Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mistenker at leieboer stjeler


Gjest cb100...61f

Anbefalte innlegg

Gjest cb100...61f

Hei,

 

vi har begynt å få mistanke på om at den ene leieboeren tar seg inn i huset vårt når vi er vekke, jeg vekker mistanke på flere ting som mangler og som hun plutseligt har.

 

mangler blant annet en kjøkkenmaskin, dvs kosmetikk og mer.

 

hvordan ville dere gått frem om disse teoriene stemmer, vurderer å låse oss inn i leiligheten når leietaker er vekke. For å sjekke over ting. Er det akseptabelt? Og hva skal man gjøre hvis teoriene stemmer?

Anonymous poster hash: cb100...61f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nightbloom skrev (3 timer siden):

Jeg skrev litt misvisende, det er vi som eier huset.

det dreier seg om Leietakeren vi har, vedkommende har koden for å komme seg inn i selve huset for sikkerhetsmessige grunner.
 

Du har fremdeles ikke lov til å bare låse deg inn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sleng opp ett kamera. Trenger ikke være dyrt.
En laptop og ett webkamera f,eks. 
Eller ett dashcam til en bil. Det vil jo lagre ett døgn eller så med filming bare av å være tilkoblet strøm og koster ikke mye.

Eller du kan kjøpe ett dedikert kamera beregnet for formålet, hvor du kan få varsel på telefonen osv om den detekterer bevegelse.

Lenke til kommentar

Du kan ikke lovlig gå inn i leieboerens bolig, som sagt. Du bør ikke ta saken opp med vedkommende. Skaff først til rette en metode for å kunne dokumentere ulovlig  tilgang. Kan du dokumentere det så vil jeg anta at du har en bedre sak når det gjelder å sannsynliggjøre at vedkommende har gjort dette tidligere for å stjele.

Varsler du vedkommende gir du den bare anledning til å fjerne bevis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å bare prate med leietaker med en gang hadde jeg ikke gjort. Jeg hadde satt opp kamera (mobiltelefon, nettbrett eller lignende satt opp med strøm), og ventet til du hadde opptak av at hun stjeler. Deretter kan du velge om du vil konfrontere, politianmelde eller hva nå enn du velger å gå for. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

§ 5-6.Utleierens adgang til husrommet

Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.

Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side.

Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren.

Dersom leietaker er borte en lengre periode, kan du ringe å gi beskjed om at du må inn i leiligheten for å sjekke en sluk eller tilsvarende; fordi du har spylt i noen rør... eller ymse. Det er i grunn vanskelig for å en leietaker å si nei til noe slikt. 

Men; det fleste hadde nok gitt faen i denne loven og låst seg inn tvert ved mistanke om tyveri. Hadde jeg vært utleier og vært ganske sikker i min sak. Hadde jeg konfrontert vedkommende med en litt "krass" tone, og bedt om å få komme inn å se i kjøkkenskap o.l. Man danner seg fort et inntrykk gjennom å lese kroppsspråket til vedkommende eller ikke. Dersom hun nekter å gi deg adgang, kan du avslutte med noe slikt som... "neivel, da får jeg ta kontakt med politiet". Så snur nok tonen ganske kjapt. 

Kameraovervåkning føles komplisert og unødvendig ut. Skift koden på låsen - og konfronter vedkommende. Dessuten; sagt vedkommende opp. En kleptoman har ingen ting i huset mitt å gjøre. :)

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Kris85 said:


Kameraovervåkning føles komplisert og unødvendig ut. Skift koden på låsen - og konfronter vedkommende. Dessuten; sagt vedkommende opp. En kleptoman har ingen ting i huset mitt å gjøre. :)

Nei, det er laaaaangt fra komplisert.

En slik ringeklokke settes opp på få minutter og varsler på telefon ved bevegelse, og lagrer opptak av "bevegelsen";

https://www.sikkerheten-selv.no/produkter/ringeklokker/wifi-video-ringeklokke-med-kamera/ring-doorbell-2-video-ringeklokke-med-kamera-og-app/

Den samme typen/funksjonaliteten kan kjøpes direkte fra Kina for 500-600 kroner på Aliexpress.

Lenke til kommentar
Kris85 skrev (3 timer siden):

Dersom leietaker er borte en lengre periode, kan du ringe å gi beskjed om at du må inn i leiligheten for å sjekke en sluk eller tilsvarende; fordi du har spylt i noen rør... eller ymse. Det er i grunn vanskelig for å en leietaker å si nei til noe slikt. 

Men; det fleste hadde nok gitt faen i denne loven og låst seg inn tvert ved mistanke om tyveri. Hadde jeg vært utleier og vært ganske sikker i min sak. Hadde jeg konfrontert vedkommende med en litt "krass" tone, og bedt om å få komme inn å se i kjøkkenskap o.l. Man danner seg fort et inntrykk gjennom å lese kroppsspråket til vedkommende eller ikke. Dersom hun nekter å gi deg adgang, kan du avslutte med noe slikt som... "neivel, da får jeg ta kontakt med politiet". Så snur nok tonen ganske kjapt. 

Kameraovervåkning føles komplisert og unødvendig ut. Skift koden på låsen - og konfronter vedkommende. Dessuten; sagt vedkommende opp. En kleptoman har ingen ting i huset mitt å gjøre. :)

Hva om leieboer har kamera og dermed får dokumentert at du tar deg ut i leiligheten med påskudd av noe annet?

Hva hjelper en krass konfrontasjon? Du får ikke noe mer å dokumentere og du gir bare den det gjelder anledning til å kvitte bevis.

Så jeg hadde latt deg kontakte politiet. Hva skal de gjøre, liksom?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...