Jump to content

uname -l

Medlemmer
  • Content Count

    1256
  • Joined

  • Days Won

    3

uname -l last won the day on January 28

uname -l had the most liked content!

Community Reputation

2823 :)

Recent Profile Visitors

4803 profile views
  1. OK,. Så Tesla er seks år foran alle de andre på området "putte kraftig datamaskin inn i bilen." Det var noe annet enn overskriften antydet.
  2. Det er da hæren døtte meg forskjell på å ta ut noe tremasse og å jevne området med jorda og planere med betong. Å kalle begge "industriformål" og gi inntrykk at det er det samme, er typisk Tesla-speak.
  3. Massevis av Tysklands skogsområder er plantet. Det spiller ingen rolle for dyrene eller menneskene som ferdes der om den har vokst opp av seg selv eller noen har plantet trær. Allikevel så bør Tesla få lov til å bygge fabrikk et sted. Såvidt jeg har fått med meg så er det massevis av nedlagte industriområder å ta av, kanskje ikke rett utafor Berlin, men burde være bra med alternativer. Kanskje lenger øst og nærmere det som mest sannsynlig kommer til å utgjøre arbeidsstokken.
  4. Hvis ikke tyveri av solcellepaneler er lønnsomt så kanskje Enova bør inn med en støtteordning?
  5. Det er 53 milliarder kroner per år. For sammenligningens skyld. Alkoholskader koster 18 milliarder per år Drift av sykehus koster rundt 100 milliarder per år Så ved første øyekast så virker 53 milliarder i helseskader for forbrenning av diesel, bensin og vedfyring noe høyt. Men gjengs kotyme når man skal prise noe som er fælt, er at det er ingen som reagerer om man overdriver litt. For stiller man et par kritiske spørsmål blir man fort stemplet som klimafornekter eller representant for oljeindustrien. I absurde tall-konkurransen må Greenpeace forøvrig se seg slått av Bellona som mener at eksosen fra personbiler alene koster 47 milliarder per år. Her er svevestøv fra veislitasje, yrkestrafikk, bremsestøv, vedfyring, industri og alt annet unntatt. Med andre ord, 47 milliarder kroner rett inn på konto hvert eneste år om man bare kjører rundt i elbiler.
  6. Har du fått den oppdateringen som drastisk reduserer ladehastighet, ytelse og kapasitet? Ganske misunnelig på den. https://electrek.co/2019/10/04/tesla-software-updat-battery-capacity-loss-fire-investigation-nhtsa/
  7. Veldig enig i prinsippet, men i praksis vil det være vanskelig å få etterrettelige tall for produksjonsutslipp fra produsentene. Det er mye enklere å holde seg til tommelfingerregelen at produksjonsutslipp og pris korrelerer sterkt. Derfor er Tysklands subsidieordning smart. De billigste bilene med lavest forbruk og laveste produksjonsutslipp får høyest subsidier. Det vil øke utbredelsen av elektrifiserte alternativer og er et incitament til produsentene for å få prisene(og produksjonsutslippene) ytterligere ned. Det er bare i bakvendtlandet Norge at bilene med høyest forbruk og høyest produksjonsutslipp får mest i støtte og dermed bunnscore i både miljøprofil og sosial fordeling. Selv i USA har man et fast beløp i subsidier som relativt sett favoriserer de billigste elektrifiserte bilene.
  8. Ser ut som Tyskland ikke synes det var så vanskelig. < €40 000 = €6000 i subsider €40 000- €60 000 = €5000 i subsider > €60 000 = 0 Så kan man sikkert finne på urettferdige ting som at fattige barnefamilier av en eller annen grunn er nødt til å ha en elbil til over €60 000.
  9. Ok, jeg finner ikke ordet "fæle" jeg heller så du har nok rett. Jeg tror nok den som skrev dette følte at et angrep på oljebransjen og dens representanter også var et angrep på de som jobbet der. Ordet som ble brukt var "kumpaner". "medsammensvoren i tvilsomme eller kriminelle aktiviteter. ."
  10. Jeg henviste til en artikkel av Jan Moberg som i følge nettsidene deres er adm dir og ansvarlig redaktør.
  11. Ok, så du etterlyste et eksempel på TUs konsistent negative holdning til oljebransjen. Det fikk du og da skiftet du selvfølgelig tema. Anser da den delen av diskusjonen som avsluttet. Mulig det bare er meg, men når ansvarlig redaktør hevder at navngitte personer er kriminelle bare fordi man er uenig så er det gått over en grense for saklighet og anstendighet. Tror det snart er på tide å bruke fagforeningskontigenten som stemmeseddel. Så får man bare anta at TUs nyeste satsing på målgruppen klimabrølende skoleungdom er en gjennomtenkt kommersiell beslutning.
  12. Her blir lederen av "Norsk olje og gass" fremstilt som en halvkriminell gamlisekstremist av redaktøren i Teknisk Ukeblad. Ikke bare er det et godt eksempel på strømmen av lederartikler som prøver å tekkes klimabrølere, men også et tegn på redaksjonelt lavmål. https://www.tu.no/artikler/lofoten-vesteralen-og-senja-schjott-pedersens-tapte-kamp-br/444563
  13. Hva man lærte av dette. Olje og gass er ikke energi lenger Equinor har dummet seg ut på internasjonale oljeprosjekter, da bør de for balansens skyld kaste bort masse penger på miljøprosjekter. Av alle målene ramset opp i artikkelen så er det å forvalte fellesskapets ressurser mest mulig effektivt ikke ett av dem. Blir spennende å se om dette perspektivet består om vi får vår første resesjon etter snart 30 år med kontinuerlig økonomisk vekst.
×
×
  • Create New...