Gå til innhold

Trump-supportere stormer Capitol


Anbefalte innlegg

KalleKanin skrev (6 minutter siden):

Se:

Kunne ikkje sjå at du har addressert kva spesifikt som var feil i artikkelen til dagbladet. Dagbladet skriver at: i følge NY Times, var Trump motvillig til å sende inn nasjonalgarden, og at det var til slutt Mike Pence i koordinasjon med andre høg stående folk i administrasjonen som tok besluttninga.

Er det feil? Er det feil at NY Times rapporterer om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
KalleKanin skrev (35 minutter siden):

Paragraf 25 kan man vel bruke ganske raskt, men det er nok ikke nok som understøtter dette.


Problemet er vel at det er ganske irrelevant hvem som støtter noe slikt i Kongressen, det er Mike Pence som må gjøre dette, ettersom det er kun visepresidenten som har myndigheten til å benytte 25th amendment.

Han må deretter skriftlig ha med seg minst halve kabinettet, eller en uavhengig kommisjon nedsatt av Kongressen.

Loven er veldig uklar, og er egentlig tiltenkt tilfeller hvor presidenten blir alvorlig syk eller lignende, samt at dette aldri er gjort før, så det finnes ingen nedfelte prosedyrer for akkurat hvordan man går frem.

Presidenten kan så klage på dette, da vil det eventuelt havne i Kongressen, hvor det kreves to-tredjedels flertall i begge hus, men det må være visepresidenten som først starter prosessen.

Pence sikter på å bli president om fire år, å vet at dersom han benytter 25th nå, så vil trolig den planen gå i vasken, ettersom det er vanskelig å komme tilbake fra noe sånt.

Impeachment vil ta lengre tid enn to uker, så det er egentlig ikke så veldig relevant heller akkurat nå.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (6 minutter siden):

Litt usikker på hva han får av å benåde krigsforbrytere, men han gjorde det alikevel. 

Hmmm
 

0laf skrev (12 timer siden):

Rett før jul benådet som kjent Trump fire personer som ble dømt for krigsforbrytelser de utførte mens de var ansatt hos Blackwater.
Trump har trolig ingenting med disse personene å gjøre, han vet vel knapt hvem de er, men han er derimot god venn med Eric Prince, som har hjulpet Trump med ymse lyssky aktivitet og å hente penger fra arabiske og kinesiske "interesser".

Det er helt utvilsomt at disse benådningene var en gjentjeneste til Prince, for ettellerannet.

Betsy DeVos er altså søsteren til Eric Prince, som høyst sannsynlig er en av hovedgrunnene til at hun ble tatt inn i administrasjonen til å begynne med.


Benådningen av krigsforbryterne dreier seg ikke om disse fire soldatene, men om det faktum at de var ansatt av Blackwater når de utførte disse gjerningene, og at Eric Prince, som startet Blackwater, trolig ville de ha de frikjent.

Trump benådet disse som en tjeneste til Prince, som igjen er knyttet til DeVos-familien, som igjen er knyttet til Koch-familien, samt at Prince har et kontaktnettverk de fleste politikere kan drømme om, hvor han leverer sikkerhetstjenester til araberstater, driver selskaper i samarbeid med kinesiske myndigheter, og har trolig presidenter og konger over hele verden på "speed dial".

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

NRK rapporterer at Demokratene nå skal ha en telefonkonferanse der de skal diskutere hvorvidt de skal gå videre med en eventuell avsettelse av presidenten. Det interessante her er at de mest sannsynlig kommer til å få endel støtte i fra andre siden av fløyen, men det spørs om det holder til 2/3 av hele Senatet. Likevel så er dette mye symbolikk, da Kongressen ikke kan tillate seg et angrep. 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (10 minutter siden):

Det interessante her er at de mest sannsynlig kommer til å få endel støtte i fra andre siden av fløyen, men det spørs om det holder til 2/3 av hele Senatet. Likevel så er dette mye symbolikk, da Kongressen ikke kan tillate seg et angrep. 


Det er nok kun symbolikk, de kan ha 99% støtte i Kongressen, både i huset og senatet, men det er så vidt jeg har forstått visepresidenten og Trumps eget kabinett, som må fjerne presidenten, Kongressen har ikke den makten, i det minste ikke med 25th Amendment.

Det er kun dersom Trump protesterer på å bli avsatt av sin visepresident, at Kongressen kommer inn, å får muligheten til å stemme.

De trenger altså kun en person i Senatet, Mike Pence, for å fjerne presidenten.
Pence måtte på sin side overtale minst halvparten av kabinettmedlemmene i Trumps egen regjering til å støtte dette, eventuelt få nedsatt en kommisjon av Kongressen.

Det skal være vanskelig å avsette en demokratisk valgt president, hvorvidt den grensen er nådd er diskutabelt, men så lenge Pence ikke vil være med på dette, så er det heller ikke noe som kommer til å skje.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (3 timer siden):

Jeg ser ikke bort ifra at høyre-sida (eller skal vi kalle dem «anti-venstre») godter seg når BLM blir slått ned med makt. Mens venstre-sida (eller kall dem «anti-høyre) godter seg når høyresida blir slått ned med makt. Det hører med til spillet at man toner opp krenkelsene som «sine» blir utsatt for, og ned krenkelsene som «de andre» blir utsatt for.

Dobbelt viktig da å ha et lovverk, politi og rettsvesen samt politikere som reagerer objektivt på vold og trussler - mao responderer på hva som gjøres, ikke hvem som gjør det.

-k

Dette tror jeg er inne på noe vesentlig

Lenke til kommentar
0laf skrev (15 minutter siden):

snip

Men enda så lite jeg liker Pence, så veit jeg at om det er et overveldende flertall i Kongressen og særlig fra GOP med McConnell også, så kan jeg aldri livet se for meg at han stritter i mot. For enda Pence i mine øyne ikke alltid besitter det jeg mener er gode argumenter i politikken, så er han en seriøs politiker som vet hvordan demokratiet skal ivaretaes. Han kommer til å føye seg etter det som er ønsket i Kongressen. For alt det vi vet så kan han jo fort sitte på denne meningen selv, det var en tydelig sint Pence som holdt tale etter angrepet - og han veit hva Trump driver med i sin retorikk

EDIT: Then again, her er det mulig jeg helt på bærtur (ikke første gang i såfall) for her sies det at Pence er imot en eventuell avsettelse:
https://www.nytimes.com/live/2021/01/07/us/electoral-vote

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (2 timer siden):

Så hva var det da? Det er terror når man stormer kongressen og driver med vold slik disse folkene gjorde. 

For meg virket det som flesteparten av dem ikke hadde nok vett til å forstå hva de egentlig drev på med. Oi.. vi kom inn.. kom så stikker vi bort her å tar noen selfies med lua på snei, og så setter vi oss ned på benken her og poster på Insta. Andre var åpenbart fullstendig på bærtur med diverse utkledning og en "fantastisk" innsikt om QAnon. Disse tilhører vel mer gjøkeredet enn tanke-baserte planleggings-kupp. Så er det noen som ser ut som kan tilhøre Proud Boys eller noe lignende. Disse er det mer nærliggende å definere som terrorister...

Lenke til kommentar
bshagen skrev (10 minutter siden):

For alt det vi vet så kan han jo fort sitte på denne meningen selv, det var en tydelig sint Pence som holdt tale etter angrepet - og han veit hva Trump driver med i sin retorikk

At han sitter på den meningen selv, tror jeg nok faktisk, jeg tror Pence er rimelig lei av hele Trump etter fire år.

Problemet er at Pence er politiker først, å selv om han fremstår som en hederlig mann, ultrakristen osv. så er nok det åpenbare målet presidentvalget 2024.

Dersom han går for 25th Amendment, så vil han bli kjent som visepresidenten som avsatte presidenten.
Uansett om det var riktig, så er det vanskelig å komme tilbake fra det, samt at han støter fra seg en stor del av velgermassen til GOP, og derfor trolig kan glemme å bli deres presidentkandidat ved neste valg.

Spørsmålet blir da hvordan han vurderer? Er det viktigere å følge Kongressen enn sine egne drømmer om å bli neste presidentkandidat?
Er det bedre å fjerne Trump nå, enn å bare la han sitte de siste ukene? Få kjenner Trump så godt som det Pence gjør, så han er nok i en unik posisjon til å vurdere om det er en reell fare for rikets sikkerhet, eller om det er bare vås og konspirasjonsteorier, uten noen reell handling.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Flere medier melder at Speaker Pelosi skal ha snakket med Pentagon om å skjerme nasjonens militære ressurser mot misbruk fra Trumps side, som i økende grad vurderes som ustabil og farlig, selv med kun 12 dager igjen som president.


Pelosi wants ‘unhinged’ Trump to be stripped of nuclear codes
https://www.independent.co.uk/news/world/americas/us-election-2020/pelosi-trump-riot-war-nuclear-weapons-b1784580.html

Sitat

“This morning, I spoke to the Chairman of the Joint Chiefs of Staff Mark Milley to discuss available precautions for preventing an unstable president from initiating military hostilities or accessing the launch codes and ordering a nuclear strike,” the speaker wrote. “The situation of this unhinged President could not be more dangerous, and we must do everything that we can to protect the American people from his unbalanced assault on our country and our democracy.”

The letter was released minutes before she was to join her caucus on a telephone conference to discuss their options for impeaching Mr Trump following the violent and deadly riot carried out at his behest by his loyalists on Wednesday.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...