske vinduer bak eller lettmetallfelger i e-208 sitt tilfelle.

Biler med mye standardutstyr i disse dager blir stemplet som dyre.

Det jeg ikke skjønner er at en motorjournalist kaller utgaven uten dette utstyret for "godt utstyrt". Audi selv gjør nok det selvfølgelig. Så det ser ut for meg som at TUs journalist gikk på Audis "marketing triks" i pressemeldinga og kopierte det rett inn. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
mr. papp skrev (4 minutter siden):

Det jeg ikke skjønner er at en motorjournalist kaller utgaven uten dette utstyret for "godt utstyrt". Audi selv gjør nok det selvfølgelig. Så det ser ut for meg som at TUs journalist gikk på Audis "marketing triks" i pressemeldinga og kopierte det rett inn. 

Adaptiv cruisekontroll og ryggekamera er slike kostnadsbesparelser som får meg til å mistenke at Audi ikke har planer om å selge dette utstyrsnivået. Dette er riktig nok ikke så ille som det Peugeot og Skoda driver med, men det er fortsatt en misledende pris å skrive for seg selv uten videre presisjon. Denne artikkelen skriver bare innstegsprisen en gang og presiserer i setningen etterpå, så jeg anser dette som tilgivelig, i motsetning til Skoda Enyaq som fikk sin "juksepris" som overskrift.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (22 minutter siden):

Adaptiv cruisekontroll og ryggekamera er slike kostnadsbesparelser som får meg til å mistenke at Audi ikke har planer om å selge dette utstyrsnivået. Dette er riktig nok ikke så ille som det Peugeot og Skoda driver med, men det er fortsatt en misledende pris å skrive for seg selv uten videre presisjon. Denne artikkelen skriver bare innstegsprisen en gang og presiserer i setningen etterpå, så jeg anser dette som tilgivelig, i motsetning til Skoda Enyaq som fikk sin "juksepris" som overskrift.

Jeg kommenterer ikke at Audi opererer med lokkepriser eller utstyrsnivåer de ikke regner med å selge. Bare klassifikasjonen av en relativt ribbet utgave som "godt utstyrt".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
mr. papp skrev (13 timer siden):

Litt usikker på om jeg ville kalt en bil i nær-millionklassen uten ryggekamera, adaptiv CC og innfellbare speil for «godt utstyrt» 🤔 Da må det være mye annet snacks som ikke nevnes...

Enig. Man kjøper ikke bil i denne klassen uten ryggekamera og adaptiv CC. Da må man her ut med en mill. 

Flotte biler både denne og Taycan, men har en 2015 modell Tesla S 85D og tar en tur til Østerrike/Italia minst en gang i året. Etter 5 år har jeg så langt samlet betalt kr 6.500 i service og opplevd svært lite problemer. Mindre enn på Audi Q5 som jeg hadde før. Det siste året har bilen fått gratis oppgradering til 4G, og fikk nettopp melding fra Tesla at eMMC-kortet i MCU nå blir gratis byttet fra 8 GB til 64GB for å hindre funkjsonsfeil på berøringsskjermen (som nå har 8 års garanti).
Er derfor strålende fornøyd slik jeg har det. Hvis jeg skal bytte bil må rekkevidden være bedre på nybil enn den jeg har i dag. Det er et minimumskrav. Etter de tester jeg har sett av Taycan så har den ikke det. Porsche/Audi/BMW/VW ligger ca 5 år etter Tesla i utvikling når det gjelder strømforbruk. I tillegg er kombinasjonen av det godt utbygde nettverket av Superchargere, gratis lading og Teslas Navigasjon med innebygde laderåd så god at jeg kvier meg sterkt til å legge ut på langtur i noe annet. Tesla S er en fantastisk avslappende bil å kjøre på Tyske Autobahn.
Jeg har alltid ønsket meg Porsche, men må nok vente en 4-5 år til rekkevidden/strømforbruket blir bedre og ladenettverket bedre utbygd. Hvis jeg i det hele tatt skal bruke så mye som nærmere en mill på bil. For det er mye penger.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
kromatisk aberrasjon skrev (9 minutter siden):

Etter de tester jeg har sett av Taycan så har den ikke det.

Om du kjører slike langturer, så kommer du kjappest frem med Taycan, og mest sannsynligvis denne bilen også. Rekorden for 1,000km, og det å krysse USA har jo Taycan av alle elbiler. 

Endret av oophus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (35 minutter siden):

Adaptiv cruisekontroll og ryggekamera er slike kostnadsbesparelser som får meg til å mistenke at Audi ikke har planer om å selge dette utstyrsnivået. Dette er riktig nok ikke så ille som det Peugeot og Skoda driver med, men det er fortsatt en misledende pris å skrive for seg selv uten videre presisjon. Denne artikkelen skriver bare innstegsprisen en gang og presiserer i setningen etterpå, så jeg anser dette som tilgivelig, i motsetning til Skoda Enyaq som fikk sin "juksepris" som overskrift.

Det er nok bare en måte å få prislappen ned når det reklameres for bilen ja.

Syntes det er rart at EU som innfører alt mulig av krav på ting ikke har fulgt etter USA når det gjelder ryggekamera. Der ble det i 2019 (eller om det var 2018) ikke lov å selge ny bil uten ryggekamera. De bilene som ikke hadde det som tilvalg har fått påmontert ettermarkeds versjoner for å kunne selges.

Rygge kamera hjelper såpass mye at mange ryggeskader og småbulker kunne vært unngått hvis det var påkrevd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (21 minutter siden):

Det er nok bare en måte å få prislappen ned når det reklameres for bilen ja.

Syntes det er rart at EU som innfører alt mulig av krav på ting ikke har fulgt etter USA når det gjelder ryggekamera. Der ble det i 2019 (eller om det var 2018) ikke lov å selge ny bil uten ryggekamera. De bilene som ikke hadde det som tilvalg har fått påmontert ettermarkeds versjoner for å kunne selges.

Rygge kamera hjelper såpass mye at mange ryggeskader og småbulker kunne vært unngått hvis det var påkrevd.

For å ikke snakke om å passe på den digre blindsonen du har under vinduet. Det er mange barn som leker rundt der jeg parkerer, så er utrolig takknemlig for at jeg kan se hva som er rett bak bilen min.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (20 minutter siden):

For å ikke snakke om å passe på den digre blindsonen du har under vinduet. Det er mange barn som leker rundt der jeg parkerer, så er utrolig takknemlig for at jeg kan se hva som er rett bak bilen min.

Ryggekamera er faktisk viktig sikkerhetsutstyr. Jeg kjenner til to forskjellige tilfeller (på forskjellig kant av landet) hvor foreldre har rygget over og kommet i skade for å kjøre ihjel sitt eget barn. Forferdelig tragiske greier.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 timer siden):

Når man ser på hvor mange e tron som selges skulle man tro at noen vil ha denne også. Hadde de laget en A6 på denne plattformen hadde nok markedet vert enda større. Spesielt med stasjonsvogn/kupe og sedan versjoner. 

Jeg er ganske sikker på at Audi etron 55/50 selger så godt som den gjør fordi det er den bilen som kommer nærmest en elektrisk stasjonsvogn.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (46 minutter siden):

Jeg er ganske sikker på at Audi etron 55/50 selger så godt som den gjør fordi det er den bilen som kommer nærmest en elektrisk stasjonsvogn

fra en av de tre "premium bilprodusentene" i Tyskland. (Fullførte setningen din) 😏

Men det er jo flotte biler da. Hadde de hatt tilgang til et godt utbygd superladenettverk så kunne jeg godt ha tenkt meg en slik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, oophus said:

Om du kjører slike langturer, så kommer du kjappest frem med Taycan, og mest sannsynligvis denne bilen også. Rekorden for 1,000km, og det å krysse USA har jo Taycan av alle elbiler. 

Haha, det er faktisk mulig at Porsche kunne vært raskest i dag, forutsatt at det var ledig lader akkurat der du har behov for å lade, og at den laderen tilfeldigvis klarer å levere 270 kW. Jeg prøvde å slå opp rekorden til Porsche nå, men slo fast at den må vel være feil? "Rekorden" deres er visstnok på 13 timer og 25 sek. På testene til Bjørn Nyland kommer jo de fleste moderne elbiler, inklusive sånne som e-208, I-Pace EV320 o.l. 1000 km på kortere tid enn det. 

-Så det ser ut for meg som at den "rekorden" er en rekord fordi ingen andre har gjort et offisielt rekordforsøk på området... EV Cannonball Run er vel heller ikke akkurat representativt, all den tid mye av kjøringen foregår i hastigheter som du kan bli satt i fengsel for. -Men klart, hvis du bare skal ligge på Autobahn med fri fart, og du har kartlagt at det finnes raske ladere hele veien, KAN det gå fortere med en Taycan.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...