Jump to content

uname -l

Medlemmer
  • Content Count

    1875
  • Joined

  • Days Won

    5

uname -l last won the day on June 18

uname -l had the most liked content!

Community Reputation

4050 :)

Recent Profile Visitors

5052 profile views
  1. Du skrev at han hadde ryggdekning for sine uttalelser. Jeg spør igjen, hva var den ryggdekningen?
  2. Har du noe konkret om hva den ryggdekningen var? Her er SEC sin utfyllende og grundige anklage som du aldri har lest. Musk sin uttalelse om oppkjøp fantes det null støtte for annet enn hans eget ord. Ingen dokumentasjon, ingen som stod fram og bekreftet historien og til tross for at det bare var en avstemning som stod igjen så visste ikke styret i Tesla noen ting. Det sier også sitt at Elon Musk desperat prøvde å finne en kjøper i etterkant av tweeten, blant annet VAG som du liker så godt og det oljesmurte terrorregimet i Saudi Arabia som vi alle elsker. Virker som du har vanskeligheter for å orientere deg i verdens realiteter. Her er kronologien. SEC tilbyr et forlik. Det er det de alltid prøver på, de ønsker ikke å gå til rettssak. Geniet Elon Musk avslår slik at SEC går til tiltale. Tiltalen blir da offentlig og kan brukes som skyts i alle fremtidige sivile rettsaker. Elon Musk må krype til korset og godta et forlik som innebærer dobbelt straff. (Betale dobbelt så mye i bot som det opprinnelig foreslåtte forliket.)
  3. Skulle tro at et tech-selskap som Tesla var i stand til å redusere eller slå av Linux-loggingen.
  4. Så det artikkelen forteller oss er at i 2019 så klarte man kravet for gjennomsnittsutslipp for 2019, men ikke for 2020. Hvordan ser det så ut for 2020 hvor det nå har gått et halvt år? Elektrifiserte modeller har jo tatt av i Europa. Rene elbiler er opp 20-80% og ladehybrider flere hundre prosent. Hvordan dette slår ut på gjennomsnittsutslippet er det interessante her. Er man i nærheten av kravet på 95 g/km? En helt meningsløs artikkel.
  5. Denne besparelsen er minimal på langturer og i USA,. hvor denne semien er ment å selges, neglisjerbar. Du må slutte å ekstrapolere ut fra det du ser utafor stuevinduet.
  6. Jeg sa ikke jeg var skråsikker, men har du noen kilder som sier at det i fjor kostet mindre enn $100/kWh på pakkenivå? Jeg sier i fjor for det var da denne tullete Semien skulle vært på markedet i følge Muskern.
  7. Jeg vet hva Musken sa prisen skulle være og det er $180 000 for en semi med 800 km rekkevidde. Det kan jo selvfølgelig hende jeg tar feil og den blir solgt til denne prisen for Tesla er historisk ikke fremmed for å selge en krone for 80 øre. @Simen1 Gjennomsnittlig forbruk på en semi-tratiler er 4l/mil noe som er ~10 gangen av en personbil i de samme hastighetene. Man må også ta hensyn til at virkingsgraden på digre dieseler er høyere enn i personbiler. Oversatt til el så skulle det gi rundt 20 kWh per mil. At Tesla Semi skule klare det på halvparten høres ut som fagre løfter. Såvidt jeg har fått med meg så er pris og spek forutsatt nyvinninger innen batteriteknologi som ennå ikke har materialisert seg. Men med stadige utsettelser så er det alltids håp om at faststoffbatterier eller andre mirakelteknologier er på plass før denne kommer i salg.
  8. Det betyr at det er $30 000 igjen til å bygge resten av semien, inkludert en profittmargin. Hvis de har tenkt å begynne å tjene noen penger da. for første gang. Deres syltynne overskudd de tre siste kvartalene er omtrent en fjerdedel av underskuddet de to forrige. De har ikke klart å levere et positivt årsresultat på 17 år og kommer ikke til å klare det i år heller. De har nå utsatt lønnsbetalinger og bonus til Q3 for å se om de klarer å kokkelere fram et positivt tall for Q2. Veldig vanlig oppførsel for likvide og lønnsomme selskaper. Det blir som Autonomy Day i fjor det med 1 million robot-taxier på veiene per nå. Gleder meg til å høre nye løfter i samme stil, høre fansen bable om det i det uendelige og observere de samme bli veldig stille når datoen for løftebruddet nærmer seg. Tesla kjøper hyllevare fra Panasonic, LG og CATL. Det er neppe patenterbart og den eneste nyvinningen de kan ta æren for, er å overbevise fansen om at de har noe spesielt fore med batteriteknologien sin.
  9. Ser du har mange bilder av den mockupen i sitt rekke element: På en fossil bergingsbil. Hvis disse bilene er "nærme produksjon" som du sier, hvorfor klarer de ikke å forflytte seg av egen maskin? 800 km rekkevidde til $180 000. Med tanke på at en fullastet semi bruker omtrent 10-gangern i drivstoff sammenlignet med en personbil så trenger den da noe rundt 1,5 MWh batteripakke a $120/kWh. Nei, jeg tror ikke noe på dette her, på samme måte som jeg ikke tror at det blir 1 million robot-taxier på veiene i år.
  10. Nei, den er ikke daglig drift. Det er en hurtig sammensatt mockup som blir slept rundt for fotosesjoner, spesielt før kvartalsslutt hvor den "leverer" Model 3. Ingen uavhengige har fått teste den på noen som helst måte. Leste et sted at de hadde to, men den ene brant typisk nok opp. Men det holder lenge med én og et fotoapparat for å holde fansen på tå hev. Den ble lansert i 2017 og blir stadig utsatt. Kommer ikke til å komme i ordentlig produksjon før tidligst 2021 og mest sannsynlig blir det aldri produsert noe til de fantasiprisene og fantasispesifikasjonene som ble forespeilt. Denne fra Hyundai blir levert nå og de ligger milevis foran Tesla.
  11. Ja, synd hvordan en lastebil i daglig drift ikke har sjans mot et ikke-eksisterende fantasiprodukt som må lades opp på ikke-eksisterende ladere. Spesielt om man er i markedet for transport av ikke-eksisterende varer.
  12. Det måtte altså en representant fra Fremskrittspartiet til for å spørre om dette. En tydelig indikasjon på at vi i klimadebatten nå er på et sted hvor man melder seg ut av det gode selskap om man stiller spørsmål om hva et miljøtiltak vil koste og hva man får igjen for det. Vi er inne i en "grønn omstilling" som betinger at man ikke vet og ikke vil vite. Bare å kjøre på med lomma full av oljepenger. Enn så lenge.
  13. Jeg visste at Hanse har den båttypen og litt gogling viste at merkosten var rundt 250 000 for å hive ut dieselen og erstatte den med elmotor, 5,4 kWh batteri og leamikk for lading. Men jeg tror det har noe for seg på sikt. De færreste av de som seiler ønsker å bruke diesel. Batteripakke, solcellerpaneler integrert og en vindmølle eller pod/liten vannturbin og man har nok til å komme seg ut og inn av havn og ha strøm til båtens systemer, Et lite aggregat på noen kilowatt i tilfelle rottefelle.
  14. Det stemmer, jeg skjønner det ikke. For hele forutsetningen er at man velger en PHEV med elrekkevidde som dekker dagligbehovet. Det inkluderer de to-tre kilometerne fram og tilbake til butikken.
×
×
  • Create New...