Gå til innhold

Ny rapport avdekker dyp mistro mellom oljeansatte og miljøbevegelsen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Emil skrev (4 timer siden):

Det er nesten umulig å omstille før det går ut over oljenæringen. Det er først da det blir tvingende nødvendig å finne på nye ting, og ingenører fra olje og gass begynner å stille seg spm om de kan bidra på andre områder. Det så man i nedgangen i 2013 (?) også. Vi kan ikke vente på at løsningene kommer uten å gradvis bygge ned.

Så vi må tvinge oljearbeiderne ut på jobbmarkedet før vi kan skape noe nytt? Det er ikke mulig å skape ny aktivitet og omstilling i Norge før mange av disse 100.000 blir tvunget ut av sine jobber, men bare vi fjerner jobbene deres vil alt løse seg av seg selv?

Hvis man løfter blikket litt, så er det mye å være positiv over. Mye grønn næring har kommet ut av oljeindustrien i Norge allerede, og det helt uten behov for styrt avvikling. Så du tar beviselig feil, omstillingen er i full gang, og heldigvis med ansvarlig politikk. Usikker på hva du mener nedgangen i 2014 bidro til, da gikk vel alle til offentlig sektor. Å bygge ny industri er krevende, det tar tid. Å bygge ned eksisterende industri først, vil ikke gjøre det lettere.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (1 minutt siden):

Burde gjerne ikke være overrasket over at kommentarfeltet skulle brukes ikke til å diskutere funnene, men bekrefte dem...

Men situasjonen er jo slik, så hvorfor skulle ikke diskusjonen bekrefte det? Hvis ikke så hadde jo ikke funnene vært reelle? Teorien er ikke at noen har rett mens andre har feil, men at folk har veldig god grunn til å se saken fra "sin" side.

Lenke til kommentar
brannteppe skrev (Akkurat nå):

myre kan brykes produktivt til å dyrke mange plantearter.
alt av tilskudd blir jo utnyttet, som letemyggan gjør.

var det mye myremygg da?

At det både var og er mye mygg kan jeg skrive under på ja.

Mulig man kan dyrke ting på myr, det vet jeg ingenting om. Poenget med å drenere myr er å få slåtteng / beite av bedre kvalitet.

Lenke til kommentar
joakimb skrev (1 time siden):

Men situasjonen er jo slik, så hvorfor skulle ikke diskusjonen bekrefte det? Hvis ikke så hadde jo ikke funnene vært reelle? Teorien er ikke at noen har rett mens andre har feil, men at folk har veldig god grunn til å se saken fra "sin" side.

Fordi at det ikke hjelper å fortsette samme gamle drittslengingen, og spredningen av løgn rundt motpartens agenda. Finn heller måter å finne sammen, på!

 

Her er det en gylden mulighet til å se på selve måten man omtaler seg og andre på, og innse de faktiske motivene folk har, og til å lære av hverandre, og så sløser man den bort med å spy ut stygge karakteristikker om folk, og påstå at motparten står for noe de ikke står for. La oss få fakta på bordet istedenfor. Spesielt kommentaren fra @uname -l, er et kroneksempel på hva vi trenger mindre av. Den er direkte nedlatende og frekk, og det er tydelig gjort med overlegg. Ikke tilfører den noe som helst nytteverdi. 

Endret av Memento scientiam
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (59 minutter siden):

Her er det en gylden mulighet til å se på selve måten man omtaler seg og andre på, og innse de faktiske motivene folk har, og til å lære av hverandre, og så sløser man den bort med å spy ut stygge karakteristikker om folk, og påstå at motparten står for noe de ikke står for.

Så start med deg selv. Akkurat hva har ditt bidrag i tråden vært?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del skrev (2 timer siden):

Så vi må tvinge oljearbeiderne ut på jobbmarkedet før vi kan skape noe nytt? Det er ikke mulig å skape ny aktivitet og omstilling i Norge før mange av disse 100.000 blir tvunget ut av sine jobber, men bare vi fjerner jobbene deres vil alt løse seg av seg selv?

Hvis man løfter blikket litt, så er det mye å være positiv over. Mye grønn næring har kommet ut av oljeindustrien i Norge allerede, og det helt uten behov for styrt avvikling. Så du tar beviselig feil, omstillingen er i full gang, og heldigvis med ansvarlig politikk. Usikker på hva du mener nedgangen i 2014 bidro til, da gikk vel alle til offentlig sektor. Å bygge ny industri er krevende, det tar tid. Å bygge ned eksisterende industri først, vil ikke gjøre det lettere.

Hm? Gikk ingenørene til det offentlige? Jeg mener å ha sett stadig flere eksempler på grunderingenører og andre som endret tankegang og ja, kom også med nye ideer til grønn næring. For ja de har jo masse kompetanse som kan benyttes til mer bærekraftige næringer.

 

leser du feil med vilje? Jeg skriver jo at hele poenget er gradvis nedbygging så det ikke plutselig blir 100000 som tvinges ut samtidig. 
 

da mener jeg ikke å sparke 1000 i året, men bruke nasjonale tiltak som økte avgifter, ingen skatterefusjonsordninger og investeringshjelp, droppe nye konsesjoner, og heller subsidiere og støtte nye bærekraftige næringer gjennom innovasjon norge og andre strukturer.
 

det er vel heller beviselig feil at etablerte næringer er de flinkeste til å endre seg og utvikle produkt som kan konkurrere ut eksisterende næring. Ta en titt på innovasjonsforskning.

Endret av Emil
  • Liker 2
Lenke til kommentar
NTB - digi skrev (11 timer siden):

Og i vår neste nyhetssending vil vi snakke mer om at vann er vått.

Men spøk til side, det er ikke rart de som jobber innenfor oljerelatert industri føler seg truet. Det har de god grunn til. Men det må da gå an å få satt inn tiltak for å hjelpe dem videre når oljejobbene forsvinner? I USA foreslo for eksempel Bernie Sanders at alle som mistet jobben i fossilindustrien skulle få garanti for inntekten sin i fem år, og hjelp til å omstille seg og finne nye jobber

Jeg vet ikke om noe slikt er praktisk gjennomførbart her. Vi har jo et ganske bra sosialt sikkerhetssystem nettopp for de som er utenfor arbeidslivet. Da må man nok ganske godt ned i levestandard i forhold til de gode lønningene jeg antar de får nå i oljeindustrien. Shit happens?

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor det skal være så svart hvitt. Kan en ikke bare jobbe sammen om en bedre fremtid for alle? Olje arbeiderne må innse at bransjen deres er i en negående trend som vill fortsette inn i fremtiden og miljø bevegelsen må forstå at en ikke bare kan stenge ned alt over natten. Sammen bør de jobbe for å skape en god fremtid for alle. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg jobber i leverandørindustrien, og vil sannsynligvis miste denne jobben hvis oljeproduksjonen legges ned.

Likevel gir ikke dette meg en rett til å forkaste vitenskap og forskning, og jeg har respekt for miljøbevegelsen som kjemper for å begrense oljeproduksjonen og stoppe ny oljeleting.

Historien har lært oss at skadelig produksjon ikke stopper av seg selv, det krever forbud og reguleringer. Deretter jobbes det hardt for å finne gode erstatninger, og vi lærer oss å leve videre uten de skadelige produktene. Noen savner kanskje DDT, asbest, blyholdig bensin og muligheten til å røyke hvor som helst, men når vi kjenner skadene de forårsaket lever vi bedre i dag uten dem.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
aanundo skrev (7 timer siden):

Frem til 2050 er det bensin og diesel debatten dreier seg om, og landene i Midt Østen vil nok holde på med olje om havet stiger 10 m.

Med andre ord er det ren symbolpolitikk vi bedriver i Norge ved å stenge ned oljeindustrien?

Hvorfor må hele industrien avvikles innen 2050 hvis det bare er bensin og diesel som ikke lengre skal være i bruk?

 

Salvesen. skrev (2 timer siden):

Skjønner ikke hvorfor det skal være så svart hvitt. Kan en ikke bare jobbe sammen om en bedre fremtid for alle? Olje arbeiderne må innse at bransjen deres er i en negående trend som vill fortsette inn i fremtiden og miljø bevegelsen må forstå at en ikke bare kan stenge ned alt over natten. Sammen bør de jobbe for å skape en god fremtid for alle. 

Alle ønsker en bedre fremtid, det er bare et spørsmål om hvordan man skal komme dit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Emil skrev (5 timer siden):

Hm? Gikk ingenørene til det offentlige? Jeg mener å ha sett stadig flere eksempler på grunderingenører og andre som endret tankegang og ja, kom også med nye ideer til grønn næring. For ja de har jo masse kompetanse som kan benyttes til mer bærekraftige næringer.

 

leser du feil med vilje? Jeg skriver jo at hele poenget er gradvis nedbygging så det ikke plutselig blir 100000 som tvinges ut samtidig. 
 

da mener jeg ikke å sparke 1000 i året, men bruke nasjonale tiltak som økte avgifter, ingen skatterefusjonsordninger og investeringshjelp, droppe nye konsesjoner, og heller subsidiere og støtte nye bærekraftige næringer gjennom innovasjon norge og andre strukturer.
 

det er vel heller beviselig feil at etablerte næringer er de flinkeste til å endre seg og utvikle produkt som kan konkurrere ut eksisterende næring. Ta en titt på innovasjonsforskning.

I 2014 gikk alle til offentlig sektor, vil du jeg skal dokumentere det for deg? De siste par årene er det skapt mange nye grønne jobber, samtidig med optimisme også i oljen. Det er virkeligheten. Dessverre er det slik at nesten alle disse grønne jobbene fortsatt er avhengig av offentlig støtte for å gå rundt. La oss håpe det endrer seg før noen sager over greina vi sitter på.

Både du og jeg snakket om styrt avvikling, ikke at alle skulle gå på dagen. Slike stråmenn er helt ødeleggende for enhver diskusjon. Les igjen hva både du og jeg skrev, så kan vi forsøke å ha en litt mer moden diskusjon.

Endret av Del
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (9 timer siden):

Med andre ord er det ren symbolpolitikk vi bedriver i Norge ved å stenge ned oljeindustrien?

Hvorfor må hele industrien avvikles innen 2050 hvis det bare er bensin og diesel som ikke lengre skal være i bruk?

 

Alle ønsker en bedre fremtid, det er bare et spørsmål om hvordan man skal komme dit.

Ja, og da er det fleste tjent med å jobbe sammen for en god løsning. Ikke bare sette bena ned. Fra begge sider. Om det ikke blir godt fokus på dette fremover går vi tilbake til fattigmannsland etter at kranene stenges. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del skrev (10 timer siden):

I 2014 gikk alle til offentlig sektor, vil du jeg skal dokumentere det for deg? De siste par årene er det skapt mange nye grønne jobber, samtidig med optimisme også i oljen. Det er virkeligheten. Dessverre er det slik at nesten alle disse grønne jobbene fortsatt er avhengig av offentlig støtte for å gå rundt. La oss håpe det endrer seg før noen sager over greina vi sitter på.

Både du og jeg snakket om styrt avvikling, ikke at alle skulle gå på dagen. Slike stråmenn er helt ødeleggende for enhver diskusjon. Les igjen hva både du og jeg skrev, så kan vi forsøke å ha en litt mer moden diskusjon.

Du må gjerne dokumentere, men da jeg bare sitter med en oppfatning selv kan det godt hende du har rett.

Jeg opplevde vel heller du benyttet deg av stråmenn. Jeg skrev aldri at mange skulle tvinges ut. «Det er ikke mulig å skape ny aktivitet og omstilling i Norge før mange av disse 100.000 blir tvunget ut av sine jobber, men bare vi fjerner jobbene deres vil alt løse seg av seg selv?»

Jeg snakket om styrt avvikling ja og det kan som jeg beskrev skje på mange måter.  Så vet ikke i hvilken grad du har bidratt til moden diskusjon i så måte. Poenget er å tydelig vise, med ulike tiltak, at det ikke er vits i å investere like mye penger i olje og gass, og vise studenter at det ikke er et karrieretrekk å velge studier som spesialiserer seg innenfor olje og gass. Da vil det være endringsmekanismer som setter igang. Poenget er at de mekanismene fungerer fryktelig dårlig hvis det ikke oppleves et behov for endring, rent finansielt. 
 

Selvom endel av de grønne industriene trenger noe subsidiering så krever endel av de stadig mindre. Samt det finnes en rekke bærekraftige bransjer utenfor energibransjen som kan bidra til Norges handelsbalanse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Emil skrev (38 minutter siden):

Du må gjerne dokumentere, men da jeg bare sitter med en oppfatning selv kan det godt hende du har rett.

Jeg ser regjeringen har fått reviderte tall fra SSB siden sist jeg så tallene, de ser vesentlig mer fordelaktige ut enn de jeg så sist:

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/nytt-om-sysselsettingen/id2527635/

det er også klart at dette ble lagt fram rett før stortingsvalget i 2017, så det er vel så postitivt det blir. Tallene tar blant annet ikke for seg alle som førtidspensjonerte seg. Offentlig sektor økte sysselsettingen med 15.000 fra 2014 til 2015, altså tilsvarende halvparten av de som mistet jobben. Bakteppet finner man kanskje best hos Civita, som kom ut med en rapport i 2017, https://www.civita.no/assets/2017/07/Hvor-stor-offentlig-sektor-tåler-vi_civita-notat_18_2017.pdf om offentlig sektor.

Emil skrev (38 minutter siden):

Jeg opplevde vel heller du benyttet deg av stråmenn. Jeg skrev aldri at mange skulle tvinges ut. «Det er ikke mulig å skape ny aktivitet og omstilling i Norge før mange av disse 100.000 blir tvunget ut av sine jobber, men bare vi fjerner jobbene deres vil alt løse seg av seg selv?»

Da bør du endre posten din, det jeg siterte av deg kan ikke tolkes på noen annen måte såvidt jeg kan se.

Emil skrev (38 minutter siden):

Selvom endel av de grønne industriene trenger noe subsidiering så krever endel av de stadig mindre. Samt det finnes en rekke bærekraftige bransjer utenfor energibransjen som kan bidra til Norges handelsbalanse.

Da kan jo du forsøke å finne balanserte tall. I 2020 med olje og gasspriser i knestående, hvor mye av norsk eskport utgjorde det? Hva var handelsbalansen? Hvilke deler av grønn industri i Norge klarer seg uten hjelp fra avgifter eller subsidier?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...